کامپوزیت GRP و FRP در معماری و دکوراسیون : مزایای تکنولوژی در خدمت اجرا

کامپوزیت GRP و FRP در معماری و دکوراسیون : مزایای تکنولوژی در خدمت اجرا

کامپوزیت GRP و FRP : کامپوزیت ها نسل جدیدی از متریال های ساخته دست انسان هستند که با توجه به مزایای فوق العاده شان می توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از متریال های سابق باشند. محصولات کامپوزیتی در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از جمله این صنایع می توان به صنعت ساختمان سازی اشاره کرد. کامپوزیت ها بسیاری از نقاط ضعف متریال های دیگر را ندارند و این یکی از دلایلی است که کاربرد آن ها به عنوان یک جایگزین مناسب تثبیت شده است. در این مطلب به معرفی دو نوع از کامپوزیت های پرکاربرد در صنعت ساختمان( کامپوزیت GRP و FRP ) خواهیم پرداخت و مصارف و خصوصیات آن ها را شرح خواهیم داد. سپس به کاربردهای این متریال ها در معماری و دکوراسیون اشاره خواهد شد. همراه پویانو باشید.

کامپوزیت GRP و FRP :

کامپوزیت GRP

کامپوزیت های GRP که در واقع نام کامل آن ها Glass Reinforced Plastic می باشد، از جمله متریال های بسیار سبک هستند که کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این کامپوزیت ها با داشتن خصوصیات ترموپلاستیکی متفاوت به گزینه ای مناسب جهت استفاده در صنایع مختلف تبدیل شده اند.

کامپوزیت FRP

کامپوزیت های FRP دسته ای دیگر با نام کامل Fiber Reinforced Polymer هستند که از ماتریس پلیمری تقویت شده توسط فیبر ایجاد می شوند. فیبرهای مورد استفاده در این متریال، عموما فیبرهای شیشه ای هستند، اما از فیبرهای دیگری مثل آرامید و بازالت نیز در تولید آن ها استفاده می شود.

محصولات کامپوزیتی

محصولات بسیار متنوعی از کامپوزیت های فوق ساخته می شود که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

پروفیل ها با کامپوزیت GRP و FRP

پروفیل های کامپوزیتی دارای کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان سازی و خصوصا در مناطق مرطوب یا خورنده هستند. تکنولوژی مورد استفاده در ساخت این پروفیل ها علاوه بر رفع نیازهای صنعت ساختمان، برای صنایع دیگر نیز مفید واقع خواهد شد.

گریتینگ های GRP و FRP

کامپوزیت ها به خاطر داشتن مزیت های قابل توجه در میان خصوصیات خود جهت تولید گریتینگ های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد این گریتینگ ها بیش در پروژه های صنعتی می باشد.

کابل های GRP و FRP

سینی کابل ها و نردبان کابل های کامپوزیتی از دیگر محصولات تولیدی هستند که با استفاده از فرآیند پالتروژن ساخته می شوند و در صنایع مختلف مثل ساختمان، برق و مخابرات کاربرد دارند.

میلگردها با  کامپوزیت GRP و FRP

میلگرد های کامپوزیتی از لحاظ شکل ظاهری مثل میلگردهای متداول هستند، اما در تولید آن ها به جای فولاد از الیاف شیشه با مقاومت زیاد به همراه رزین پلیمری استفاده می شود. این میلگردها جایگزین مناسبی برای میلگردهای فولادی هستند.

خصوصیات کامپوزیت های GRP و FRP

علت این که کامپوزیت های مذکور توانسته اند به خوبی جای خود را در صنایع مختلف باز نمایند، خصوصیات آن هاست. مزایای بسیار زیادی در ویژگی های این متریال ها به چشم می خورد که قابل توجه هستند. در ادامه برای آشنایی بیش تر شما با کامپوزیت های فوق به شرح مهم ترین خصوصیات آن ها خواهیم پرداخت.

وزن کم

به طور کلی، کامپوزیت ها در مقایسه با متریالی مثل فلز وزن کم تری دارند. چگالی کامپوزیت های فوق در حدود ۱.۸۵ تا ۲.۱ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد که یک چهارم چگالی فولاد است. داشتن این ویژگی باعث صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل می شود و حتی در فرایند نصب نیز یک امتیاز محسوب می شود. به همین خاطر است که کامپوزیت ها در مقابل فلزها که عموما سنگین هستند، گزینه بهتری می باشند.

مقاومت شیمیایی

از دیگر خصوصیات این کامپوزیت ها می توان به مقاومت آن ها در برابر آسیب های ناشی از خورندگی مواد شیمیایی اشاره کرد. کامپوزیت ها حتی در دماهای بسیار زیاد هم در مقابل خوردگی توسط مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می دهند و در معرض غوطه وری پیوسته، تلاطم، نشت، دود یا گازها عملکرد مناسبی نشان می دهند. این خصوصیت کامپوزیت ها آن ها را در مقایسه با فولاد، چوب، آلومینیوم و بسیاری از متریال های دیگر برتری می دهد.

استحکام زیاد

طراحی کامپوزیت ها به گونه ای است که استحکام آن ها را در مقایسه با فلزات بیش تر می سازد. از آن جا که کامپوزیت ها با فیبر تقویت می شوند، مستحکم تر خواهند بود. نکته جالب این که می توان این میزان استحکام را با نحوه طراحی به میزان دلخواه تنظیم کرد. مسلما برای افزایش استحکام فلزها بایست به ضخامت آن ها افزود که باعث افزایش وزن می شود، اما کامپوزیت ها با داشتن وزن سبک می توانند به مراتب از فلزات مستحکم تر باشند.

عایق بودن

کامپوزیت ها را می توان به عنوان عایق های الکتریکی و حرارتی نیز شناخت. همین خصوصیت آن ها باعث می شود برای استفاده به عنوان تجهیزات مورد نیاز در مکان هایی که به صورت مداوم در معرض خطرهای الکتریکی قرار دارند، مناسب باشند. همچنین به علت عدم انتقال سرما و گرما برای استفاده به عنوان درب، پنل و پنجره در محل هایی که نیاز به محافظت در برابر تغییر دما دارند نیز بسیار مناسب هستند.

نصب ساده

در مقایسه با قطعات فولادی که نصب شان زمان بر بوده و به تجهیزات زیادی نیاز دارد، کامپوزیت ها به سادگی تمام و با سرعت زیاد به کمک ابزار دستی معمولی قابل نصب هستند. از آن جا که کامپوزیت ها وزن بسیار کمی دارند، به سادگی توسط پیچ و مهره نصب می شوند. همچنین برای نصب این محصولات احتیاجی به ماشین آلات سنگین نیست و با تعداد کمی نیروی انسانی می توان عملیات اجرا را انجام داد که جزو ویژگی های قابل توجه آن ها به شمار می رود.

نگهداری آسان

محصولات کامپوزیتی با توجه به این که در برابر عوامل شیمیایی خورنده مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند، نیازی به تعمیر نخواهند داشت. از طرف دیگر به خاطر مقاومتی که این محصولات در برابر اشعه های مضر دارند، نیازی به اجرای روش های حفاظتی نخواهد بود و رنگ آمیزی نیز مورد نیاز نیست. همین قابلیت های ویژه کامپوزیت ها در رابطه با عوامل مخرب مختلف باعث می شود نگهداری از آن ها ساده تر شده و میزان احتیاج به تعمیر را کاهش دهد.

هزینه اندک

کامپوزیت ها عمر زیادی دارند و نگهداری آن ها بسیار ساده می باشد. هزینه های نصب نیز در مقایسه با دیگر متریال ها کم تر می باشد. اگر هزینه های مربوط به یک پروژه با در نظر گرفتن هزینه نصب، تعمیر و جایگزینی محاسبه شوند، این نتیجه حاصل خواهد شد که محصولات کامپوزیتی می توانند گزینه های بسیار بهتری باشند. به عبارت دیگر می توان گفت که هزینه کلی مورد نیاز برای استفاده از این متریال در مقایسه با دیگر مواد موجود بسیار مقرون به صرفه است.

مقاومت حرارتی

کامپوزیت ها و محصولات آن ها در برابر شعله آتش مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. آزمایشات انجام شده روی این محصولات نشان می دهد که این مواد می توانند تا حد زیادی در برابر حرارت بالا و آتش سوزی مقاومت کنند. گذشته از این باید اشاره کرد که این محصولات دارای قابلیت خود خاموش شوندگی هستند و در نتیجه می توانند در برابر اثرات ناشی از آتش سوزی و خطرات آن محفوظ بمانند.

عدم جرقه زنی

از دیگر ویژگی های قابل توجه محصولات کامپوزیتی باید عدم جرقه زنی آن ها را نام برد. این ویژگی کامپوزیت ها باعث می شود برای نصب در مکان هایی که در معرض گاز هیدروژن یا دیگر گازهای محترق دیگر قرار دارند، مناسب باشند. عدم جرقه زنی کامپوزیت ها و محصولات آن ها این اطمینان را به وجود می آورد که از هر گونه خطر ایجاد آتش سوزی یا انفجار حاصل ا تجمع بارهای الکتریکی جلوگیری به عمل آید.

مغناطیسی نبودن

محصولات کامپوزیتی غیر مغناطیسی هستند. غیر مغناطیسی بودن این محصولات به این خاطر است که از هیچ فلزی در تولید و ساخت آن ها استفاده نمی شود. این خصوصیت کامپوزیت ها کمک می کند بتوان از آن ها به عنوان یک متریال مطمئن از نظر عدم ایجاد ریسک ایجاد تاثیرات مغناطیسی در طراحی و اجرای مکان هایی که تجهیزات الکتریکی خطرناک دارند، استفاده کرد.

عدم لغزندگی

کامپوزیت ها مقاومت فوق العاده ای در برابر لغزش دارند و مسلما به همین خاطر در محیط های مرطوب و روغنی دارای قابلیت های مناسبی خواهند بود. برخلاف فولاد و بسیاری از فلزات دیگر که به هنگام تماس با رطوبت یا روغن دچار لغزندگی می شود، محصولات کامپوزیتی کاملا مطمئن عمل کرده و از لیز خوردن کارکنان و افرادی که در محل مورد نظر رفت و آمد دارند، جلوگیری خواهند کرد.

ضربه پذیری

دیگر ویژگی کامپوزیت ها که آن ها را از فلزات متمایز می کند، مقاومت آن ها در برابر ضربه است. محصولات کامپوزیتی در برابر ضربه های وارده با کمانش تکراری از تغییر شکل دائمی مصون می مانند. کامپوزیت ها در صورت تغییر شکل می توانند دوباره و دقیقا بعد از حذف بار وارده به شکل اولیه خود برگردند، در حالی که فلزات دارای چنین قابلیتی نیستند و با ایجاد تغییر شکل، نیازمند تعمیر یا جایگزینی خواهند بود.

کاربرد کامپوزیت ها در معماری و دکوراسیون

همه این مطالب ذکر شد تا نهایتا کاربردهای کامپوزیت های فوق در معماری و دکوراسیون به شما معرفی شود. طرح های مدرن معماری که شاید با متریال های قدیمی قابل اجرا نباشند به راحتی با استفاده از کامپوزیت ها به واقعیت تبدیل خواهند شد. کامپوزیت ها دست شما را برای ایده پردازی های جذاب و حتی باورنکردنی باز می گذارند و همه آن چه در ذهن دارید را به عرصه اجرا در می آورند. گذشته از این، استحکامی که این متریال های نوین دارند باعث می شود یک فضای زیبا و مناسب از لحاظ کیفی را تجربه کنید. حال که با خصوصیات این متریال ها آشنایی پیدا کردید، خوب است برخی از کاربردهای متنوع آن ها برای اجرای عناصر ساختمانی را نیز بدانید.

عناصر دکوری با کامپوزیت

کامپوزیت می تواند در ساخت و اجرای انواع عناصر دکوری کاربرد داشته باشد. کامپوزیت ها با قابلیت اجرا در انواع فرم ها تنوع جالب توجهی در اجرای دکوراسیون به وجود می آورند؛ به این شکل که تقریبا هر عنصری را می توان به فرم دلخواه اجرا کرد.

دیوار کاذب با کامپوزیت

کاربرد کامپوزیت برای ساخت دیوار کاذب نیز بسیار مرسوم است. این متریال به خاطر سبک بودن و انعطاف پذیری بی نظیر جهت اجرای فرم های متنوع می تواند به سادگی برای زیباسازی فضاهای داخلی مختلف به کار برده شود.

نمای خارجی کامپوزیت

کامپوزیت ها برای اجرای طرح های بسیار جذاب روی سطح نما نیز به کار برده می شوند. استفاده از این متریال ها به خاطر تمایز خاصی که از نقطه نظرهای مختلف با دیگر مصالح مورد استفاده دارند، جذابیت خاصی به نمای ساختمان می بخشد.

فضای باز با متریال کامپوزیت

خصوصیات کامپوزیت این امکان را به وجود می آورد که به عنوان یک متریال مناسب جهت اجرای ایده های متنوع در فضای باز نیز به کار برده شود. کامپوزیت در مقایسه با بسیاری از متریال های دیگر از دوام بیش تری برخوردار است.

لوازم تزیینی با کامپوزیت

کامپوزیت نه تنها در اجرای فرم های معمارانه، بلکه در تولید و ساخت انواع لوازم نیز کاربرد دارد. بسیاری از وسایل دکوری و کاربردی یک فضا را می توان از جنس کامپوزیت در نظر گرفت که به خاطر استحکام این متریال، انتخاب مناسبی خواهد بود.

مبلمان داخلی با کامپوزیت

از دیگر کاربردهای کامپوزیت می توان به امکان تولید مبلمان در فرم های مختلف برای فضاهای داخلی اشاره کرد. کامپوزیت یک انتخاب بادوام و زیبا برای تولید مبلمانی است که می خواهید فضا را به وسیله آن ها چیدمان کنید.

 

 

 

 

 

کامپوزیت GRP و FRP

تحریریه پویانو