کاغذ دیواری یا رنگ ساختمانی؛ کدام یک را باید انتخاب کرد؟

کاغذ دیواری یا رنگ ساختمانی؛ کدام یک را باید انتخاب کرد؟

کاغذ دیواری یا رنگ ساختمانی؛ کدام یک را باید انتخاب کرد؟

دیوارهای هر فضایی با هر کاربری از مهم ترین عناصر موثر در زیبایی، روشنایی و جلوه آن محیط هستند و در دکوراسیون و چیدمان نقش قابل توجهی دارند. شما قادر هستید با درست دکور کردن دیوارها انرژی فضا را افزایش دهید، محیط آن را سرد یا گردم جلوه دهید و بین عناصر آن هارمونی بیش تری ایجاد نمایید.همه این ها را می توانید با انتخاب رنگ و طرح مناسب به دست آورید. خوشبختانه این روزها انواع طرح و رنگ برای پوشش دیوار فضاهای مختلف وجود دارند که دست شما را برای انتخاب بهترین ها باز می گذارند. شما با وجود این همه گزینه می توانید هر ایده ای که دارید را عملی سازید. برای دکور کردن دیوارها می توان از طرح های ساده یا شلوغ با رنگ های ملایم یا شاد استفاده کرد. برای انتخاب بین گزینه ها ممکن است اول درگیر این شوید که کاغذ دیواری یا رنگ ساختمانی بهتر است؟  ما در این مطلب به بررسی ویژگی های کاغذ دیواری و رنگ ساختمانی خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر کدام را برایتان شرح خواهیم داد. اگر می خواهید از سردرگمی بین این دو گزینه رهایی پیدا کنید، این مطلب را از دست ندهید.

انواع رنگ‌‌ ساختمانی

انواع رنگ‌‌ ساختمانی

رنگ ساختمانی دارای انواع گوناگونی است که هر یک نیز مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. به طور کلی، رنگ های ساختمانی به پنج دسته رنگ پلاسیتکی، رنگ روغن، رنگ بلکا، رنگ اکریلیک و رنگ پتینه تقسیم می شوند.

رنگ پلاستیکی، مات است. مات بودن آن باعث می شود نقص ها، فرو رفتگی ها و برآمدگی های دیوار از دید پنهان شوند.

رنگ پلاستیکی

رنگ پلاستیکی، مات است. مات بودن آن باعث می شود نقص ها، فرو رفتگی ها و برآمدگی های دیوار از دید پنهان شوند. در ضمن، این رنگ ها در ساختار خود به جای نفت، آب دارند و به همین خاطر، بویشان تند نیست. اجرای این رنگ ها ساده است، اما عیب هایی هم دارند. مثلا در برابر آب مقاوم نیستند و سریع کثیف می شوند. شستشوی آن ها نیز ممکن نمی باشد.

رنگ روغنی از دوام بیش تری برخودار است و در برابر آب مقاوم می باشد.

رنگ روغنی

رنگ روغنی از دوام بیش تری برخودار است و در برابر آب مقاوم می باشد. این رنگ ها به راحتی قابل شستشو هستند، اما عیبشان این است که براق هستند و نقص های دیوار را مشخص می کنند. برای رفع این مشکل می توانید به جای رنگ براق از رنگ مات استفاده کنید.

رنگ بلکا از پنبه تولید می شود.

رنگ بلکا

رنگ بلکا از پنبه تولید می شود. این رنگ به زیرسازی احتیاجی ندارد و باعث می شود نقص های دیوار پوشیده شوند. رنگ بلکا یک جور عایق حرارتی و برودتی نیز هست و اگر آسیب ببیند، می توانید آن را ترمیم کنید.

رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ های پلاستیکی بهتر است،

رنگ اکرلیک

رنگ اکریلیک در مقایسه با رنگ های پلاستیکی بهتر است، زیرا به حلال نفتی نیازمند نیست و بو هم ندارد. این رنگ از قابلیت شستشو نیز برخوردار است و به این زودهای رنگ پریده نمی شود. رنگ اکریلیک را می توان در انواع مات و براق تهیه کرد.

رنگ پتینه کمک می کند طرح های مختلفی روی دیوار اجرا کنید

رنگ پتینه

رنگ پتینه کمک می کند طرح های مختلفی روی دیوار اجرا کنید. رنگ پتینه به شما این امکان را می دهد که طرح های شبیه به طرح کاغذ دیواری ها را اجرایی کنید و به شما امکان پیاده سازی طرح دلخواهتان را می دهد. این رنگ ها قابل شستشو هستند و ماندگاری زیادی دارند.

انواع کاغذ دیواری

حالا به سراغ کاغذ دیواری ها می رویم. کاغذ دیواری ها هم مثل رنگ ساختمانی دارای مدل های مختلف هستند.

انواع کاغذ دیواری

کاغذ دیواری کاغذی

کاغذ دیواری های کاغذی، قطر بسیار کمی دارند. این کاغذ دیواری ها را نمی توان شست. همچنین به خاطر نازک بودنشان خیلی راحت پاره می شوند. به همین خاطر، به کار بردن آن ها برای مکان هایی که دیوارها زیاد ضربه می خورند، پیشنهاد نمی شود. کاغذ دیواری های کاغذی نهایتا تا دو سال ماندگاری دارند، اما قیمتشان کم تر از دیگر انواع است.

کاغذ دیواری کاغذی

کاغذ دیواری PVC

کاغذ دیواری های PVC خیلی محکم و ماندگار هستند. همچنین به راحتی می توان آن ها را شستشو داد. این کاغذ دیواری ها به سختی دچار پارگی می شوند و البته قیمت زیادتری نیز دارند.

کاغذ دیواری نانو

کاغذ دیواری نانو

در تولید کاغذ دیواری های نانو از تکنولوژی نانو استفاده شده است. به همین علت، این کاغذ دیواری ها ضد آلودگی و ضد حساسیت هستند و در برابر گرما و صدا عایق خوبی می باشند.

کاغذ دیواری بافت‌دار

کاغذ دیواری بافت‌دار

کاغذ دیواری های بافت دار از تکه های مخمل ایجاد می شوند. به خاطر همین بافت مخملی، امکان شستشوی این کاغذ دیواری وجود ندارد. قیمت این کاغذ دیواری ها نیز بالاست.

کاغذ دیواری الیاف طبیعی

کاغذ دیواری الیاف طبیعی

قیمت کاغذ دیواری های الیاف طبیعی خیلی زیاد است، زیرا برای تولیدشان از تکه های چوب و برگ نازک استفاده می شود. این کاغذ دیواری ها حساسیت ایجاد نمی کنند و قابلیت شستشو نیز دارند.

مقایسه کاغذ دیواری و رنگ ساختمانی

مقایسه کاغذ دیواری و رنگ ساختمانی

همه این ها گفته شد تا به این جا برسیم که کدام یک را باید انتخاب کرد؟ کاغذ دیواری یا رنگ ساختمانی؟ در ادامه با مقایسه آن ها به شما خواهیم گفت که هر کدام دارای چه مزایا و معایبی هستند و در نهایت خواهید فهمید که کدام گزینه برایتان بهتر است.

دغدغه همه کسانی که می خواهند دکور دیوارهایشان را تغییر دهند، قابلیت شستشوی گزینه ای است که می خواهند انتخاب کنند.

قابلیت شستشو

دغدغه همه کسانی که می خواهند دکور دیوارهایشان را تغییر دهند، قابلیت شستشوی گزینه ای است که می خواهند انتخاب کنند. خوشبختانه، هم رنگ ها و هم کاغذ دیواری ها دارای مدل هایی هستند که قابلیت شستشو دارند. به همین خاطر، هر دو گزینه از این نظر با هم برابری می کنند و شما می توانید نوع قابل شستشو را از میان هر یک از آن ها که انتخاب کرده اید، پیدا کنید تا به مشکلی برخورد نکنید.

در واقع، قیمت نباید برای شما یک مانع در نظر گرفته شود.

قیمت

اگر بخواهیم بحث قیمت را پیش بکشیم، باز هم می توان گفت که هم کاغذ دیواری و هم رنگ ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند که در میان آن ها می توان گزینه هایی با قیمت های کم یا زیاد پیدا کرد. بنابراین، شما می توانید با هر بودجه ای که در نظر گرفته اید، کاغذ دیواری یا رنگ مناسب را تهیه کنید. در واقع، قیمت نباید برای شما یک مانع در نظر گرفته شود.

برای فضاهایی که نورگیری مناسبی ندارند، رنگ های آکریلیک یا روغنی خیلی مناسب هستند.

بزرگ نمایی

شاید بپرسید که بزرگ نمایی چه ربطی به رنگ و کاغذ دیواری دارد؟ پاسخ این است که رنگ ها و کاغذ دیواری های براق قادر هستند با بازتاب نور، فضا را روشن تر و دلبازتر کنند. این گونه است که بحث بزرگ نمایی در میان ویژگی های آن ها مطرح می شود.

اگر راستش را بخواهید، رنگ ها در مقایسه با کاغذ دیواری ها بزرگ نمایی بهتری ایجاد می کنند. رنگ ها اگر براق باشند، نور یک فضا را بهتر بازتاب می کنند و باعث روشن تر شدن آن می گردند. بنابراین، به کار بردن رنگ می تواند فضا را بزرگ تر جلوه دهد. برای فضاهایی که نورگیری مناسبی ندارند، رنگ های آکریلیک یا روغنی خیلی مناسب هستند. لازم به ذکر است که کاغذ دیواری هایی با سطح نسبتا براق و رنگ روشن نیز می توانند تا حدی به بزرگ نمایی فضا کمک کنند.

سرعت اجرا فاکتور مهمی در میان ویژگی های مورد نظر کارفرمایان است.

سرعت اجرا

سرعت اجرا فاکتور مهمی در میان ویژگی های مورد نظر کارفرمایان است. رنگ های ساختمانی برای اجرا به تجهیزات بسیاری نیاز دارند و خشک شدنشان هم زمان بر است. در ضمن، وقتی می خواهید دیوارهای یک فضا را رنگ بزنید، باید وسایل آن فضا را بیرون ببرید، زیرا ممکن است رنگ به آن ها پاشیده شود. کاغذ دیواری ها چنین مشکلاتی ندارند. آن ها زودتر نصب می شوند و تجهیزات فراوان هم نمی خواهند. برای نصب کاغذ دیواری لزومی ندارد وسایل را تخلیه کنید. اگر دوست داشته باشید در مدت زمان های کوتاه، ظاهر دیوارها را عوض کنید، کاغذ دیواری ها بهتر هستند. اجرای کاغذ دیواری مشکل ایجاد بو را نیز ندارد و سریعا پس از نصب آن می توان از فضا استفاده کرد.

کاغذ دیواری ها طرح های بی نظیر و گوناگونی دارند.

تنوع طرح‌ در کاغذ دیواری

کاغذ دیواری ها طرح های بی نظیر و گوناگونی دارند. این طرح ها آن قدر متنوع هستند که شما می توانید در تناسب با هر سبکی از دکوراسیون به انتخاب گزینه دلخواه بپردازید. هر فرد می تواند برای اتاق خود کاغذ دیواری دلخواهش را انتخاب کند. این تنوع در رنگ های ساختمانی دیده نمی شود و تنها کاری که می توان برای ایجاد تنوع به کمک نقاشی انجام داد، عوض کردن طیف رنگ است.

کاغذ دیواری ها قادر هستند ظاهر خود را تا سال ها حفظ کنند

ماندگاری

وقتی بحث ماندگاری یا همان دوام رنگ و کاغذ دیواری به میان می آید، کاغذ دیواری ها گزینه بهتری هستند، زیرا رنگ آسیب پذیرتر است. کاغذ دیواری ها قادر هستند ظاهر خود را تا سال ها حفظ کنند، اما رنگ به مرور زمان به خاطر نور خوردن، ایجاد ترک و مشکلات دیگر، ظاهر خود را از دست می دهد و دیگر مثل روز اول نخواهد بود.

کاغذ دیواری های زیادی وجود دارند که به خاطر ضخامتشان در نقش یک پوشش آکوستیک و عایق حرارتی و برودتی عمل می کنند.

عایق بودن

کاغذ دیواری های زیادی وجود دارند که به خاطر ضخامتشان در نقش یک پوشش آکوستیک و عایق حرارتی و برودتی عمل می کنند. به همین خاطر، کاغذ دیواری ها برای مکان های شلوغ و پر سر و صدا مناسب تر هستند. رنگ ها نمی توانند عایق خوبی باشند و از این نظر امتیاز خوبی نمی گیرند.

پوشادن نقص ها

پوشادن نقص ها

کاغذ دیواری ها می توانند به خوبی، نقص های دیوار، مثل ترک ها، لکه ها، فرو رفتگی ها، برآمدگی و موج ها را پوشش داده و از چشم پنهان کنند. رنگ ها این گونه نیستند و نمی توانند عیوب دیوار را بپوشانند. در ضمن، اگر یکی از اضلاع فضای مورد نظر آسیب ببیند، به جای نقاشی و مشکلاتش می توان به سرعت با اجرای کاغذ دیواری، مشکل را حل کرد.

کاغذدیواری طرح حیوانات آفریقایی

کپک زدن

یکی از عیب های کاغذ دیواری این است که احتمال دارد زیر آن کپک ایجاد شود. برای این که دچار چینن مشکلی نشوید، می توانید کاغذ دیواری ها را به موقع تعویض کنید. این کار از رشد قارچ و کپک زیر آن ها جلوگیری به عمل خواهد آورد. رنگ ها چنین مشکلی ندارند و از این لحاظ به شما اطمینان خاطر می دهند.

کاغذ دیواری پوستری

نقطه کانونی

کاغذ دیواری ها به خاطر طرح های خاصی که دارند، می توانند نقش نقطه کانونی را در فضای مورد نظر شما ایفا کنند. نقطه کانونی به نقطه یا بخشی از فضا گفته می شود که عناصر دیگر دکوراسیون، حول آن چیده می شوند. این نقطه، معمولا توجه ها را به سمت خود جلب می کند. شما می توانید با نصب کاغذ دیواری روی یکی از دیوارها، آن را به نقطه کانونی تبدیل کنید و به فضای مورد نظرتان شخصیت و جذابیت بدهید. این کاری است که رنگ از پس آن بر نمی آید.

کاغذ دیواری طرح هندسی

همان طور که احتمالا متوجه شدید، نمی توان به صورت قطعی نظر داد که کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ ساختمانی. هر کدام از این دو گزینه، مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر کس باید با توجه به اولویت هایی که تعیین کرده، تصمیم بگیرد که کدام یکی را به اجرا در بیاورد.

آیا می‌توان کاغذدیواری و رنگ ساختمان را با هم استفاده کرد؟

آیا می‌توان کاغذدیواری و رنگ ساختمان را با هم استفاده کرد؟

ممکن است بعد از خواندن این مطلب و بررسی همه مزایا و معایب کاغذ دیواری و رنگ ساختمانی، باز هم قادر نباشید بین آن ها یکی را انتخاب کنید. در این صورت، ما به شما پیشنهاد می کنیم از هر دو بهره بگیرید. این ترکیب مصالح می تواند خصوصا برای فضاهای کوچک مناسب باشد، زیرا می توان از مزایای هر دو گزینه استفاده کرد. فراموش نکنید که شما برای به کار بردن کاغذ دیواری و رنگ ساختمانی در کنار هم با هیچ محدودیتی رو به رو نیستید. در نهایت، دکوراسیون فضای مورد نظر شما به نظر خودتان بستگی دارد. بنابراین، زیاد نگران نباشید. هر آن چه را که دوست دارید، عملی کنید و از نتیجه دلخواه خود لذت ببرید.

در ادامه می توانید تصاویر از دکوراسیون اجرا شده به کمک هر دو متریال مذکور ببینید.

کاغذدیواری طرح گیاه

کاغذدیواری طرح پتینه

کاغذ دیواری طرح آبرنگی

نقاشی یواری

کاغذدیواری قبل شست و شو

کاغذدیواری فانتزی طرح حیوانات

کاغذدیواری طرح صدف

کاغذ دیواری مدرن

کاغذ دیواری یا رنگ؟

کاغذدیواری سرویس بهداشتی

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری