کاربرد و اجرای کتابخانه خانگی در طراحی داخلی

کتابخانه در طراحی داخلی

کاربرد و اجرای کتابخانه خانگی در طراحی داخلی

کتابخانه یکی از عناصر کاربردی و تاثیر گذار در طراحی داخلی به شمار می رود، اما در انتخاب کتابخانه نکات بسیاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. سوال هایی متداولی در انتخاب این عنصر کاربردی و دکوراتیو وجود دارد که پاسخ به آن ها می تواند بهترین انتخاب را به همراه داشته باشد؛ کتابخانه را بر چه اساسی باید انتخاب کرد؟ چگونه می توان از کتابخانه در اتاق نشیمن استفاده کرد؟ باید کتابخانه ای آماده خریداری کرد و یا این که خودمان آن را بسازیم؟ چگونه می توان از کتابخانه به عنوان عنصری دکوراتیو نیز بهره مند شد؟ اگر شما نیز چنین پرسش هایی در ذهن داشته و به دنبال پاسخ آن ها هستید، با پویانو همراه باشید، زیرا ما در این مطلب به چگونگی کاربرد و اجرای کتابخانه خانگی کتابخانه در طراحی داخلی خواهیم پرداخت:

 اجرای کتابخانه خانگی

قبل از این که کتابخانه مورد نظر خود را انتخاب کنید، نکات بسیاری وجود دارند که باید در نظر داشته باشید. اولین نکته مهم، تعداد کتاب هایی است که در اختیار دارید. با در نظر گرفتن تعداد کتاب های خود می توانید ابعاد کتابخانه ای که به آن نیاز دارید را مشخص کنید. ساختار کلی خانه و به عبارتی سبک مورد نظر شما نیز از جمله نکات مهم دیگر به شمار می رود. برای مثال به سبک مدرن علاقه مند هستید و یا به دنبال سبک کلاسیک می گردید؟ زیرا کتابخانه ای که انتخاب می کنید نیز باید با سبک مورد نظر شما هماهنگ باشد.

مورد دیگر در اجرای کتابخانه خانگی این است که باید به رنگ های موجود در اتاق و مبلمان نیز توجه داشته باشید تا رنگی مناسب را برای کتابخانه انتخاب کنید. به غیر از این موارد، کیفیت مصالح به کار رفته در کتابخانه، اگر قصد اسباب کشی دارید قابل مونتاژ بودن آن، نشان دادن و یا ندادن گرد و خاک، راحت تمیز شدن آن و ابعاد کتاب هایی که در اختیار دارید نیز از جمله نکات دیگری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

 اجرای کتابخانه خانگی
– مواردی که نباید فراموش کنید

مکان قرار گیری کتابخانه

این موضوع که می خواهید از کتابخانه در چه مکانی استفاده کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا برای مثال کتابخانه ای که در سالن پذیرایی به کار می برید با کتابخانه ای که در اتاق کودک خود قرار می دهید، بسیار متفاوت خواهد بود. در اتاق کودک، کتابخانه ای که در میان ست مبلمان اتاق کودک قرار داشته باشد، کفایت خواهد کرد.

اگر به فکر استفاده از کتابخانه در اتاق خواب خود هستید، می توانید از شلف های دیواری نیز بهره مند شوید. اما کتابخانه ای که در نشیمن و یا پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر ویژگی کاربردی ای که دارد، عنصری دکوراتیو نیز به شمار رفته و در انتخاب آن باید توجه بیشتری داشته باشید.

مکان قرار گیری کتابخانه
طبقات کتابخانه

ارتفاع و عرض بزرگ ترین کتاب هایی که در اختیار دارید را اندازه گیری کنید و طبقات کتابخانه را بر اساس ابعاد این کتاب ها مشخص کنید. برای بلند ترین کتاب ها می توانید از بالاترین طبقه کتابخانه استفاده کنید.

طبقات کتابخانه
ابعاد کتابخانه

فراموش نکنید که مکانی که می خواهید کتابخانه را در آن قرار دهید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیراابتدا باید با مشخص کردن مکانی که می خواهید کتابخانه را در آن قرار دهید، ابعاد کتابخانه مورد نظر خود را مشخص کنید. اگر بدون اندازه گیری مکان اقدام به خرید کتابخانه کنید، ممکن است که بعدا با مشکلاتی جدی مواجه شوید. هم چنین اگر در نزدیکی مکانی که می خواهید کتابخانه را در آن قرار دهید یک درب وجود دارد، باید باز و بسته شدن آن را نیز در نظر داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.

اگر مکانی که برای کتابخانه انتخاب کرده اید بزرگ و باز است، می توانید از مدل های بزرگ تر و باشکوه تری برای کتابخانه نیز استفاده کنید، اما اگر فضای مورد نظر شما کوچک است از کتابخانه ای ساده و باریک بهره ببرید. در مکان های باریک سیستم قفسه بندی و شلف های دیواری نیز می توانند بسیار کارآمد باشند.

البته این را در نظر داشته باشید که شلف ها و قفسه های دیواری اگر چه در مکان های کوچک و باریک ظاهری مدرن و زیبا ایجاد می کنند، اما در مکان های بزرگ فضای خالی بسیاری ایجاد کرده و انتخاب مناسبی نخواهند بود. اگر به فکر یک کتابخانه بزرگ هستید که یک دیوار اتاق را بپوشاند، برای این که فضا از آن چه که هست کوچک تر دیده نشود، می توانید رنگ کتابخانه را متشابه با رنگ دیوار انتخاب کنید.

ابعاد کتابخانه
مصالح کتابخانه

زمانی که می خواهید مصالح مورد استفاده در کتابخانه را انتخاب کنید می توانید چوب های تیره ای مانند سدر، گردو و یا چوب ماهون را انتخاب کرده و چوب های روشنی مانند درخت کاج، توس و افرا را که مقاومت بیشتری دارند را به کار ببرید. هم چنین چوب ام دی اف نیز نسبت به تخته سه لا مقاومت بالاتری دارد. هم چنین در ستون ها و پایه های فلزی کتابخانه نیز باید از فلزات درجه یک با مقاوت بالا استفاده شود تا بتواند وزن کتابخانه را تحمل کرده و ماندگاری بالایی داشته باشد.

مصالح کتابخانه
– مکان هایی که به عنوان کتابخانه می توانید از آن ها استفاده کنید

اگر فکر می کنید که فضای کافی برای قرار دادن یک کتابخانه در محیط زندگی شما وجود ندارد، نا امید نشوید و گزینه های جایگزین را مورد بررسی قرار دهید:

1. اجرای کتابخانه خانگی در راهرو ها

در درازای دیوار راهرو ای که در خانه وجود دارد می توانید از کتابخانه هایی با طراحی های خاص استفاده کرده و آن ها را به دیوار نصب کنید. حتی با نصب شلف های دیواری نیز می توانید فضایی مناسب برای قرار دادن کتاب ها ایجاد کنید.

اجرای کتابخانه خانگی در راهرو ها
2. اجرای کتابخانه خانگی زیر پله

اگر در خانه شما پله وجود دارد، از فضای زیر آن می توانید به بهترین شکل بهره برده و کتاب های خود را در آن قرار دهید. با نصب شلف ها و قفسه های دیواری می توانید این مکان را به یک کتابخانه تبدیل کرده و از فضای بدون استفاده موجود، استفاده کافی ببرید.

اجرای کتابخانه خانگی زیر پله
3. تو رفتگی های داخل دیوار ها

تو رفتگی های داخل دیوار های موجود در خانه را می توانید به یک کتابخانه زیبا تبدیل کنید. با انتخاب رنگی متفاوت برای این تو رفتگی ها می توانید فضای دکوراتیو زیبا و منحصر به فردی را ایجاد کنید. اگر تو رفتگی ای در دیوار ها وجود ندارد، می توانید خودتان این تو رفتگی ها را ایجاد کرده و آن ها را به کتابخانه تبدیل کنید.

تو رفتگی های داخل دیوار ها
4. میز تلویزیون

امروزه می توانید میز های تلویزیون را نه تنها به عنوان سطحی برای قرار دادن تلویزیون استفاده کنید، بلکه می توانید آن را به کتابخانه ای کاربردی نیز تبدیل کرده و به کار ببرید. فضای خالی ای که در اطراف تلویزیون باقی می ماند را می توانید با شلف ها و قفسه های دیواری پوشانده و ظاهری مانند کتابخانه به آن ببخشید.

میز های تلویزیون به عنوان کتابخانه

اجرای کتابخانه خانگی در طراحی داخلی

اجرای کتابخانه خانگی در طراحی داخلی

اجرای کتابخانه خانگی در طراحی داخلی

اجرای کتابخانه خانگی در طراحی داخلی

اجرای کتابخانه خانگی در طراحی داخلی