کاربرد سقف کاذب کناف در طراحی داخلی ؛ مزایا و معایب

اجرای سقف کاذب کناف

کاربرد سقف کاذب کناف در طراحی داخلی ؛ مزایا و معایب

سقف به عنوان یکی از سطوح وسیع درون خانه نقش موثری در طراحی داخلی خانه ها دارد. سقف ها با طراحی های مختلف و نورپردازی های رنگارنگ و متنوع می توانند توجه هر فردی که به درون خانه راه می یابد را به خود جلب کند. طراحی سقف ها به عنوان سطح بالایی چهاردیواری خانه ها می تواند اثر فوق العاده ای در کلیت طراحی خانه داشته باشد، و بر ویژگی های زیبایی شناسی اتاق تاثیرگذار باشد. سقف کاذب ها به عنوان یک راه کار برای طراحی متنوع سقف ها به کمک معماران آمده اند و در این بین سقف کاذب کناف به یکی از محبوب ترین روش های اجرای سقف کاذب تبدیل شده اند. با پویانو همراه باشید تا با کاربرد سقف کاذب کناف ، ویژگی ها ، مزایا و معایب اجرای سقف کاذب کناف آشکا بشوید:

تعریف سقف کاذب

سقف کاذب همانطور که از اسمش پیداست سقف اصلی و سازه ای ساختمان نیست. در واقع یک سقف غیر باربر در سازه است. ابتدا سقف های کاذب برای پوشاندن تاسیسات زیر سقف سازه ای ، جلوگیری از رطوبت و اتلاف دما و آکوستیک نمودن فضا به کار می رفت ، بعد از آن در ایجاد حجم ها و فرم های دکوراتیو ، ایجاد بستری برای طراحی نورپردازی سقفی فضا به کار برده می شوند.

مزایای سقف کاذب در دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی ، فضای اداری و تجاری :

  • سبک بودن سقف کاذب
  • قابلیت دسترسی آسان به لوله ای تاسیساتی در صورت خرابی و اشکال
  • عدم آسیب به افراد خانه در صورت وقوع زلزله و حادثه
  • انعطاف پذیر بودن در اجرا و طراحی
  • تنوع بافت و رنگ

سقف های کاذب در انواع متریال ممکن است اجرا شوند. سقف های کاذب مانند سقف کاذب رابیتس ، سقف کاذب کشسان ، سقف کاذب آلومینومی ، سقف کاذب چوبی و … را شامل می شوند. یکی از پرطرفدارترین سقف های کاذب نوع کاذب کناف می باشد که ما در این مطلب می خواهیم آن را به شما معرفی کنیم:

سقف کاذب کناف چیست ؟

سقف کاذب کناف یک نوع از سقف کاذب است که  از  پنل های گچی و غیرگچی پیش ساخته در اجرای آن استفاده می شود. این پنل ها توسط نوعی پروفیل سرد نورشده به سقف اصلی ( سازه ا ی ) اتصال می یابد.  سقف کاذب کناف شامل سقف کناف متحرک و سقف کناف ثابت است.

سقف کاذب یکپارچه و ساده جزئی از سقف کاذب کناف است ، همچنین سقف کاذب کناف طرح دار هم از  سقف های کاذب کناف ثابت می باشند. بعد از اجرای سقف کاذب کناف یکپارچه آن، درزهای آن را کاملا با بتونه و رنگ آمیزی می پوشانند. سقف کاذب کناف دارای وزن بسیار سبکی نسبت به سقف رابیتش و گچ می باشد و بنابراین امروزه به جای آن بیشتر استفاده می شود.

کناف از کجا آمده است؟

واژه KNAUF  کناف به نام یک از موسسات بین المللی پیشرو در صنعت ساختمان بر می گردد. این موسسه همیشه به دنبال جدیدترین راه ها برای مقابله با مشکاتت و موانع در حوزه فعالیت ساختمانی بوده است. این موسسه در سال 1932 تاسیس شده است و امروزه به یکی از بزرگترین شرکت های فعال در صنعت ساختمان مشغول به کار است.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران نمایندگی دارد. این موسسه ابتدا با انواع تولیدات و فراوری های وابسته به گچ شروع به کار کرد و امروز سیستم هایی را بر پایه گچ با تکنولوژی های جدید تولید می کند که به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می کند و همچنین به استخراج سنگ آهک و مصالح بر پایه گچ و سیمان ، تجهیزات وابسته برای تولید این مصالح و .. مشغول است.

کناف ها تحت عنوان نسل جدید سقف کاغذ معروف شده اند ، اما درحقیقت این محصول جدا از سقف کاذب که بیشترین کاربرد را دارد در اجرای دیوار های جداکننده ، پارتیشن ها ، پوشش های دکوراتیو و انواع اجرائیات خاص می تواند به کار رود. کناف های نوعی محصول یا متریال ساختمانی هستند که می توانند سرعت عمل اجرا و هزینه ها را در اجرای برخی از طرح ها تا حد چشمگیری کاهش دهند. اما با این شرط که اجرای کناف به دلیل اینکه قیمت ها کاهش پیدا کند از استاندارهای مطابق با مرجع فنی کناف دور نشود.

کاربرد سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف مانند عملکرد هر سقف کاذب دیگری برای پنهان کردن لوله های تاسیساتی  به کار می رود. همچنین برای اجرای نور مخفی در سقف و انواع نورپردازی های سقفی برای زیباترکردن فضای داخلی ساختمان های مسکونی ، تجاری و اداری می تواند استفاده شود. بعضی از انواع کناف ویژگی ضد حریق دارند و می توانند به عنوان پوششی مضاعف مقاومت سازه را افزایش دهند.

نوع دیگری از کناف وجود دارد که ضد آب است و می تواند برای پوشش سقف فضاهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار بگیرد.  کاربرد دیگر کناف در اجرای دیوارهای جداکننده در دکوراسیون داخلی می باشد.

مزایای اجرای سقف کناف

  • قیمت اقتصادی
  • سبک بودن : روش اتصال سقف کاذب به سقف دارای وزن کمی است و خود پنل های گچی نیز از وزن کمی برخوردارند.
  • آسان بودن نصب و اجرا : سقف کاذب کناف می تواند در مدت زمان کوتاهی در سطوحی وسیع نصب شود.
  • کاربرد سقف کاذب کناف و قابلیت دسترسی آسان به تاسیسات زیرکار
  • قابل جابجایی و برداشتن : سقف کاذب مشبک و سقف کاذبی که ارای دریچه است این امکان را می دهد که بتوان به آسانی تاسیات مکانیکی و الکتریکی زیر سقف دسترسی پیدا کرد.
  • تعمیر و مرمت آسان
  • تنوع نورپرردازی سقفی به صورت توکار و روکار
  • امکان تغییر در طراحی سقف : سقف کاذب کناف انعطاف پذیری خوبی برای تغییر و بازسازی طرح سقفی دارد و به خوبی قابلیت اجرای طرح های معماری مختلف را دارد.

معایب اجرای سقف کاذب کناف:

  • اجرای سقف کاذب کناف لازم است که حتما توسط مجری حرفه ای و آموزش دیده صورت بگیرد. اجرای سقف کاذب کناف توسط افراد متفرقه باعث می شود تا حد قابل توجهی کیفیت اجرا پایین بیاید و ایرادات زیادی از سقف قابل مشاهده باشد.
  • انواع اتصالات ، اجزا تشکیل دهنده و پنل های مختلف جهت اجرای سقف کناف وجود دارد. اجرای سقف کاذب کناف با انواع بی کیفیت و یا غیراستاندارد باعث می شود که نتیجه کار دارای نواقص و ایراد باشد.