کاخ باکینگهام لندن ؛ گشتی در اقامتگاه خاندان سلطنتی بریتانیا

کاخ باکینگهام لندن ؛ گشتی در اقامتگاه خاندان سلطنتی بریتانیا

چه کسی است که خاندان سلطنتی پر سر و صدا و خبرساز انگلستان را نشناسد؟ این روزها پشت سر هم خبر از نوه های ملکه، یعنی پرنس ویلیام و پرنس هری شنیده می شود. معلوم است که با توجه به این همه خبر داغ، کنجکاوی های زیادی درباره این خانواده ایجاد می شود و چه بهانه ای بهتر از همین کنجکاوی ها برای این که در این مطلب پویانو سری به محل زندگی این خاندان و حال و هوای آن بزنیم؛ اقامتگاهی که با نام کاخ باکینگهام لندن شناخته می شود. برای گشت و گذار در اقامتگاه این خانواده مشتاقید؟ اگر موافق باشید، شما را طی یک سفر کوتاه به قلب این کاخ بزرگ خواهیم برد. همراه ما باشید.

کاخ باکینگهام کجاست؟

کاخ باکینگهام که این همه از آن حرف می زنند، کجاست؟ این کاخ بزرگ و مشهور، اقامتگاه خاندان سطنتی انگلستان است و از بزرگ ترین کاخ های فعال جهان نیز به شمار می رود. بنایی که هسته کاخ امروزی است، خانه ای بود متعلق به دوک باکینگهام که در واقع، یک ملک شخصی به شمار می رفت. بعدها پادشاه جرج سوم، این خانه را به تملک خود در آورده و به ملک شخصی ملکه شارلوت بدل نمود. از آن پس، این ساختمان «خانه ملکه» نامیده شد.

ساختمان مذکور در طی قرن نوزدهم، توسط دو معمار به نام های ادوارد بلور و جان نش گسترش پیدا کرد. این دو معمار، حول حیاط مرکزی سه بخش ایجاد کردند. ساختمانی که امروز با نام کاخ باکینگهام می شناسیم، پس از بر تخت نشستن ملکه ویکتوریا، رسما به کاخ سلطنتی بریتانیا بدل گشت.

از سبک معماری این کاخ اگر حرف بزنیم، باید نام نئوکلاسیک را بر زبان آوریم. در سبک نئوکلاسیک روی دیوارها و ستون ها تاکید می شود و برای هر یک از بخش های ساختمان، شخصیت مجزا تعریف می گردد.

بخش های مختلف کاخ باکینگهام

حال وقت آن است که گشتی در بخش های مختلف این کاخ بزنیم.

اتاق های دولتی

کاخ باکینگهام، 775 اتاق دارد که 19 مورد از آن ها دولتی هستند. اتاق های دولتی به اتاق هایی گفته می شود که محل انجام کارهای عمومی و اداری توسط پادشاه بوده اند. از بین این اتاق ها در برخی از آن ها مراسم مهمی مثل ازدواج نیز صورت می گرفته است. تزیینات به کار رفته در این اتاق ها از ستون های مرمرین تا فرش های نفیس، کاغذ دیواری های بی نظیر، لوسترهای غول پیکر و تندیس ها همه و همه خیره کننده اند.

اتاق تاج و تخت

اتاق تاج و تخت از پرطرفدارترین بخش های کاخ باکینگهام است و در میان گردشگران از محبوبیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این اتاق می توانید شاهد تخت های سلطنتی و متعلقات نفیس آن باشید.

پلکان بزرگ

یکی دیگر از بخش های این کاخ بزرگ، پلکانی بزرگی است که در بر می گیرد. این پلکان عظیم از جنس برنز است و طراحی آن به دست جان ناش و در فاصله سال های 1825 تا 1830 صورت گرفته است.

گالری هنری ملکه

گالری هنری ملکه، فضایی است که برخی از آثار هنرمندان بزرگ جهان را در خود جای داده است. نقاشی های ون دایک، رامبراند، روبنس، پوسن، کلود مونه، کانالتو و مجسمه های چنتری و کانووا از این موارد به شمار می روند. در سالن های تشریفات نیز می توان پرتره های بی نظیری از خاندان سلطنتی را دید، مثل پرتره ملکه ویکتوریا، ملکه شارلوت، جرج سوم، ویلیام چهارم و مسلما خانواده کنونی که با آن ها آشنایی دارید.

نمایشگاه رویال

نمایشگاه رویال، نمایشگاهی است که سالانه در این کاخ برگزار می شود و در آن می توان مواد غذایی مورد استفاده در آشپزخانه سلطنتی، ظروف و ملافه ها و کلیه جزئیات مربوط به کاخ را مشاهده نمود.

باغ و محوطه

بدون شک، باغ این کاخ را می توان از تحسین برانگیزترین قسمت های آن دانست. این باغ، 15.8 هکتار مساحت دارد و چیزی در حدود 350 نوع گل وحشی و 200 نوع درخت را در کنار یک دریاچه در خود جای داده است. این باغ یا بهتر است بگوییم مجموعه باغ، محل برگزاری مراسم سلطنتی نیز می باشند.

در ادامه می توانید سایر تصاویر مربوط به این کاخ را مشاهده نمایید.

 

 

 

 

معماری ودکوراسیون داخلی پویانو / اکبری

کاخ باکینگهام لندن