چیدمان فضای بالکن با ایده های تابستانه

چیدمان فضای بالکن با ایده های تابستانه

چیدمان فضای بالکن با ایده های تابستانه

حالا که تابستان دوباره از راه رسیده، فرصت خوبی برای استفاده از فضای باز منازل فراهم شده است. یکی از این فضاها که حتی آپارتمان های امروزی نیز آن را دارا هستند، بالکن یا همان تراس است. بالکن های فضاهای باز و کوچکی هستند که محیط داخل منزل ما را با فضای بیرون ارتباط می دهند. برخی از بالکن ها فضای قابل قبولی برای استفاده دارند که باعث می شود بتوان از آن ها برای وقت گذراندن در هوای آزاد بهره برد. برخی از بالکن ها کوچک تر هستند و دست شما را برای استفاده از محیطشان بسته نگه می دارند. با این وجود تقریبا در همه بالکن ها می توان از ایده های خلاقانه و جالب برای ایجاد یک فضای جمع و جور و دلچسب بهره برد. چنین فضایی کمک می کند شب های دل انگیزی را در روزهای گرم تابستان تجربه کنید. اگر کمی حوصله داشته باشید، ایده های بسیار متنوعی وجود دارند که می توانید از آن ها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. شما می توانید با توجه به فضایی که در اختیار دارید و آن چه می خواهید، یک یا چند مورد از این ایده ها را به کار ببرید. برای آشنایی با ایده های طراحی فضای بالکن با پویانو همراه باشید.

بالکن ها فضاهای دوست داشتنی کوچکی هستند که در اکثر منازل آپارتمانی وجود دارند. برخی از بالکن ها با فضای مناسبی که در اختیار می گذارند، قابلیت این را دارند که به عنوان یک نشیمن کوچک در فضای باز عمل کنند. بعضی دیگر نیز به قدری کوچک هستند که تقریبا دست شما را برای ایجاد هر گونه عملکردی در فضا بسته نگه می دارند. با این حال در همه بالکن ها، بزرگ یا کوچک، می توان با به کار بردن ایده های مناسب و خلاقانه فضاهای جمع و جور دلچسبی فراهم نمود که برای گذراندن اوقات فراغت شما در محیط باز مناسب باشد.

ایده های مختلفی هستند که اگر با کمی حوصله و سلیقه آن ها را به اجرا درآورید، بدون شک عاشق فضای نقلی بالکن خود خواهید شد. شما می توانید یک یا چند مورد از این ایده ها را با توجه به علاقه و فضایی که در اختیار دارید، برای اجرا مد نظر قرار دهید.

با پویانو و این ایده های خلاقانه جدید برای طراحی فضای کوچک بالکن منزلتان همراه شوید.

یکی از اولین اقداماتی که باید برای داشتن یک بالکن زیبا و دوست داشتنی انجام داد، انتخاب کفپوش است

چمن مصنوعی

یکی از اولین اقداماتی که باید برای داشتن یک بالکن زیبا و دوست داشتنی انجام داد، انتخاب کفپوش است. یک کفپوش زیبا و متفاوت می تواند فضای فعلی بالکن شما را دگرگون کند و آن را زیباتر از چیزی که هست، نشان دهد. در صورتی که بالکن فعلی شما محیط بی رنگ و رو و کسل کننده ای دارد، پیشنهاد ما این است که از چمن مصنوعی برای زیبا کردن محیط آن استفاده کنید. چمن مصنوعی با رنگ سبز و شاد خود می تواند طراوت خاصی به بالکن شما بدهد. چون مساحت بالکن ها اغلب کم است، خرید و نصب چمن مصنوعی هزینه زیادی نخواهد داشت. از طرف دیگر، این چمن دردسرهای چمن طبیعی را هم ندارد، زیرا لازم نیست آن را هرس نموده و مدام آبیاری کنید.

قالیچه ها این قدرت را دارند که هر فضایی را به خانه و خلوتگاه شما تبدیل کنند

قالیچه

شاید این را ندانید، اما استفاده از یک قالیچه کوچک می تواند به بالکنتان روح بدهد. قالیچه ها این قدرت را دارند که هر فضایی را به خانه و خلوتگاه شما تبدیل کنند. به همین خاطر است که اگر یک قالیچه هر چند کوچک در بالکن خود پهن کنید، خواهید دید که فضای آن مثل محیط داخل خانه تان دلچسب و صمیمی می شود. اگر قرار است روی کف بالکن بنشینید، سعی کنید از قالیچه های نرم و راحت استفاده کنید و با پتو و کوسن، فضای راحت تری بسازید.

می بینید که صندلی های راحتی به عنوان یک جزء جدانشدنی در همه آن ها حضور دارند

صندلی راحتی

اگر به بالکن هایی که در فیلم ها و سریال ها نمایش داده می شوند، نگاهی بیندازید، می بینید که صندلی های راحتی به عنوان یک جزء جدانشدنی در همه آن ها حضور دارند. مسلما یک بالکن برای این که فضای دلچسب و راحتی داشته باشد به صندلی راحتی نیاز دارد. خوشبختانه این روزها برای بالکن های کوچک هم صندلی های قابل استفاده ای وجود دارد. اگر فضای کمی دارید، یک صندلی هم کفایت می کند، ولی اگر محیط بالکنتان بزرگ است، حداقل دو صندلی برای گفتگو بگذارید.

سعی کنید از تخت های کم ارتفاع استفاده کنید

تخت

شاید همه بالکن ها به ما اجازه قرار دادن تخت را ندهند، اما اگر فضای نسبتا بزرگی داشته باشید، این ایده فوق العاده خواهد بود. سعی کنید از تخت های کم ارتفاع استفاده کنید. تشکچه ها هم در این مواقع به درد می خورند. مثلا اگر یک تشکچه قدیمی دارید که دیگر نمی خواهید از آن در اتاق خوابتان استفاده کنید، می توانید آن را به بالکن انتقال دهید. با داشتن یک تخت کوچک می توانید در فضای بالکن دراز بکشید و استراحت کنید.

کوسن ها در نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب شما جای دارند، پس چرا از آن ها در بالکن استفاده نکنید؟

کوسن

این روزها تقریبا دکوراسیون هر فضایی که به نشستن اختصاص یافته باشد، شامل کوسن هم می شود. کوسن ها در نشیمن، پذیرایی و اتاق خواب شما جای دارند، پس چرا از آن ها در بالکن استفاده نکنید؟ اگر صندلی راحتی یا تخت خود را قبلا تهیه کرده اید، حال وقت این است که دکور آن را با یک یا چند کوسن تکمیل کنید. کوسن ها شاید بیش تر دکوری باشند، اما به بالکن شما حس گرما و صمیمیت خاصی می دهند و آن را دوست داشتنی تر می کنند.

چنین میزی به شما امکان میل کردن عصرانه را در فضای بالکن می دهد

میز عصرانه

یکی از بهترین حس های دنیا این است که در بالکن خانه تان یک میز کوچک داشته باشید. چنین میزی به شما امکان میل کردن عصرانه را در فضای بالکن می دهد و هیچ چیز بهتر از گفتگو و خوردن عصرانه در هوای آزاد، آن هم در عصر تابستان نمی چسبد.

این حسی است که آن را در بهترین کافی شاپ های شهر هم تجربه نخواهید کرد. ما میزهای دایره ای را پیشنهاد می کنیم، زیرا فضای کم تری اشغال می کنند. اگر فضای کافی برای قرار دادن میزهای معمولی را ندارید، انواع تاشو را انتخاب کنید. این میزها را می توانید به راحتی باز و حمل کنید.

یک میز جمع و جور و ثابت روی لبه بالکن ایجاد کنید

میز جمع و جور

ممکن است فضای بالکن شما به قدری کوچک باشد که نتوانید هیچ مدل میزی را در آن جای دهید. در این صورت ما پیشنهاد دیگری برایتان داریم. یک میز جمع و جور و ثابت روی لبه بالکن ایجاد کنید. ساخت و اجرای چنین میزی زیاد دشوار نیست. فقط کافی است یک تخته با پهنای مناسب را به لبه میله های بالکن یا جانپناهی که دارید، وصل کنید. پشت میز کوچکتان یک یا دو صندلی بگذارید. حالا با این میز می توانید از چشم انداز رو به رو نیز لذت ببرید.

بار به فضایی گفته می شود که در آن نوشیدنی سرو می شود.

بار

بار به فضایی گفته می شود که در آن نوشیدنی سرو می شود. مسلما چنین فضایی در اکثر خانه ها وجود ندارد، اما برای اجرا در بالکن جان می دهد. اگر بالکن نسبتا بزرگی داشته باشد، می توانید یک بار کوچک در گوشه ای از آن ترتیب دهید. بارها می توانند نوشیدنی ها، لیوان ها و برخی از لوازم آشپزخانه شما را در خود جای دهند. اگر دوست داشته باشید، می توانید یک یخدان یا یخچال کوچک هم زیر آن قرار دهید. مزیت داشتن بار در بالکن این است که لازم نیست برای برداشتن نوشیدنی به آشپزخانه رفت و آمد کنید.

چه جایی بهتر از بالکن برای قرار دادن گلدان ها وجود دارد؟

گلدان

چه جایی بهتر از بالکن برای قرار دادن گلدان ها وجود دارد؟ تقریبا همه از بالکن های خود برای قرار دادن گل و گیاه استفاده می کنند، زیرا در چنین فضایی می توان نور کافی را برای گیاهان تامین کرد. اگر گلدان های خود را به بالکن ببرید در کنار این که به آن ها لطف می کنید از حضورشان در آن ها نیز لذت خواهید برد. اگر روی سطح زمین برای قرار دادن گلدان ها جا نداشته باشید، می توانید از گلدان های مخصوصی که روی لبه بالکن جای می گیرند، استفاده کنید.

دیوار سبز

دیوار سبز

یک ایده سبز و جذاب دیگر برای بالکن تابستانه شما به کار بردن دیوار سبز است. برای این که دیوارهای بالکن خود را از شکل بی روح و ساده ای که دارند، بیرون آورید، می توانید ایده دیوار سبز را اجرا کنید. خوشبختانه این ایده روی کوچک ترین دیوارها نیز قابل اجراست. دیوار سبز برای بالکن هایی که چشم انداز زیاد جالبی ندارند، خیلی کاراتر است. علت هم این است که با داشتن چنین دیواری یک منظره کوچک در بالکن خود ایجاد می کنید. دیوار سبز می تواند فضای خنکی نیز برای بالکنتان ایجاد کند.

باغچه

باغچه

برای بالکن های بزرگ تر با وجود فضای بیش تری که دارند، قرار دادن تنها چند گلدان کم لطفی است. برای چنین بالکن هایی می توان فکرهای بزرگ تری را اجرایی کرد. برای مثال می توان یک باغچه کوچک و مینیاتوری درست کرد. این باغچه ها به دلخوشی کوچک و جذاب شما تبدیل خواهند شد، خصوصا اگر به گل و گیاه علاقه زیادی داشته باشید. البته برای درست کردن باغچه به راه آب نیاز دارید تا آب کف بالکنتان جمع نشود. برای زیباتر کردن باغچه تان از سنگریزه استفاده کنید. برخی از گیاهان پیچشی را می توانید از دیوار بالا برده و برای تزیین دیوارها به کار ببرید.

پرده

پرده

مشکل بسیاری از ایرانی ها این است که هر چند فضای بالکن خوبی دارند و وقت گذراندن در آن را نیز دوست دارند، اما به خاطر نداشتن حریم خصوصی و مشرف بودن ساختمان های اطراف به بالکن خانه شان قید وقت گذراندن در این فضای دلچسب را می زنند. خوشبختانه برای این مشکل هم راه حل وجود دارد. یکی از راه حل های این مشکل، استفاده از پرده است.

اگر قادر هستید بالکن خود را با پرده بپوشانید، دید از اطراف را محدود خواهید کرد و فضای دنج و خصوصی خود را خواهید داشت. البته گزینه های دیگری مثل کرکره و نرده هم وجود دارند.

سایبان

سایبان

دردسری که تابستان و پرتوهای تیز و سوزان خورشید آن ایجاد می کند، آفتاب سوختگی و گرمای زیاد است که ممکن است شما را کلافه کند. برای این که از چنین دردسری نیز در امان بمانید، می توانید از سایبان استفاده کنید. سایبان ها از تابش مستقیم نور خورشید به فضای بالکن شما جلوگیری می کنند. با استفاده از آن ها می توانید در گرم ترین روزهای سال هم از محیط بالکن خانه تان استفاده کنید.

سایبان

شلف

شلف ها یا همان قفسه های خودمان فقط محدود به فضاهای داخلی منزل نیستند. اگر دوست دارید بالکن زیبایی داشته باشید، می توانید از شلف ها هم کمک بگیرید. ممکن است برخی از شلف های قدیمی خود را دیگر لازم نداشته باشید. در این صورت می توانید از آن ها برای زیباتر کردن دکوراسیون بالکنتان استفاده کنید. از قفسه ها می توانید برای قرار دادن گلدان های کوچک، شمع ها و لوازم دکوراتیو استفاده کنید.

شلف

نورپردازی

نورپردازی روی زیبایی فضای بالمن تاثیر زیادی دارد. معمولا شب ها بالکن ها تاریک می شوند و مسلما اگر بخواهید در ساعت شب از فضای آن ها استفاده کنید، باید نور مناسبی تایین کنید. با استفاده از شمع، فانوس و چراغ های ریسه ای می توان فضای دلچسب و آرامش بخشی ایجاد کرد. نور شمع و فانوس به خاطر ملایم بودن برای فضای بالکن پیشنهاد می شود. می توانید از لامپ های سقفی هم استفاده کنید.

برای تزیین استندتان هم می توانید از گلدان، مجسمه، شمع و ... استفاده کنید

استند

استندها وسایل دکوری جدیدی هستند که مثل قفسه و طاقچه برای قرار دادن لوازم به کار می روند. این روزها می توانید انواع و اقسام استندها را در جنس های مختلف و با اندازه های گوناگون تهیه کنید. اگر تهیه کردن استند برایتان ممکن نیست می توانید از نردبان های کوچک استفاده کنید. برای تزیین استندتان هم می توانید از گلدان، مجسمه، شمع و هر وسیله ای که دوست دارید، استفاده کنید.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری