پوشش شیشه ای تراس زمستانی در نمای ساختمانی مسکونی در ملبورن / گروه معماری Breathe

پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی

پوشش شیشه ای تراس زمستانی در نمای ساختمانی مسکونی در ملبورن / گروه معماری Breathe

گروه معماری Breathe یک مجموعه آپارتمانی با پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی را در منطقه‌ای مسکونی در داخل شهر ملبورن طراحی کرده که دارای تراس‌هایی زمستانی با قاب‌های فلزی است که در طول نمای رو به خیابان آن واقع شده‌اند.

 

ساختمان «نایتینگیل 1» (Nightingale 1) توسط گروه معماری Breathe در زمینی طراحی شد که در کنار ساختمانی دیگری به طراحی این گروه معماری واقع است، جایی که اکنون این استودیو در آن قراردارد.

 

این ساختمان نمایانگر اولین نمونه کامل شده از تیپی از خانه‌سازی است که به دنبال توسعه پروژه‌های خانه‌سازی «مقرون به صرفه، و از لحاظ اجتماعی و محیط‌زیستی پایدار» می‌باشد.

پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی

مجموعه نایتینگیل 1 که در محله‌ صنعتی و چندملیتی «برانزویک» (Brunswick) قرار دارد، برای ارائه مسکن خوش‌قیمت و با داده‌هایی از سوی کاربران فضای مسکونی طراحی شد.

ترکیب ساده حجم‌های هندسی ساختمان و مجموعه ساده مصالح بکار رفته در آن نیز متاثر از ظاهر بافت شهری موجود در این منطقه بوده‌است.

 

این استودیو در توضیح این سادگی گفت: «فرم نایتینگیل پاسخی ساده به میراث صنعتی منطقه برانزویک است.»

پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی

در جلوی نمای اصلی ساختمان مجموعه‌ای از تراس‌های زمستانی قرار دارند –بالکن‌هایی که می‌توانند کاملا با شیشه محصور شوند.

 

این گروه معماری افزود :«این تراس‌های زمستانی که دارای قاب‌های فلزی اند، پاسخی به ویژگی‌های سنتی ساختمان‌های سنتی هستند در حالی که بدنه آجری بازیافت‌شده روشن این ساختمان پاسخ به ساختمان‌های صنعتی یک‌طبقه و آجری‌ای هستند که همسایگی این طرح را پر کرده‌اند. »

 

این پروژه آرزوی ادغام شدن با جامعه محلی را دارد و در جلویش دارای پیاده‌راه سنگفرش شده‌ای در مقابل دیوارهایی است که از آجر بازیافت‌شده ساخته شده‌اند و ارتباط بنا با خیابان را افزایش می‌دهند.

پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی

سکوهای نشستن که در طول پنجره‌های بیرون‌زده در طول پیاده‌راه قرار دارند رهگذران را به توقف و تعامل با کاربری‌هایی تشویق می‌کنند که طبقه همکف این ساختمان را اشغال کرده‌اند، که شامل یک دفتر معماری و یک نهاد غیرانتفاعی می‌شود.

 

 

این پیاده‌راه تا عمق زیادی به داخل ساختمان نفوذ می‌کند و به سمت محلی می‌رود که از میان دیواره‌های شیشه‌ای مشرف بر باغچه‌های سرسبز مجموعه است.

پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی

مصالح بکار رفته در سرتاسر این پروژه به گونه‌ای انتخاب شدند که متضمن حس اطمینان از اولویت سادگی، صداقت و عملکرد بر فرم باشند.

 

این استودیوی معماری گفت: «استراتژی طراحی ساخت هرچه بیشتر با هزینه هرچه کمتر، بکارگیری مجموعه مصالح ساده و تاکید بر کاهش و ساده‌سازی بود. نقشه‌ها ساده طراحی شد و مصالح بر فرم ارجحیت یافتند.»

پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی

فضاهای مشاع همچون لابی‌ها نیز دارای تیرهای پرداخت‌نشده چوبی از جنس درخت اکالیپتوس استرالیایی، پنل‌های فلزی ظریف و زیراندازهای حصیری اند، در حالی که فضای داخلی آپارتمان‌ها از طریق استفاده از کفپوش‌های چوبی روکش‌دار و سقف‌های بتنی به همراه تجهیزات نمایان تعریف شده‌اند.

 

پوشش شیشه ای تراس دارای قاب استیل در ضلع جنوبی ساختمان یادآور پنجره‌های کریتال ساختمان‌های صنعتی متداول در منطقه هستند. آپارتمان‌های شمالی این ساختمان در نما دارای شبکه مش هستند تا بدنه‌ای برای ساپورت ادامه رشد خوشه‌های انگور فراهم گردد و از این طریق در طول ماه‌های تابستان سایه برقرار شود.

پوشش شیشه ای تراس در نمای ساختمانی

روفتاپ این ساختمان به دو تراس با عملکردهای مجزا تقسیم شده‌است. تراس اول به فضاهای عملکردی اختصاص دارد و شامل یک بخش لباسشویی جمعی و جای آویز رخت و همچنین فضای نگهداری گلدان‌ها و باکس‌های پرورش میوه و سبزیجات است.

 

تراس دوم شامل صندلی‌های مجزا و جای گرفته در میان باغچه‌های به دقت طراحی شده، یک غذاخوری در فضای باز و یک چمنزار برای بازی کودکان می‌شود.

 

گروه معماری Breathe همچنین شعبه سابق پارامونت پیکچرز در سیدنی را تبدیل به یک هتل لوکس کرده که بالای آن با صفحات مسی پوشانده شده‌است.

 

 

 

پوشش شیشه ای تراس زمستانی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com