مقایسه پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC

مقایسه پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC

امروزه برای ساخت درب و پنجره از متریال های گوناگونی استفاده می شود که هر یک از آن ها خصوصیات ویژه ای دارند. از بین همه این متریال ها، آلومینیوم و UPVC از پر کاربردترین ها در ساخت پروفیل های درب و پنجره می باشند. هر یک از این دو متریال ها معایب و مزایایی دارند که در این مطلب به بررسی آن ها و مقایسه پنجره ها پرداخته خواهد شد. همراه پویانو باشید.

پنجره آلومینیومی

پنجره آلومینیومی

آلومینیوم را می توان رایج ترین متریال برای ساخت پروفیل های درب و پنجره دانست. این متریال از گذشته تا امروز در صنعت ساختمان سازی کاربرد داشته است. آلومینیوم، یک متریال سبک وزن است و نسبت به آهن برای تولید درب و پنجره بهتر می باشد. پنجره های آلومینیومی از تنوع فریم، رنگ، یراق آلات و بازشو برخوردار هستند که می تواند در تامین نیازهای صنعت ساختمان مفید واقع شود.

پنجره  UPVC

پنجره  UPVC

UPVC مخفف عبارت Unplasticized Polyvinyl Chloride است. اگر به PVC که یک نوع پلاستیک فشرده و سخت است، هیچ روان کننده ای الحاق نشود، UPVC ایجاد می گردد. پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی در مقایسه با PVC از مقاومت بیش تری برخوردار است و در صنعت ساختمان، خصوصا ساخت پروفیل های درب و پنجره، استفاده زیای دارد. پروفیل های UPVC در مقابل مواد شیمیایی، آفتاب، تغییرات آب و هوایی، رطوبت و خیلی عوامل دیگر، مقاومت بسیار خوبی دارند. UPVC سبک است و از قابلیت بازیافت و استفاده مجدد نیز بهره مند می باشد.

مقایسه پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC

مقایسه پنجره آلومینیومی و پنجره UPVC

  • پنجره های UPVC از مقاومت زیادی در برابر حرارت برخوردار هستند و آتش نمی گیرند، ولی پنجره های آلومینیومی در مقابل حرارت بالا و آتش، دچار آسیب می شوند.
  • پنجره UPVC یک نوع عایق حرارتی است و می توان از انتقال انرژی جلوگیری نماید. یکی از خصوصیات این پنجره، به کار رفتن پروفیل هلی چند حفره ای در تولید آن است. این حفره ها توسط یک عایق مخصوص پر می گردند. همین امر، سبب عایق شدن پنجره می شود. در مقابل، آلومینیوم، یک ماده رساناست که باعث عبور حرارت می شود. امروزه برای رفع این نقطه ضعف در پنجره های آلومینیومی از یک ماده تحت عنوان ترمال بریک بهره گرفته می شود. این ماده، یک عایق حرارتی می باشد که مانع انتقال جریان هوا و حرارت می گردد.
  • پنجره های UPVC از مقاومت خوبی در برای خوردگی و پوسیدگی برخوردار هستند. در مقابل، پنجره های آلومینیومی در برابر آلودگی ها و تغییرات آب و هوایی، مقاومت خوبی ندارند و به مرور زمان خوردگی پیدا کرده و دچار تغییر رنگ می شوند.
  • تغییرات دما و تفاوت دما در فضای داخلی و خارجی خانه، سبب ایجاد میعان روی پروفیل های آلومینیومی می گردد. این امر به مرور زمان، سبب آسیب رسیدن به پروفیل می شود. این در حالی است که پنجره های UPVC به خاطر عایق بودنشان در برابر گرما از میعان جلوگیری می کنند.
  • در پروفیل های UPVC از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی استفاده می شود. روکش های لمینیت طرح دار از رنگ کوره ای آلومینیومی زیباترند. عمر، دوام و مقاومت این روکش ها نیز از رنگ آلومینیومی بیش تر می باشد. از طرفی رنگ پنجره های UPVC در مقابل باران اسیدی و رطوبت هوا اکسید نمی شود و تا انتهای عمر ساختمان، ظاهر اولیه خود را در مقابل عوامل فرسایشی حفظ می نماید. این در حالی است که زیبایی اولیه پنجره های آلومینیومی به مرور زمان از بین می رود.
  • در تولید پنجره های آلومینیومی از مواد شیمیایی سمی بسیاری بهره گرفته می شود که همه آن ها از طرف سازمان بهداشت، سرطان زا و سمی شناخته شده اند. UPVC در عین این که مقاومت و پایداری خوبی دارد، باعث تولید مواد سمی و زائد نمی شود و از این رو می تواند جایگزین خوبی برای آلومینیوم باشد.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری