پلکان داخلی منزل : انواع راه پله برای خانه دوبلکس

پلکان داخلی منزل : انواع راه پله برای خانه دوبلکس

پلکان داخلی منزل : متریال‌های جذاب و فرم‌های جالب این راه پله ها را جالب توجه کرده‌اند. در خانه‌های دو یا چند طبقه که راه پله در داخل ساختمان وجود دارد این عنصر معماری نباید تنها به عنوان رابط عمودی و پلکانی ساده و بدون طراحی رها شود. این اندام معماری امروزه در معماری مسکونی ویلایی قابل توجه است و معماران مانند دیگر بخش‌های یک پروژه آن را طراحی میکنند و جزئیات مشخصی را برای آن در نظر میگیرند. راه پله دوبلکس با طراحی خاص خود میتواند نقطه عطف و قوت یک خانه باشد. در این مطلب سعی شده است نمونه‌های مختلفی را از این پلکان که هر کدام دارای ویژگی منحصر به فردی در طراحی است آورده‌ایم که برای طراحان و معماران الهام بخش خواهد بود. متریال‌هایی که برای ساخت این پلکان به کار رفته است و فرم‌های جالبی که دارند به آنها یک فاکتور حیرت انگیز اضافه کرده است.

این پلکان که در یک باکس پله کوچک قرار گرفته و عرض پله‌ها نیز کم است برای فضاهای کوچکتر مناسب است. متریال استفاده شده در آن چوب است و به آن حالتی مجسمه وار داده است که آن را به عنصری زیبا در این نشیمن تبدیل میکند. دقت کنید که پلکان با این زوایا چگونه شکل‌های کفپوش را تکمیل میکند.

برای ساخت این پلکان از متریال شیشه استفاده شده است که حس تجمل و ظرافت ویژه‌ای دارد. استفاده از متریال شفاف مانند شیشه باعث شده است که چشم انداز به سمت حیاط و محوطه بیرونی را نبندید و به علاوه به این ترتیب نور به وسیله‌ی پلکان بسته نمیشود و داخل فضا راه میابد. نرده ظریف و باریکی هم که استفاده شده است بدون از بین بردن حس سبکی کلی آن را شکل میدهد. این پله طراحی شده تا روی آن راه بروید و نور و منظره از میان آن از قسمتی به قسمت دیگر خانه جریان پیدا کند.

بتن متریالی است که برای ساخت این راه پله نواری شکل به کار رفته است. سطح نرم آن با دیوارهای سنگی خشن و کاشی‌های منقش کفپوش این خانه قدیمی تضاد و کنتراست به وجود آورده است. دقت کنید که این فرم جالب و متریال‌های گرم مثل چوب چه جذابیتی به این فضا اضافه کرده است.

چند عملکردی. این واژه‌ای است که برای ترفندهای خاص طراحی در خانه‌های کوچک به کار میرود ؛ راهکارهایی برای بیشترین استفاده از فضاهای محدود. در اینجا هم پلکان بخشی از یک باکس چوبی است. با یک صفحه خوابیده در بالا و آشپزخانه در سمت دیگر آن و یک حمام در داخل آن‌. شما هم میتوانید از ایده کلی الهام بگیرید و اگر محدودیت فضا در منزل دارید پلکان را با یک سازه دیگر ترکیی کنید.

این پلکان طبقات یک ساختمان چهار طبقه را به هم متصل میکند و آنچه که آن را جالب توجه کرده است استفاده از متریال چوب تیره است که حس بالا رفتن را به صورت طبیعی در شما القا میکند. انگار که میخواهید از یک درخت واقعی بالا بروید! نکته دیگر اهمیت نورپردازی است. برای پلکان هم میتوانید نورپردازی کنید مثل این نمونه که از لامپ‌های ال ای دی در چشم پله استفاده شده است.

در فضا صرفه جویی کنید. همانطور که میدانید پلکان گرد برای اینکه فضای خیلی کمتری اشغال میکند برای خانه‌های کوچکتر مناسب است. در اینجا که یک پنجره بزرگ رو به حیاط و باغ وجود دارد با قرار دادن یک راه پله در کنج سعی شده است این چشم انداز بسته نشود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این پله‌ها کار چیدمان مبلمان را برایتان سخت‌تر میکند.

برای خانه‌های مجلل‌تر و بزرگتر باکس پله بزرگتر و عرض پله‌ها را بزرگتر در نظر بگیرید. استفاده از متریال سنگ نیز انتخابی لوکس و کلاسیک است.

 

 

 

 

تحریریه پویانو|نبیلو