پروژه ی در جستجوی حیاط از دست رفته

پروژه ی در جستجوی حیاط از دست رفته

پروژه: در جستجوی حیاط از دست رفته

معمار:  معماران مدام (ساناز قائم‌مقامی، مجتبی محمدظاهری)

موقعیت: تهران، ایران

سال ساخت: 1394

مساحت: 12 مترمربع

وضعیت: ساخته‌ شده

کارفرما: آقای کاردان‌پور

مجری: سازه صدر

عکس: علیرضا بهپور

در جستجوی حیاط از دست رفته
در جستجوی حیاط از دست رفته

در زندگی شهری امروز و کلان شهرهایی مانند تهران ، امروزه بسیاری از واژه های اصیل و خوش آوا به فراموشی سپرده شده اند. کلماتی مانند باغ ، کوچه ، خانه و حیاط که ساکنان شهر های بزرگ و آپارتمان های کوچک با حسرت از آن ها یاد می کنند.

project-0103_02

معماران پروژه ی حیاط از دست رفته در این طرخ سعی بر آن داشتند که به نوعی حیاط های خانه های قدیمی ایرانی که امروزه در آپارتمان های تنگ و رمپ پارکینگ ها و توده ی خاکستری ساختمان ها به فراموشی سپرده شده اند ، دوباره زنده کند و پروژه تلاشی است در همین راستا. در جستجوی حیاط از یاد رفته» با پذیرفتن محدودیت کلانشهرها و با در نظر گرفتن اصول معماری و شهرسازی پایدار، وضع اسفبار محیط‌زیست را در کلانشهری چون تهران بهبود می‌بخشد و با ایجاد بام ها، تراس‌ها و فضاهای نورگیر خاطره ی حیاط خانه ها را یاد آور می شود.

در جستجوی حیاط از دست رفته
در جستجوی حیاط از دست رفته

این پروژه سعی دارد تا باغ های از یاد رفته ی تهران را در بام سبز خانه های این شهر احیا کند و در نهایت کلانشهری پدید آورد که پر از لکه های سبز در عکس های هوایی است. خانواده ها می توانند در این حیاط ، اوقات فراغت کوچک خود را در فضایی سرسبز و با نشاط در میان شهر شلوغ بگذرانند و حیاط و باغچه ی خانه های اصیل ایرانی را زنده نگه دارند و کودکانشان در خلا خاطره ی حیاط بزرگ نشوند.

project-0103_05

منبع: iranian-architect

گرداوری در تحریریه پویانو | نبیلو

مطالب پیشنهادی:

ساختمان مسکونی آپارتمان شماره یک در خیابان چشمه ها و قنات ها

آثار برگزیده جایزه معمار ۹۴

ایده هایی برای خلق فضای سبز داخلی