انواع پرده در دکوراسیون داخلی

انواع پرده در دکوراسیون داخلی

انواع پرده در دکوراسیون داخلی

اگر می خواهید یک پرده زیبا برای یکی از فضاهای منزل خود انتخاب کنید یا حتی قرار است برای هر کدام از بخش های منزل، پرده مجزایی در نظر بگیرید، خوب است با انواع گزینه هایی که پیش رو دارید، آشنایی پیدا کنید. مدل های بسیار متنوعی از پرده موجود است که برای استفاده در بخش های مختلف منزل کارایی دارند. پرده ها امروزه به قدری متنوع و گوناگون هستند که می توان آن ها را با سبک های گوناگون دکوراسیون داخلی هماهنگ کرد. هر یک از پرده ها خصوصیات منحصر به فردی دارند و هر کدام به نوعی زیبا هستند. اگر مایل هستید با انواع پرده آشنا شوید، پویانو را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

نوع پرده ای که قرار است شما از آن در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خود استفاده کنید

نوع پرده ای که قرار است شما از آن در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خود استفاده کنید، به ابعاد پنجره، جهت گیری آن نسبت به نور خورشید، مقدار نور ورودی، سبک دکوراسیون داخلی و حتی راحتی استفاده از پرده وابسته است. طبیعتا هر کدام از پرده ها با توجه به خصوصیاتی که دارند، برای استفاده در فضاهای خاصی مناسب می باشند. جهت این که بهتر بتوانید پرده مناسب را برای فضای مورد نظر خود انتخاب کنید، بهتر است با همه مدل های موجود و مرسوم آشنا شوید و کاربردهای آن ها را نیز بدانید. در ادامه به معرفی انواع پرده خواهیم پرداخت تا اطلاعات خوبی نسبت به آن ها پیدا کنید.

پرده اتریشی

پرده اتریشی

پرده اتریشی را می توان یکی از جذاب ترین گزینه ها برای زینت دادن به دکوراسیون داخلی دانست. پرده اتریشی، اکثرا برای پنجره هایی مناسب است که اندازه کوچک تری دارند. شما می توانید این پرده ها را با دو نوار از هر دو طرف جمع نمایید. پرده های اتریشی با این که ذاتا اروپایی هستند، با دکوراسیون خانه ما ایرانی ها نیز خیلی خوب جفت و جور می شوند.

پرده حریر

پرده حریر

یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین پرده ها برای دکوراسیون داخلی هر فضایی، پرده حریر است. حریر با داشتن ظاهر ساده و زیبا، تقریبا با همه رنگ ها و سبک ها هماهنگ می شود و شاید به همین دلیل است که طرفداران زیادی دارد. یکی از ویژگی های پرده حریر که باعث می شود آن را از دیگر پرده ها متمایز بدانیم، این است که نور خورشید را به خوبی از خود رد می کند. به همین خاطر، اگر فضای روشنی می خواهید، می توانید از این پرده استفاده کنید. پرده حریر را می توان در کنار دیگر پرده ها نیز به کار برد.

پرده روستیک

سبک روستیک، یک سبک جالب است که به تازگی توانسته محبوبیت زیادی پیدا کند. محبوبیت سبک روستیک در دکوراسیون داخلی، بیش تر به خاطر سادگی و زیبایی خالص آن است که کم تر در دیگر سبک ها دیده می شود. در سبک روستیک از عناصر چوبی، کنفی و دارای ظاهر روستایی استفاده می شود. اگر شما هم دوست دارید این سبک را به فضای منزل خود بیاورید، می توانید از پرده های کنفی یا حصیری بهره بگیرید و آن ها را در کنار میز و صندلی های چوبی به کار ببرید.

پرده روستیک

پرده رومی

پرده رومی، یک مدل پرده است که ظاهری صاف و ساده دارد. به این پرده ها رومن هم گفته می شود. پرده رومی از نظر مکانیزم حرکت تا حد زیادی شبیه پرده شید رول است. البته نباید این دو مدل پرده را با هم اشتباه گرفت، زیرا پرده رومی به طور معمول از دو نوار پارچه ای در بخش میانی برخوردار است که می توان به وسیله آن ها پرده را جمع نمود و بالا برد. پرده رومی، پارچه ای دولایه دارد. یک لایه از پارچه در پشت قرار می گیرد و لایه دیگر، نوارهایی می باشند که به شک موازی در کنار هم جای می گیرند. این نوارها با بالا رفتن، پلیسه های زیبایی ایجاد می کنند.

پرده رومی

پرده شید رول

شید رول، مدلی از پرده است که یک لایه ساده دارد. از این پرده برای ایجاد سایه در یک فضا بهره گرفته می شود و این در حالی است که از روشنایی فضا کاسته نمی شود. برخی از پرده های شید رول، یک لایه نارک دارند و از همین رو، جلوی دید را نمی گیرند. مدل های دیگری نیز هستند که پارچه شان ضخیم تر است و به طور کامل، مانع ورود نور خورشید می شوند. پرده شید رول نیز مثل پرده رومی جمع می شود و بالا می رود.

پرده شید رول

پرده کرکره ای

یکی از پرده هایی که مدت هاست در دکوراسیون داخلی و خصوصا آشپزخانه ها کاربرد دارد، پرده کرکره ای است. این پرده، امروزه در طرح ها و جنس های متنوعی ارائه می گردد و تنوع بیش تری دارد. بهره گرفتن از پرده کرکره ای خیلی راحت است، به طوری که شما قادر هستید با یک حرکت، آن را بالا ببرید و مقدار نور ورودی به فضا را کنترل نمایید. این پرده را می توان در هر ارتفاعی نصب کرد.

پرده کرکره ای

پرده کلاسیک

برای کسانی که سبک کلاسیک را برای دکوراسیون داخلی منزل خود ترجیح می دهند، پرده کلاسیک می تواند گزینه خیلی خوبی باشد. این پرده، معمولا از پارچه های مجلل و چند لایه درست می شود که آستر هم دارد. روش جمع کردن این پرده به این صورت است که دو گیره از دو سمت، آن را نگه می دارد. اگر دکوراسیون داخلی منزل شما کلاسیک است، می توانید این مدل پرده را انتخاب کنید و ظاهر شکیلی به فضای خانه خود بدهید.

پرده کلاسیک

پرده گلدار

پرده گلدار با این که قدمت استفاده از آن زیاد است، همچنان محبوب است و بسیاری آن را ترجیح می دهند. پرده گلدار را این روزها می توان در انواع گوناگون تهیه کرد. این پرده را می توان از بالا و به وسیله میل پرده آویزان کرد یا به شکل کرکره ای یا شید رول به اجرا در آورد. طرح پرده گلدار را می توان با روکش صندلی ها یا فرش ست کرد.

پرده گلدار

پرده مدرن

از وقتی دکوراسیون داخلی منازل ما شکل امروزی تری به خود گرفته، پرده های مدرن توانسته اند به خوبی جای خود را در میان دیگر مدل ها باز کنند. این پرده ها ظاهری بسیار ساده دارند و معمولا از هیچ تزییناتی برخوردار نیستند. به همین خاطر است که استفاده از آن ها در کنار عناصر دیگر در دکوراسیون داخلی، خیلی جالب است. پرده های مدرن، به طور معمول فقط یک نوع پارچه دارند. این پرده ها نیز در انواع کرکره ای یا آویز، موجود می باشند.

پرده والان دار

پرده والان دار

پرده والان دار، نه تنها برای دکوراسیون داخلی نشیمن و پذیرایی، بلکه برای دکوراسیون آشپزخانه و اتاق خواب نیز کاربرد دارد. والان ها فقط بخش بالایی پنجره را می پوشانند و به همین خاطر، فقط از ورود نور مزاحم جلوگیری می کنند و فضا را تاریک نمی نمایند. پرده والان دار می تواند ظاهر شکیلی که برخی خانه ها به خاطر سبک دکوراسیون خود نیازمند آن هستند، ایجاد کنند.

پرده زبرا

پرده زبرا

پرده زبرا، یک پرده راه راه است و همان طور که از اسمش مشخص می باشد، شکل آن به خطوط بدن گورخر شباهت دارد. این خطوط، افقی هستند و به طور معمول، یکی از آن ها رنگی و دیگر بدون رنگ است و به صورت یکی در میان تکرار می گردند. البته مدل های دیگر پرده زبرا نیز وجود دارد که از این اصول پیروی نمی کنند. پرده زبرا تا حد زیادی به پرده کرکره ای شبیه است و تنها تفاوتش با نوع کرکره ای، نوع پارچه ای است که در آن به کار می رود. از همین رو، پرده زبرا ضعف پرده کرکره ای را ندارد و دوام بیش تری نیز دارد. پرده زبرا، دولایه است و می توان آن را به شکل دستی یا برقی تنظیم کرد.

نکات انتخاب پرده برای دکوراسیون داخلی

نکات انتخاب پرده برای دکوراسیون داخلی

حال که با انواع پرده آشنا شدید، خوب است نکات انتخاب پرده را نیز بدانید. در ادامه، هر یک از مواردی که باید در این رابطه به آن ها توجه کنید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

محل قرار گرفتن پرده، اولین موردی است که باید مد نظر قرار داد.

مکان

محل قرار گرفتن پرده، اولین موردی است که باید مد نظر قرار داد. این که پرده مورد نظر شما برای پنجره کدام بخش منزل انتخاب شده، به شکل مستقیم روی خصوصیاتی که باید داشته باشد، اثر دارد. به عنوان مثال، پرده ای که شما برای پذیرایی انتخاب می کنید با پرده اتاق متفاوت است. بهتر است برای هر فضا، پرده متناسب با عملکرد و سبک دکوراسیون آن فضا به کار رود.

رنگ پرده نیز از فاکتورهای دیگری است که در انتخاب پرده تاثیر زیادی دارد.

رنگ انواع پرده

رنگ پرده نیز از فاکتورهای دیگری است که در انتخاب پرده تاثیر زیادی دارد. انتخاب رنگ مناسب، از مراحلی می باشد که باید در آن دقت و توجه زیادی به خرج داد، زیرا رنگ می تواند تاثیر قابل توجهی روی ظاهر منزل شما بگذارد و پرده ها نیز از آن جا که بزرگ هستند، خیلی خوب به چشم می آیند و رنگ خود را نشان می دهند. رنگ مناسب برای پرده منزل شما، رنگی است که هماهنگ با دکوراسیون داخلی منزلتان باشد. می تواند رنگ کاغذ دیواری، مبل ها، فرش ها و دیگر موارد را ملاک قرار دهید. ترجیحا از رنگ های تیره استفاده نکنید، مگر این که بخواهید با رنگ های روشن، کنتراست ایجاد نمایید.

طرح پرده نیز مورد مهم دیگری است که باید مد نظر قرار داد.

طرح انواع پرده

طرح پرده نیز مورد مهم دیگری است که باید مد نظر قرار داد. طرحی را انتخاب کنید که با دکوراسیون داخلی و لوازم منزل شما در تناسب باشد. اگر دکوراسیون منزل شما ساده و خلوت به نظر می رسد، طرح پرده را می توان شلوغ در نظر گرفت، اما در صورتی که دکوراسیون شلوغ و پر از پترنی دارید، بهتر است پرده را ساده انتخاب کنید. از الگوهای موجود در دکوراسیون داخلی نیز می توانید برای انتخاب الگوی پرده الهام بگیرید.

جنس پرده، نکته مهم دیگری است که نباید فراموش کنید.

جنس

جنس پرده، نکته مهم دیگری است که نباید فراموش کنید. شما باید جنس پارچه پرده را در هماهنگی با جنس لوازم منزل خود در نظر بگیرید. به طور کلی، پارچه های اشرافی تر و سنگین تر برای فضاهایی مانند پذیرایی بهتر هستند و پارچه های سبک تر برای اتاق و نشیمن به کار می آیند. هوای اقلیمی که در آن زندگی می کنید را نیز در نظر بگیرید.

سبک پرده نیز می تواند در انتخاب صحیح شما تعیین کننده باشد.

سبک انواع پرده

سبک پرده نیز می تواند در انتخاب صحیح شما تعیین کننده باشد. شما باید سبک پرده را متناسب با سبک دکوراسیون داخلی منزل خود منظور کنید. به عنوان مثال، پرده های کلاسیک که شکیل ترند، تزیینات زیاد دارند و شاید والان و کتیبه نیز داشته باشند، برای خانه هایی مناسب هستند که دکوراسیون کلاسیک دارند. در مقابل، پرده های تک رنگ، ساده و بدون تزیینات برای خانه هایی با سبک مدرن، گزینه بهتری هستند. اگر دکوراسیون خانه شما سبک تلفیقی دارد، می توانید از هر سبکی استفاده کنید.

اندازه پرده نیز مورد مهم دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت.

اندازه

اندازه پرده نیز مورد مهم دیگری است که باید به آن توجه ویژه داشت. عرض مناسب برای پرده، معمولا در زمان اجرا خودش را نشان می دهد. شما باید در هنگام سفارش و دوخت پرده به عرض آن توجه کنید. پیشنهاد ما این است که عرض پرده را کمی بیش تر از چارچوب پنجره در نظر بگیرید. با این کار، پرده شما ظاهری شیک تری پیدا خواهد کرد. در رابطه با ارتفاع نیز باید دقت زیادی کرد. ارتفاع پرده به ارتفاع پنجره شما بستگی دارد. می توان ارتفاع پرده را هم اندازه ارتفاع پنجره در نظر گرفت یا تا کف فضا منظور کرد. معمولا برای نشیمن و پذیرایی، شکیل تر است که پرده تا کف ادامه داشته باشد، اما برای آشپزخانه و اتاق خواب می توان پرده را کوتاه گرفت.

الحاقات

و اما به الحاقات می رسیم که آخرین مورد در لیست نکاتی هستند که باید در زمان انتخاب، مورد توجه قرار داد. الحاقات، شامل میل پرده، گیره و حلقه می شوند. برای انتخاب میل پرده باید به طول دقت کنید. پیشنهاد ما این است که بلندای میل پرده، کمی بزرگ تر از پنجره باشد تا پنجره عریض تر به نظر برسد. رنگ و جنس آن نیز باید با رنگ پرده متناسب باشد. گیره و حلقه را نیز باید طوری انتخاب کنید که با پرده و تزیینات آن در تناسب باشند.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری