پارکت و لمینت در دکوراسیون : کفپوش های چوبی را چقدر می شناسید؟

پارکت و لمینت در دکوراسیون : کفپوش های چوبی را چقدر می شناسید؟

پارکت و لمینت : کفپوش های چوبی امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. این کفپوش ها به خاطر ظاهر گرم و زیبای خود یک انتخاب ایده آل برای دکوراسیون به شمار می روند. چوب یک متریال طبیعی است که می تواند حس خوبی به چیدمان فضاهای مختلف القا کند و کفپوش های چوبی گزینه های مناسبی برای به کار بردن این متریال در طراحی داخلی هستند. کفپوش های چوبی با دو نوع پارکت و لمینت شناخته می شوند. این کفپوش ها توانسته اند به خوبی جای خود را در میان سایر کفپوش ها باز کرده و کاربرد وسیع شان را در دکوراسیون داخلی به اثبات برسانند. احتمالا شما نیز با این دو کفپوش محبوب آشنا هستید، اما سوال این است که چقدر درباره خصوصیات آن ها اطلاع دارید؟

پارکت و لمینت شاید در ظاهر خیلی شبیه باشند، اما تفاوت های بارزی دارند که آن ها را کاملا متمایز می کند. در واقع می توان گفت که لمینت به دنبال اصلاح برخی از خصوصیات پارکت ایجاد شده است. البته شاید ظاهر چوب طبیعی را تنها در پارکت بتوان دید. به طور کلی، این دو کفپوش چوبی در نحوه ساخت و اجرا فرق دارند و مقاومت آن ها نیز متفاوت است. حتی اگر به ظاهرشان دقت کنید، متوجه خواهید شد که تفاوت های نسبتا واضحی دارند. برای این که پارکت و لمینت را بهتر بشناسید، همراه پویانو باشید.

پارکت

پارکت نوعی کفپوش است که از چوب طبیعی درختان ساخته می شود. پارکت ها برای نصب به کف فضای مورد نظر چسبانده می شوند و پس از این که چسب خشک شد، لاک زده شده و به صورت صیقلی در می آیند. مسلما ظاهر این کفپوش در مقایسه با بسیاری از گزینه های دیگر بسیار زیباست، اما به کار بردن آن مشکلاتی هم دارد. پارکت نسبت به رطوبت بسیار حساس است و اگر با آب تماس پیدا کند، دچار تورم می شود و شکل اولیه خود را از دست می دهد. دیگر مشکل این کفپوش در این است که در صورت برخورد با اشیای نوک تیز سریعا آسیب می بیند. معمولا لازم است سطح پارکت هر چند سال یک بار ساب خورده و مجددا لاک زده شود تا ظاهر خود را حفظ کند.

لمینت

لمینت به نوع دیگری از کفپوش چوبی اطلاق می شود که اصطلاحا پارکت لمینت نیز نام دارد. لمینت ها از الیاف چوب فشرده ساخته می شوند و از این لحاظ با پارکت فرق دارند. نصب لمینت روی کف به چسب نیازی ندارد و با اتصال شیارهای موجود در اطراف آن صورت می گیرد. معمولا زیر سطح لمینت ها فوم قرار می گیرد که از انتقال صدا جلوگیری می کند. لمینت ها در مقابل آب مقاومت بیش تری دارند و در مواجهه با اجسام نوک تیز نیز کم تر آسیب می بینند. لمینت ها همچنین قیمت کم تری دارند و برای اجرا نیز به لاک زدن احتیاجی ندارند و بسیار سریع تر قابل نصب می باشند.

چطور انتخاب کنیم؟

این که چطور گزینه مناسب را از میان پارکت یا لمینت انتخاب کنید، به این بستگی دارد که دقیقا چه اولویت هایی دارید. به طور کلی این روزها لمینت به دلایا متعدد در مقایسه با پارکت انتخاب بهتری است. لمینت ها مقاوم تر هستند، قیمت کم تری دارند، سریع نصب می شوند و این ها همه باعث می شوند لمینت گزینه بهتری باشد، اما اگر شما ظاهر براق و صیقلی را ترجیح می دهید و می خواهید از چوب طبیعی برای پوشش دادن کف فضای مورد نظرتان استفاده کنید، می توانید پارکت را انتخاب کنید.

 

 

 

 

تحریریه پویانو