پارکت لمینت یا کاشی ، کدام یک برای کفپوش آشپزخانه مناسب تر است؟

پارکت لمینت یا کاشی برای کفپوش آشپزخانه

پارکت لمینت یا کاشی ، کدام یک برای کفپوش آشپزخانه مناسب تر است؟

پارکت لمینت یا کاشی : زمانی که صحبت از آشپزخانه می شود، تمام جزئیات موجود در آن باید در نظر گرفته شوند. در مکان پرکاربردی مانند آشپزخانه که هم فضایی عمومی به شمار رفته و هم نقش مهمی در کیفیت زندگی ما دارد، توجه به نوع و شکل کفپوش ها، دیوار ها، کابینت ها و تمام لوازمی که در آن به کار برده می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال در اتاق نشیمن مشکلات معماری و یا ویژگی هایی که مورد پسند شما نیستند را می توانید به راحتی با استفاده از مبلمان و اکسسوار ها پنهان کرده و تمرکز افراد را به جای دیگری منتقل کنید.

اما در آشپزخانه هر جزئياتی در روند کار روزانه شما تاثیر گذاشته و از نظر زیبایی نیز پنهان کردن مشکلات بسیار دشوار تر است.

پارکت لمینت یا کاشی

برای کف آشپزخانه پارکت لمینت بهتر هست یا کاشی

یکی از جزئیات مهم و تاثیر گذار در طراحی آشپزخانه کفپوش آن است. البته در هر کدام از اتاق ها کفپوش ار اهمیت ویژه ای برخوردار است، ظاهر هر مکانی را تغییر داده و به عنوان عنصری اصلی شناخته می شود که بر شخصیت اتاق تاثیر می گذارد. اما در آشپزخانه برای انتخاب کفپوش مناسب باید به نکات بیشتری توجه کرد. زمانی که صحبت از کفپوش آشپزخانه می شود معمولا کاشی بیشترین کاربرد را دارد. البته در سال های اخیر کاربرد لمینت نیز بسیار افزایش یافته است.

پیشرفت تکنولوژی های تولید و این که امروزه لمینت ها بافت و ظاهر چوب طبیعی که به یک ترند تبدیل شده است را به نمایش می گذارند باعث شده است تا کم کم لمینت ها جای کاشی را در استفاده در کفپوش بگیرند.

اما در واقع بیشتر از افرادی که از لمینت برای کفپوش آشپزخانه استفاده می کنند، افرادی وجود دارند که با شک و تردید به این موضوع نگاه می کنند. شاید آشپزخانه به اندازه سرویس بهداشتی خیس و مرطوب نباشد، اما باز هم به عنوان مکانی شناخته می شود که ویژگی های زمین های مرطوب را دارد. در این مطلب تلاش شده است تا پرسش های شما در مورد کاربرد پارکت لمینت یا کاشی در آشپزخانه پاسخ داده شود. پس با پویانو همراه باشید:

 

  • بودجه و بازگشت سرمایه

یکی از بزرگترین امتیازات پارکت لمینت، اقتصادی بودن است. منظور از بازگشت سرمایه نیز این است که استفاده از لمینت در کفپوش آشپزخانه باعث می شود هنگام فروش خانه ارزش آن افزایش یابد. پارکت لمینت دارای تنوع بسیار زیادی در مدل و کیفیت است و میانگین هزینه یک لمینت با کیفیت متوسط نسبت به کاشی با کیفیت متوسط نسبتا ارزان تر خواهد بود.

علاوه بر هزینه خود کفپوش ها، در لمینت به دلیل این که هزینه های چسب و درزگیری های مورد نیاز در کفپوش کاشی نیز وجود ندارد، بودجه مورد نیاز آن کاهش می یابد. هم چنین نسبت به کاشی نیز نیاز به کار کمتری دارد  و از آن جایی که نصب آن راحت است دست مزد کارگران نیز کاهش می یابد.

یکی از بزرگترین امتیازات پارکت لمینت، اقتصادی بودن است

یکی از مهم ترین امتیازات پارکت لمینت این است که امکان تعویض آن برای صاحب خانه را بسیار آسان تر می کند. این پارکت ها هم از نظر زیبایی ارزش خانه را افزایش داده و هم زمانی که قصد فروش خانه را داشته باشید، تصمیم گیری را برای خریداران آسان تر می کند، زیرا در صورتی که کفپوش لمینت مورد پسند آن ها نباشد به راحتی می توانند آن را تغییر دهند ولی این موضوع در مورد کفپوش کاشی صدق نمی کند.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت هستید، کفپوش کاشی مناسب تر خواهد بود، زیرا عمر و ماندگاری کاشی از لمینت بیشتر است.

یکی از مهم ترین امتیازات پارکت لمینت این است که امکان تعویض آن برای صاحب خانه را بسیار آسان تر می کند

  • سبک دکوراسیون و ظاهر کفپوش ها

امروزه تنوع کیفیت و مدل پارکت لمینت یا کاشی بسیار زیاد بوده و هر روز نیز در حال افزایش است. اگر پارکت لمینتی با کیفیت بالا و شیک را ترجیح بدهید، با ظاهر زیبای بافت چوب می توانید تاثیر چشمگیری در سبک طراحی داخلی خانه ایجاد کنید. البته این پارکت لمینت برای سبک هایی مانند سبک مدرن، اسکاندیناوی و معاصر بسیار مناسب تر خواهد بود و هماهنگی زیبایی در مکان ایجاد خواهد کرد.

به همین دلیل یکی از نکاتی که هنگام انتخاب کفپوش باید در نظر داشته باشید سبک طراحی آشپزخانه است. برای مثال برای آشپزخانه ای با سبک کلاسیک، کاشی هایی مجلل، دارای نقوش سنتی و طرح های قدیمی برای هماهنگی با دکوراسیون آشپزخانه مناسب تر خواهد بود.

سبک دکوراسیون و ظاهر کفپوش ها

  • تنوع

این یک واقعیت است که تنوع رنگ، طرح و فرم در کاشی و سرامیک بیشتر است. یعنی اگر به دنبال کفپوشی متفاوت، طرح دار و تزئینی هستید، پیدا کردن طرح مورد نظرتان در میان مدل های کاشی بسیار ساده تر خواهد بود. البته این موضوع بدین معنا نیست که پارکت لمینت دارای مدل های معمولی و یکنواخت است.

پارکت لمینت ظاهری ساده تر و بافتی مشخص دارد که از رنگ سفید آغاز شده و طرح های چوب را در تنالیته های مختلفی تا رنگ سیاه و در تنوع رنگی زیاد به نمایش می گذارد و برای ایجاد یک سادگی ژرف و عمیق انتخاب های بی نظیری را پیش روی شما قرار می دهد.

تنوع رنگ، طرح و فرم در کاشی و سرامیک بیشتر است

  • عمر طولانی و استحکام 

پارکت لمینت یا کاشی هر دو از نظر استحکام و عمر مفید انتخاب مناسبی هستند. اما اگر لازم باشد که آن ها را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که از آن جایی که آشپزخانه مکانی پر رفت و آمد است، کاشی ها به دلیل مقاومت و عمر طولانی تری که نسبت به لمینت دارند انتخاب بهتری خواهند بود. مهم ترین دلیل این اختلاف این است که لمینت نسبت به آب مقاومت کمتری از کاشی دارد. پارکت هایی که خیس و مرطوب باقی بمانند باد کرده و می پوسند.

البته این موضوع در طولانی مدت و در مقایسه با کاشی مطرح است، زیرا همان طور که می دانید پارکت لمینت نیز در مقابل نم مقاوم بوده و ضد آب است و آشپزخانه نیز مانند سرویس بهداشتی مدام در معرض آب و رطوبت قرار ندارد. اگر می خواهید از پارکت لمینت در آشپزخانه استفاده کنید، پاک کردن آب از روی کفپوش در اولین فرصت عمر آن ها را افزایش خواهد داد. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که لمینت های نسل جدید مقاومت بیشتری در مقابل رطوبت و آب دارند.

کاشی ها به دلیل مقاومت و عمر طولانی تری که نسبت به لمینت دارند انتخاب بهتری خواهند بود

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که کاشی ها هم قابل شکستن هستند. زمانی که وسیله سنگینی در آشپزخانه به زمین بیفتد، ممکن است پارکت لمینت دچار تو رفتگی شود، اما در ظاهر آن تفاوت قابل توجهی ایجاد نخواهد شد. اما اگر کاشی بشکند حتما باید تعویض شود. البته تعویض یک کاشی خیلی سخت نیست، زیرا کاشی ها مانند لمینت به یکدیگر متصل نیستند.

  • تمیزی و نگه داری

نگه داری و تمیزی کفپوش پارکت لمینت یا کاشی بسیار ساده تر از سایر کفپوش هایی مانند چوب و سنگ طبیعی است. پارکت لمینت مانند کفپوش های چوبی نیاز به مراقب دائمی و جلا دادن ندارد و هر دوی این کفپوش ها نیز با دستمال نمناک به راحتی تمیز می شوند. تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در پارکت لمینت میزان نم دستمال باید بسیار کمتر باشد.

البته نگه داری و تمیزی کاشی نسبت به لمینت کمی سخت تر است. زیرا درز های میان کاشی ها در گذر زمان کثیف شده و با دستمال نمناک تمیز نخواهد شد. به همین دلیل لازم است که این درز ها سالی یک بار با استفاده از مواد مخصوص تمیز شوند. البته در طولانی مدت این درز ها با سالی یک بار تمیزی تغییر نکرده و لازم است که مواد درز گیر جدیدی بین کاشی ها ریخته شود.

نگه داری و تمیزی کفپوش کاشی و لمینت بسیار ساده تر از سایر کفپوش هایی مانند چوب و سنگ طبیعی است

  • گرما

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر در خانه سیستم گرمایش از کف ندارید و می خواهید در زمستان مشکلی در گرم کردن خانه نداشته باشید، پارکت لمینت انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود. زیرا کاشی ها تا زمانی که به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار نداشته باشند، سرد خواهند بود. البته این ویژگی کاشی را به انتخاب بهتری برای مناطقی با آب و هوای گرم تبدیل می کند.

 

 

 

پارکت لمینت یا کاشی

تحریریه پویانو