آپارتمان تریپلکس در پراگ

آپارتمان تریپلکس در پراگ

آپارتمان تریپلکس در پراگ ؛ تقاضای مشتری، بازسازی ساختمان سه طبقه موجود بود که چشم انداز هایی عالی داشت، و آن چه مورد نیاز او بود طراحی یک فضای مدرن بود که تحت تاثیر طراحی داخلی آمریکایی در میانه قرن بیستم باشد. رویکرد معمار، ساده نگه داشتن فضای داخلی از لحاظ شکل و تمرکز بر روی سطوح بود. تلاش تیم طراحی این بود که جزییات را به حداقل رساند و تجهیزات فنی را از نظر مخفی کند تا بافت طبیعی مصالح و کیفیت بصری و لمسی آن ها حفظ شود.

آپارتمان تریپلکس در پراگ
آپارتمان تریپلکس در پراگ

معماران: Lenka Míková, Markéta Bromová

موقعیت: پراگ، جمهوری چک

زیربنا: ۱۸۰ متر مربع

سال: ۲۰۱۵

آپارتمان تریپلکس در پراگ
آپارتمان تریپلکس در پراگ

نمود انتخاب دقیق مصالح را به عنوان مثال در کفسازی آپارتمان می توان دید –هر یک از سه طبقه و تمام سرویس ها دارای کف های متمایز هستند که به نیاز فضا پاسخ می دهد. به طور همزمان، خصوصیاتی رو کف ها تکرار شده تا یکپارچگی بصری فضای داخلی تامین شود.چیزی که به وفور روی دیوار های فضای نشیمن به چشم می خورد سطح چوبی روکشی از بلوط طبیعی است که علاوه بر این در پوشش درب های کشویی روبروی راه پله در دوطبقه دیگر، در اتاق خواب و در تمام وسایل سرویس ها مشاهده می شود. یک ویژگی هماهنگ کننده دیگر، در های بلندی اند که از زمین تا سقف طول دارند و به بلند تر به نظر رسیدن سقف در فضا هایی که ارتفاع نسبتا کمی دارند کمک می کند. یک ویژگی دیگر، فرم دستگیره ها روی عناصری است که به طور اختصاصی طراحی شده اند.

آپارتمان تریپلکس در پراگ
آپارتمان تریپلکس در پراگ

ترکیب بندی

ترکیب جدید آپارتمان به تبع طبقاتی که دارد دارای سه بخش است. طبقه ورودی میانی برای فعالیت های جمعی و دور هم جمع شدن اعضای خانواده در یک فضای نشیمن بزرگ به همراه یک آشپزخانه باز در گوشه فضا است. از این فضای مشترک راه پله ما را به فضا های خصوصی هدایت می نماید –یک نیم طبقه به پایین به سمت فضای بچه ها، و یک نیم طبقه به بالا به سمت اتاق والدین.

5فضای نشیمن تعمداً باز و بدون تقسیم بندی باقی مانده است. به وسیله یک دیوار شیشه ای با صفحات بزرگ کشویی، فضای داخلی به خارج و یک تراس بزرگ بیرونی امتداد می یابد و با چشم انداز بی نظیری که به شهر دارد، حس فضایی حاکم بر آپارتمان ارتقاء می یابد.

ویژگی اصلی اتاق نشیمن ، دیواری چوبی است که امکاناتی را هم برای سالن و هم برای آشپزخانه مهیا می کند. ظاهر یکپارچه آن تنها در قسمت هایی دارای بازشو است – در یک سمت تاقچه برای تلویزیون و یک شومینه و در سمت دیگر محل وسایل آشپزخانه و یک میز تاقچه ای. با قرار دادن تمام اجزای ضروری در یک سمت اتاق می توانیم دیوار مقابل را به عنوان محلی برای تابلو های نقاشی آزاد بگذاریم. قسمت آشپزخانه به نحوی طراحی شده که در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی گیرد مخفی بماند تا هیچ لطمه بصری به سالن وارد نشود. یک درب چوبی می تواند مجموعه وسایل را بپوشاند، و صفحات کشویی کورین می توانند قفسه های پشت میز بازشو را بپوشانند.جزیره آشپزخانه با پوشش مرمر کارا را همچون یک گوهر در فضا قرار دارد. به دلایل عملکردی آشپزخانه با یک اتاق انبار همراه شده است تا تمام وسایل شلوغ و نامرتب در آن جای بگیرند و از معرض دید دور نگه داشته شوند. راهروی ورودی تا حدودی توسط الوار نواری و عمود سفید رنگ تفکیک شده است، بنابراین نور روز وارد فضا می شود و حتی از سطوح براق درب های کمد دیواری بازتاب می شود. پارتیشن نواری، دیوار چوبی و گشودگی کلی فضا حال و هوایی از آمریکای دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی را زنده می کند، که با همراهی مبلمان با عناصر طراحی متنوع تکمیل شده است.

آپارتمان تریپلکس در پراگ
آپارتمان تریپلکس در پراگ
آپارتمان تریپلکس در پراگ
آپارتمان تریپلکس در پراگ

راه پله هدایت کننده به نیم طبقه پایین، ما را به یک سالن کوچک در مقابل اتاق خواب کودک هدایت می کند که می تواند به عنوان یک اتاق بازی جانبی مرود استفاده قرار گیرد. اتاق ها از طریق یک درب کشویی به هم راه دارند و هر دو دارای دیوار های شیشه ای هستند و به یک تراس خارجی مشترک دسترسی دارند که ادامه آن به یک باغچه ختم می شود.هر دو اتاق خواب به تصویرسازی های منحصربفرد تصویر ساز با استعداد، Michal Bacak ، مزین شده اند. بچه ها دارای یک اتاق لباس مشترک با رنگ های کمرنگ و یک سرویس بهداشتی با کاشی هایی با طرح های کودکانه هستند. در های دیگری از سالن به یک اتاق فنی و یک توالت مجزا – که می تواند توسط میهمان استفاده شود- باز می شوند. در طبقه بالای طبقه بچه ها، اتاق والدین با حفظ خصوصی بودنش قرار دارد. علاوه بر این، در این طبقه در کنار یک اتاق اداری کوچک خانگی یک اتاق خواب با دسترسی به اتاق لباس و سرویس بهداشتی جای گرفته است.

آپارتمان تریپلکس در پراگ
آپارتمان تریپلکس در پراگ

آپارتمان تریپلکس در پراگ
راه حل های غیر رایج

بازسازی ساختمان ، ترکیب بندی آن را به طرز چشمگیری متحول کرد و تجهیزات فنی آن از جمله تهویه و سقف نسبتا کوتاه آپارتمان چالش برانگیز بود.تیم طراحی تلاش نمود تا اجزای آشکار را تا حد امکان از چشم دور نگه دارد و شبکه های تهویه را در مبلمان فضا که اختصاصا طراحی شده بودند ادغام نماید. پاسخی که برای مساله تراکم عناصر تاسیساتی در سقف اتاق والدین پیدا شد، طراحی یک سقف کاذب غیرمعمول بود که شامل تهویه، بازشو هایی برای تعمیرات و نورپردازی بود. علاوه بر این، سقف کاذب موجب ایجاد فضایی دنج تر در حمام می شود.ترکیب کاشی ها و وسایل چوبی با تجهیزات برنجی قدیمی و روکش برنجی پشت کابینت آینه تکمیل شده است. شیر آب به گونه ای با دقت نصب شده که با درز کاشی های شش ضلعی مطابق باشد. در حمام بچه ها از کاشی هایی دکوراتیو با طرح های اصیل استفاده شده که ذره ذره از کف به دیوار اطراف وان ادامه می یابند. قسمت بزرگی از فضای داخلی شامل مبلمان و اجزایی است که به طور خاص برای این آپارتمان طراحی شده اند و شامل جزییاتی هستند که هم کانسپت و هم کاربرد عملی آن را پشتیبانی می کنند.
منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو| فاطمه زنگی