ورزش در خانه و چیدمان مناسب برای آن

ورزش در خانه و چیدمان مناسب برای آن

ورزش در خانه یکی از مهم ترین بخش های یک سبک زندگی سالم به شمار می رود. امروزه سالن های ورزشی به نوعی به خانه های ما راه یافته اند، اما اگر طراحی داخلی و چیدمان خانه برای ایجاد یک فضای ورزش مناسب نباشد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در چنین شرایطی پرسش هایی که مطرح می شوند این است که چه چیدمانی را باید برای داشتن یک فضای ورزشی در خانه ایجاد کرد؟ و هر وسیله ای را در کجا باید قرار داد؟ برای پاسخ به این پرسش ها و برای این که به فضای مناسبی برای ورزش کردن در محیط خانه دست پیدا کنید با پویانو همراه باشید:

ورزش در خانه یکی از مهم ترین بخش های یک سبک زندگی سالم به شمار می رود.

امروزه که ورزش کردن برای داشتن یک زندگی سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، نیازی نیست که برای این کار حتماً از خانه خارج شده و به باشگاه ورزشی بروید. با استفاده از یک تردمیل، دوچرخه ثابت و یا یک دستگاه ورزشی هوشمند که چندین کار را هم زمان انجام می‌دهد، می‌توانید از لذت ورزش کردن در خانه بهره مند شوید. اما ممکن است که در خانه های شهری به دلیل کوچک بودن ابعاد خانه ها، همیشه یک فضای اضافه برای قرار دادن لوازم ورزشی وجود نداشته باشد.

در چنین شرایطی با پاسخ دادن به برخی پرسش ها می توانید به یک راه حل مناسب دست پیدا کنید. برای مثال این که چه نوع وسیله ورزشی را باید مورد استفاده قرار دهید؟ این وسیله ورزشی چه میزان فضا را در خانه اشغال خواهد کرد؟ و این وسیله را در کدام نقطه خانه باید قرار داد؟ پاسخ به این پرسش ها به شما کمک می کند تا یک برنامه ریزی درست انجام داده و بهترین انتخاب را به کار ببرید. البته پیدا کردن وسیله ورزشی ای که مناسب شما باشد نیز بسیار اهمیت دارد.

پیدا کردن وسیله ورزشی ای که مناسب شما باشد نیز بسیار اهمیت دارد.

با طراحی یک فضای ورزشی متناسب با سبک زندگی خود می توانید راحت تر با این شرایط کنار بیایید. هم چنین شاید بتوانید با یک چیدمان مناسب از تردمیلی که مدت ها است از آن استفاده نکرده اید نیز بهره بیشتری ببرید. اگر از لوازم ورزشی ای مانند تردمیل و یا دوچرخه ثابت استفاده می کنید، بهترین مکان برای قرار دادن این لوازم، فضای مقابل پنجره است.

این گونه هنگام ورزش در خانه با تماشای فضای بیرون احساس خستگی کمتری کرده و هم چنین به فضای روشن تری برای ورزش کردن دست پیدا خواهید کرد که این موضوع در افزایش انرژی شما تاثیر گذار خواهد بود. اگر یک اتاق مخصوص برای ورزش کردن در اختیار دارید می توانید این لوازم را در مقابل تلویزیون قرار داده و هنگام ورزش کردن به برنامه مورد علاقه خود و یا برنامه های ورزشی نگاه کنید.

چیدمان مناسب لوازم ورزشی در محیط خانه

اگر در فضایی مانند اتاق نشیمن که کاربرد بیشتری در خانه دارد مجبور به استفاده از لوازم ورزشی برای ورزش در خانه هستید، فضای پشت درب ها و فضا های بلااستفاده اتاق مکان مناسبی برای قرار دادن لوازم ورزشی به شمار می روند. این گونه زمانی که درب اتاق باز بماند لوازم ورزشی شما در پشت آن پنهان خواهند شد. خانه های مستقل و ویلایی برای استفاده از لوازم ورزشی و ایجاد فضایی برای ورزش کردن، ایده آل ترین مکان به شمار می روند.

اگر در چنین خانه ای زندگی می کنید یک نقطه از خانه را با یک نور سفید درخشان روشن کرده و یک فرش دارای ترمزگیر را بر روی زمین به کار برده و وسیله ورزشی خود را روی آن قرار دهید. فراموش نکنید که طراحی چنین فضایی در نزدیکی پنجره بسیار اهمیت دارد، زیرا در زمان ورزش کردن بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و نزدیک بودن به پنجره و باز کردن آن می‌تواند اکسیژن مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

طراحی چنین فضایی در نزدیکی پنجره بسیار اهمیت دارد

  • انتخاب لوازم ورزشی مناسب

بیشترین لوازمی که برای ایجاد یک فضای ورزشی در محیط خانه مورد استفاده قرار می گیرند، تردمیل و دوچرخه های ثابت هستند، اما قبل از خرید این لوازم باید آن ها را به خوبی بشناسید.

تردمیل ها دارای دو موتور هستند، یکی برای کنترل سرعت و دیگری برای تنظیم شیب تردمیل… موتور سرعت تردمیل باید به گونه ای باشد که هنگام ورزش کردن بتوانید با آن به حداکثر سرعت مورد نیاز خود برسید.

برای این که بتوانید از تردمیل به راحتی استفاده کنید عرض آن باید حداقل ۴۶ سانتی متر باشد. اگر قد شما حدود ۱۵۲ سانتیمتر است و به طور مداوم از تردمیل استفاده می کنید، مدل هایی را انتخاب کنید که عرض آن ها ۵۰ تا ۵۶ سانتی باشد. درازا و طول تردمیل نیز بیشتر از میزانی که از آن استفاده می کنید، به قد شما بستگی دارد. برای راه رفتن آرام طول ۱۲۷ تا ۱۳۳ سانتی متر و برای دویدن آهسته طول ۱۳۸ سانتی متر مناسب خواهد بود. اما اگر فرد قد بلندی هستید باید مدل هایی را انتخاب کنید که از ۱۴۸ سانتی ‌متر بلندتر باشند.

انتخاب تردمیل با صفحه نمایش ال ای دی و یا ال سی دی به کاربرد شما از وسیله بستگی دارد، اما مانیتور های ال ای دی درخشان تر بوده و هنگام ورزش کردن راحت تر دیده می شوند. هم چنین آن چه که بر روی این مانیتور ها نمایش داده می شوند نیز می توانند انگیزه شما را در هنگام ورزش کردن افزایش دهند. نشان دادن سرعت، فاصله، زمان و کالری از جمله چیز هایی هستند که باید بر روی مانیتور تردمیل نمایش داده شوند.

انتخاب لوازم ورزشی مناسب

یکی از موضوع های مهمی که در زمینه ورزش کردن در خانه وجود دارد این است که وسیله ورزشی شما بر روی کفپوش خانه خط و خش ایجاد نکرده، لیز نخورده و صدا تولید نکند. اگر یک اتاق مجزا برای ورزش کردن در نظر گرفته اید می توانید در کف آن، فرش های ترمزدار با بافت کوتاه را انتخاب کرده و اگر مکانی مانند اتاق نشیمن یا اتاق خواب را برای ورزش کردن مورد استفاده قرار می دهید، در کف آن از تشکچه ها و پد های ورزشی استفاده کرده و این مشکلات را برطرف کنید.

حقایق و اشتباهات ورزش در خانه

  • حقایق و اشتباهات ورزش در خانه

با خرید اولین وسیله ورزشی که به ذهنتان خطور می کند، بودجه خود را هدر ندهید! به جای این کار ابتدا یاد بگیرید که چه ورزشی برای شما مناسب است. سپس فضایی که می خواهید وسیله ورزشی خود را در آن قرار دهید اندازه‌گیری کرده و در میان انتخاب های موجود بهترین آن ها را خریداری کنید. بهترین وسیله ورزشی برای محیط خانه، لوازم ورزشی هوازی هستند که باعث کار کردن تمام عضلات بدن می شوند.

مراقب باشید لوازم ورزشی ارزان قیمت شما را گول نزنند. اگر فردی هستید که به طور مرتب ورزش می کنید، لوازم ورزشی ارزان قیمت نمی‌توانند ارگونومیک، مقاوم و کاربردی باشند. با در نظر گرفتن این موضوع که ممکن است این لوازم به سرعت خراب شوند، بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید.

اگر می خواهید یک اتاق مجزا را برای ورزش کردن در خانه در نظر بگیرید، برای این که بتوانید خود را به طور کامل مشاهده کنید، یک آینه قدی بر روی دیوار به کار ببرید و برای بالا بردن انرژی و انگیزه خود عکس ها و پوستر های محبوب خود را به دیوار چسبانده و از یک نور سفید درخشان استفاده کرده و رنگ های انرژی بخشی مانند زرد و نارنجی را در طراحی این مکان به کار ببرید.

پیشگیری های امنیتی را فراموش نکنید

  • پیشگیری های امنیتی را فراموش نکنید

هنگام ورزش در خانه و بعد از آن امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر یک اتاق ورزش مجزا برای ورزش کردن در اختیار دارید، با قفل کردن آن در هنگام ورزش کردن می توانید از بروز اتفاقات احتمالی برای فرزندان خود جلوگیری کنید.

تلفن خانه را در نزدیک محلی که ورزش می کنید قرار داده و یا تلفن همراه خود را در کنار خود بگذارید. این گونه در صورت بروز حادثه غیر منتظره می توانید به راحتی با شماره های امداد تماس بگیرید.

لوازم ورزشی ای که در سالن های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند، در صورت قطع شدن برق، تمام شدن ورزش و یا زمانی که پای شما با کناره های آن برخورد کند به طور اتوماتیک خاموش می ‌شوند. برای خانه نیز مدلی را انتخاب کنید که دارای چنین ویژگی ای باشد.

لوازم ورزشی ای را انتخاب کنید که میزان نبض شما را نمایش دهند تا در هنگام ورزش کردن به میزان ضربان قلب خود آگاه باشید.