ورزشگاه هزاع بن زاید (Hazza Bin Zayed)

ورزشگاه هزاع بن زاید

ورزشگاه هزاع بن زاید (Hazza Bin Zayed)

ورزشگاه هزاع بن زاید
ورزشگاه هزاع بن زاید

معماران: Pattern Design

مکان پروژه: العین، ابوظبی، امارات متحده عربی

سال ساخت پروژه: 2014

 

ورزشگاه هزاع بن زاید
ورزشگاه هزاع بن زاید

ورزشگاه HBZ که به تازگی نکمیل شده است، خانه باشگاه فوتبال العیت امارات است، که یکی ا ز باشگاه‌های پیشرو در لیگ برتر فوتبال امارات متحده عربی است. این ورزشگاه توسط گروه معماران الگو طراحی شده است و دارای ظرفیتی معادل 25000 نفر است و بر اساس استانداردهای فیفا طراحی شده است. معماری این ورزشگاه شیوه‌ای نوین در طراحی اینگونه مکان‌ها را به منطقه خلیج فارس معرفی کرده است زیرا توانسته هویت شهر العین را در به شکلی بنیادین در طرح خود بگنجاند. بخشی از این هویت بوسیله آب و هوا و چشم اندازهای بیابانی محلی تعریف شده است.

ورزشگاه هزاع بن زاید
ورزشگاه هزاع بن زاید

العین دومین شهر بزرگ در امارات ابوظبی است و هزاران سال است که مردم در آن سکونت داشته‌اند. این منطقه به خاطر داشتن درختان خرما بسیار شناخته شده است. طراحی که توسط شرکت الگو برای این ورزشگاه صورت گرفته است، برگرفته از هندسه فراکتال تنه درختان خرما است که چرخیده شده‌اند. معماران از آخرین فناوری‌های پارامتریک استفاده کرده‌اند تا نمای بیرونی این ورزشگاه به خوبی نمایانگر ایده آن باشد.

 

ورزشگاه هزاع بن زاید
ورزشگاه هزاع بن زاید

نمای این ورزشگاه که به شکل تنه درختان خرما است، مانند یک سیتم خنک کننده غیر فعال عمل می‌کند و در طول روز بر فضاهای ورزشگاه سایه می‌اندازد و آن را از گرمای روز در امان نگه می‌دارد، در حالی که امکان جریان یافتن هوای تازه را نیز فراهم می‌کند. سکوهای تماشاچیان که در میان این تنه درخت قرار گرفته است، دارای آسایش حرارتی خواهد بود و این موضوع به رشد چمن در زمین‌های ورزشگاه نیز کمک خواهد کرد.

 

ورزشگاه هزاع بن زاید
ورزشگاه هزاع بن زاید

سقف ورزشگاه HBZ اولین نمونه از این نوع سقف در منطقه است که به طور خاص برای محافظت در برابر اشعه خورشید ساخته شده است. سقف بیشتر ورزشگاه‌ها در منطقه خلیج فارس بر اساس مدل‌های اروپایی ساخته شده‌اند که مختص آب و هوای مناطق مرطوب هستند و در نتیجه استفاده از آن‌ها در مناطق خشک جهان کنار گذاشته شده است.

 

ورزشگاه هزاع بن زاید
ورزشگاه هزاع بن زاید

معماران این ورزشگاه همچنین از عمامه‌های عربی الهام گرفته‌اند و با توجه به فرم آن‌ها سایبان‌های موج‌دار و پایین رونده‌ای را طراحی کرده‌اند که در طول مسابقه بر روی زمین و بازیکنان سایه می‌اندازد، در حالی امکان رسیدن نور طبیعی کافی به چمن طبیعی را نیز در طول روز فراهم می‌کنند تا بتوانند رشد کنند. فرم ظاهری معلق سقف به تماشاچیان این امکان را می‌دهد تا دیدی بدون مانع به تمامی قسمت‌های زمین داشته باشند و بتوانند در طول برگزاری مسابقه جو جایگاه‌ها را تشدید کنند.

7

تقسیم‌بندی جایگاه تماشاچیان، نکته‌ای کلیدی در تحقیقات مربوط به طراحی این مجموعه بوده است. شیب خاصی که برای این ورزشگاه در نظر گرفته شده است، موجب شده تا صندلی‌های تماشاچیان دارای کیفیت بسیار بالایی به لحاظ موقعیت و دید مناسب، باشند.

 

8

به لحاظ گونه شناسی، ورزشگاه HBZ در میان افراد جامعه جایگاهی کاملا ورزشی دارد و در حیطه ورزش کاملا شناخته شده است. دسترسی پیاده مناسب به این ورزشگاه موجب شده است تا افراد به بازدید از این مجموعه تشویق شوند و از پارک ماشین در فضای اطراف استادیوم جلوگیری شده است تا مانعی برای عابران پیاده ایجاد نکند. معماری این مجموعه امکان استفاده از آن را حتی در زمان‌هایی که مسابقه در آن برگزار نمی‌شود را ایجاد کدره است تا این ورزشگاه به مکانی زنده و پویا در تمامی اوقات سال تبدیل شود.

9

طبق گفته دیپش پاتل (Dipesh Patel)، معمار و موسس شرکت الگو: ” ورزشگاه HBZ اولین پروژه ساخته شده آن‌ها است. طرح این ورزشگاه اصول نظام‌های طبیعی، ریاضیات، و هماهنگی بصری را در خود جای داده و به نمایش گذاشته است. ما بسیار، بسیار به آن افتخار می‌کنیم و چیزی که ما به عنوان تمرین بدست آورده‌ایم به حدود چهار سال رسیده است.”

منبع: archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو| علمی