هنر دکوپاژ در طراحی داخلی ؛ راهی برای استفاده مجدد از وسایل قدیمی

هنر دکوپاژ در طراحی داخلی؛ راهی برای استفاده مجدد از وسایل قدیمی

هنر دکوپاژ در طراحی داخلی ؛ راهی برای استفاده مجدد از وسایل قدیمی

دامنه هنرها آن قدر گسترده است که ممکن است برخی از آن ها توسط بسیاری از افراد شناخته نشده باشند. تقریبا هر چیزی که به زیبایی ختم شود، هنر است و هر کسی می تواند با هر ایده ای که دارد، زیبایی خلق کند و هنر را به وجود بیاورد. یکی از هنرهای ظریف و بسیار دوست داشتنی که شاید شما هم نام آن را شنیده یا خوانده باشید، هنر دکوپاژ است. دکوپاژ که شاید برخی ها آن را از لحاظ ظاهری با نقاشی اشتباه بگیرند، هنری است که کمک می کند لوازم قدیمی و رنگ و رو رفته را به وسایلی جدید با ظاهری کاملا متفاوت و چه بسا زیباتر از روز اول تبدیل کنیم. به کمک دکوپاژ می توان به جان هر وسیله ای را که شاید دور ریختنی و اضافه به نظر برسد، روح تازه ای دمید و آن را به چیزی تبدیل کرد که علاوه بر داشتن زیبایی منحصر به فرد و مثال زدنی، کاربرد جدیدی نیز داشته باشد.

دکوپاژ می تواند یک سرگرمی یا حرفه باشد، اما به کار بردن آن در دکوراسیون داخلی نیز این روزها مرسوم شده و بسیاری از افراد به تغییر وسایل و مبلمان منزل خود با استفاده از این هنر جذاب روی آورده اند. شما قادرید تقریبا هر سطحی را با دکوپاژ، ظاهر جدیدی ببخشید و با کمک آن با کم ترین هزینه ممکن، رنگ و روی جدیدی به دکوراسیون منزلتان بدهید. اگر دوست دارید با هنر دکوپاژ در طراحی داخلی منزل بیش تر آشنا شوید، این مطلب مخصوص شماست. همراه پویانو باشید.

دکوپاژ را می توان روی سطح اجسام و وسایل زیادی انجام داد.

دکوپاژ را می توان روی سطح اجسام و وسایل زیادی انجام داد. از جمله سطوحی که می توان از دکوپاژ برای تزیین آن ها استفاده کرد می توان به چوب، شیشه و سنگ اشاره کرد. برای شروع دکوپاژ، شما به قیچی یا کاتر، چسب، لاک الکل یا اسپری فیکسر (فیکس کننده) و صد البته طرح های مورد نظر خود که قرار است از آن ها استفاده کنید، نیاز خواهید داشت.

اگر نمی دانید طرح های مورد نیاز برای دکوپاژ را از کجا بیاورید، می توانید به سراغ ژورنال های قدیمی، روزنامه ها، کتاب های کهنه، کاغذ کادوی های بی استفاده، اضافه های کاغذ دیواری و حتی پارچه های طرح دار و زیبایی که ممکن است در خانه تان داشته باشید، بروید. طرح های معمول برای دکوپاژ عموما گلدار هستند، اما هیچ لزومی ندارد که خودتان را به این طرح ها محدود کنید. حتی اگر دوست ندارید از طرح های آماده استفاده کنید، می توانید خودتان طرحی را که دوست دارید با لوازم نقاشی روی سطح مورد نظرتان اجرا کنید و سپس به فیکس کردن آن بپردازید. این کار به دقت و مهارت بیش تری نیاز دارد، اما مطابق سلیقه شخصیتان پیش خواهد رفت. راه دیگر نیز این است که از برچسب های آماده استفاده کنید. این کار باعث می شود دیگر نیازی به چسب نداشته باشید، اما باز هم استفاده از فیکسر لازم خواهد بود.

. هر طرح و رنگی را که انتخاب می کنید، کافی است دور آن را به دقت برش دهید

معمولا در هنر دکوپاژ ، رنگ های بسیار زیادی به چشم می خورند که اکثرا شاد هستند. هر طرح و رنگی را که انتخاب می کنید، کافی است دور آن را به دقت برش دهید. اگر برش شما مستقیم است، پیشنهاد می کنیم از کاتر استفاده کنید تا راحت تر انجامش دهید، اما اگر برشتان منحنی شکل است و قوس های زیادی دارد، بهتر است از یک قیچی ظریف برای کار خود استفاده کنید.

وقتی طرح را بریدید، آن را به وسیله چسب مخصوص روی سطح مورد نظرتان بچسبانید. منظور از چسب مخصوص، چسبی است که طرح را به متریال مورد نظرتان بچسباند. برای مثال، چسباندن طرح های کاغذی روی چوب به چسب چوب نیاز دارد. اگر سطح چیزی که می خواهید طرح را روی آن بچسبانید، شیشه ای است و طرحتان هم شفاف است، باید از چسب شفاف استفاده کنید. بعد از چسباندن طرح برای این که سطح آن کثیف نشده و از روی بستر خود بلند نشود، باید از لاک الکل یا اسپری فیکس کننده استفاده کنید. لاک الکل و فیکسر کمک می کنند طرح شما ثابت مانده و جدا نشود.

مبلمان، وسایل و دکوری های بسیار متنوعی هستند که می توانید از دکوپاژ برای تغییر شکل آن ها استفاده کنید. ما در ادامه، چندین مورد از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

از دکوپاژ استفاده کنید و سطح بیرونی کشوها را با طرح های مورد نظرتان تزیین کنید

ممکن است میز توالت یا میز پاتختی شما کهنه و قدیمی شده باشد. اگر این طور است، می توانید به جای دور انداختن آن و خرید یک میز جدید از دکوپاژ استفاده کنید و سطح بیرونی کشوها را با طرح های مورد نظرتان تزیین کنید تا ظاهر میزتان عوض شود.

یکی از ایده های جالب تغییر دکوراسیون منزل، تزیین راه پله هاست

یکی از ایده های جالب تغییر دکوراسیون منزل، تزیین راه پله هاست. شاید این ایده به ذهن هر کسی نرسد، اما خیز راه پله را می توان با چسباندن کاغذ دیواری تزیین کرد. این سطوح از رو به رو دیده می شوند و پا هم نمی خورند. به همین خاطر هم تزیین خیز آن ها ماندگار خواهد بود.

صندلی ها را هم می توان با دکوپاژ تزیین کرد.

صندلی ها را هم می توان با دکوپاژ تزیین کرد. البته سطح نشیمنگاه صندلی به مرور زمان رنگ و طرح خود را از دست می دهد، اما بقیه قسمت ها مثل پشتی و پایه های آن ثابت می مانند.

میز کنسول از دیگر وسایلی است که می توان با دکوپاژ تزیین کرد

میز کنسول از دیگر وسایلی است که می توان با دکوپاژ تزیین کرد. پیشنهاد م این است که برای بیش تر جلوه کردن طرح های دکوپاژ، ابتدا سطح میز را به رنگ سفید در آورید.

جعبه های میوه را می توان بدون هزینه تهیه کرد و با کمی هنر و سلیقه به لوازم دکوری بدل کرد

یکی از وسایلی که می تواند با کمی تزیین به یک دکوری زیبا در منزل تبدیل شود، جعبه میوه است. جعبه های میوه را می توان بدون هزینه تهیه کرد و با کمی هنر و سلیقه به لوازم دکوری بدل کرد. سطح بیرونی این جعبه ها را با دکوپاژ تزیین کنید و وسایل خود را داخل آن ها بگذارید.

ظروف شیشه ای آشپزخانه یا بوفه تان را همین حالا با دکوپاژ تغییر دهی

ظروف شیشه ای آشپزخانه یا بوفه تان را همین حالا با دکوپاژ تغییر دهید. بطری ها، استکان ها، فنجان ها، گلدان ها و هر چیز شیشه ای که در منزل دارید را می توانید با طرح های زیبا تزیین کنید و یک ست جدید از ظروف داشته باشید.

کمد قدیمیتان از دیگر وسایلی است که می تواند هدف بعدیتان برای دکوپاژ باشد

کمد قدیمیتان از دیگر وسایلی است که می تواند هدف بعدیتان برای دکوپاژ باشد. برای این که ظاهر کمد را کاملا متحول کنید، می توانید اول سطح آن را با رنگ مورد علاقه تان بپوشانید و سپس دکوپاژ را انجام دهید.

اول سطح آن را با رنگ مورد علاقه تان بپوشانید و سپس دکوپاژ را انجام دهید.

حالا به سراغ ظروف سفالی می رویم. اگر گلدان های سفالی قدیمیتان حسابی از شکل و قیافه افتاده اند، روی آن ها نقش بکشید یا کاغذ دیواری بچسبانید تا به جای مداد تبدیل شوند.

طرح های ظریف دکوپاژ

جعبه های کوچکی که محل قرار گرفتن طلا و جواهرات یا وسایل کوچک و ارزشمند شما هستند هم با طرح های ظریف هنر دکوپاژ دگرگون می شوند.

می شود سطح قوطی ها را رنگ زد و الگوهای گل را روی آن ها چسباند

تقریبا همه ما در آشپزخانه مان قوطی های فلزی زیادی داریم که محل ریختن ادویه ها، چای و دیگر مواد هستند. بسیاری از افراد عادت دارند چنین وسایلی را هر سال یا چند سال یک بار عوض کنند. به جای این کار می شود سطح قوطی ها را رنگ زد و الگوهای گل را روی آن ها چسباند تا کاملا جدید و متفاوت به نظر برسند.

از رنگ های نئونی برای نقاشی سطح آن ها استفاده کنید و نقش گل و گیاه را روی بدنه آن ها بچسبانید.

برای این که یک ست خوش رنگ و لعاب داشته باشید، اگر ظروف سرامیکی در منزل خود دارید، کافی است از رنگ های نئونی برای نقاشی سطح آن ها استفاده کنید و نقش گل و گیاه را روی بدنه آن ها بچسبانید.

در ادامه هم می توانید تزیین آویز، زیر لیوانی، آباژور، قاشق و کفش به وسیله دکوپاژ را مشاهده کنید. بسیاری از وسایل دیگر نیز ممکن است در منزل هر یک از ما وجود داشته باشند که تزیینشان با دکوپاژ یک ایده جالب خواهد بود کافی است نگاهی به دور و بر خود بیندازید و آن ها را پیدا کنید. اگر به دکوپاژ علاقه زیادی دارید، می توانید آن را به عنوان یک تم در دکوراسیون منزل خود پیاده کنید و هر چیزی را که دوست دارید به کمک این هنر زیبا تغییر شکل دهید تا یک سبک جدید از چیدمان و تزیینات را تجربه نمایید.

استفاده از دکوپاژ در طراحی داخلی

دکوپاژ روی کفش

دکوپاژ روی قاشق چوبی

دکوپاژ روزنامه روی آباژور

دکوپاژ روی قطعه های چوب

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری