همه چیز درباره کاغذ دیواری

همه چیز درباره کاغذ دیواری

یکی از رموز موفقیت در امر طراحی داخلی ، داشتن اطلاعات کامل و جامع است. اگر اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید بهتر تصمیم گیری کنید. به همین خاطر، اگر قرار باشد برای منزل یا محل کار خود کاغذ دیواری تهیه کنید، بهتر است پیش از برداشتن هر قدمی، همه چیز را درباره کاغذ دیواری ها بدانید. این همان چیزی که پویانو در این مطلب برای شما شرح خواهد داد. همراه ما باشید تا کامل ترین اطلاعات را در این رابطه کسب کنید.

همه چیز درباره کاغذ دیواری

کاغذ دیواری، یک پوشش تزیینی می باشد که جهت پوشش دادن سطح دیوارهای داخلی به کار می رود. حال، کاربری فضای مورد نظر می تواند هر چیزی باشد. کاغذ دیواری از جنبه زیبایی شناختی در طراحی داخلی برخوردار است. این نوع پوشش معمولا به شکل رول یا به صورت متری به فروش می رسد و عملیات اجرای آن با چسباندن روی دیوار مورد نظر صورت می گیرد. کاغذ دیواری ها می توانند ساده باشند یا به صورت بافته‌شده. آن ها همچنین می توانند الگوهای گرافیکی داشته باشند. بر اساس این که چه نوعی از کاغذ دیواری قرار است مورد استفاده قرار گیرد، روش نصب و نگهداری نیز متفاوت خواهد بود.

انواع کاغذ دیواری

انواع کاغذ دیواری

در ادامه، انواع کاغذ دیواری را به شما معرفی خواهیم کرد:

کاغذ دیواری تردیشنال Traditional Wallpaper

یکی از معروف ترین مدل های کاغذ دیواری که در دو نوع ساده و دوبل عرضه می شود، کاغذ دیواری تردیشنال یا سنتی است. این کاغذ دیواری در نوع ساده، تک لایه می باشد. این در حالی است که نوع دوبل آن دارای دو لایه است. اکثر کاغذ دیواری های تردیشنال جنس سلولز دارند. این کاغذ دیواری ها را می توان تقریبا در هر فروشگاهی که محصولات دکوری دارد، پیدا کرد. نکته جالب، این است که معمولا قیمت مناسبی هم دارند. البته باید اشاره کرد که کاغذ دیواری تردیشنال در برابر نور خورشید، رنگ خود را از دست می دهند. این کاغذ دیواری از قابلیت شستشو نیز برخوردار نیست. بیش ترین کاربرد این کاغذ دیواری ها در اتاق خواب و غذاخوری است.

 کاغذ دیواری وینیل Vinyl Wallpaper

کاغذ دیواری های وینیل نیز بسیار شناخته شده هستند. ساختار این کاغذ دیواری ها شامل یک لایه زیرین، یک لایه فیبر یا کاغذ در وسط و یک لایه پوشش نهایی می باشد. نقطه قوت کاغذ دیواری های وینیل، این است که در مقابل نور مقاوم بوده و قابلیت شستشو نیز دارند. البته باید این را هم گفت که این نوع کاغذ دیواری دوام زیادی هم دارد؛ طوری که شما می توانید تا چند سال ها از آن ها بهره ببرید. این کاغذ دیواری ها در طرح ها و رنگ های زیادی قابل تهیه است و حتی مدل هایی دارد که بافت متریال های مختلف را به نمایش می گذارند. عیب کاغذ دیواری وینیل، مضراتی است که نتیجه مصنوعی بودن مواد مورد استفاده در تولید آن هاست.

کاغذ دیواری برجسته Embossed Wallpaper

یک نوع دیگری از کاغذ دیواری وجود دارد که به آن کاغذ دیواری برجسته شناخته می گویند. این کاغذ دیواری، همان طور که احتمالا از نامش متوجه شده اید، دارای نقوشی می باشد که برجستگی آن ها کاملا مشخص است و سبب ایجاد بافت می گردند. به کمک این کاغذ دیواری های جذاب، شما قادر خواهید بود یک دیوار ساده را تبدیل به یک عنصر خیره کننده در طراحی داخلی کنید. در ضمن به خاطر همین برجستگی های جلب توجه کننده، می توان عیوب روی سطح دیوار را از نظر پنهان کرد. عیبی که این کاغذ دیواری ها دارند، این است که نصب و جدا کردن آن ها از سطح دیوار کمی سخت بوده و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد.

کاغذ دیواری مایع Liquid Wallpaper

وجود داشتن یک نوع کاغذ دیواری که مایع می باشد، حتما برایتان خیلی عجیب است، اما واقعا چنین کاغذ دیواری هایی وجود دارند. این کاغذ دیواری ها که برخلاف انواع ذکر شده زیاد شناخته شده نیستند، از سلولز و فیبر نخی تولید می گردند و به شکل مایع اجرا می گردند. دقیقا به همین سبب است که با نام مایع شناخته شده اند. مزیتی که این کاغذ دیواری ها دارند، این است که مانند انواع وینیل، مصنوعی و سمی نمی باشند، نصبشان راحت است، از قابلیت ترمیم در یک قسمت خاص برخوردار هستند، در نقش عایق عمل می کنند و آنتی استاتیک نیز می باشند. البته یادتان نرود که آب می تواند خرابشان کند.

کاغذ دیواری نبافته Non-Woven Wallpaper

کاغذ دیواری نبافته، همان گونه که از نامش پیداست، بافت ندارد. این کاغذ دیواری ها دقیقا مانند منسوجات بدون بافت می باشند و تولیدشان بدون بافت صورت می گیرد. کاغذ دیواری های نبافته از جدیدترین انواع موجود هستند و ویژگی های بسیار منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال، هرگز دچار پارگی نمی شوند، خیلی راحت قابل نصب هستند، به طور کلی کش نمی آیند و از این رو، دچار تغییر سایز هم نمی شوند. البته باید این را بدانید که نمی توانید این کاغذ دیواری ها را بشویید. در ضمن، این مدل در مقایسه با مدل های دیگر، قیمت بیش تری دارد.

کاغذ دیواری فایبرگلاس Fibreglass Wallpaper

تولید کاغذ دیواری فایبرگلاس با الیاف شیشه در هم بافته شده صورت می گیرد. این کاغذ دیواری ها به سبب ماهیت خود و متدی که در تولید آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، مقاومت بسیار بالایی دارند و سطح زیر خود را نیز محکم تر می کنند. با توجه به این که کاغذ دیواری های فایبرگلاس از متریال های طبیعی ساخته می شوند، سمی نمی باشند. ویژگی خیلی جالب آن ها مقاومتی است که در برابر شعله های آتش دارند. در ضمن، شما می توانید سطح آن ها را رنگ بزنید.

کاغذ دیواری بامبو  Bamboo Wallpaper

کاغذ دیواری های دیگری هم هستند که در تولید آن ها از متریال های طبیعی، مانند بامبو استفاده می شود. این کاغذ دیواری ها را می توان هدیه ای از دل طبیعت دانست که مزیت های زیادی هم دارند. به عنوان مثال، رنگ خود را برای مدت خیلی زیادی حفظ می کنند. بامبو به خاطر بهره مند بودن از ویژگی گندزدایی، از تجمع جرم و آلودگی بر روی سطح دیوار جلوگیری می نماید. از جمله عیوبی که این کاغذ دیواری دارد، می توان به مقاومت کم آن در مقابل رطوبت، نداشتن قابلیت شستشو بودن و قیمت زیادی که دارد، اشاره نمود. عیب دیگری که این نوع کاغذ دیواری دارد، مشخص بودن لبه های آن است.

کاغذ دیواری پارچه ای  Textile Wallpaper

یکی دیگر از مصالحی که در تولید کاغذ دیواری به کار می رود، پارچه است. بله، انواع گوناگونی از منسوجات در تولید کاغذ دیواری کاربرد دارند. کاغذ دیواری های پارچه ای می توانند تا حد زیادی از آتش سوزی جلوگیری کنند. این کاغذ دیواری ها خیلی دیرتر از بقیه کاغذ دیواری ها دچار لکه می شوند و در نقش یک عایق روی سطح دیوار نیز عمل می نمایند. عیبی که این کاغذ دیواری ها دارند، سخت بودن نصبشان روی دیوار است. در ضمن، قیمت آن ها نیز نسبت به دیگر گزینه ها بیش تر است.

انتخاب کاغذ دیواری

انتخاب کاغذ دیواری برخلاف تصوری که بیش تر مردم دارند، فقط شامل طرح و رنگ مناسب نیست. باید دیگر نکات را نیز در نظر داشت. بسیاری از انتخاب های نادرست به خاطر این است که افراد به دنبال بهترین طرح ها هستند و استانداردهای دیگر را در نظر نمی گیرند. در ادامه به این استانداردها اشاره خواهیم کرد:

  • کاغذ دیواری ها باید بهداشتی باشند. یکی از ویژگی های کاغذ دیواری های مرغوب ، آنتی باکتریال بودنشان می باشد.کاغذ دیواری مورد نظر شما نباید آلودگی ها را به خود بگیرد. آلودگی ها ظاهر کاغذ دیواری را بدرنگ می کنند، بهداشت محیط را تحت تاثیر منفی قرار می دهند. کاغذ دیواری های قدیمی تر این ویژگی های بهداشتی را نداشتند، ولی بیش تر کاغذ دیواری های جدید، ضد باکتری می باشند و خیال شما را از این بابت راحت می کنند.

  • اندازه فضایی که می خواهید کاغذ دیواری را در آن نصب کنید، خیلی اهمیت دارد. انتخاب تعداد رول مناسب، با توجه به این که قصد دارید چه میزان سطح به وسیله کاغذ دیواری پوشیده شود، انجام می شود. شما باید قبل از خریدتان، این نکته را در نظر بگیرید که انتخاب کاغذ دیواری از برند مورد نظرتان، مقرون به صرفه است یا خیر. از قبل به صورت تقریبی بدانید که چند متر کاغذ دیواری نیاز دارید. این کار به اطلاع پیدا کردن از هزینه ها کمک می کند.

کاغذ دیواری به چه شکل روی دیوار نصب می گردد

  • این که کاغذ دیواری به چه شکل روی دیوار نصب می گردد، نیز مهم است. اگر کار نصب کاغذ دیواری بر عهده نصاب گذاشته شود، لازم نیست به این نکته توجه کنید. با این حال، خوب است بدانید که نصب بعضی کاغذ دیواری ها با اضافه کردن چسب به پشتشان و بعضی با اضافه کردن چسب به دیوار صورت می گیرد.

  • مهم نیست که کاغذ دیواری انتخابی شما مقاومت فوق العاده ای در برابر نفوذ گرد و خاک مقاوم دارد. باز هم امکان دارد پس از مدتی دوده و کثیفی بگیرید و آن موقع می بینید که ظاهرش مثل روز اول نیست. حتما می دانید که عوض کردن کاغذ دیواری به صورت مداوم هم مقرون به صرفه نیست و دردسر دارد. بنابراین، باید در زمان خرید به قابل شستشو بودن کاغذ دیواری توجه کنید. کاغذ دیواری های قابل شستشو خیلی راحت تمیز می شوند و جرم نمی گیرند.

در نظر گرفتن محلل نصب نیز از دیگر نکاتی که باید در انتخاب کاغذ دیواری به آن توجه کنید

  • در نظر گرفتن محلل نصب نیز از دیگر نکاتی که باید در انتخاب کاغذ دیواری به آن توجه کنید. محلی که قرار است کاغذ دیواری مورد نظر را در آن نصب کنید بر تصمیم شما تاثیر خواهد داشت. اول از همه عملکرد فضا را در نظر بگیرید و ببینید می خواهید چه حسی داشته باشد. غیر از انتخاب طرح و رنگ که به سلیقه شما مربوط است، باید توجه داشت که برخی فضاها مثل حمام که رطوبت زیادی دارند، نیازمند نوعی از کاغذ دیواری هستند که ضد رطوبت باشد.

جنس کاغذ دیواری هم از عواملی است که اهمیت دارد.

  • جنس کاغذ دیواری هم از عواملی است که اهمیت دارد. در زمان انتخاب کاغذ دیواری، فقط ورق زدن ژورنال ها و دیدن عکس های آلبوم ها کافی نیست. شما بایستی نمونه های کوچک کاغذ دیواری را از نزدیک مشاهده کنید. کاغذ دیواری باید مقاومت خوبی در برابر نور خورشید، رطوبت و حرارت داشته باشد. جنس های مرغوب تر از این نظر، مطمئن تر هستند.

شما باید نقوش تزیینی را نیز به دقت مد نظر قرار دهید

  • شما باید نقوش تزیینی را نیز به دقت مد نظر قرار دهید. شاید یک نقش در مقیاس کوچک خوب به نظر برسد، ولی پس از اجرا در مقیاس وسیع با چیزی که فکر می کردید، فرق داشته باشد. به همین دلیل، باید نمونه های اجرا شده و حتی طرح اجرا شده بر تخته های موجود در فروشگاه را مشاهده کنید و نقوش را در مقیاس واقعی تصور نمایید. توجه کنید که بعضی نقش ها فقط در جهات خاصی قابل دیدن هستند، برخی دارای برجستگی هستند و برخی جنس های خاص دارند که قیمت کاغذ دیواری را بالا می برند.

  • نکات ایمنی هم باید مد نظر قرار بگیرند. در زمان انتخاب به دنبال گزینه هایی بگردید که نکات ایمنی در لیست خصوصیات آن ها رعایت شده باشند. ممکن است کاغذ دیواری ها به واسطه جنسشان در زمان بروز حوادثی مانند آتش سوزی خیلی خطرناک باشند. اشتعال زا بودن کاغذ دیواری یک نقطه ضعف می باشد که در نمونه های جدید رفع شده است. کاغذ دیواری هایی که در برابر آتش مقاومند، گزینه های ایمن و مناسبی هستند که خیال شما را از این بابت راحت می کنند.

ممکن است کاغذ دیواری ها به واسطه جنسشان در زمان بروز حوادثی مانند آتش سوزی خیلی خطرناک باشند.

شاید درباره کاغذ دیواری گزینه ای که همه این خصوصیات را داشته باشد، سخت پیدا شود یا گران تمام شود. به همین خاطر، مواردی را که برایتان مهم تر هستند در اولویت قرار دهید.

درباره کاغذ دیواری

درباره کاغذ دیواری

 

 

 

همه چیز درباره کاغذ دیواری

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو