هتل مورفیوس / معماران زاها حدید

هتل مورفیوس / معماران زاها حدید

نام پروژه : هتل مورفیوس

معمار: معماران زاها حدید

محل: کوتای، ماکائو

دسته : بندی: هتل

طراح: زاها حدید و پاتریک شوماخر

کارفرما: Melco Resorts & Entertainment

مساحت: 147860 متر مربع

سال تکمیل پروژه: 2018

عکس: ایوان دوپونت، ویرجیل سیمون برانت

شرح متن از معماران: ماکائو یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در آسیا است. در سال 2017 ماکائو میزبان بیش از 32 میلیون گردشگر بود، ضمن اینکه تعداد بازدیدکنندگان هر سال افزایش می‌یابد. هتل در کوتای ماکائو واقع شده است، مجموعه گردشگری شهر رویاهایی که مجتمعی از اماکن گردشگری برای گذراندن تعطیلات به شمار می‌رود و دارای کازینو، دو مرکز تئاتر، مراکز خرید و 20 رستوران و 4 هتل می‌باشد.

طراحی هتل مورفیوس با فرم‌های سیال برگرفته از سنت غنی تراش و حکاکی سنگ یشم در کشور چین است. طراحی مورفیوس فضاهای عمومی دراماتیک، اتاق‌های مهمان با امکانات نوین را با انسجام رسمی و یکپارچگی فضایی بهم می‌آمیزد.

ساختمان به صورت بیرون‌آمدگی عمودی الگوی مستطیلی به‌نظر می‌رسد. یک سری از حفره‌ها در مرکز حجم به منظور قاب‌های دید شهری طراحی شدند، این قاب‌ها فضای عمومی داخلی هتل را با شهر پیوند می‌دهد. حفره‌ها فرم تندیس گونه‌ای خلق می‌کند که فضاهای عمومی هتل را تعریف می‌کنند.

هتل مورفیوس در سطوح پایه از طریق مجموعه سه طبقه‌ با همکف و محیط پیرامون مجموعه شهر رویاها در ارتباط است. فضاهای داخلی هتل مورفیوس شامل: 770 اتاق مهمان، سوئیت و ویلا‌های لوکس طبقات بالا، فضاهای شهری، فضاهای ملاقات، محل‌های برگزاری مراسم، اتاق‌های بازی، لابی با تالار شیشه‌ای، چندین رستوران، آبگرم و استخر روباز در بام است؛ همچنین فضاهای گسترده‌ای در پشت هتل و امکانات و تجهیزات جانبی دارد.

برنامه طراحی هتل مورفیوس ، اهداف پیچیده بسیاری را در مجموعه منسجمی پیش می‌برد. طراحی هتل در سال 2012 به گروه معماری زاها حدید سفارش داده شد. در آن زمان موسسه‌‌های محل کنونی هتل در برج مشترکی بودند که پیشرفت چندانی نمی‌کردند.

گروه معماری زاها حدید هتل مورفیوس را به عنوان آسمانخراش واحدی، در محل موسسه‌ها و بنیادهای رها شده موجود طراحی کردند. از الگوی مستطیلی زمین موجود برای تعریف ساختمان 40 طبقه در دو هسته عمودی داخلی و متصل به پایه بنا استفاده شد. طبقات بالای هتل امکانات رفاهی بسیاری برای مهمانان فراهم می‌کند.

کشیدگی بنا بلوک یکپارچه‌ای خلق می‌کند که موجب کاربرد بهتر مجموعه می‌شود. ارتفاع بنا با توجه به کدهای برنامه‌ریزی محلی به 160 متر محدود می‌شود. سپس در حجم این بلوک مستطیلی حفره‌هایی طراحی شد.

نمودار پایه طراحی هتل مورفیوس ، دو برج متصل به سطح زمین و سقف است. تالار مرکزی بین دو برج نمایانگر ارتفاع هتل است که توسط دو حفره خارجی نماهای شمای و جنوبی قطع می‌شود. این حفره‌ها منظرگاه شهری به وجود می‌آورند که فضاهای عمومی داخل هتل را به فضاهای شهری پیوند می‌زند.

سه حلقه افقی، گشودگی‌هایی در ساختمان ایجاد می‌کنند و فضای عمومی داخلی و خیال‌انگیز هتل را تعریف می‌کنند؛ سوئیت‌های دنج منحصر به فردی با منظره‌های جذاب و دیدنی از داخل تالار هتل و رو به شهر ایجاد می‌کنند؛ این چیدمان تعداد اتاق‌های هتل با دید به بیرون را به حداکثر می‌رساند و توزیع مناسب دید و منظر در اتاق‌های هر دو طرف ساختمان را امکان‌پذیر می‌سازد.

در بین فرم‌های آزاد حفره‌ها که تالار شیشه‌ای لابی مرکزی را قطع می‌کنند یکسری پل، فضاهای منحصر بفردی برای رستوران‌ها، کافه‌ها و فضاهای استراحت مهمانان هتل ایجاد می‌کند. رستوران‌ها و کافه توسط سرآشپز‌های مشهور از جمله آلن دوکاس (Alain Ducasse) و پیر هرم (Pierre Hermé) سرو می‌شوند.

دوازده دستگاه آسانسور شیشه‌ای در تالار لابی، ضمن جابجایی بین ویدهای هتل برای مهمانان مناظر جالبی از فضاهای داخلی هتل و مناظر خارجی خلق می‌کنند.

به عنوان یکی از هتل‌های پیشرو در جهان، فضای داخلی هتل نیازمند سازگاری بالایی در انطباق با نیازهای مختلف و امکانات رفاهی متعدد مهمانانش است. اسکلت خارجی ساختمان، سطح کیفی فضاهای داخلی را با خلق فضاهای بدون نیاز به ستون و دیوار بهبود می‌بخشد.

هتل مورفیوس نخستین آسمانخراش با اسکلت خارجی و فرم آزاد بدنه در جهان است. سازه بنا از الگوهای مستحکم اعضای سازه‌ای در سطوح پایین‌تر بهره می‌برد، و با کاهش تراکم شبکه اعضای سبکتر در بالای ساختمان پیش می‌رود.

مورفیوس حاصل 40 سال تحقیق گروه معماران زاها حدید در زمینه‌ی ادغام داخلی و خارجی، فضای شهری و فضاهای خصوصی، فرم جامد و فرم های توخالی، قواعد کارتیسیان و انیشتین است. فضاها با سازه ترکیب شده‌اند و پیوسته کاربری‌های متنوع و مجزا با هم در ارتباط‌ اند.

Viviana Muscettola، مدیر پروژه گروه معماران زاها حدید، شرح می‌دهد: ” مورفیوس ترکیبی از چیدمان بهینه با یکپارچگی سازه‌ای و فرم تندیس‌وارش است. طراحی خیره کننده است زیرا هیچ شباهتی به انواع معماری سنتی ندارد”.

“ساختمان‌های ماکائو قبل‌تر از سبک‌های معماری سراسر جهان الگو گرفته بودند. مورفیوس از محیط منحصر به فرد پیرامونش و شرایط سایت به عنوان بیان معماری جدید این شهر سر برآورده است”.

” تبحر همه اعضای گروه هتل مورفیوس فرصت‌های طراحی معماری جدیدی ایجاد کرده است”. موشه تولا ادامه داد: ” مدل پارامتری جامع، تمام نیازهای زیبایی شناسی، سازه‌ای و ساخت هتل را در بر می‌گیرد و به‌طور اساسی چگونگی طراحی و ساخت محیط تغییر می‌دهد”.

لارنس هو، رئیس و مدیر عامل شرکت Melco Resorts، گفت: “از همان ابتدا، دیدگاه و عزم گروه معماری زاها حدید در حذف مرزها را شاهد بودیم. مورفیوس گشت و گذار تخیلی از منحنی‌های بیرونی تا فضاهای داخلی رویایی فراهم می‌کند. مناظر چشم نواز و روح انگیزی دارد: شاهکار معماری مدرنی برای نسل‌های مختلف. ”

 

 

 

 

تحریریه پویانو / غفاری

منبع : archdaily.com