از آفریقا تا مدیترانه : نگاهی به سبک مراکشی

دکوراسیون منزل با سبک مراکشی ؛ ایرانی ها این طراحی را دوست دارند!

از آفریقا تا مدیترانه : نگاهی به سبک مراکشی

از آفریقا تا مدیترانه: نگاهی به سبک مراکشی

 

سبک زیبای مراکشی

بلدید مراکشی فکر کنید؟ البته که نه؛ چون شما مراکشی نیستید! این می­تواند خبر بدی باشد؛ خصوصا اگر تازگی­ها به سرتان زده سبک مراکشی را وارد دکوراسیون منزل کنید؛ اما خبر خوب این که زیاد هم از قضیه پرت نیستید. احتمال این که ما ایرانی­ها از سبک مراکشی سر در بیاوریم، نسبت به بقیه مردم دنیا بیش­تر است و دلیلش را هم می­توانید حدس بزنید: بله؛ فرهنگ نزدیک.

حالا با این اوصاف، قرار است چطور از پس این کار بر بیایید؟ ما به شما خواهیم گفت؛ پس تا آخر این مطلب، همراه پویانو شوید.

 

نگاهی به سبک مراکشی 1

 

 

مراکش، نقطه تلاقی شگفت­ انگیز!

موقعیت جغرافیایی مراکش را اگر بدانید، کاملا به علت تشابه سبک معماری و طراحی داخلی این کشور با سبک­های عربی پی خواهید برد. در واقع، این سبک طراحی، نه فقط از سبک­های عربی، که از سبک مدیترانه­ای هم تاثیر گرفته و نتیجه­اش هم شده چیزی که به دل اکثر ما می­نشیند.

 

نگاهی به سبک مراکشی 2

 

دکوراسیون به سبک مراکشی یعنی…

یکی از خصوصیات بارز این سبک، رنگ­هایش است. در سبک مراکشی، تا دلتان بخواهد رنگ و لعاب داریم و اکثر این رنگ­ها هم زنده و انرژی­بخش هستند. اصلا برای همین است که از این سبک برای ایجاد فضای پر­نشاط کمک گرفته می­شود. سبک مراکشی و خصوصیاتشش، نشان­دهنده فرهنگ و تمدن این کشور است. اگر به یک خانه مراکشی نگاه کنید، بدون شک با تنوع بافت و رنگ مواجه خواهید شد. به غیر از این، تزیینات عربی و اشکال هندسی هم از مواردی هستند که جلب توجه می­کنند.

 

 

نگاهی به سبک مراکشی 3

 

از دیوارها شروع کنید

می­خواهید فوت و فن این سبک را بی­دردسر یاد بگیرید؟ از دیوارها شروع کنید! دیوارها در یک خانه مراکشی، معمولا چند­­وجهی­اند و نمای گچی دارند. اگر به دنبال رنگ­آمیزی­ دیوارها هستید، بروید سراغ بژ، سفید و صورتی کم­رنگ. در کل، بهتر است پالت رنگ یک فضای مراکشی، تقابل رنگ­های خنثی و شاد باشد؛ به این شکل که بدنه اتاق­، رنگ خنثی و سایر المان­های آن، رنگ شاد داشته باشند.

 

نگاهی به سبک مراکشی 4

 

 

و اما سقف

بعد از دیوارها، نوبت به سقف می­رسد. به عنوان یک اصل، در نظر داشته باشید که سقف خانه ­های مراکشی، اغلب بلند است؛ اما خب، اگر در یک آپارتمان زندگی می­کنید، قطعا دستتان از فراهم کردن این شرایط کوتاه است. در خانه­های ویلایی، آزادی عمل بیش­تری وجود دارد؛ بنابراین اگر ویلا دارید، تیر­های چوبی را فراموش نکنید، چون از عناصر اصلی به حساب می­آیند. در کنار تیرها، موقع اجرای کتابخانه و کمد، طاق و قوس را هم در نظر داشته باشید. بله؛ واقعا مهم است؛ حتی اگر صرفا دکوری باشند.

 

 

اشکال هندسی

از اجزای اصلی، یعنی سقف و دیوار که بگذریم، می­رسیم به فرعی­ها که همان درب و پنجره­اند. اشکال هندسی، عناصری هستند که با ظرافت تمام، ظاهر خانه­تان را مراکشی می­کنند.

 

 

 

رنگ و جسارت!

نارنجی و قرمز آجری از میان گرم­ها و آبی پر­رنگ از بین رنگ­های سرد، جزو گزینه­های اصلی هستند. صد البته، انتخاب و به کار بردن این رنگ­ها در دکوراسیون داخلی جسارت می­خواهد. با فرض این که از مراحل قبلی با موفقیت عبور کرده باشید، در این مرحله باید دلتان را بزنید به دریا و جسورانه عمل کنید.

 

 

مبلمان مراکشی

از لحاظ رنگ، مبلمان، فرش، پرده، پاف و کوسن، اکسسوری­ها و استندهای گل و گیاه را در کنتراست با دیوار­ها و سقف در نظر بگیرید و انرژی رنگ­های پر­نشاط را بغل کنید. از بابت طرح، سراغ نقش و نگار بروید و در مورد متریال هم، چوب را انتخاب کنید؛ آن هم از نوع منبت­کاری شده؛ یعنی دقیقا مطابق حال و هوای مراکشی!

 

 

 

از کفپوش تا دیوارپوش

نقش و نگار را فراموش نکنید، دوستان! یک خانه مراکشی باید پر از نقش و نگار باشد و این نکته در مورد کفپوش و دیوار­پوش هم صدق می­کند. به فروشنده بگویید نقش­دار­ترین کاشی­ها را به شما معرفی کند. این کاشی­ها قرار است پوشش کف و دیوار آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی باشند.

 

عناصر دکوری

صنایع دستی مراکش را می­شناسید؟ بهتر است یک لیست از آن­ها داشته باشید، پس یادداشت کنید:

  • فانوس­های رنگی
  • ظروف سنگی
  • عناصر چوبی مشبک
  • فرش و کوسن­ با نقوش هندسی

 

 

 

 

 

 

سخن آخر…

یادتان نرود سبک مراکشی، سبکی سنتی است؛ اما در عین حال لازم نیست از تلفیقش با عناصر مدرن و امروزی بترسید. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

نگاهی به سبک مراکشی

نگاهی به سبک مراکشی

 

برای طراحی و اجرای سبک های جدید و خاص با تیم پویانو در ارتباط باشید .

دکوراسیون داخلی پویانو