نورپردازی داخلی موفق با 10 نکته مهم و موثر

نورپردازی داخلی موفق با 10 نکته مهم و موثر

نورپردازی داخلی موفق : ممکن است از شنیدن این حرف خسته شده‌باشید، اما یک نورپردازی خوب واقعا همه چیز است. نورپردازی، فضا و حس‌و حال آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد –اگر آن را به درستی طراحی و اجرا نمایید ظاهر تمام فضای داخلی شما ارتقاء می‌یابد. در ادامه برای داشتن خانه‌ای با نور پردازی بی‌نقص، با ده توصیه و ملاحظه موثر در نورپردازی آشنا خواهیم شد.

  1. ارتفاع سقف را در نظر بگیرید.

برای انتخاب چراغ‌های آویز، دانستن ارتفاع سقف خانه مساله مهمی است. برخی چراغ‌ها دارای کابل یا ریسمان قابل تنظیم اند اما برخی دیگر این قابلیت را ندارند. با در نظر گرفتن ارتفاع سقف و یا استفاده از چراغ‌های قابل تنظیم، از چراغ‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه پرهیز نمایید.

 

به عنوان یک قاعده، پایین چراغ بایستی بین 30 الی 50 سانتی‌متر پایین‌تر از سقفی به ارتفاع 240 سانتی‌متر قرار گیرد. به ازای هر سی سانتی‌متر اضافه در ارتفاع سقف، هفت و نیم سانتی‌متر به این فاصله اضافه نمایید.

  1. فاصله چراغ تا میز

هنگامی که بالای یک میز یا جزیره آشپزخانه چراغ می‌آویزید، فاصله‌ای به اندازه 70 الی 85 سانتی‌متر بین پایین چراغ تا سطح میز پیشنهاد می‌شود. با این حال، ابعاد چراغ در این فاصله موثر است. بطور کلی، یک چراغ کوچک‌تر می‌تواند پایین‌تر از این ارتفاع و یک چراغ بزرگ‌تر می‌تواند بالاتر از این فاصله قرار گیرد.

  1. برنامه‌ریزی نمایید

اولویت‌های نورپردازی خود را در مرحله اولیه طراحی یا نوسازی ساختمان مد نظر قرار دهید. بعنوان مثال، اگر بجای یک یا دو جراغ آویز، قصد بکارگیری سه عدد را دارید، بایستی این را در مرحله پیش از اجرا مد نظر قرار دهید.

  1. از رو سیم‌کشی نمایید

اگر مایلید چراغ‌های جدید و مطلوب خودتان را در فضا بکار ببرید اما دردسرهای تغییر سیم‌کشی خانه و هزینه‌های آن نگرانتان می‌کند، سیم طنابی می‌تواند یک راه حل زیبا و شیک باشد. آنها را همانطور که در این آشپزخانه می‌بینید آزادانه دور یک میله یا قلاب بیاویزید، و یا محکم به سقف فیکس نمایید تا ظاهری صنعتی پیدا کند.

  1. از نورهای فراتاب استفاده نمایید

نورپردازی را به نورپردازی فروتاب محدود نکنید. بسته به موقعیت، از چراغ‌های دیواری برای ایجاد نورپردازی ملایم‌تر استفاده نمایید و از نورهای فروتابی که باعث خیره‌کنندگی و سایه‌های تند می‌شوند اجتناب نمایید.

  1. نور مورد نیاز فضایتان را بشناسید

تنها چراغ نیست که باید به آن توجه نمایید- نوع لامپی که به کار می‌برید اهمیت بالایی دارد. لامپ‌های هالوژنی، فلوئورسنت فشرده و لامپ‌های LED در طیفی از رنگ‌های سرد و گرم ارائه می‌شوند. نوع لامپی که در فضایتان بکار می‌برید، به اندازه رنگ دیوارها بستگی به سلیقه شخصیتان دارد.

 

اگر دیوارهای فضایتان دارای رنگ‌های خنک‌تر هستند، ممکن است بخواهید کمی به  فضا از طریق چراغ‌هایی با نور گرم، گرما ببخشید. برعکس این، ممکن است بخواهید یک فضای تاریک‌تر را با یک لامپ با نور سرد، روشن‌تر نمایید.

  1. پله ها را نورپردازی نمایید

از آنجا که احتما زمین خوردن در راه‌پله خصوصا در شب وجود دارد، افزودن چراغ به قسمت پاخور پله امری به صرفه است. راه‌پله‌ها اغلب محصور اند، به همین علت می‌توانید چراغ‌ها را بعنوان یک عنصر طراحی در کناره‌ها یا در داخل پاخور جاساز نمایید.

نورپردازی داخلی موفق

  1. نورپردازی پایین کابینت

فکر نکنید که نورپردازی فاصله بین کابینت و زمین، کاری بیهوده و تنها بابت تزیین آن است. نورپردازی نواری در پایین کابینت‌ها راهی عالی برای ایجاد روشنایی شگفت‌انگیزی در آشپزخانه هنگام شب است.

  1. از رنگ پرهیز نکنید

استفاده از لوستری به رنگی روشن در یک اتاق ساده می‌تواند به فضا جذابیت ببخشد. سایه‌های رنگی آن می‌تواند شگفت‌انگیز باشد، خصوصا هنگامی که لامپ روشن است.

  1. استفاده دکوراتیو از چراغ

افزودن چراغ در نقش اجزای دکوراتیو به فضا ویژگی می‌بخشد. با دانستن اینکه نورپردازی عمومی بطور کامل قبلا انجام شده، استفاده از چراغ در نقش اجزای هنری فضا، می‌تواند روشی دکوراتیو برای نورپردازی محیطی باشد.

 

 

نورپردازی داخلی موفق

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: houzz