نمای مجموعه مسکونی با حائل‌های رنگی در کالیفرنیای شمالی / گروه معماری Johnsen Schmaling

نمای مجموعه مسکونی با حائل‌های رنگی

نمای مجموعه مسکونی با حائل‌های رنگی در کالیفرنیای شمالی / گروه معماری Johnsen Schmaling

نمای مجموعه مسکونی : استودیوی معماری آمریکایی «جانسن اشمالینگ» (Johnsen Schmaling) یک پروژه شهری تکمیلی را در نزدیکی مرکز شهر ساکرامنتو طراحی کرده که شامل شش خانه با ابعاد متوسط با نماهای چندرنگ است.

مجموعه مسکونی «اوک پارک» (پارک بلوط) در زمینی در اوک پارک ساخته شده که به مدت طولانی بدون سکنه بوده‌است. این منطقه متنوع به مدت دهه‌ها با رکود اقتصادی درگیر بوده‌است.

نمای مجموعه مسکونی با حائل‌های رنگی

این منطقه ناآرامی اجتماعی را نیز تجربه کرده‌است. در سال 1969، شورشیان به دنبال یک حمله پلیسی به یکی از دفاتر حزب پلنگهای سیاه به منطقه اوک پارک صدمه زدند. طبق اظهارات تیم طراحی جانسن اشمالینگ که در شهر میلواکی در ویسکانسین قرار دارد، این رویداد اجتماعی «زخم‌های ماندگار بر منظر فیزیک و اجتماعی شهر باقی گذاشت.».

نمای مجموعه مسکونی با حائل‌های رنگی

اوک پارک همچون بسیاری دیگر از مناطق شهری در آمریکا، در سال‌های اخیر تغییراتی را تجربه کرده‌است. متخصصین، هنرمندان و دانشجویان جوان به این منطقه مهاجرت کرده‌اند –و گالری‌های هنری، کافی‌شاپ‌ها و بیزینس‌های کوچک شکل گرفته‌اند و در پشت ویترین‌های متروک ساختمان‌ها دوباره زندگی را به جریان انداخته‌اند. طبق اظهارات این تیم معماری، مجموعه مسکونی اوک پارک یکی از اولین ساخت‌وسازهای مسکونی این منطقه در پنجاه سال اخیر بوده‌است.

نمای مجموعه مسکونی با حائل‌های رنگی

این استودیوی معماری در توضیحی که برای پروژه ارائه داد گفت: «به همین خاطر، این پروژه چیزی بیشتر از تنها یک توسعه امروزی برای فضاهای مسکونی موجود در منطقه است. این پروژه یک پروژه پیشگام در احیای شهر است، معماری آن با سرزندگی  میزبان انرژی شناور و خلاقی است که تولد دوباره جاری در این جامعه متنوع از حیث فرهنگ را به پیش رانده‌است.»

نمای مجموعه مسکونی با حائل‌های رنگی

این پروژه که در زمینی مستطیلی‌شکل ساخته شده‌است، شامل شش واحد مسکونی است که سه عدد از آن‌ها رو به یک خیابان و سه عدد دیگر رو به یک کوچه عمومی قرار گرفته‌اند. یک حصار میان دو ردیف موازی این خانه‌های تک خانوار کشیده شده‌است.

این خانه‌ها اگرچه تقریبا مانند هم به نظر می‌رسند، دارای تنوع‌های جزیی در نقشه‌هایشان هستند. هر یک از این ساختمان‌ها با اسکلت چوبی در دو طبقه ساخته شده و در مجموع مساحت زیربنای آن معادل 140 متر مربع است.

تیم معماری گفت: «این خانه‌ها که برای انعکاس حجم و مقیاس توده مسکونی موجود در این منطقه دارای تناسبات دقیقی هستند، حجم‌های ساده‌ای دارند –در موافقت با روح خلاق و مترقی‌ای که در حال نفوذ به منطقه اوک پارک است، ظاهر این خانه‌ها تعمدا نشاط‌آور طراحی شده‌است.»

دیوارهای خارجی با گچ سیمانی و پنل‌های چوبی پوشانده شده‌اند. در قسمت بالایی نماها، حائل‌های آلومینیومی رنگ‌ای به نما الحاق شده که به نما جذابیت بصری افزوده و برای پنجره‌ها نیز سایه تامین می‌کند.

در قسمت بالایی نماها، حائل‌های آلومینیومی رنگ‌ای به نما الحاق شده که به نما جذابیت بصری افزوده و برای پنجره‌ها نیز سایه تامین می‌کند

تیم طراحی در مورد حائل‌های رنگی در نمای مجموعه مسکونی گفت: «فضای خالی تعیین شده میان ان حائل‌ها ریتمی پویا با بافتی غنی ایجاد می‌کند –رنگ‌های شاد، روشن و متنوع این حائل‌ها رنگ‌بندی خنثی و بی‌روح نمای واحدهای پروژه را تعدیل می‌کند و رنگ‌های متنوع و سرزنده ساختمان‌ها و نقاشی‌های دیواری اطراف را منعکس می‌کند.»

در داخل، فضاها دارای مصالح پایه‌ای همچون کف بتنی و دیوار خشک هستند

در داخل، فضاها دارای مصالح پایه‌ای همچون کف بتنی و دیوار خشک هستند. در هر یک از خانه‌ها، طبقه همکف دارای یک آشپزخانه، فضای غذاخوری و اتاق نشیمن است. در عن حال طبقه بالای واحدهای مسکونی سه اتاق خواب را در خود جای می‌دهد.

گروه معماری جانسن اشمالینگ در سال 2003 توسط دو معمار، «برایان جانسن» و «سباستین اشمالینگ» تاسیس شد

گروه معماری جانسن اشمالینگ در سال 2003 توسط دو معمار، «برایان جانسن» و «سباستین اشمالینگ» تاسیس شد. از دیگر پروژه‌های این شرکت می‌توان به یک مسکن تک خانوار در منطقه روستایی مونتانا اشاره کرد که دارای حجم‌های در هم تنیده با نمای چوبی زغالی‌رنگ است. این شرکت همچنین یک کابین در جنگل ویسکانسین طراحی کرده که دیوارهای خارجی آن از چوب مشکی‌شده کاج پوشانده شده‌اند.

 

 

 

نمای مجموعه مسکونی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com