نقش رنگ در طراحی داخلی

رنگ در طراحی داخلی

دنیای پیرامون ما پر از رنگ های خاص و زیبا با تونالیته های گوناگون است که هر یک زیبایی آن را دوچندان می کنند. رنگ یکی از عوامل مهم و تعیین کننده سبک و سیاقی است که ما به وسیله آن با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار می کنیم. رنگ ها به شیوه های مختلف در زندگی تاثیرات بنیادینی بر جای می گذارند و بیش از هر عامل دیگری می توانند یک فضای کسالت بار را به محیطی روح بخش تبدیل کنند.

رنگ به سبب تاثیرات خاص روانشناسانه اش، در طراحی فضای داخلی مساله مهمی به شمار می رود. از جمله می توان به تاثیر رنگ در برانگیختن احساسات اشاره نمود. هر رنگ تاثیر فیزیکی و روانی خاصی بر افراد گذاشته و تم رنگی موجود در فضا عمیقا بر حالات روحی و روانی حاکم بر فضا موثر است. رنگ جادویی است که می تواند باعث دگرگونی حس یک فضا از محیطی سرد و کسل به محیطی گرم و صمیمی شود.

نقش رنگ در طراحی داخلی

هماهنگی در رنگ های مورد استفاده در یک فضا در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای جلب توجه و تاکید به یک فضا یا عنصر ویژه، می توان ترکیبی از چند رنگ گرم را در کنار رنگ های ملایم و خنثی به کار برد.

نقش رنگ در طراحی داخلی
نقش رنگ در طراحی داخلی

در کنار رنگ که نقش ویژه ای در تغییر ماهیت دکوراسیون ایفا می کند، نور نیز تاثیر فراوانی در ایجاد تحرک و سرزندگی فضا دارد. انتخاب رنگ، ترکیب آن ها و تاثیر نور موجود در فضا عواملی هستند که در نتیجه نهایی طراحی نقش به سزایی را ایفا می کنند.

نقش رنگ در طراحی داخلی
نقش رنگ در طراحی داخلی

هرچند رنگ های درخشان به تنهایی از جذابیت بسیاری برخوردارند اما اگر در یک الگوی منظم قرار گیرند، از نظر بصری زیبایی بیشتری خواهند داشت. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن نتیجه ای عالی در بر خواهد داشت و فضایی دلنشین را برای افراد به ارمغان خواهد آورد.

نقش رنگ در طراحی داخلی
نقش رنگ در طراحی داخلی

 

مطالب مرتبط:

رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

آشپزخانه و ترکیب مناسب انواع رنگ ها

کاربرد رنگ آبی در دکوراسیون خانه