نظم اتاق خواب برای بهتر خوابیدن ؛ چطور اتاق خواب را ساماندهی کنید

نظم اتاق خواب برای بهتر خوابیدن ؛ چطور اتاق خواب را ساماندهی کنید

نظم اتاق خواب برای بهتر خوابیدن ؛ به تغییر میز پاتختی، لباس‌های یک بار پوشیده خود و …فکر کنید تا خواب‌های شبانه آرامی را تجربه کنید. اتاقی مرتب و تمیزی را تصور کنید که به خوابی آرام و شاهانه اختصاص داده شده است، فضایی که هر چیز از عطر پیچیده در هوا گرفته تا روتختی‌ها به دقت انتخاب شده اند تا حس آرامش و ریلکس بودن در خواب را تقویت کنند.

آیا شیدهای تار کننده روشنایی دارید، اکنون در این جا 10 مثال کوچک از عادت‌های هنگام خواب گرفته تا قفسه های ذخیره سازی کاربردی برای تبدیل اتاق خواب تان به لانه تاریکی برای خواب آرامش بخش ارائه می کنیم.

از پاتختی‌های کشودار استفاده کنید

دراورها یا کابینت‌های کوچک زیر پاتختی می‌تواند نامرتبی و شلوغی ظاهری اتاق شما را به حداقل برساند. از دراورها برای پنهان کردن کتاب ها، مجله ها و مدادها، مرطوب کننده لب و عینک مطالعه و سایر لوازم خود استفاده کنید.

نظم اتاق خواب برای بهتر خوابیدن ؛ چه چیزهایی را روی پاتختی‌ها قرار دهید؟

سطح روی پاتختی خود را خلوت و مرتب نگهدارید و صرفا چند وسیله مربوط به اوقات خواب که در زیر آمده است را بگذارید:

گلدان غنچه یا گیاهان تازه

کتاب‌هایی که در حال حاضر مطالعه می کنید

شمع خاموش با بوی آرامش بخش(مخصوصا بوی لوندر)

فنجانی از چای گیاهی یا پارچ آب

راحتی خود را در اولویت قرار دهید

تزئینات بسیار زیاد نظیر منجوق بافی و پولک دوزی یا متریال سفت و خشن روتختی و ملافه از آرامش خواب شما می‌کاهد.

موقع انتخاب روتختی و ملحفه روی پارچه آن دست بکشید تا از لطافت آن مطمئن شوید، برای مثال از ملحفه‌های کتان پنبه یا از رواندازهای کشمیر استفاده کنید.

انتخاب پارچه ملحفه‌ مناسب برای نظم اتاق خواب برای بهتر خوابیدن

همیشه پارچه‌های طبیعی و منفذ دار انتخاب کنید نه پارچه‌های ساخته شده از پلاستیک و مواد مصنوعی که اجازه نفس کشیدن به پوست شما نمی‌دهند.

تراکم بالای پارچه همیشه به معنای کیفیت بالاتر نیست، بنابراین به انگشتان خود برای تعیین لطافت و جنس پارچه ها اعتماد کنید و نظرات افرادی که برای مدتی از آن نوع پارچه روتختی استفاده کرده‌اند را بخوانید تا در مورد کیفیت آن مطمئن شوید.

کتان در تابستان سرد است و اگر به درستی از آن نگهداری کنید تا سال ها دوام می‌آورد. برخی از کتان ها ممکن است موقع لمس کردن گره دار یا حتی کمی خشن به نظر برسند برخی نیز ممکن است صاف و کاملا نرم باشند پس قبل از اقدام برای خرید حتما آن ها را شخصا لمس کنید.

اگر ملحفه‌های پرچین می خواهید احتمالا کتان پنبه پرگال مناسب شما خواهد بود. این پارچه کلاسیک صاف و در عین محکم است و در فصل گرم به خوبی عمل می‌کند. کتان پنبه ساتن بسیار صاف و نرم و تقریبا ابریشم گونه است. ساتن انتخاب خوبی برای فصل‌های گرم نیست.

سعی کنید به کارهای زیر قبل از خواب عادت کنید:

یک فنجان چای گیاهی مخصوصا بابونه با عسل بنوشید

چیزی تسکین دهنده یا نشاط بخش نظیر شعری زیبا یا کتابی الهام بخش بخوانید

یک ساعت مانده قبل از خواب تان روشنایی را به تدریج کم کنید و در نهایت فقط یک شمع بماند و آن را نیز در آخر فوت کنید.

با رایحه‌های آرامش بخش لوندر یا اسانس رز حمام کنید

رایحه لوندر را روی ملحفه و بالشت خود اسپری کنید

هر شب قبل از خواب به یک لیست موسیقی آرامش بخش گوش کنید

فرش کردن یا نکردن؟

فرش کردن اتاق خواب، زیر پاها حس مخمل گونه ایجاد می‌کند و باعث می شود مخصوصا هنگام برخواستن از رخت خواب و پا گذاشتن روی آن حس خوبی داشته باشید و به حال و هوای آرامش بخش اتاق تان کمک می‌کند. با این حال، اگر به گرد و خاک آلرژی دارید زدودن عمیق گرد و خاک از فرش مخصوصا فرش های پرزدار دشوار است پس بهتر است از خیر آن بگذرید.

اگر از لمس کردن فرش زیر پاهای‌تان خوشتان می‌آید اما نیاز دارید اغلب به طور کامل کفپوش خود را تمیز کنید پس یک فرش قابل شست و شو را روی کفپوشی سخت پهن کنید.

تلویزیون را بیرون ببرید

صفحه نمایش تلویزیون نور آبی انتشار می‌کند که خواب رفتن را دشوارتر می‌کند. تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی را دور از اتاق خواب نگهدارید و سعی کنید قبل از خواب یک کتاب واقعی کاغذی نه کتاب الکترونیکی بخوانید.

از سبدها، سطل ها و قلاب ها استفاده کنید

با قرار دادن رخت چرک‌ها، لوازم دکوری و ملحفه های یدکی خود در سطل ها و سبدهای با استفاده آسان، اتاق خواب خود را مرتب و شسته رفته نگهدارید.

قلاب‌های آویزان بر دیوار پشت درب را می‌توانید برای آویزان کردن جواهرآلات و از سبدهای حصیری کلاسیک برای قرار دادن اشیاء تصادفی استفاده کنید.

جایی برای لباس های یک بار پوشیده خود اختصاص دهید

به جای این که لباس‌های یکبار پوشیده خود را روی صندلی در گوشه اتاق یا حتی بدتر روی کف اتاق بیندازید، سطل یا سبدی را برای آن اختصاص دهید.

عادت کنید لباس هایی که قرار است دوباره قبل از انداختن به لباس شویی بپوشید را هر شب درون سبد مخصوص به خود بیندازید.

تمیز کردن هوای اتاق

چه آلرژی داشته باشید یا نه، می توانید از خوابیدن در اتاق خوابی با هوای سالم تر و تمیزتر بهره مند شوید.

در این جا 5 روش برای تمیز و سالم نگهداشتن هوای اتاق خواب در طول سال ارائه می‌کنیم:

  • از یک تصفیه کننده هوا با فیلتر بهداشتی HEPA برای زدودن گرد و خاک، گرده‌ها و آلاینده‌های هوا استفاده کنید. از یک یا دو گیاه خانگی در اتاق خواب خود استفاده کنید. گیاهان لاستیکی یا کائوچوبی به خصوص برای تصفیه هوا مناسب هستند.
  • اتاق خواب را به فضای بدون کفش تبدیل کنید
  • اتاق خود را به صورت هفتگی جارو کشیده و گردگیری کنید مخصوصا زیر تخت خواب را و اگر آلرژی دارید این کار را در دفعات بیشتر انجام دهید.
  • پنجره‌ها را به روی هوای آزاد 30 دقیقه هر صبح باز کنید.
  • پارچه‌هایی با الیاف طبیعی و متریالی که شامل VOC های مضر نیستند انتخاب کنید.

 

 

 

 

نظم اتاق خواب برای بهتر خوابیدن

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz