نحوه تمیز کردن شوفاژ های خانگی

تمیز کردن شوفاژ

نحوه تمیز کردن شوفاژ های خانگی

شوفاژ ها و رادیاتور های خانگی از جمله اشیائی هستند که به دلیل تو رفتگی ها و درز های متعددی که دارند و به دلیل دسترسی دشوار به این تو رفتگی ها، تمیز کردن آن ها از جمله موارد دشوار در تمیزکاری خانگی به شمار می رود. اما اکنون با نزدیک شدن سال جدید و شروع خانه تکانی های نزدیک عید و هم چنین با گرم تر شدن هوا و خاموش شدن شوفاژ ها، لازم است که رادیاتور ها نیز به عنوان بخشی از خانه تمیز شوند. اما آیا می دانید چگونه باید شوفاژ های موجود در خانه را تمیز کنید؟ با پویانو همراه باشید تا با نحوه تمیز کردن شوفاژ های خانگی آشنا شوید:

تمیز کردن شوفاژ های خانگی

دشوار بودن تمیزی رادیاتور ها و دیده نشدن گرد و خاکی که داخل تو رفتگی های آن جمع می شوند،  باعث می شود تا بسیاری از افراد به تمیز کردن شوفاژ ها توجه خاصی نداشته باشند و آن را پشت گوش بیندازند. اما اگر به تمیزی شوفاژ ها توجه کافی نداشته باشید و به طور مرتب این کار را انجام ندهید، رادیاتور ها در طول زمان به مکانی برای تجمع تمام گرد و خاک های موجود در خانه تبدیل خواهند شد.

هم چنین به دلیل وجود مداوم جریان آب در شوفاژ ها، ممکن است که بعد از مدتی مشکلاتی مانند پوسیدگی و رسوب گرفتگی نیز در آن ها ایجاد شود. در چنین شرایطی، تمیز کردن رادیاتور ها کمی دشوار تر خواهد شد. البته فراموش نکنید که بهترین زمان برای تمیز کردن شوفاژ ها اواخر تابستان و قبل از روشن شدن رادیاتور ها است، اما اکنون و شروع خانه تکانی برای سال جدید نیز می تواند فرصت خوبی برای تمیز کردن رادیاتور ها به شمار رود. پس آستین ها را بالا زده و سال جدید را با شوفاژ هایی تمیز و پاک آغاز کنید.

تمیز کردن شوفاژ های خانگی

  • مراحل اولیه تمیز کردن شوفاژ

ابتدا کار را با تمیز کردن گرد و خاک موجود در اطراف رادیاتور ها آغاز کنید. اگر در منزل خود از یک حیوان خانگی نگه داری می کنید، یکی از مناطقی که موهای حیوانات به شکلی متراکم در آن جمع خواهند شد، اطراف رادیاتور ها است. ممکن است هنگام تمیز کردن رادیاتور ها در زیر آن ها با گلوله های مویی ای مواجه شوید که انتظار آن ها را ندارید. هم چنین تار عنکبوت ها و برخی اشیاء کوچک فراموش شده را نیز ممکن است در پشت رادیاتور ها بیابید.

بعد از گرد گیری اطراف رادیاتور ها، جارو برقی را روشن کرده و هر نقطه ای از رادیاتور که امکان آن وجود دارد را با فرو کردن جارو برقی تمیز کنید. اما این را در نظر داشته باشید که نمی توان به تمام سطوح و تورفتگی های رادیاتور با جاروبرقی دسترسی پیدا کرد. پس به همین دلیل تلاش بیهوده انجام نداده و سعی نکنید که تمام سطوح رادیاتور ها را با جارو برقی تمیز کنید. زیرا این گونه تنها باعث خسته شدن خود خواهید شد.

مراحل اولیه تمیز کردن شوفاژ

  • روشی ساده، اما تاثیر گذار در تمیز کردن رادیاتور

اگر چه تکنولوژي به شکل قابل توجهی زندگی ما را ساده تر کرده است، اما گاهی تکنولوژی نیز نمی تواند کاری برای ما انجام داده و متد ها و روش های ساده و اولیه می توانند به ما کمک بیشتری کنند. با قرار دادن یک پارچه بر روی یک چوب و یا یک دسته باریک، می توانید درز میان رادیاتور ها تمیز کنید. این روش، روشی بسیار کارآمد در تمیز کردن رادیاتور ها به شمار می رود.

فراموش نکنید که پارچه را با استفاده از یک کش و یا نخ به چوب یا هر وسیله دیگری که مانند دسته از آن استفاده می کنید، ثابت کنید. یک نکته دیگر که نباید فراموش کنید این است که زیر رادیاتور یک حوله و یا یک پارچه پهن کنید تا گرد و خاک موجود در رادیاتور بر روی آن ریخته شوند. سپس از بالا با فرو کردن چوبی که پارچه به آن متصل است به داخل فرورفتگی های رادیاتور، آن را تمیز کنید.

روشی ساده، اما تاثیر گذار در تمیز کردن رادیاتور

  • تمیز کاری رادیاتور شوفاژ با توجه به جزئيات

یک سطل را با آب پر کرده و داخل آن هر نوع صابون و یا مایع تمیز کننده ای که می خواهید را اضافه کنید. معمولا نیازی به یک تمیز کننده قوی برای این کار وجود ندارد، به همین دلیل حتی یک صابون مایع معمولی نیز می تواند کار تمیز کاری را انجام دهد. فراموش نکنید که همیشه و تحت هر شرایطی بهتر است که از مواد تمیز کننده شیمیایی و قوی دوری کنید. زیرا این مواد هم برای سطحی که می خواهید آن را تمیز کنید مضر بوده و هم برای سلامتی شما مناسب نخواهند بود.

آب ولرم و مایع تمیز کننده ای که داخل آن ریخته اید را به خوبی ترکیب کنید تا بر روی آن کف ایجاد شود، سپس یک دستمال را داخل آن فرو کرده و آب اضافه آن را گرفته و سطح بیرونی رادیاتور ها را تمیز کنید. این کار ممکن است کمی وقت شما را بگیرد. ولی در تمیز کردن رادیاتور عجله نکنید، زیرا ممکن است نقاطی از دید شما پنهان مانده و تمیز نشده اند، تفاوت رنگ با سطوح تمیز شده پیدا کنند. بعد از تمیز کردن سطح بیرونی رادیاتور با دستمال نمناک، آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید.

سپس دیوار پشت رادیاتور را تمیز کرده و اگر کثیفی و آلودگی ای را مشاهده می کنید آن را پاک کنید. این کار را می توانید با همان چوب نازک و دستمالی که به آن متصل کرده اید انجام دهید.

تمیز کاری رادیاتور شوفاژ با توجه به جزئيات

  • تمیز کردن پوسیدگی شوفاژ ها

به دلیل وجود آب در داخل رادیاتور ها ممکن است که در طول زمان پوسیدگی هایی ایجاد شده و آهک و رسوبات بر روی رادیاتور شکل بگیرند. در چنین شرایطی لازم است که رادیاتور از دیوار جدا شود و برای این منظور ایتدا باید آب موجود در رادیاتور تخلیه شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، ابتدا در اطراف رادیاتور حوله و دستمال های کهنه پهن کرده و با پارچه اطراف را بپوشانید. این گونه در صورت احتمال جریان آب و چکه کردن آن، آماده خواهید بود.

اطمینان حاصل کنید که سوپاپ ها و شیر های هر دو طرف رادیاتور ها بسته باشند. شیر باز و بسته کردن گرمای شوفاژ را می توانید با دست ببندید، اما برای بستن خروجی آب شوفاژ به یک کلید و یا آچار مخصوص نیاز خواهید داشت. فراموش نکنید که از بسته شدن کامل شیر رادیاتور اطمینان حاصل کنید. سپس برای باز کردن مجدد آن باید شیر را به جهت مخالف بچرخانید.

تمیز کردن پوسیدگی شوفاژ ها

بعد از بستن شیر گرمایشی شوفاژ، شیر خروج آب را باز کنید. در این زمان، منتظر خروج آب باشید تا غافلگیر نشوید. بعد از این مرحله، با باز کردن سوپاپ دوم که باعث اتصال رادیاتور به دیوار می شود، می توانید شوفاژ را از دیوار جدا کنید. بعد از باز کردن شوفاژ آن را به حمام برده و با گرفتن شلنگ به داخل لوله شوفاژ، داخل آن را به طور کامل تمیز کنید تا زنگزدگی ها و پوسیدگی ها از بین روند.

حتی با گرفتن آب بر روی شوفاژ نیز می توانید تمام گرد و خاک موجود در میان تورفتگی ها و درز های رادیاتور را از بین ببرید. بعد از انجام این کار می توانید شوفاژ را مجددا در جای خود نصب کنید. بعد شستن شوفاژ ها، فراموش نکنید که از خشک شدن رادیاتور ها به طور کامل اطمینان حاصل کنید.

تمیز کردن پوسیدگی شوفاژ ها

در تمیز کردن شوفاژ اگر پوسیدگی شوفاژ ها زیاد است و ظاهری نامناسب به آن ها داده است می توانید رنگ کردن رادیاتور ها را نیز به عنوان یک انتخاب در نظر داشته باشید. برای روش رنگ کردن رادیاتور ها نیز قبلا مطلب مرتبی ارائه شده است که می توانید در پویانو آن را بیابید.