موکت های قدیمی در دکوراسیون منزل و راهکارهای حل این معضل

موکت های قدیمی در دکوراسیون منزل و راهکارهای حل این معضل

موکت های قدیمی ؛ هیچ چیزی به اندازه یک موکت بد ریخت و مستعمل زیبایی خانه را از بین نمی‌برد. هرچند که موکت همیشه یکی از کفپوش‌ های پر طرفدار برای دکوراسیون منزل بوده است، اما وقتی در خانه‌ای زندگی کنید که با موکتی بد رنگ و قدیمی فرش شده باشد، موکت به یک معضل حل نشدنی تبدیل می‌شود. اگر در منزل اجاره‌ای زندگی می‌کنید و یا به هر دلیل دیگری امکان تعویض موکت‌های قدیمی منزل را ندارید، نگران نباشید. گروهی از طراحان داخلی برای حل این معضل راهکارهایی عملی ارائه کرده‌اند که می‌توانید از آنها بهره بگیرید تا موکتی بدریخت دیگر مشکلی برای دکوراسیون منزل شما نباشد.

 

با فرشی بزرگ، تا جایی که می‌توانید روی موکت را بپوشانید

وقتی صحبت از انتخاب فرش برای فضاهای داخلی می‌شود، آن را روی کفپوش‌هایی چون پارکت، سنگ و سرامیک تصور می‌کنیم، حال آنکه فرش‌ها و قالیچه‌ها روی موکت هم زیبایی خاص خودشان را دارند.

یکی از راهکارها برای دیده نشدن موکت مستعمل و قدیمی این است که فرش بزرگی را در اتاق پهن کنید تا موکت دوست نداشتنی منزل کمتر دیده شود.

جنیفر کارنر، طراح داخلی می‌گوید: درست است که در هر حال فرشی که در منزل می‌اندازید به طور کامل و سرتاسری روی موکت را نمی‌پوشاند، اما زیبایی فرش ، و رنگ‌ها و نقش و نگارهای آن باعث می‌شود توجه به قالی زیبای اتاق معطوف شود و موکت حاشیه اتاق خیلی به چشم نیاید

 

 

تمرکز را از روی موکت بردارید

بعضی وقت‌ها ساده‌ترین راه برای مخفی کردن یک موکت زشت، برداشتن توجه از روی آن است. با هر راهی که می‌توانید تمرکز را از روی کف اتاق بردارید. ممکن است این کار را با یک تابلوی هنری زیبا و خیره‌کننده روی دیوار انجام دهید یا دیوارها را با رنگی متفاوت رنگ‌آمیزی کنید. قاب پنجره را به رنگی خیره کننده درآورید، یک لوستر چشمگیر در اتاق نصب کنید، و هر کار دیگری که توجه را از روی موکت مستعمل منزل بردارید. این کارها باعث می‌شوند توجه افراد به قسمت‌های دیگر اتاق (به جز کفپوش) معطوف شود. هرچند این تکنیک در اندازه و طرح و رنگ موکت دوست نداشتنی منزل شما تغییری ایجاد نمی‌کند، اما از میزان توجه به آن به طرز چشمگیری می‌کاهد.

 

با انتخاب صحیح رنگ و چیدمان وسایل، تاثیر موکت های قدیمی را خنثی کنید

این موکت بژ صورتی، از مدهای پر طرفدار اوایل سال 2000 بوده است و الان از مد افتاده و خسته کننده به نظر می‌رسد. اما طراح به جای اینکه تلاش کند این موکت پر رنگ، کمتر به نظر برسد. با انتخاب صحیح رنگ و طرح برای مبلمان، تاثیر منفی آن را خنثی کرده است. به عبارت ساده‌تر، این موکت به اندازه کافی رنگ به اتاق خواب اضافه کرده است، پس با انتخاب مبلمان و وسایل منزل به رنگی خنثی، در کنار این موکت، فضای متعادلی را در تصویر می‌بینیم.

 

طرحی روی موکت های قدیمی بیاندازید

موکت های قدیمی

رنگ کردن همیشه ساده‌ترین و یکی از کم هزینه‌ترین راهکارها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون منزل بوده و هست، پس چرا این راهکار را برای موکت قدیمی منزل اجرا نکنیم؟ استنسیل، راه حلی ساده برای ایجاد تغییری زیبا و چشمگیر روی کفپوش منزل است، ایده‌ای که می‌توانید روی موکت قدیمی منزل خود نیز پیاده کنید. برای این کار کافی است شابلونی از طرح مورد نظر خود تهیه کنید یا خودتان بسازید و با استفاده از قلم مخصوص استنسیل یا اسفنج، طرح مورد نظر خود را روی موکت پیاده کنید. در انتخاب طرح به این نکته دقت داشته باشید که طرحتان جزییات زیادی نداشته باشد، چرا که موکت بافت متخلخلی دارد و ساده‌ترین طرح‌ها نیز روی موکت به ظرافت و تمیزی دیوار و سطوح کاملا صاف قابل اجرا نیستند. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که این ایده روی موکت‌های پرز بلند نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت. پس اگر موکت‌های نسبتا صاف و بدون پرزی در منزل دارید از این ایده استفاده کنید.

 

 

تحریریه پویانو: خانی