طراحی مهدکودک / معماران IDEST Doo

طراحی مهدکودک / معماران IDEST Doo

طراحی مهدکودک ؛ از زبان معمار: این مهدکودک در طبقه دوم، سوم و چهارم یک ساختمان سابقا اداری قرار گرفته است. پروژه نوسازی با همکاری FCA انجام گرفت تا نیازهای کودکان کارمندان را تامین نماید.

5

معماران: IDEST Doo

موقعیت: Kragujevac, صربستان

معمار مسئول: Jelena Arsenijevic

زیربنا: 2100 متر مربع

سال اتمام پروژه: 2014

عکاس: Jelena Arsenijevic

1

2

طبقه‌های پایینی ساختمان قبلا نوسازی و چند منظوره شده اند. مانند: مرکز درمانی، آمفی تئاتر، اتاق نمایش محصولات، یک بانک و همچنین دفاتر. پروژه مهد کودک شامل نوسازی سه طبقه بالایی (دوم، سوم و چهارم) و ساخت یک ساختمان الحاقی برای جدا کردن کاربران مختلف می‌باشد.

 

4

 

در داخل ساختمان و برای تامین‌کردن ارتباط آسان عمودی میان محوطه پارک ، زمین و مهدکودک، یک ساختمان الحاقی به نمای کناری ساختمان متصل شده است که در درون پارک قرار دارد و یک توسعه افقی در محوطه بیرونی مهدکودک است، که به کودکان این اجازه را میدهد که اگرچه در حیاط ساختمان حضور دارند، با طبیعت ارتباط برقرار کنند.

5

 

در نمای موجود و قسمت‌های بیرونی ساختمان تغییری داده نشده است.  در بیرون نشانه‌های بصری مشخصی وجود ندارد که حاکی از این باشد که سه طبقه از ساختمان متعلق به یک مهد کودک هستند. این عمل به آن دلیل بود که تعادل بین محوطه ساختمان، خصوصا تحت تاثیر هویت چند منظوره آن، به هم نخورد. همه مولفه‌‎های متوسط موجود در فضای داخلی حذف شده‌اند تا اتاق‌هایی شفاف، روشن و جادار به وجود بیاید. طراحی داخلی مهد از نیازهای کودکان الهام می‌گیرد و یک دنیای رنگارنگ که برپایه خلاقیت بنا شده را به نمایش می‌گذارد و بیشترین استانداردهای امنیتی را رعایت میکند. ایده طراحی بر این اندیشه است که فضا باید همانند یک موتور واقعی برای خوشحالی کودکان عمل کند، جایی که خطوط منحنی در فضا شناورند و بر حس حرکت آزاد و پویا تاکید میشود. این دیدگاه، به وسیله تغییر دادن سیستم ساختمانی خشک و غیر منعطف (ستون ها و تیرهای قوی) به مولفه‌های قاب‌بندی منحنی اعمال شد. مولفه‌ها فرم‌های متنوعی دارند: دیوارهای موجدار در اتاق غذاخوری، پارتیشن‌های قاب‌بندی‌شده مدور در فضاهای مشترک، صندلی‌های دیواری موجدار در درون کریدور را می‌توان اشاره نمود. در تالار چندمنظوره، ستون و تیر اصلی به المانی شبیه به”درخت” تغییر شکل یافته‌اند. نورپردازی و روشنایی اتاق با شاخه‌ها همراه شده است تا تاکید بیشتری به فرم بدهد.  “درخت” به عنوان یک تاکید و تمرکز اصلی رویت می‌شود که تبدیل به مکانی شده است که تقویت‌کننده اتفاقات مختلف مانند رویدادها، بیانیه‌ها و دیدارها می‌باشد، و همچنین وقتی که صبح زود کودکان از والدینشان جدا میشوند، آنها را تشویق کرده و به آنها خوشامد میگوید.

همه جزییات داخلی به طور سفارشی برای این طرح تهیه شده‌اند. ماسک‌هایی برای پوشاندن سیستم گرمایشی با منافذی با شکل‌های متنوع (دایره، گل، میوه و سبزیجات)، ماسک‌هایی برای پوشاندن وسایل آتش‌نشانی و سیستم گرمایشی در ناحیه کریدور، سمبل‌های حک‌شده روی درب‌های دستشویی‌ها. تعادل رنگارنگ مطلوب توسط “نظم در آشفتگی” محقق شده است. رنگ‌های روشن کف استفاده موردنظر را مشخص می‌کنند: زرد برای فضاهای مشترک، سبز برای کریدورها، فضاهای بازی و سالن چندمنظوره، نارنجی برای اتاق غذاخوری و آبی برای بخش اجرایی و مدیریت. متمایزترین فضاها سرویس‌های بهداشتی هستند که درارای درب‌هایی می‌باشند که روی آن‌ها صورتک‌هایی خندان حک‌شده است و  به سمت دنیای روشن رنگارنگ از کاشی‌ها و تجهیزات بهداشتی باز می‌شوند. اولین عادت‌های بهداشتی کودکان باید با لذت آموخته شوند.

6

طراحی سفارشی مبلمان با اجزای مشخصی همراه هستند. اولین قانون و اصل در مبلمان کردن تنوع است. میزها به شکل یک چهارم از یک دایره هستند که به آنها اجازه ترکیب‌های مختلف را می‌دهد: استفاده یکی یا چندتایی، خطوط راست، منحنی، فرم‌های باز، فرم‌های بسته منحنی که همگی سرزنده هستند. طبقه‌های باز و بسته‌شو با دو گونه ساختاری درخت، انواع شرایط انتخابی را تکمیل می‌کنند.

7

8

9

10

طراحی مهدکودک ؛ معماران IDEST Doo ؛ طراحی داخلی مهد کودک
طراحی مهدکودک ؛ معماران IDEST Doo ؛ طراحی داخلی مهد کودک
طراحی مهدکودک ؛ شرکت معماری IDEST Doo ؛ طراحی داخلی مهد کودک
طراحی مهدکودک ؛ شرکت معماری IDEST Doo ؛ طراحی داخلی مهد کودک

11
Model Model 18

منبع: archdaily

در ادامه انواع تصاویر دیگر از طراحی فضاهای بازی کودک ، مهدکودک ها ، اتاق بازی سرپوشیده کودک را مشاهده می نمایید که می تواند برای طراحی فضای کودک شما الهام بخش باشد. تمامی این طرح ها با الهام از الگوهای روانشناسی کودک انجام گرفته است. رنگ های شاد و جذاب با محیطی سالم و ایمن از اصول اولیه هر فضای مربوط به کودکان می باشد.

طراحی مهدکودک با متریال چوب و فضای بازی رنگی سفید

 

طراحی سرسره بازی کودک در فضای مهدکودک
طراحی خانه بازی کودک در مهدکودک
طراحی خانه بازی کودک در مهدکودک
طراحی مهدکودک با الهام از طبیعت
طراحی مهدکودک با الهام از طبیعت
طراحی مهدکودک با تم سفید
طراحی مهدکودک با تم سفید
طراحی حیاط مهدکودک
طراحی حیاط مهدکودک
طراحی نمای ساختمان مهدکودک
طراحی نمای ساختمان مهدکودک
طراحی فضای بازی کودک در مهدکودک
طراحی فضای بازی کودک در مهدکودک
طراحی میز تحریر مهدکودک
طراحی میز تحریر مهدکودک
طراحی میز کودک جمعی در مهدکودک
طراحی میز کودک جمعی در مهدکودک
طراحی فضای کودک
طراحی فضای کودک

 

طراحی مهدکودک بیمارستانی
طراحی مهدکودک بیمارستانی
طراحی کتابخانه کودک
طراحی کتابخانه کودک

 

طراحی کافی نت کودک
طراحی کافی نت کودک

تحریریه پویانو| زند