ملات ضد حریق : مقاومت سازه در برابر اشتعال

ملات ضد حریق : مقاومت سازه در برابر اشتعال

آتش سوزی به عنوان اتفاقی که هر سازه در طول عمر مفید خود با احتمال رخ دادن آن مواجه است، اهمیت زیادی دارد. با توسعه شهرسازی مدرن، احتمال بروز خطرات ناشی از آتش سوزی و اثرات مخرب آن ها بر ساختمان ها افزایش پیدا کرده است. با این شرایط، توجه به چگونگی پیشگیری و مقابله با خطرات آتش سوزی اهمیت زیادی دارد. مقاومت ساختمان در برابر آتش از جمله مواردی است که باید در هنگام طراحی سازه مد نظر قرار گیرد. از آن جا که نمی توان به طور قطعی جلوی بروز خطراتی مثل آتش سوزی را گرفت، به کارگیری راهکاری کاهش اثرات ناشی از وقوع این حادثه را می توان تنها راه مقابله با آن دانست. در ادامه به معرفی ملات ضد حریق که یکی از متریال های کاربردی جهت جلوگیری از اثرات مخرب آتش سوزی است، پرداخته خواهد شد. همراه پویانو باشید.

ملات محافظ حریق

رفتار و عملکرد مصالح ساختمانی در برابر آتش از جمله معیارهای مهم در انتخاب به حساب می آید. اگر یک سازه به خودی خود نتواند مقاومت لازم را در برابر آتش نشان دهد، بایستی از روش های مقاوم سازی برای محافظت از آن استفاده به عمل آید. در میان عناصری که در پوسته زمین وجود دارند، چند مورد به عنوان مواد ضد حریق شناخته می شوند. این مواد با ترکیب مناسب قادر هستند در کنار یکدیگر به عملکرد محافظتی مورد نظر در برابر آتش برسند. بسیاری از ترکیبات مذکور با مکانیسم ترکیبی مواد عایق و جاذب انرژی عمل می کنند. استفاده از ملات ضد حریق به عنوان یکی از روش های مقرون به صرفه جهت محافظت انوع سازه های فلزی و بتنی در برابر آتش شناخته می شود.

ترکیبات مخصوص جلوگیری از بروز آسیب های جدی ناشی از بروز آتش سوزی برای چندین دهه است که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرند. کاهش خسارت ناشی از آتش سوزی به عنوان تمهیدی غیر قابل انکار، همواره تحت نظر بوده است. راهکارهای بسیار متنوعی برای به حداقل رساندن خسارات مذکور پیشنهاد شده است. مسلما بهتر است در ابتدا تلاش بر جلوگیری از بروز حادثه قرار گیرد، اما در صورت بروز اتفاق باید به دنبال راهکاری بود که خسارات ناشی را تا حد زیادی کاهش دهد.

ملات ضد حریق در صورت بروز آتش سوزی با ایجاد یک لایه متخلخل، مقاوم و چسبنده از سطح زیرین خود محافظت می کند. این ملات بر اثر سوختن در اثر آتش سوزی باعث ایجاد یک لایه جامد با ضخامت و چگالی اولیه خود می شود و در عین حال منجر به تولید یک گاز می گردد که نهایتا ساختار متخلخل باقی مانده جامد را ایجاد می کند. این ماده در عین ضد دود بودن از انتقال صدا نیز جلوگیری می کند. ملات ضد حریق در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده است.