معماری پارک مرکزی یک / معماران ASPECT Studio -Oculus-Patrick Blanc

معماری پارک مرکزی یک / معماران ASPECT Studio -Oculus-Patrick Blanc

معماری پارک مرکزی پروژه جدیدی با کاربری‌های چندگانه و مختلط است و مانند یک نشانهء شهری عمل می کند. در واقع، با معماری شاخص و مهمش به عنوان دروازه ورود به مرکز شهر سیدنی، تلقی می‌شود. پروژه با نمای عمودی و مرتفعی در محل سابق کارخانه متحده کارلتون (Carlton United Brewery) ساخته شد، و اولین مرحله از توسعه، پارک مرکزی است.

معماری پارک مرکزی یک
معماری پارک مرکزی یک

عنوان پروژه: پارک مرکزی 1

معماران: شرکت اسپکت/ آکیلس (ASPECT | OCULUS) (معماران منظر طراحی، اجرا و تهیه اسناد و مدارک محوطه و نمای سبز)

محل: چیپندیل، سیدنی، NSW، استرالیا

سال: 2013

کارفرما: املاک فراسرز استرالیا و سکیسویی هاوس استرالیا (Frasers Property Australia and Sekisui House Australia)

مساحت: 5960 متر مربع

هزینه ساخت : 1.8 میلیون دلار

جوایز:

2014:  جایزه منظر WAN – فینالیست (ASPECT|OCULUS)

2014: جوایز AILA NSW – بخش طراحی (ASPECT|OCULUS)

2014: جایزه بهترین ساختمان مرتفع CTBUH – بخش  بهترین ساختمان مرتفع در سراسر جهان (برنده: آتلیرز جین نوول)

2014: جایزه بین المللی زیرساخت سبز (برنده : شرکت املاک فراسرز استرالیا و سکیسویی هاوس استرالیا)

جایزه مرکز راهبری معماری اروپا (LEAF) – بخش جایزه پایداری، و بخش جایزه کلی (برنده : معماران PTW و آتلیرز جین نوول)

2014: جایزه طراحی سیدنی – برنده بخش طراحی منظر (شرکت ASPECT|OCULUS و املاک فراسرز)

2014: جوایز معماری NSW – بخش معماری مسکونی، بخش مسکن چندگانه (تیم طراحی)

2014: جایزه بهترین ساختمان مرتفع CTBUH برای منطقه آسیا و استرالیا (تیم طراحی)

معماری پارک
معماری پارک
معماری پارک مرکزی یک
معماری پارک مرکزی یک

پارک مرکزی یک از دو برج مسکونی مرتفع و یک مرکز تجاری خرده فروشی با ارتفاع کم، تشکیل شده است. پروژه مقابل زمین برادوی (Broadway) است. فرم ساختمان با ترکیبی از باغ‌های عمودی (دیوار باغ ها) پوشیده شده است. فرم بنا توسط پاتریک بلانک (Patrick Blanc) به زیبایی نماهای سبز طراحی شده است. کاشت و تحویل گیاهان برای اجرا در ساختمان توسط شرکت اسپکت/ آکیلس (ASPECT | OCULUS) انجام شده است.

معماری پارک مرکزی یک
معماری پارک مرکزی یک
پارک مرکزی
پارک مرکزی
پارک مرکزی
پارک مرکزی

 

شرکت اسپکت/ آکیلس (ASPECT | OCULUS) در اوایل سال 2011 برای طراحی و توسعه کانسپت اولیه نماها و همچنین لابی داخلی مسکونی، کاشت فضای سبز طبقهء همکف، باغ مجتمع تجاری، تو رفتگی حیاط و کاشت آتریوم برای سطوح جزیی مشغول بکار شدند.

پارک مرکزی
پارک مرکزی

 

پارک مرکزی یک، بزرگترین نمای سبز ساختمان در استرالیا است و در حالی که گیاهان رشد می‌کنند و بزرگتر می‌شوند، چالش‌های خرد اقلیمی قابل توجهی ایجاد می کنند. برای اطمینان از موفقیت کاشت، طراحی و اجرای فنی کاشت، به کمک فرآیندهای سختی آزمایش شد. سرعت باد و تجزیه و تحلیل آفتاب یا سایه، مدلسازی شد تا مشخص گردد گیاهان برای نمای ساختمان مناسب هستند. میزان لوکس نور ثبت شد تا با‌دوام ترین طرح کاشت برای سطح نور کم در آتریوم و لابی، تعیین شود.

پارک مرکزی
پارک مرکزی
پارک مرکزی
پارک مرکزی

 

در پارک مرکزی یک، نوول و بلانک بوم نقاشی را در مقیاسی کاملا تازه عرضه داشتند. در این پروژه معماران تجربه جامعی از زندگی هماهنگ با طبیعت ارائه کردند.

پارک مرکزی
پارک مرکزی
12_one-central-park
طراحی پارک عمودی

پارک عمومی در قلب محدوده، سطوح سبز را از کف تا سر برج شیشه ای بالا می برد تا تاج پوش سبز و با شکوه قرن 21 را نمایش گذارد. بدین منظور از 250 گونه گل و گیاه استرالیایی استفاده شده است. جوانه ها و شکوفه‌های پوشش گیاهی ترکیبی موسیقی‌وار در نمای ساختمان خلق می‌کنند. گیاهان ریزشی و شاخ و برگ های پر برگ، بین طبقات آویزان شده‌اند تا قابی عالی و کامل برای آسمانخراش سیدنی به وجود آورند.

پارک مرکزی
پارک مرکزی

 

باغ ها

درست مثل پارک مرکزی نیویورک، پارک 64000 متر مربعی، پارک مرکزی سیدنی نیز محل ملاقاتی آرام و باشکوه است. جایی که می‌توانید تمدد اعصاب کنید و با دوستان و خانواده در آرامش باشید. در فضای آرام زیر درختانش می‌توان به گشت و گذار پرداخت یا در زمین‌های چمنش اوقات فراغتی خودمانی داشت. در پارک، همچنین صفحه‌های شطرنج و سینمای رو باز ، بازارهای دوره‌ای و جشنواره‌های موسیقی پیش بینی شده است.

معماری نور پارک مرکزی
معماری نور پارک مرکزی
معماری نور پارک مرکزی
معماری نور پارک مرکزی

پارک مرکزی

پیش آمدگی و صفحه آینه

کنسول معلقی در طبقات بالای برج پارک مرکزی یک،ساخته شدند. کنسول شامل مجلل‌ترین اتاق های برج می شود. زیر کنسول مجموعه ای از چندین آینه ماشینی تعبیه شده که نور خورشید را می‌گیرند و پرتوهای نور را به فضای سبز پارک مرکزی منعکس می کنند. برای پس از تاریکی ساختمان، صفحه هایی برای هدایت نور تعبیه شدند. نورپرداز ، یان کرسال (Yann Kersalé’s) به کمک نصب و اجرای هنر LED صفحه هایی نصب کرد که مثل یک آتش بازی در آسمان می‌درخشند. این طراحی شکل معماری نور ستارهء جدیدی، برای طراحی پارک مرکزی به ارمغان می آورد.

پارک مرکزی
طراحی پارک عمودی

تحریریه پویانو | غفاری