معماری ساختمان وزارت در شیلی (MOPTT) / گروه معماران (Teodoro Fernández)

ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی

معماری ساختمان وزارت در شیلی (MOPTT) / گروه معماران (Teodoro Fernández)

معماری ساختمان وزارت در شیلی (MOPTT) / گروه معماران (Teodoro Fernández) ؛ دفتر مرکزی جدید این وزارتخانه که مختص این منطقه است و در شهر لاسرنا قرار دارد، در نتیجه یک طرح پیشنهادی ساخته شده است که معماری رسمی و سازمانی را در خدمت شهر و منطقه قرار می‌دهد، و فضاهای عمومی را خلق می‌کند که به ایجاد فرم شهری در یکی از لبه‌های شهری کمک می‌کند و این طرح ساختمان‌های اداری را به محیط جغرافیایی که در آن قرار گرفته‌اند متصل می‌کند و با توجه کامل به ویژگی‌های طبیعی محیطی که ساختمان در آن قرار دارد، طراحی و ساخته شده است.

معماران: Teodoro Fernández Arquitectos

ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی

 

مکان پروژه: لاسرنا، منطقه کوکیمبو (Coquimbo)، شیلی

مساحت: 10000 مترمربع

کارفرما: وزارتخانه امور عام‌المنفعه (MOPTT)

ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی
ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی

ساختمان جدید این وزارتخانه بر اساس طرح و فرم شهری که در آن قرار دارد طراحی و ساخته شده است و روح شهر سرنا را به نمایش می‌گذارد و در نتیجه ساخت آن تصویر جدیدی از شهر ارائه می‌شود که طراحی شهری خاص آن را در ارتباط با جغرافیای محیط، می‌سازد و نمادی برای شهر سرنا محسوب می‌شود. ویژگی‌های جغرافیایی این شهر در ارتباط با سطوح پلکانی موجود در پارک‌ها و ساختمان‌های خاص آن است، که هر دوی آن‌ها به شیوه‌ای استراتژیک جانمایی شده‌اند و فرم پلکانی این ساختمان نیز بازتابی از همین ویژگی‌ها است.

ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی
ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی

هدف اصلی در این مجموعه، طراحی و ساخت بنایی بوده است که امکان بهینه سازی فعالیت‌های سازمانی را بوسیله پروژه ای ممکن سازد که الزامات فضایی و عملکردی را با هم ادغام می‌کند و در نتیجه این هدف ساختمانی پایدار به لحاظ توجه به محیط زیست و فن‌آوری، بوجود خواهد آمد. ساختمان جدید این وزارتخانه مرزهای شهر را بوسیله مفصل بندی میان فضای کار و فضاهای عمومی، تعیین می‌کند. و یک عنصر شهری خاص را بوجود می‌آورد که در نتیجه یکپارچه سازی با ویژگی‌های بنیادین شهر و جفرافیای محلی شکل گرفته است.

4

ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی
ساختمان وزارت (MOPTT) در شیلی

طرح و برنامه ریزی این ساختمان، مشکل پایین‌تر بودن ارتفاع زمین میان سطح اولیه شهر و سطح رودخانه را که سایت این ساختمان در آن قرار دارد، برطرف کرده است. در حالی که ارتباط خود را با چشم‌اندازهای موجود در دوردست حفظ می‌کند و امکان ساخت و سازهای جدید را نیز در سایت فراهم می‌کند.

6

این ساختمان دروازه‌ و در عین حال همچون پنجره‌ای است که رو به چشم اندازهای دوردست و رودخانه قرار دارد. و همچنین فضایی تراس مانند و پلکانی را در شهر بوجود آورده است که مانند یک تپه به چشم‌اندازهای محیط اشراف دارد. از این ایوان می‌توان به تمامی قسمت‌های ساختمان دسترسی داشت. علاوه بر این، تالار این ساختمان به طور مستقل ( که برای حمایت از فعالیت‌هایی که لزوما در ارتباط با وزارتخانه نیست، طراحی شده است) بوسیله ایوان قابل دسترسی است، و اینگونه از تداخل فعالیت‌های آن با فعالیت‌های داخلی وزارتخانه، جلوگیری شده است.

7

به دلیل کاهش ارتفاع سطح زمین میان شهر و رودخانه، ساختمان به بلوک‌های مختلفی شکسته شده است و ایوان‌های باز و حیاط‌هایی میان این بلوک‌ها ایجاد شده است. این ایوان‌ها چشم‌انداز رودخانه را وارد ساختمان می‌کنند و ایوان‌های سنتی شهر را بازآفرینی کرده‌اند. دو بلوک مرکزی دارای تراس‌هایی هستند که هم سطح با خیابان هستند.

8

در بلوک شرقی ساختمان، سالن کنفرانس و سالن چند منظوره قرار دارند و سالن غذاخوری در طبقه دوم قرار گرفته است. طبقه دوم به تراسی متصل است که رو به چشم اندازهای شهر قرار دارد. سالن کنفرانس دو طبقه را به خود اختصاص داده است، بنابراین دسترسی به آن از دو طریق ممکن است؛ یکی از فضای بیرون و از طبقه بالاتر و دیگری از سالن داخلی و از طبقه پایین‌تر.

9 10 11 12 13 14

 

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|نبیلو