معرفی گیاه سانسوریا : این گیاه خانگی راز انتخاب این روزهای اکثریت

معرفی گیاه سانسوریا : این گیاه خانگی راز انتخاب این روزهای اکثریت

معرفی گیاه سانسوریا : سانسوریا یکی از گیاهان مقاومی است که طرفداران زیادی دارد. این گیاه زیبا با برگ های بلند و کشیده از جمله انتخاب های محبوب روز به شمار می رود. سانسوریا به تازگی در یک گونه جدید به شکل لوله ای به همراه مخمل رنگی نیز وارد ایران شده و به راحتی توانسته خود را در دل بسیاری از مشکل پسندها جای دهد. این گیاه به خاطر مقاومت خوبی که در برابر مقدار کم نور و آب دارد، بسیار کم توقع است و خیال شما را از بابت نگهداری در شرایط سخت نیز آسوده می کند. اگر می خواهید راز محبوبیت این گیاه را به طور کامل بدانید، همراه پویانو باشید.

نیازها

برای این که گیاه سانسوریای شما شاداب بماند، خوب است خلق و خوی آن را بهتر بشناسید.

نور

سانسوریا در برابر نور کم مقاومت بسیاری خوبی از خود نشان می دهد، اما اگر بخواهید گیاه را در بهترین حالت نگه داری کنید، خوب است آن را در محلی قرار دهید که نور کامل دریافت کند تا شاداب تر به نظر برسد. فضای پشت پنجره می تواند از محل های مناسبی باشد که نور را به مقدار زیاد به گیاه می رساند.

دما

این گیاه در فصل زمستان تا دمای ۱۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل می کند، ولی در تابستان بهتر است آن را در قسمتی بگذارید که دمای محیط از ۱۶ درجه بیش تر نباشد، زیرا حد تحمل این گیاه در هوای گرم با شرایطی که برای انسان مساعد است، خیلی تفاوت دارد.

آبیاری

برای آن که بدانید چه زمانی باید گیاه خود را آبیاری کنید، کافی است انگشت خود را در خاک فرو ببرید. در صورتی که خاک گلدان خشک شده باشد، وقت آبیاری فرا رسیده است. آبیاری اندک و خشک بودن خاک تا حدی برای سانسوریا قابل تحمل است، اما خشکی زیاد آن باعث چروکیدگی برگ ها می شود.

رطوبت

سانسوریا برخلاف بسیاری از گیاه ها که نیاز به رطوبت دارند، می تواند با مقدار رطوبت بسیار کم نیز کنار بیاید. این گیاه در شرایط معمولی و بدون نیاز به رطوبت اضافه نیز قادر به زندگی است. با این حساب، شما هیچ اجباری برای غبارپاشی جهت حفظ رطوبت گیاه نخواهید داشت.

تغذیه

برای تغذیه گیاه بهتر است هر دو هفته یک بار از کود استفاده کنید. کود مناسب برای این گیاه، نوع مایع یا جامد و از نوع مخصوص گل های زینتی است. اضافه شدن کود در زمان مناسب و به صورت مرتب به خاک گلدان می تواند کمبود عناصر مورد نیاز گیاه را جبران کند.

خاک

معمولا برای همه گل های زینتی از یک نوع خاک استفاده می شود. هیچ لزومی ندارد خود را درگیر تهیه کردن یک نوع خاص از خاک برای این گیاه کنید. از میان انواع خاک های قابل عرضه در گل فروشی ها می توان خاک کمپوست را بهترین گزینه ممکن برای رشد سانسوریا دانست.

گلدان

سانسوریا از آن دسته گیاه هاست که گلدان کوچک را به بزرگ ترجیح می دهد. سعی داشته باشید تا حد ممکن، گلدان را عوض نکنید، مگر این که فضا برای گیاه بیش از حد کم شده باشد. هر سه سال یک بار برای تعویض گلدان اقدام کرده و خاک گلدان را به کمک دست متراکم سازی کنید.

نظافت

برگ های این گیاه بر اثر نشستن گرد و غبار، زیبایی و درخشندگی خود را از دست می دهند. برای این که گیاه را همیشه در حالت شاداب نگه دارید، هر چند وقت یک بار جهت تمیز کردن برگ ها از یک پارچه یا اسفنج نم دار استفاده کنید و گرد و غبار را به آرامی پاک کنید.

تکثیر

برای تکثیر سانسوریا می توان از طریق تقسیم ساقه های زیرزمینی اقدام کرد. گرفتن قلمه برگ و سپس ریشه دار کردن آن ها در یک خاک مناسب مثل خاک کاکتوس می تواند برای تکثیر این گیاه به کار برده شود.

 

 

تحریریه پویانو