بازسازی و طراحی مرکز کنترل بحران سازمان آتش نشانی / معماران تتسو کوبوری + دفتر معماری نیگایاما

بازسازی و طراحی مرکز کنترل بحران سازمان آتش نشانی / معماران تتسو کوبوری + دفتر معماری نیگایاما

طراحی مرکز کنترل بحران سازمان آتش نشانی ؛ شهرستان مینامی سوما، محلی است که از لرزه و سونامی “زمین لرزه ی بزرگ شرق ژاپن” در سال 2011 زیان دیده است. همچنین ایستگاه آتش نشانی شهر مینامی سوما آسیب دیده بود و به بازسازی نیاز داشت. در سردرگمی های بعد از حادثه و عواقب بعد از زلزله، از طرح کلی و اولیه تا تکمیل ادغام ساختمان سازمان آتش نشانی با حوزه‌ی وسیع دفتر مرکزی آتش نشانی، سه سال طول کشید. این ساختمان، اولین ساختمان عمومی نوسازی شده در شهر مینامی سوما بود.

طراحی ایستگاه آتش نشانی
طراحی ایستگاه آتش نشانی

معماری : معماران تتسو کوبوری (Tetsuo Kobori) + دفتر معماری نیگایاما (Nagayama)

محل: مینامی سوما، حوزه‌ی فوکوشیما، ژاپن

کارفرما: شهرداری مینامی سوما

طراحی نمایشگاه: معماران تتسو کوبوری، دفتر معماری نیگایاما، شرکت نومورا (NOMURA)، شرکت میوزگرام (Musegram)، طراحی mume

مساحت: 2751.68 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2015

عکس از: تاکاهیرو آرای، دفتر عکاسی شین فتو ورک

2

هنوز ناراحتی و مشکلات در این شهر مصیب زده با تلفات بسیار، باقی مانده است. بنابراین، انتظار می‌رود که این مرکز در آینده به محلی برای دادن امید به شهروندان تبدیل شود. ساختمان نقش مهمی در خدمات آتش نشانی، پیشگیری از بلایا و پایگاه آموزشی پیشگری از حوادث دارد.

بازسازی و طراحی مرکز کنترل بحران سازمان آتش نشانی
بازسازی و طراحی مرکز کنترل بحران سازمان آتش نشانی

فضای مرکزی، دو عملکرد مختلف ساختمان را به هم متصل می کند. جزییات این فضای مرکزی بسیار ماهرانه کار شده و با ساختاری نمادین طراحی و ساخته شده است. دهانه نورگیر مرکزی سه طبقه ارتفاع دارد و در حوزه آموزشی پیشگیری از حوادث شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازسازی و طراحی مرکز کنترل بحران سازمان آتش نشانی
بازسازی و طراحی مرکز کنترل بحران سازمان آتش نشانی

5

ترکیب فضایی با نور‌گیری از سقف و فضای مارپیچی ارگانیک، کارایی حرکتی برای مردم دارد و همچنین فضایی نمادین و با اشاره به بالا است. قاب نورگیر سقف با میل گردهای صاف به ضخامت 50 میلیمتری مونتاژ شده است و با این هدف بوده که سبکی و روشنی را در فضا القا کند. سیستم تهویه گرانشی با جریان وزش هوا هماهنگ و سازگار شده است و بر اساس شبیه سازی های انجام شده در فاز طراحی، ساخته شده است. شبیه سازی کمک کرد که سیستم آسایش ناشی از جریان هوا و ورزش باد در سراسر ساختمان بررسی شود.

6

در ناحیه آموزشی پیشگیری از حوادث، فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شد. این فضای نمایشگاهی با نورگیر و فضای حرکتی به طبقات بالا با توجه به زمینه و مضمون‌شان بهم متصل شده‌اند. مفهوم اینکه “گذشته” نباید فراموش شود و احیای “حال” و “آینده” در این فضای مرکزی گنجانده شده است. همچنین میزان واقعی سونامی که در این مکان اتفاق افتاده بود، به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شود.

7

دیوارهای نمایشگاه و محافظ دور پله از طبقه اول تا طبقه سوم ارتفاع متفاوتی دارد و به عمد خط دید را با توجه به محل ایستادن تغییر می‌دهند. دیوارهای نمایشگاه برای نمایش مواردی که نمایششان ضروری است، در نظر گرفته شد. ثبت فعالیت‌های اورژانسی در طول حادثه، پیام‌هایی از سراسر جهان، ماشین‌های آتش نشانی و آتش نشانان مشغول فعالیت از طریق شیشه‌ی پنجره‌ها دیده می‌شوند. در واقع طراح‌ها می‌خواستند که مردم اهمیت پیشگیری از حوادث مجدد را بدانند و به طور متناوب و پی در پی فعالیت‌های روزانه‌ی آتش نشانی و صحنه‌هایی از فاجعه را ببینند.

8

اینکه چه اتفاقی آنجا افتاد، چطور مردم عمل کردند، احساس مردم چگونه بود، و چه کارهایی را از این به بعد باید انجام بدهد؛ چیزهایی که نمایشگاه مرکز پیشگیری از حوادث باید به آنها نشان دهد.

9

منبع: Archdaily

تحریریه پویانو| غفاری