مدل های پارتیشن در تفکیک فضاهای داخلی

مدل های پارتیشن در تفکیک فضاهای داخلی

مدل های پارتیشن : تفکیک فضا یکی از ملزوماتی است که در طراحی داخلی فضاهای دارای پلان آزاد همواره مد نظر قرار می گیرد. اگر قرار باشد همه فضاها را به واسطه ی دیوارهای صلب و سنگین از یکدیگر جدا کنیم، علاوه بر این که فضای زیادی را از دست می دهیم، یکپارچگی فضا را نیز از بین برده و با یک مجموعه از خرد فضاها رو به رو خواهیم شد که هر یک به محیط خود محدود هستند و با یکدیگر کوچک ترین ارتباطی ندارند. حال این که ارتباط در فضاهای داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است و گذشته از این، انعطاف پذیری خاصی که استفاده از پارتیشن ها در تفکیک فضا فراهم می آورند، باعث می شود هر فردی بنا به نیازهای خود قادر به جداسازی فضاهای مختلف باشد.

در این مطلب شما را با انواع مختلف پارتیشن ها، نحوه جداسازی و ویژگی های هر یک از آن ها آشنا خواهیم کرد. مسلما آشنایی با خصوصیات این پارتیشن ها و الهام گیری از قابلیت ها و فرم های آن ها می تواند در تفکیک فضای مورد نظر شما مفید واقع شود.

میله های فلزی

یکی از مدل های پارتیشن که در انواع و نحوه ی اجرا تنوع زیادی دارد و از مقاومت خوبی نیز برخوردار است، میله های فلزی هستند. میله های فلزی با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، سطوح پیوسته ای را تشکیل می دهند. این میله ها می توانند در وضعیت های مختلفی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند. برای مثال، در نمونه زیر، برخی میله ها به صورت مایل و برخی دیگر به صورت عمودی قرار گرفته اند. استفاده از پارتیشن های میله ای در مواقعی مناسب است که بخواهید نقش حفاظ را ایجاد کنید و ارتباط بصری بین دو فضا همچنان برقرار باشد.

صفحات مشبک

صفحات مشبک از دیگر مدل های جدا کننده به شمار می آیند که قدرت آن ها در تفکیک دو فضا از لحاظ بصری بیش تر از انواع میله ای است. مسلما هر چه ابعاد الگوهای تشکیل دهنده ی شبکه کوچک تر باشند، این تفکیک بصری نیز قوی تر خواهد بود. با این حال، صفحات مشبک می توانند نور و هوا را از میان خود عبور بدهند که سبب می شود دو فضا به طور کامل جداسازی نشوند. نمونه ی این شبکه ها در خانه های قدیمی تر نیز مورد استفاده بوده اند.

مدل های پارتیشن با قطعات حصیری

فرم حصیری هم از جمله فرم هایی است که در طراحی پارتیشن به کار می رود. این فرم ها تا اندازه ی زیادی به انواع شبکه ای شباهت داشته و به نوعی جزو آن ها هستند. این مدل از پارتیشن ها هم قادرند دو فضا را از یکدیگر جدا کنند، بی آن که جریان هوا یا عبور نور را مسدود نمایند. انواع حصیری به خاطر بافت خود با کفپوش ها و دیوارکوب های چوبی ترکیب خوبی ایجاد می کنند. برخی از این پارتیشن ها دارای چند قطعه هستند که با سوار شدن بر روی یکدیگر، تشکیل یک صفحه کامل را می دهند.

آینه های قدی

آینه ها هم می توانند به عنوان پارتیشن، قابلیت های جالبی از خود نشان دهند. یک آینه اگر در اندازه بزرگی طراحی شده باشد، می تواند نقش پارتیشن را به خوبی ایفا کند. البته آینه هایی که به عنوان پارتیشن در فضا مورد استفاده قرار می گیرند، باید از دو طرف دارای قدرت بازتابش باشند یا یکی از سطوح آن ها صلب و به مانند پارتیشن های معمولی طراحی شده باشد. استفاده از آینه به عنوان پارتیشن، علاوه بر جداسازی دو فضا می تواند در دلباز به نظر رسیدن آن ها نیز تاثیر گذار باشد.

شیشه های رنگی

یکی دیگر از گزینه ها برای جداسازی دو فضا می تواند استفاده از شیشه باشد. شیشه ها در انواع بدون رنگ و رنگی، کاربرد زیادی در تفکیک فضاهای داخلی دارند و با این که نمی توانند دید را محدود کنند، به خوبی مرز دو فضا را مشخص کرده و آن ها را از یکدیگر جدا می سازند. انواع مختلفی از شیشه ها با رنگ های متنوع وجود دارند که می توان آن ها را به تنهایی یا در ترکیب با متریال های دیگر برای ایجاد دیوارهای جدا کننده به کار برد. مزیت استفاده از شیشه این است که فضا خرد نشده و به صورت پیوسته به نظر می رسد.

قفسه های دکوری

گزینه بعدی، قفسه های دکوری هستند. این روزها انواع جدیدی از پارتیشن ها به عرصه پای گذاشته اند که دو یا چند عملکردی می باشند. قفسه های دکوری نیز به عنوان نمونه ای از این پارتیشن ها در عین جداسازی دو فضا می توانند کاربرد دکوراتیو نیز داشته باشند. با استفاده از قفسه های دکوری خاصی که جهت استفاده به عنوان پارتیشن طراحی شده اند، می توانید با یک تیر دو نشان زده و خودتان را از نیاز به یک شلف مجزا راحت کنید.

مدل های پارتیشن با آویزهای پلاستیکی

از دیگر مدل های ساده و پر طرفدار پارتیشن ها می توان به آویزهای پلاستیکی اشاره کرد. این آویزها یکی از چندین مدل آویز هستند که می توان از آن ها برای تفکیک نسبی دو قسمت یک فضا استفاده نمود. آویزهای پلاستیکی، دارای ساختار بسیار ساده ای هستند و طراحی آن ها طبق الگویی صورت گرفته که خود شما نیز قادر به پیاده سازی آن هستید. این آویزها از یک گیره که به سقف وصل می شود، به همراه تعداد زیادی از صفحات کوچک پلاستیکی که با گیره های متوالی به یکدیگر وصل هستند، به صورت آویزان در فضا قرار می گیرند.

طناب های کشیده

یک روش دیگر برای تفکیک دو فضای مورد نظر، استفاده از طناب برای ایجاد یک صفحه است. در این نوع پارتیشن، تنها مواردی که دیده می شوند، یک دسته طناب و قلاب هایی هستند که این طناب ها را محکم نگه می دارند. این طناب ها را می توان به واسطه ی قلاب و به صورت مستقیم به سطح کف و سقف وصل کرد یا از دو تخته به عنوان محل اتصال قلاب ها بهره گرفت که در هر دو حالت، اجرای آن مشابه خواهد بود. این نوع پارتیشن را می توان با استفاده از تجهیزات لازم و کشیدن طناب ها بین نقاط تعیین شده به راحتی ایجاد کرد.

پالت های چوبی

اگر با ساختار پالت ها آشنایی داشته باشید، احتمالا می دانید که برای ایجاد یک حایل در فضای داخلی مورد نظر، مناسب به نظر می رسند. پالت های چوبی به خاطر ساختاری که دارند، می توانند به سادگی در نقش پارتیشن ظاهر شده و به خوبی انواع دیگر، دو فضا را از یکدیگر جداسازی کنند. پالت های چوبی را می توان بسته به اندازه ی آن ها با اتصال به هم در فضای مد نظر قرار داد و با امتداد آن ها تا زیر سقف یا نزدیکی آن، یک صفحه ی جدا کننده به وجود آورد.

مدل های پارتیشنمدل های پارتیشن با شاخه های درخت

یکی از ساده ترین روش های ایجاد پارتیشن که از متریالی کاملا طبیعی بهره می گیرد، به کارگیری شاخه های درخت است. برای این کار باید شاخه های درخت در اندازه های مناسب و مشابه برش داده شده و در محل مناسب فیکس شوند تا به عنوان پارتیشن نقش ایفا نمایند. برای فیکس کردن این شاخه ها می توان از دو صفحه ی چوبی استفاده کرد که در قسمت های مشخصی دارای فضای خالی برای وارد کردن شاخه ها باشند. این پارتیشن به سبب ماهیت طبیعی آن و فرم ارگانیکی که دارد، می تواند در تلطیف فضای داخلی منزل نقش موثری داشت باشد.

درب های متحرک

یک روش دیگر برای تفکیک فضا استفاده از درب های متحرک است. این پارتیشن ها از کنار هم قرار گرفتن تعدادی درب تشکیل می شوند که از قسمت لولا به یکدیگر وصل هستند. قسمت پایینی این درب ها دارای چرخ می باشد و به همین دلیل است که می توان این پارتیشن ها را روی سطح زمین جا به جا کرد. قابلیت جا به جا شدن این پارتیشن را می توان بهترین ویژگی آن دانست که به آن انعطاف پذیری می بخشد. همچنین درب ها به واسطه ی مفصل های لولایی مابین شان می توانند در حالت ها و زاویه های مختلفی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند.

 

 

 

 

مدل های پارتیشن

تحریریه پویانو