مدل های شومینه و ترفند هایی برای افزایش کارآمدی آن

مدل های شومینه

مدل های شومینه و ترفند هایی برای افزایش کارآمدی آن

اگر می خواهید در شب های سرد زمستانی فضایی گرم و صمیمی در خانه خود ایجاد کنید، می توانید ساخت یک شومینه را در نظر داشته باشید. اگر در خانه شومینه دارید پس مشکلی وجود ندارد، اما برای لذت بردن از چنین فضایی نیازی نیست که حتما از ابتدا خانه شما دارای شومینه باشد. می توانید در خانه ای که از ابتدا شومینه ندارد نیز یک شومینه بسازید. در میان شومینه ها، مدل های مختلف و با انواع سوخت های متفاوت وجود دارند. به همین دلیل با کسب اطلاعات اندکی در مورد مدل و نوع سوخت شومینه ها می توانید بهترین مدل را برای خانه خود انتخاب کنید. با پویانو همراه باشید تا با مدل های شومینه و ترفند های افزایش کارآمدی آن ها آشنا شوید:

اگر به دنبال شومینه ای کلاسیک هستید مدل هیزمی را انتخاب کنید. شومینه های هیزمی با ظاهر سنتی از نظر دکوراتیو به خانه ارزش و اعتبار می بخشند. آتش هیزم نیز با رایحه و صدایی که دارد فضایی آرامش بخش ایجاد می کند. اما شومینه های کلاسیک به طور مداوم نیاز به رسیدگی و تمیزی دارند، به خصوص دودکش آن ها باید به طور مرتب تمیز شود که کاری بسیار دشوار است. هم چنین موارد امنیتی نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.

مدل های شومینه

یک مدل دیگر شومینه، مدل  هایی هستند که با گاز طبیعی کار می کنند. اگر چه ساخت و راه اندازی این شومینه ها کمی دشوار تر است، اما بسیار کارآمد هستند و روشن و خاموش کردن آتش آن ها نیز بسیار ساده تر است. هم چنین لذت آتش واقعی را نیز به همراه دارند. شومینه های برقی نیز باعث گرم شدن محیط خانه می شوند و از آن جایی که نیاز به دودکش ندارند، ساخت و برپایی آن ها بسیار ساده است. هم چنین بسیار کارآمد بوده و مدلی مقرون به صرفه هستند.

آخرین مدل شومینه ها مدل بیواتانول و یا شومینه های الکلی هستند. این شومینه ها به دلیل این که نیازی به دودکش ندارند منتاژ آن ها بسیار ساده است. اگر نمی خواهید از شومینه به طور مداوم استفاده کنید و یا به دنبال مدلی هستید که در صورت نیاز بتوانید جای آن را تغییر دهید، شومینه هایی الکلی بهترین پاسخ برای نیاز های شما خواهند بود. این شومینه ها معمولا دارای ظاهری بسیار زیبا و مدرن هستند. هم چنین شما را از شر قبض های سنگین گاز و برق نیز نجات خواهند داد. اما تنها نکته منفی این شومینه های الکلی این است که در میان گران ترین مدل شومینه ها قرار دارند!

مدل های شومینه

  • آیا شومینه می تواند خانه را گرم کند؟

زمانی که هوای بیرون سرد است، بدون شک تماشای رقص شعله های آتش شومینه بسیار لذت بخش خواهد بود، اما آیا شومینه در گرمایش خانه تاثیر گذار است؟ می توان هزینه های مربوط به انرژی را با تکیه بر شومینه های هیزمی کاهش داد، اما باید بدانید که لازم است تا به روش های مختلف، حرارت آتش شومینه های هیزمی را افزایش دهید. متاسفانه شومینه های کلاسیک نمی توانند تمام خانه را گرم کنند. اما شومینه های مدرن موجود علاوه بر این که می توانند از نظر ظاهری به دکوراسیون محیط زیبایی و ظرافت بیشتری ببخشند، هم چنین این شومینه های مدرن بدون دودکش در گرم کردن تمام محیط خانه نیز موفق تر و کارآمد تر هستند.

عدم کارآمدی شومینه به چند دلیل بستگی دارد؛ اول از همه این که هوای گرم شده به طور مستقیم از دودکش خارج می شود. دوم این که هوای گرم با گردش در خانه، فشار منفی ایجاد کرده و بر ورود هوای سرد از منافذ باز خانه تاثیر می گذارد. دلیل سوم این است که در شومینه های هیزمی جریان هوای بالای آتش، سرعت سوختن هیزم را افزایش می دهد.

به طور خلاصه اگر شومینه ای کلاسیک داشته باشید نمی توانید از هوای گرم به شکل کارآمد بهره مند شوید. شومینه های دیواری گرما را به خود جذب کرده و اکثر آن را از راه دودکش ها خارج می کنند. اما با به کار بردن راه های افزایش گرما، می توانید تا 85 درصد کارآمدی شومینه را افزایش دهید.

آیا شومینه می تواند خانه را گرم کند؟

  • ترفند های افزایش گرما و کارآمدی شومینه

تفاوتی ندارد که از چه مدل شومینه ای در خانه استفاده می کنید، برای هر مدل شومینه ای باید آماده سازی های لازم انجام شود. ابتدا بر اساس نوع سوخت شومینه می توان شومینه ها را به دو دسته دودکش دار و بدون دودکش تقسیم کرد. شومینه های بدون دود کش نیاز چندانی به تمیزی و نگه داری ندارند، به همین دلیل استفاده از این مدل ها بسیار ساده تر بوده و نیاز به ترفند های خاصی برای افزایش گرمای موجود ندارند. این مدل شومینه را به راحتی می توان خارج از سالن پذیرایی و در اتاق ها و راهرو ها نیز به کار برد.

توانایی گرمایشی شومینه ها معمولا به بزرگی مکان و نوع شومینه بستگی دارد. اگر خانه بدون شومینه ساخته شده است، شومینه ای که بعدا به خانه اضافه می شود، شاید بتواند اتاقی که در آن وجود دارد را گرم کند، اما نمی توانید بیشتر از آن از شومینه انتظار داشته باشید. برای گرم کردن تمام خانه، باید به ساختار خانه یک سیستم شومینه اضافه شود. این موضوع نیز به هزینه بسیار زیادی نیازمند خواهد بود .

کارکرد مناسب و مطمئن شومینه در مصرف گرما و پول تاثیر گذار خواهد بود. توجه به نکات ارايه شده در ادامه، مصرف انرژی را در شومینه های هیزمی کاهش داده و کارآمدی شومینه را افزایش خواهد داد:

ترفند های افزایش گرما و کارآمدی شومینه

  1. زمانی که از شومینه استفاده نمی کنید درپوش دودکش را ببندید

حفظ گرمای موجود در خانه، در کارآمدی گرما تاثیر گذار خواهد بود و این کار را می توانید با بستن درپوش دودکش در زمان هایی که از شومینه استفاده نمی کنید انجام دهید. این درپوش فلزی که قابل باز و بسته شدن است دقیقه در ابتدای دودکش قرار داشته و هوا و دودی که از شومینه های هیزمی و گازسوز وارد و یا خارج می شود را کنترل می کند. این درپوش در مورد جلوگیری از نفوذ هوا بسیار کارآمد است، اما این درپوش به مرور زمان پوسیده شده و باعث عبور هوای بیشتری می شود.

اگر این درپوش به اندازه کافی کارآمد نباشد، می توانید از درپوش های مخصوص که در بالای دودکش و در فضای بیرونی نصب می شوند استفاده کنید. این درپوش ها به میزان قابل توجهی مانع از ورود هوا به دودکش می شوند. هر دوی این مدل درپوش ها در حفظ گرمای محیط خانه تاثیر به سزایی خواهند داشت.

زمانی که از شومینه استفاده نمی کنید درپوش دودکش را ببندید

  1. استفاده از هیزم مناسب

یکی دیگر از راه های افزایش کارآمدی شومینه های هیزمی، استفاده از هیزم مناسب است. تفاوتی ندارد از چه نوع هیزمی استفاده می کنید، نکته مهم این است که هیزم ها حتما باید خشک باشند. یک درخت تازه بریده شده خیس است و باید ابتدا خشک شود. سوزاندن هیزم خشک نشده دود زیادی ایجاد کرده و آتش پر دود نمی تواند گرمای کافی تولید کند. هم چنین هیزم سفت تر انتخاب بهتری خواهد بود.

استفاده از هیزم مناسب

  1. به تمیزی و نگهداری از دودکش توجه کنید

تمیز کردن دودکش شومینه یکبار در سال توسط افراد حرفه ای و یا حتی توسط خود شما می تواند در کارآمدی شومینه تاثیرگذار باشد. متخصصان معتقد هستند که تمیز کردن دودکش می تواند تا 50 درصد کارکرد شومینه را افزایش دهد.

در پایان به این موضوع اشاره کنیم که همانطور که گفته شد این نکات ارائه شده مربوط به شومینه های کلاسیک و هیزمی است و شومینه های مدرن به خودی خود کارآمدی کافی دارند و نیازی به هیچ کدام از این نکات ندارند و به همین دلیل کار شما را ساده تر خواهند کرد. این شومینه های کلاسیک در محیط شهری و در آپارتمان های امروزی کاربرد ندارند و بیشتر در خانه های ویلایی و روستایی می توان این مدل را به کار برد.

در خانه ها و آپارتمان های شهری معمولا شومینه های گازی به کار برده می شوند که تنها بستن درپوش دودکش آن برای حفظ گرما کافی خواهد بود. فراموش نکنید که اگر خانه شما از ابتدا با شومینه ساخته نشده است، اما می خواهید از شومینه در دکوراسیون داخلی استفاده کنید، شومینه های برقی و الکلی انتخاب مناسب تری خواهند بود.