26 مدل حوض ایرانی ؛ روح زندگی در طراحی حیاط ایرانی

انواع مدل حوض ایرانی ؛ روح زندگی در طراحی حیاط ایرانی

26 مدل حوض ایرانی ؛ روح زندگی در طراحی حیاط ایرانی

با آمدن فصل بهار و تابستان ، روحیه افراد برای حضور در فضای باز و لذت بردن از زیبایی طبیعت بیش از پیش می شود. ایرانی ها از گذشته های دور علاقه زیادی به گشت و گذار در دل طبیعت داشته اند. بنابراین در معماری ایرانی همیشه جایی برای حضور سبز گیاهان در طراحی یک خانه وجود داشته است. زندگی مدرن امروزی فرصت را از انسان جامعه امروز گرفته است. افراد در جستجوی این  حیات از دست رفته ، حیاط خانه خود را با آب و گیاه مزین می کرده اند. حوض ایرانی نماد حیاط ایرانی می باشد. حوض آب در وسط یک حیاط ایرانی سمبل طراحی حیاط ایرانی است. در ادامه همراه با پویانو باشید تا با انواع مدل حوض ایرانی در فضاهای مختلف آشنا باشید:

انواع مدل حوض ایرانی ؛ روح زندگی در طراحی حیاط ایرانی

یک حیاط ایرانی شامل چه ویژگی هایی است ؟

یکی از جذابیت های حیاط ایرانی با حضور حوض شناخته می شود. حوض ایرانی در وسط حیاط به عنوان مرکزی که زیبای را در حد اعلا به نمایش می گذارد. آب را در ترکیب با گیاهان در مرکز حیاط عجین می کنند. گلدان گیاهان رنگارنگ دور تا دور حوض خودنمایی می کنند و جلوه حیاط را چند برابر می کنند.

امروزه با کوچک شدن خانه ها و افزایش خانه های آپارتمانی ، خلا وجود حیاط با ویژگی های روح بخش آن عمیقا حس می شود. با  این حال می توان در کوچکترین فضاهای خانه ، مانند بالکن ها ، تراس ها و پشت بام ها از ویژگی های حیاط ایرانی ، ترکیب آب و گیاه استفاده نمود. و فضای زیبا و زندگی بخشی به خانه اضافه کرد.

یک حیاط ایرانی شامل چه ویژگی هایی است ؟

معماران ایرانی از گذشته های دور ، با ورود آب و گیاه در حیاط خانه قصد داشتند که باغ ایرانی را در ذهن ساکنین خانه تداعی کنند. باغ ایرانی یادآور بهشت در معماری ایرانی می باشد. در طراحی باغ ایرانی با پیوند آب و گیاه فضایی زیبا و آرامش بخش خلق می کردند. و همچنان این الگوی طراحی در طراحی حیاط و انواع فضاهای باز خانه های امروزی به کار برده می شود.

باغ ایرانی یادآور بهشت در معماری ایرانی می باشد

در طراحی باغ ایرانی با پیوند آب و گیاه فضایی زیبا و آرامش بخش خلق می کردند

حیاط ایرانی تداعی کننده بهشت در ذهن ساکنین خانه

تاثیر حضور حوض ایرانی در حیاط

حوض کاشی به سبک اسلیمی

کاشی کاری های طرح اسلیمی در حوض حیاط

حضور آب نماد پاکی در خانه ایرانی

حضور آب نماد پاکی در خانه ایرانی

آب مایه حیات است و حضور آن در حیاط ، حیاتی ! در معماری ایرانی و رسوم مردم ایرانی آب نماد پاکی و روشنایی می باشد. یک حیاط اصیل ایرانی با برخورداری از آب در فضای آن ، ویژگی های زندگی بخشی را در فضای خانه پراکنده می کند. آب یادبودی از رودها و رودخانه های جاری از بهشت می باشد.

آب باعث طراوت و ایجاد رطوبت در فضا می شود. تبخیر سطحی آب از حوض باعث سرزنده کردن هوای اطراف حوض می شود و باعث می شود که محیطی مرطوب برای گیاهان و باغچه های اطراف حوض نیز ایجاد کند. شب هنگام نیز با انعکاس نور حیاط و یا نور زیبای مهتاب  ، آسمان را در دل حیاط خود خواهید داشت.

کاشی کاری حوض ایرانی

کاشی کاری حوض ایرانی

یکی از اصلی ترین ویژگی های یک حوض ایرانی  ، کاشی کاری آن می باشد. البته فرم های هندسی یک حوض ایرانی در زیبایی صد چندان آن نیز نقش پررنگی دارد. تنوع شکل حوض ایرانی از دایره ساده گرفته تا انواع طرح های دیگر هندسی را شامل می شود. برای پر جلوه کردن حوض آب و از حالت سادگی خارج کردن ، با کاشی کاری های پرکار آن را مانند نگینی در دل حیاط مورد توجه قرار می دهید.

در کاشی کاری حوض آب معمولا از رنگ های طیف آبی استفاده می شود. انواع کاشی ها در ابعاد مختلف در کنار هم طرحی زیبا را توسط کاشی کار خلق می کند. رنگ فیروزه ای کاشی ایرانی در کنار ماهیان قرمز در آب حوض کاشی شما را دیدنی و فوق العاده می کند.

گلدان های کنار حوض آب

گلدان های کنار حوض آب

گیاه نیز پیوند جدانشدنی در طراحی حیاط ایرانی دارد. اگر اهل نگهداری از باغچه های بزرگ و گیاهان فراوان را ندارید. استفاده از چند گلدان شمعدانی در کنار حوض آب شما می تواند زیبایی آن را تکمیل کند.

فواره دیواری در حیاط خانه ایرانی

یکی از جذابیت های دیگر استفاده از نوع دیگری از حوض های حیاط است که در طراحی حیاط های مدیترانه ای مرسوم است. این حوض های آب که دارای فواره کوچکی نیز می باشد. در گوشه ای از حیاط و یا در دیواری که بیشترین دید را اجرا می شود. از مزایای این حوض های آب این است که در فضاهای باریک و یا مسیرهای رفت و آمدی زیاد می تواند اجرا گردد. این حوضچه ها می توانند در طراحی یک بالکن و تراس نیز به کار برده شوند.

فواره دیواری در حیاط خانه ایرانی

فواره و حوض دیواری

حضور آب در فضا

فضای سنتی در دیواره حیاط

حوض کاشی و فواره دیواری

فواره دیواری در طراحی حیاط

 

حوض بزرگ کاشی در امتداد طول حیاط

حوض طبقاطی اسلیمی

 

حرکت آب در فضا

حوض سنگی در حیاط خلوت

حوض کاشی طرح اسلیمی

حوض دو طبقه ایرانی طرح اسلیمی

انواع حوض ایرانی

 

 

 

انواع مدل حوض ایرانی

تحریریه پویانو