محوطه سازی مدرسه ابتدایی مارلبورو/ معمار منظر مک گرگور اسمیت

محوطه سازی مدرسه ابتدایی

محوطه سازی مدرسه ابتدایی مارلبورو/ معمار منظر مک گرگور اسمیت

پروژه: مدرسه ابتدایی مارلبورو

محل ساخت: انگلیس، لندن، منطقه سلطنتی کنزینگتون و چلسی

کارفرما: بورگ سلطنتی کنزینگتون و چلسی

معمار منظر: مک گرگور اسمیت

وب سایت: www.macgregorsmith.co.uk

تیم طراحی: گروه معماری Dixon Jones، (سازه) گروه Waterman، ARUP (M&E)

مبلمان شهری: Woodscape، Sui Generis

پیمانکار اجرای منظر: Kingston Landscape Group

فضای سبز: Bruns Trees, Robin Tacchi Plants

سال طراحی و اجرا : 2015-2017  (افتتاح سپتامبر 2017)

عکاسی: پل ریدل

جوایز:

2018_ جایزه RIBA لندن

2018 _ جایزه ملی RIBA

2018_ جایزه BCI پروژه های زیرساختی و اجتماعی سال

2018_ جوایز معماری نوین لندن، تقدیرنامه رده آموزشی

2018_ رتبه اول جایزه اخبار جهانی معماری در رده آموزشی.

2018 _ رتبه اول مجله معمار، در بخش پروژه مدرسه سال.

 

مک گرگور اسمیت: مدرسه در منطقه شلوغ بورگ سلطنتی کنزینگتون و چلسی قرار دارد. مدرسه ابتدایی مارلبورو  محیط یادگیری پر جنب و جوشی برای کودکان 3 تا 11 ساله فراهم می­کند. مدرسه جدید ظرفیت بیشتری برای پذیرش دانش آموزان دارد و تا 420 دانش آموز به علاوه پرستاران تمام وقت و متخصصان مرکز اوتیسم را می پذیرد.

محوطه سازی مدرسه ابتدایی

خلق فضاهای بیرونی بزرگ و با دید باز و با روشنایی روز مناسب، هدف این طرح بود. محدودیت­هایی که دیوار بخش ساختمان 5 طبقه در غرب ایجاد می­کرد و محدودیت سطح زمین بسیار محدود در این شهر موجب طراحی فضایی از ” باغ” های تراس­بندی و آبشار مانند شد. تراس­ها طیف گسترده­ای از فضاهای خارجی ایجاد کردند، که به صورت مستقیم از هر کلاس با درهای کشویی قدی و بزرگی قابل دسترسی است. به کارگیری این ترفند در طراحی باعث دو برابر شدن فضای خارجی در مقایسه با زمین محدود و کوچک ساختمان مدرسه شد. نمای جنوب قسمت بیرونی جز فضاهای آموزشی است و همچنان در طول ساختمان ادامه می­یابد. طبقه همکف برای کلاس­های کم سن­ترین دانش آموزان مورد استفاده قرار می­گیرد و در طول نمای طبقه همکف امتداد دارد و تراس طبقه اول برای دانش آموزان رده سنی بالاتر است.

محوطه سازی مدرسه ابتدایی

تراس­های یادگیری بیرونی به رغم موقعیت مدرسه در مرکز شهر و احاطه شدن با دید ساختمان­های دولتی، مزایای طبیعت و فضای سبز را در برمی­گیرد و دید گسترده­ای به چشم انداز افق لندن دارد. ارتباط گسترده با مدرسه و مجموعه سلطنتی انگلیس RBKC بدین معنی است که معمارها درک درستی از نیازهای معلم ها و دانش آموزان نسبت به فضاهای جدید داشتند. طراحان برای بهبود طراحی مجموعه­ای از کارگاه­های آزمایشی برای بررسی طراحی فضاها به کار گرفتند.

محوطه سازی مدرسه ابتدایی

در طبقه همکف، فضای سبز بامبو و سن اجرای نمایش، فضا را برای برگزاری کلاس­های روباز تقسیم بندی کرده و در واقع فرصت­های بازی­های خلاقانه­ای ابجاد می­کنند. همان طور که بچه­ها در مدرسه می­چرخند، در حیاط مدرسه گیاهان حاشیه­ای لاواندر و ردیفی از درختان میوه کاشته شده است، از این گیاهان ” برنامه باشگاه رشد” و باغبان سبزیجات استفاده می­کنند. از ورمی کمپوست، کود حشرات و گلخانه برای ارتقا فرصت یادگیری پرورش فضای سبز در فضاهای بیرونی استفاده می­شود. باغستانی از درختان میوه پرورشی و محصولات باغی با دیوار گابیون طراحی شد. طبقه سوم برای فضاهای آموزشی روباز طراحی شده و باغی با سایبان چوبی است. فضاهای نشستن و فضاهای فعالیتی انعطاف پذیری اجرا شده است.

محوطه سازی مدرسه ابتدایی

هر کدام از فضاها کاربری مخصوص به خود دارند و در بالاترین سطح بام، بامی با تنوع زیستی متنوعی طراحی شده که شامل فضاهای بازی چند منظوره و بازی های شخصی می شود. تنوع زیستی شامل نگهداری زنبور و پرندگان است که برای آموزش به دانش آموزان استفاده می­شود.

محوطه سازی مدرسه ابتدایی

معماری مدرسه و محوطه بیرونی آن برنده چندین جایزه در جوایز سالانه و ملی معماری بریتانیا شده است. یک جایزه اجتماعی نیز در بخش پروژه­های زیرساخت با عنوان ” موفقیت شکوهمند با استفاده از تفکر خلاق” نیز به دست آورد. همچنین در بخش پروژه­های مدرسه ، بهترین ” پروژه مدرسه” سال نیز شد.

محوطه سازی مدرسه ابتدایی

 

 

منابع:

landezine

macgregorsmith