مبلمان چند عملکردی ، کارکردی به اندازه دو برابر مساحت واقعی در بازسازی آپارتمان در نیویورک

کارکردی به اندازه دو برابر مساحت واقعی آپارتمان

مبلمان چند عملکردی ، کارکردی به اندازه دو برابر مساحت واقعی در بازسازی آپارتمان در نیویورک

مبلمان چند عملکردی جمع‌شو، تاشو و قابل گسترش در سالن این آپارتمان 33 مترمربعی در نیویورک، آن را به اتاق خواب مستر و همینطور یک اتاق غذاخوری با ظرفیت 10 میهمان تبدیل می‌کند. «گراهام هیل» (Graham Hill) بنیانگذار وبسایت طراحی پایدار به نام «تری هاگر» (Tree Hugger) این آپارتمان را در محله سوهوی نیویورک به عنوان بخشی از پروژه «لایف‌ادیتد» (LifeEdited) بازسازی نمود. هدف پروژه مذکور استفاده حداکثری از فضاهای کوچک است. هیل معتقد است که این خانه 32.5 مترمربعی به اندازه دو برابر مساحت واقعی‌اش عملکرد دارد.

خانه 32.5 مترمربعی به اندازه دو برابر مساحت واقعی‌اش عملکرد دارد

این آپارتمان که «لایف‌ادیتد2» نامگذاری شده، شامل دو اتاق با مبلمانی تطبیق‌پذیر برای عملکردهای مختلف است، که شامل غذاخوری، نشیمن، خوابیدن و کار می‌شود.

استفاده حداکثری از فضاهای کوچک

در اتاق اول، قطعات مدولار سفیدرنگ مبل‌هایی را شکل می‌دهند که می‌توانند به شکل L در مقابل تلویزیون قرار گیرند، یا دور چیده‌شوند تا نیمکت‌های یک میز را شکل دهند. این میز کوچک چوبی قابل گسترش و طویل‌تر شدن نیز هست و بعنوان یک میز غذاخوری گنجایش میزبانی از 10 نفر را داراست.

تخت خواب از بازشدن مجموعه‌ای از کمدهای سفیدرنگ بوجود می‌آید که در طول یکی از دیوارها کشیده شده‌اند

این اتاق می‌تواند به یک اتاق خواب مستر نیز تغییر یابد. تخت خواب از بازشدن مجموعه‌ای از کمدهای سفیدرنگ بوجود می‌آید که در طول یکی از دیوارها کشیده شده‌اند. درب‌های کمدها در هر دو طرف می‌شوند تا میزهای پاتختی پوشیده شده از چوبی نیره‌تر را شکل دهند.

اجزای انعطاف‌پذیر مشابهی در اتاق مجاور نیز قرار دارند. در این اتاق یک میز طویل که بر روی دیوار تکیه داده‌شده باز می‌شود تا یک میزکار خانگی یا میزی برای قرارگرفتن ظروف نوشیدنی به همراه قفسه‌ای به این منظور در بالا، ایجاد کند. یک رومیزی بر روی این میز می‌تواند آن را آسیب ریختن مایعات حفظ کند.

این آپارتمان بصورت یک خوابه فرض شده، اما مبل های موجود در سالن اصلی می‌توانند تخت خواب دیگری را برای میهمانان پدید آورند. یک پارتیشن آکاردئونی طراحی شده توسط «هافکور» (Hufcor) می‌تواند میان این دو اتاق کشیده شد تا حریم خصوصی مورد نیاز هردو اتاق حفظ گردد.

هیل از مجموعه رنگ‌ها و مصالح ساده‌ای برای این آپارتمان استفاده نمود، که شامل دیوارهای سفیدرنگ، کفپوش پارکت با نقش زیگزاگی، کمدهای از جنس چوب گردو و تجهیزات روشنایی برنجی است. صفحات خاکستری نمدپوش‌شده دیوارهای اتاق اول را برای جذب صدا و بهبود آکوستیک فضا، پوشانده‌است.

 

در آشپزخانه مجزای این آپارتمان، سنگ‌های بازیافت شده خاکستری دیوار زمینه کابینت‌ها را می‌پوشاند تا تکمیل‌کننده رنگ سفید کابینت‌ها باشد. متریالی به نام «لیتوورد» (Lithoverde) که شبیه به مرمر است، برای استند سینک موجود در حمام مجاور آشپزخانه استفاده شده‌است. در این حمام کاشی‌های خاکستری تیره کوچک و گرد دیوارها را می‌پوشاند.

دیوارهای سفیدرنگ، کفپوش پارکت با نقش زیگزاگی، کمدهای از جنس چوب گردو و تجهیزات روشنایی برنجی

استفاده از مصالح بازیافت‌شده یکی از ویژگی‌های متعدد این پروژه در کنار فن‌های کم‌مصرف و لامپ‌های پلومن در راستای طراحی پایدار است. در توضیحی که در مورد این پروژه ارائه شده گفته‌شد: «این آپارتمان به ساکنینش فرصت تجربه زندگی‌ در فضایی بزرگ، شاد، هوشمندانه و سبز را در مساحت تنها 33 مترمربع می‌دهد، به گونه‌ای که مساحت آن دوبرابر به نظر می‌رسد.»

در آشپزخانه مجزای این آپارتمان، سنگ‌های بازیافت شده خاکستری دیوار زمینه کابینت‌ها را می‌پوشاند

این آپارتمان که بازسازی آن در 2016 اتمام یافت، دومین پروتوتایپ بعد از پروژه‌های موسوم به لایف‌ادیتد شماره 1 متعلق به هیل می‌باشد که مساحت آن 39 مترمربع بوده‌است. لایف‌ادیتد شماره 2 که مساحت آن زیر 35 مترمربع است، بعنوان یک میکرو آپارتمان دسته‌بندی می‌شود؛ این تیپی از آپارتمان است که با الگویی رو به رشد در شهرهای پرجمعیت، پرطرفدار شده‌است.

 

مبلمان موجود در طراحی هیل از مجموعه مبلمان برند «مبلمان ریسورس» (Resource Furniture) گرفته شده‌است –شرکتی که اختصاصا روی طراحی مبلمان مناسب فضاهای کوچک کار می‌کند- اما معماران و طراحان با راه‌ حل‌های متنوع دیگری نیز به مصاف مساله کمبود فضا در دیگر آپارتمان‌های کوچک رفته‌اند.

مبلمان موجود در طراحی هیل از مجموعه مبلمان برند «مبلمان ریسورس»

 

 

 

 

مبلمان چند عملکردی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: DEZEEN.COM