قوانین طراحی داخلی خانه را بدانیم !

قوانین طراحی داخلی را بدانیم !

قوانین طراحی داخلی خانه را بدانیم !

طراحی داخلی دارای جزئیات و قوانین بسیاری است که پایبندی به آن‌ ها می‌تواند یک مکان را هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربردی به مکانی ایده‌آل تبدیل کند. برخی از قوانین طراحی داخلی وجود دارند که دارای اولویت بیشتری بوده و توجه به آن ها می تواند یک خانه را به صورتی درست و کاربردی طراحی و چیدمان کند. متخصصان به نکاتی در این زمینه اشاره می کنند که می توانند بسیار کاربردی و ایده آل باشند. برای این که با قوانین مهم طراحی داخلی آشنا شوید با پویانو همراه باشید:

قوانین طراحی داخلی را بدانیم !

  • کاربردی بودن فضا در قوانین طراحی داخلی اولویت اول است

هر فعالیتی که در خانه صورت می گیرد ملزم به کاربردی بودن محیط آن است. فعالیت هایی که در یک خانه انجام می شوند، کاربردی بودن محیط و دیدگاه ‌های شخصی، پایه های اساسی ای هستند که دکوراسیون یک خانه را تشکیل می دهند.

زمانی که می خواهید یک مکان و یا یک اتاق را طراحی کنید بسیار مهم است که محل قرارگیری و موقعیت آن اتاق را در نظر بگیرید؛ یعنی این که ارتباط آن مکان با سایر مکان های خانه چگونه است؟ فعالیت هایی که در این مکان صورت می گیرند چه هستند؟ مکانی خصوصی خواهد بود و یا مکانی که هر کسی می تواند به آن وارد شود؟ زمانی که به این پرسش ها پاسخ دهید در واقع اولین قدم را برای طراحی و برنامه‌ریزی مکان مورد نظر خود برداشته اید.

کاربردی بودن فضا اولویت اول است

مواردی مانند محل قرارگیری درب و پنجره ها، محل قرار گیری تاسیسات آب، پریز ها و کلید های برق، فعالیت هایی که انسان ها در آن مکان انجام خواهند داد، نحوه استفاده از نور خورشید و عوامل این چنینی از جمله مهم ترین عناصری هستند که قبل از طراحی یک مکان باید مورد توجه قرار بگیرند. حتی با چیدمان صحیح مبلمان کاربردی می توانید در یک اتاق، یک فضای مجزای کوچک تری نیز ایجاد کنید.

محل ورود و خروج به اتاق، ایجاد فضای کافی برای حرکت کردن راحت میان مبلمان، باز و بسته شدن راحت درب و پنجره ها و وجود فضای کافی برای تمیز کردن راحت مکان نیز از جمله عوامل بسیار مهمی هستند که در چیدمان و طراحی یک مکان تاثیر بسیار قابل توجهی دارند و می‌توانند در کاربردی بودن هر مکانی تاثیر گذار باشند.

محل ورود و خروج به اتاق، ایجاد فضای کافی برای حرکت کردن

  • ایجاد فضای لوکس احساسی

دنیا با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است و تغییرات سیاسی، تکنولوژی و تغییراتی که در دنیای علم صورت می گیرند، ابتدا در صنعت مد و سپس در دکوراسیون نمایان می شوند. در چنین شرایطی پایبندی به یک روند طراحی، وابستگی به رنگ های مشخص و یا حرکت کردن بر روی یک خط، هم عملی بسیار محافظه کارانه به شمار رفته و هم خلاقیت را از بین می برد.

بهترین راه برای رسیدن به طراحی ایده آل در یک خانه ایجاد فضای لوکس احساسی است. اما فضای لوکس احساسی چیست؟ در واقع فضایی است که نه با مصالح و مبلمان لوکس طراحی شده و از نظر ظاهری لوکس باشد، بلکه از نظر احساسی به شما حس لوکس بودن را القا کند.

ایجاد فضای لوکس احساسی

اولین قانون برای ایجاد چنین احساسی ترکیب فوق العاده جزئیات با یکدیگر است. تفاوتی ندارد که از چه جریان و یا از چه مصالحی استفاده کنید، اگر در ترکیب جزئیات دقت کافی صورت گرفته باشد در داخل خود به یک هماهنگی زیبا و لوکس دست پیدا خواهد کرد. یک موضوع بسیار مهم در طراحی که بسیاری از افراد آن را پشت گوش انداخته و در اولویت بعدی قرار می‌دهند، بحث آکوستیک و سیستم روشنایی مکان است.

ایجاد یک فضای آکوستیک مناسب و جلوه بخشیدن به آن با سیستم روشنایی صحیح، برداشت لوکس احساسی را در مکان ایجاد خواهد کرد. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که به دلیل تفاوت های شخصیتی که میان افراد وجود دارد، برداشت هر فردی از مکان متفاوت خواهد بود. پس بهتر است فضایی را ایجاد کنید که برای خود شما مناسب باشد.

اولین قانون برای ایجاد چنین احساسی ترکیب فوق العاده جزئیات با یکدیگر است

  • ترکیب کردن قطعات مختلف با یکدیگر

امروزه یکی از جذاب ترین روش ها برای ایجاد طراحی داخلی متفاوت، ایجاد سبکی غیر عادی است. برای ایجاد چنین سبکی بهترین روش ترکیب مصالح و قطعات مختلفی از سبک های متفاوت با یکدیگر است. در واقع می‌توان گفت که سبک ترکیبی از محبوب ترین سبک ها در دوران مدرن به شمار می رود. شما نیز با بهره بردن از چنین سبکی می توانید دکوراسیونی متفاوت و منحصر به فرد را در محیط زندگی خود ایجاد کرده و به نمایش بگذارید.

البته فراموش نکنید که هر چه قدر هم که قطعات متفاوت و سبک های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید، در کلیت آن ها باید یکپارچگی وجود داشته باشد تا فضایی که می خواهید در آن زندگی کنید به شما حس آرامش و راحتی ببخشد.

ترکیب کردن قطعات مختلف با یکدیگر

  • قوانین طراحی داخلی در ترکیب طرح و رنگ

در واقع یکی از کشفیات دوباره در دنیای مدرن، استفاده مجدد از کاغذ دیواری است. انتخاب در کاغذ دیواری نامحدود است. به همین دلیل با استفاده از این امکان می توانید برخی از دیوارهای خانه را با رنگ ها و طرح های متفاوت طراحی کنید و زمانی که از آن ها خسته شدید به راحتی و با مبلغی پایین آن ها را تغییر دهید. فراموش نکنید که با یک گلیم با رنگ ها و طرح های قابل توجه و جسورانه نیز می توانید فضای کاملا متفاوتی به محیط زندگی خود ببخشید.

یکی دیگر از روش های رنگ بخشیدن به خانه تقسیم کردن دیوار به دو بخش متفاوت و انتخاب رنگ ‌های مختلفی برای آن ها است. برای مثال پایین دیوار ها را با رنگ طوسی، صورتی و سبز و غیره رنگ آمیزی کرده و قسمت بالایی آن را با رنگ کرم، بژ و یا رنگ های روشن تر… حتی اگر همین الان دیوارهای شما کاملا به رنگ سفید است، تنها با رنگ کردن بخش کوچکی از دیوار، هم در هزینه ‌ها و مصرف رنگ صرفه جویی کرده و هم تغییر قابل توجهی در محیط زندگی خود ایجاد خواهید کرد.

قوانین طراحی داخلی در ترکیب طرح و رنگ

  • نسبت های متناسب مبلمان با فضا

یکی از مهم ترین موارد در طراحی یک مکان، اندازه ‌های مناسب است… در یک اتاق کوچک استفاده از مبلی دراز، صندلی هایی با پشتی های بلند، مبل های دسته دار و اکسسوار های بسیار بزرگ، باعث می شود تا مکان بسیار کوچک و فشرده به نظر برسد. به همین دلیل بهتر است که در مکان‌ های کوچک از مبلمانی با جزئیات ظریف و نازک استفاده کرده و لوازم مشابه و کوچک را در کنار یکدیگر به کار برده و کلکسیون های کوچک را به نمایش گذاشته و مبلمانی که بیش از یک کاربرد دارند را مورد استفاده قرار دهید. این عناصر باعث می‌شوند تا فضا از آن چه که هست بزرگتر و دلباز تر دیده شود. ایجاد فضا های خالی و ایجاد فضایی راحت برای رفت و آمد کردن نیز در این مکان بسیار اهمیت دارد.

نسبت های متناسب مبلمان با فضا

البته بر عکس این موضوع نیز صادق است و در مکانی بزرگ با سقفی بلند و فضایی وسیع نیز باید مبلمانی بزرگ تر و حجیم تر را به کار ببرید که در بزرگی مکان گم نشوند. استفاده از تزیینات بر روی دیوارها و یا گل ها و گیاهان سبز نیز در زیبا تر شدن هر مکانی تاثیر گذار خواهند بود. پس برای این که بتوانید یک مکان را به درستی طراحی کنید حتما لوازمی با ابعاد متناسب با فضا را انتخاب کنید.

 استفاده از تزیینات بر روی دیوارها و یا گل ها و گیاهان سبز

 

فراموش نکنید که اگر قوانین طراحی داخلی را به درستی دنبال کنید، می توانید مانند یک فرد حرفه ای محیط زندگی خود را طراحی کرده و به فضایی بی نظیر دست پیدا کنید.