قوانین دکوراسیون داخلی را بدانید

قوانین دکوراسیون داخلی را بدانید

قوانین دکوراسیون داخلی را بدانید

از عبارت قوانین دکوراسیون داخلی نترسید! چیز بزرگی نیست. قوانین دکوراسیون داخلی به افرادی که قصد طراحی داخلی را دارند، کمک می کنند فضای بهتری ایجاد نمایند. هر چقدر با اطلاعات بیش تر به عرصه طراحی داخلی وارد شویم، شانس موفقیت ما بیش تر است. به هر حال، انجام هر کاری نیازمند داشتن زمینه ذهنی است. در طراحی داخلی نیز باید استانداردها و قوانین را دانست تا بتوان راه را از بی راهه تشخیص داد و در مسیر درست پیش رفت. قوانین و استانداردهایی که از آن ها حرف می زنیم، همان چیزهایی هستند که طراحان را موفق می سازند. بنابراین، اگر شما هم می خواهید مثل طراحان داخلی موفق به اجرای دکوراسیون فضای مورد نظرتان بپردازید، باید با قوانین آشنایی داشته باشید و سعی کنید آن ها را پیاده نمایید. پویانو در این مطلب، برخی از نکات مهم درباره دکوراسیون داخلی را با شما در میان خواهد گذاشت. این نکته های مهم که مجموع آن ها استانداردهای طراحی داخلی را شکل می دهد، چراغ راه شما در راستای خلق یک فضای ایده آل است. همراه ما باشید.

قوانین دکوراسیون داخلی را بدانید

مقدمه

بهره مند بودن از یک فضای مدرن، استاندارد و اصولی، آرزوی هر صاحب خانه ای است. این نیاز، سبب ایجاد شرکت ها مراکز زیادی شده که تخصص آن ها کار طراحی داخلی می باشد. امروزه افراد زیادی هستند که به این شرکت ها اعتماد نموده و کلیه کارهای مربوط به طراحی داخلی خانه خود را به آن ها می سپارند. طبیعی است که در چنین وضعیتی کارها دقیقا همان طور که باید پیش می رود و احتمال بروز خطا به حداقل می رسد. با این حال، برخی از افراد مایل هستند خودشان کار طراحی داخلی خانه شان را عهده دار شوند و می خواهند به سلیقه خودشان، چیدمان و طراحی منزل خود را انجام دهند.

این کار هم با وجود ریسک هایی که شاید در بر بگیرد، مشکلی ندارد، اما به شرطی که بدانید باید چه کار کنید و دارید چه کار می کنید! اگر شما جزو دسته دوم هستید و برای همین در حال مطالعه این مطلب می باشید، به خواندن ادامه دهید. ما در ادامه، چند مورد که به شما کمک می کنند خانه ای با دکوراسیون اصولی تر و نزدیک تر به استانداردها ایجاد کنید را با شما در میان خواهیم گذاشت تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید و در پایان کار از نتیجه راضی باشید.

بهره مند بودن از یک فضای مدرن، استاندارد و اصولی، آرزوی هر صاحب خانه ای است.

نصب تابلو در اندازه و ارتفاع متناسب

تابلوها از جذاب ترین و تاثیرگذارترین اکسسوری های دکوراسیون داخلی به شمار می روند. به همین خاطر، توجه به نکاتی که برای نصب آن ها در بهترین حالت تدوین شده اند، اهمیت زیادی دارد. امروزه از تابلوها به شکل های مختلفی روی دیوار، داخل قفسه ها و روی میز استفاده می شود. البته جاهای دیگری نیز هست که می توانید تابلوهای خود را روی آن ها قرار دهید.

به هر حال، یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان نصب تابلو در نظر بگیرید، اندازه آن است. بله، شاید کمی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما افراد زیادی هستند که همین نکته ساده را از یاد برده و بدون توجه به آن، اقدام به نصب تابلو می کنند. اگر تابلویی که می خواهید روی سطح دیوار نصب کنید، بزرگ تر از اندازه استاندارد یا کوچک تر از آن باشد، نه تنها جلوه مورد نظر را از دست می دهد، بلکه ممکن است ظاهر فضای مورد نظرتان را بدتر نیز کند.

به طور کلی بهتر است از نصب تابلوهای کوچک بر دیوارهای بزرگ و تابلوهای بزرگ بر دیوارهای کوچک دوری کنید. البته همیشه استثناهایی وجود دارند. مثلا ممکن است مجبور شوید عیب یک دیوار کوچک را با یک تابلوی بزرگ بپوشانید یا کانسپتی که برای طراحی داخلی دارید، شما را به این کار تشویق کند. با این وجود، باید سعی کرد این نکته در اکثر موارد رعایت شود. اندازه استاندارد تابلو برای قرار گرفتن بر سطح دیوار را می توان به صورت چشمی تشخیص داد. معمولا تابلوهای هنری باید ماکسیمم دو سوم سطح دیوار را پوشش دهند تا ظاهرشان خوب به نظر برسد. شما نیز می توانید بر اساس این نسبت، تابلوهایی با اندازه مناسب برای دیوارهای مورد نظر خود خریداری کنید یا تابلوهایی که دارید را روی دیوار درست نصب نمایید.

حالا که با اندازه متناسب برای تابلوها آشنایی پیدا کردید، باید ارتفاع مناسب نصب را نیز بدانید. اگر شما تابلوهایی که برای نصب روی یک دیوار در نظر گرفته اید را در اندازه مناسب خریداری کرده باشید، اما آن ها را در ارتفاع نامناسبی نصب کنید، نتیجه کارتان اصلا مطلوب به نظر نخواهد رسید. تابلوها قادر هستند یک فضا را مرتفع تر یا پهن تر نشان دهند، اما این به شرطی است که به نحو صحیح روی دیوار قرار بگیرند. فراموش نکنید که ارتفاع تابلو بر سطح دیوار نباید از حد استاندارد، کم تر یا بیش تر باشد.

مناسب ترین ارتفاع برای نصب تابلو روی سطح دیوار، ارتفاعی است که در آن، افراد مجبور نباشند برای دیدن تابلو، سرشان را به بالا یا پایین خم کنند. این ارتفاع را می توان بین 160 تا 180 سانتی متر از کف تمام شده فضا در نظر گرفت. اگر می خواهید یک مجموعه تابلو در فضا نصب کنید، چه روی یک دیوار باشند و چه روی دیوارهای مختلف، باید ارتفاع آن ها از کف را یکسان در نظر بگیرید، وگرنه فضایتان ظاهر بدی پیدا خواهد کرد.

مرتفع تر یا پهن تر جلوه دادن فضا

مرتفع تر یا پهن تر جلوه دادن فضا

یکی دیگر از نکات مهم و تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی که می تواند تناسب فضا را تعیین کند، ارتفاع سقف است. هر چقدر سقف یک فضا بلندتر باشد، بهتر است، البته این هم حدی دارد. به همین خاطر، طراحان داخلی از ترفندهای گوناگونی برای بلندتر جلوه دادن سقف ها و دیوارها بهره می گیرند. به عنوان مثال، به کار بردن کاغذ دیواری هایی که پترن آن ها راه راه و به شکل عمودی است، می تواند سقف فضا را مرتفع تر نشان دهد. در ضمن، به کار بردن تابلوهای دیواری عمودی به تعداد زیاد در کنار یکدیگر نیز راهی است که می توان به کمک آن، سقف فضا را بالاتر نشان داد.

حالا به سراغ نکته دیگری می رویم که کمک می کند فضای مورد نظرتان را پهن تر یا وسیع تر جلوه دهد. برخی از افراد مایل هستند فضا را پهن تر جلوه دهند. برای این منظور می توان از تابلوهای دیواری افقی استفاده کرد. این گونه تابلوها به خاطر عرض زیادی که دارند، خطای دید ایجاد کرده و فضای اتاق شما را کشیده تر جلوه می دهند. این ترفند کمک می کند فضای مورد نظرتان را بزرگ و وسیع نشان دهید. این نکته در دکوراسیون داخلی همه فضاها صدق می کند. در ضمن، شما می توانید به جای استفاده از تابلوهای افقی از کاغذ دیواری های دارای خطوط افقی برای رسیدن به همین منظور استفاده نمایید.

برخی از افراد مایل هستند فضا را پهن تر جلوه دهند.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

آیا می دانید نور در طراحی داخلی منزل شما چه نقش مهمی دارد؟ بود و نبود نور باعث ایجاد تغییرات چشمگیری در فضای خانه می شود. نور و چگونگی دخیل کردن آن برای رسیدن به فضایی بهتر از جمله مواردی است که باید برای طراحی یک فضای استاندارد در نظر داشته باشید. اگر خانه شما نور کافی نداشته باشد، محیطی دلگیر و تاریک برایتان ایجاد می کند. تاثیر نور در دکوراسیون داخلی به اندازه ای مهم است که می تواند یک فضا را از این رو به آن رو کند. نور روی چگونگی به نظر رسیدن رنگ ها نیز تاثیر دارد. برای مثال، نور زرد باعث می شود وسایل منزل شما زردتر و گرم تر به نظر برسند. این در حالی است که نو سفید باعث می شود تناژ آبی رنگ به اجسام اضافه شود. نور با احساسات ما نیز در ارتباط مستقیم است.

محققین به این نتیجه رسیده اند که افرادی که با مشکل افسردگی مواجه هستند، در فضاهای دلگیرتر و تاریک تری زندگی می کنند. در مقابل، افرادی که در فضاهای پرنور و با حضور رنگ های شاد و انرژی بخش زندگی می کنند، کم تر به افسردگی دچار می شوند. در زندگی مدرن امروزی که اکثر ما گرفتار فضاهای کوچک و تاریک آپارتمانی شده ایم، نیاز به بهره مندی از فضایی پرانرژی خیلی مهم تلقی می شود. نور مصنوعی نیز جذابیت خاص خود را دارد و قادر است تا حد زیادی به بیرون آوردن فضا از حالت بی روح کمک کند. از این رو، اگر منزل شما از نور طبیهی بهره مند نیست، از نور مصنوعی کمک بگیرید و سعی کنید نقاط ضعف را جبران نمایید.

اهمیت نور در دکوراسیون داخلی

قدرت عجیب رنگ ها و کاربرد آن ها

نحوه به کار بردن رنگ در دکوراسیون داخلی نیز از مهم ترین نکاتی است که باید مد نظر قرار دهید. قدرت عجیبی که رنگ ها دارند به شما این امکان را می دهد که یک فضای کوچک را بزرگ تر و دلباز تر کنید یا برعکس، یک فضای باز و بزرگ را جمع و جورتر از چیزی که هست جلوه دهید. معمولا رنگ های روشن برای دکوراسیون فضاهای کوچک مناسب تر هستند، زیرا باعث می شوند خانه شما بزرگ به نظر بیاید. در مقابل، رنگ های تیره سبب می شوند یک محیط بزرگ به خاطر بازتاب کم تر نور بسته تر به نظر برسد. این دو مورد، تنها بخشی از خصوصیات رنگ ها هستند که طراحان داخلی به کار می گیرند.

اگر بخواهیم دیگر خصوصیات رنگ ها در طراحی داخلی را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم تضاد را مثال بزنیم. با کمک تضاد در رنگبندی فضای مورد نظر، شما می توانید جذابیت بیش تری در دکوراسیون داخلی ایجاد کنید. البته باید بدانید که کدام دو رنگ را در کنار هم به کار ببرید تا به نتیجه بهتری برسید.

قدرت عجیب رنگ ها و کاربرد آن ها

انتخاب سبک مورد نظر

تبعیت نمودن از یک سبک خاص در طراحی داخلی نیز مورد دیگری است که باید در قوانین دکوراسیون داخلی به آن توجه کرد. حتما می دانید که در طراحی داخلی، سبک های متعددی وجود دارد. سبک کلاسیک، مدرن، مینیمالیسم، فرانسوی، بوهمین، روستیک و بسیاری موارد دیگر هستند که شما می توانید گزینه مورد علاقه خود را از میان آن ها پیدا کرده و آن را در طراحی داخلی منزلتان به کار ببرید.

شما می توانید پس از انتخاب سبک، اصول و استانداردهای آن را پیدا کرده و با توجه به آن ها عمل کنید. شما باید در خرید ملزومات و لوازم دکوری منزل نیز هماهنگی با سبک مورد نظر را دستور کار خود قرار دهید. با انتخاب سبک، شما می توانید یک هویت تازه به فضای زندگی خود بدهید که با سلیقه تان در هماهنگی کامل است.

انتخاب سبک مورد نظر

تعادل در دکوراسیون داخلی

تعادل چیزی است که به دکوراسیون داخلی فضا وزن می دهد و سبب می شود فضایتان جلوه مرتب تری به خود بگیرد. برای رسیدن به یک فضای ایده آل، شما باید همه نکات را در نظر داشته باشید. تعادل، یکی از استانداردهای مهم در دکوراسیون داخلی است که طراحان داخلی، خود را موظف به رعایت آن می دانند. تعادل در همه چیز خوب است و دکوراسیون نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد.

تعادل در دکوراسیون داخلی به معنای استفاده به اندازه و به جا از تمام عناصر می باشد. این که شما محیط خانه را از اکسسوری ها پر کنید یا برعکس آن هیچ گونه عنصر دکوری در آن قرار ندهید، کار درستی نیست. شما باید در انتخاب رنگ، خرید ملزومات و لوازم دکوری، چیدمان منزل و هر چیزی دیگری که قصد انجامش را دارید، تعادل را در اولویت های خود قرار دهید تا دکوراسیون داخلی ایجاد شده ایده آل تر باشد.

تعادل در دکوراسیون داخلی

نتیجه گیری

نکات مهم در دکوراسیون داخلی، یکی و دو تا نیستند. طبیعی است که هر چه بیش تر تحقیق کنید، اطلاعات جامع تری به دست می آورید. با این حال، ما مهم ترین موارد را برای شما ذکر کردیم تا پیش زمینه خوبی از این امر داشته باشید. اگر دوست دارید کمی ایده بگیرید و فکرتان را از تصاویر الهام بخش پر کنید، به تصاویر زیر نیز نگاهی بیندازید.

طراحی داخلی آشپزخانه

دکوراسیون داخلی پست مدرن

کنج استراحت در خانه

دکوراسیون داخلی مینیمال

چوب در دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی دستشویی

دکوراسیون داخلی اتاق خواب مدرن

طراحی داخلی ورودی مدرن

دکوراسیون داخلی آشپزخانه

خانه دوبلکس مدرن

نورپردازی مدرن

دکوراسیون داخلی ورودی

دکوراسیون داخلی پویانو

طراحی داخلی آشپرخانه

دکوراسیون داخلی پویانو

دکوراسیون داخلی اتاق خواب

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری