قرارداد مدیریت پیمان

پیمان مدیریت یا MC، همان طور که از نامش نیز مشخص می باشد، روشی است که در آن، کارفرما یک فرد یا شرکت ساختمانی را به عنوان نهادی که قرار است مدیریت اجرای پروژه وی را بر عهده بگیرد، انتخاب می کند. بنابراین، تعیین روش های اجرای پروژه، تعیین چارت سازمانی و استخدام نیروها، وظیفه پیمانکار می باشد. در این متد، پیمانکار یا همان شخص انتخاب شد، در ازای مدیریت پروژه، مقداری از هزینه های انجام شده را برای خود بر می دارد. این روش مدیریتی در ساخت و ساز، یکی از بهترین متدهای پیمانکاری ساختمان می باشد و امروزه افراد زیادی به استفاده از آن روی آورده اند. طبیعتا مطالعه یک نمونه قرارداد مدیریت پیمان می تواند شما را با خصوصیات و قواعد عمومی این روش، بیش تر آشنا کند. در این مطلب می توانید نمونه ای از قرارداد مدیریت پیمان را که به صورت پیش نویس، برای بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مطالعه و بررسی کنید. برای آشنایی با قرارداد مدیریت پیمان ، همراه پویانو باشید.

آشنایی شما با مفاد قرارداد مدیریت پیمان ارائه شده است

لازم است پیش از مطالعه قرارداد، توجه داشته باشید که این نمونه، فقط برای آشنایی شما با مفاد قرارداد مدیریت پیمان ارائه شده است و مسلما مفاد آن می توانند با توجه به نیازهای پروژه یا صلاحدید طرفین قرارداد، تغییر کنند.

نمونه قرارداد

نمونه قرارداد

طرفین قرارداد:

قرارداد پیش رو به همراه شرایط عمومی، خصوصی و دیگر اسناد و مدارک منظم به آن که مجموعاً قرارداد واحد محسوب و غیر قابل تفکیک است، در تاریخ …… بین آقای ………………. فرزند ……………….  به نمایندگی از شرکت سوی ……… به نشانی …………………………………….. تلفن ……………….  که کارفرما (صاحب کار) نامیده می شود از یک طرف،  آقای …………… فرزند …………… به شماره شناسنامه …………… صادره از ……………… و به نشانی ………………………………………. تلفن ……………… که در این قرارداد به شکل اختصاری، مدیر نامیده می شود از طرف دیگر به شرح زیر منعقد گردید :

ماده یک – موضوع قرارداد :

موضوع قرارداد عبارت است از مدیریت فنی – اجرایی – مالی – اداری … جهت اجرای صحیح پروژه بر اساس نقشه ها و منضمات که به رویت و امضای مدیر رسیده و یک نسخه آن نزد مدیر است و دو نسخه دیگر به صاحب کار و ناظر تحویل داده شده است .

ماده دو – محل اجرای تعهدات :

محل اجرای کار واقع در ………………………… است که به رویت مدیر رسیده و از موقعیت و وضعیت آن آگاهی کامل دارد.

ماده سه – مدت قرارداد :

مدت زمان قرارداد با توجه به شارژ مالی پروژه با توافق طرفین تعیین می شود و تاریخ شروع کار، همان تاریخ پرداخت تنخواه گردان است. البته مدت زمان قرارداد، پیرو تغییر مقدار کار و کارهای جدید به شرح مندرج در شرایط عمومی و خصوصی این قرارداد بوده و شرایط جوی بر مدت زمان قرارداد اثر مستقیم دارد .

ماده چهار – وظایف و تعهدات :

4-1- مدیر وظیفه دارد با توجه به نقشه ها و مشخصات فنی و اجرایی، هزینه های انجام پروژه را به صورت اولیه برآورد کرده و بعد از تایید صاحب کار، عملیات اجرایی را آغاز نماید.

 

4-2- مدیریت پیمان، امین صاحب کار بوده و تعهد دارد در همه مراحل اجرای ساختمان، رعایت ضابطه و صلاح صاحب کار را انجام دهد .

4-3- مسئولیت همه عملیات اجرایی ساختمان، تعیین پیمانکاران برای هر یک از بخش های ساختمان و تنظیم قرارداد با آن ها بر عهده مدیر می باشد .

4-4- مسئویت تهیه و خرید همه مصالح و خرید یا اجاره لوازم و ابزار و ماشین آلات لازم با هزینه صاحب کار بر عهده مدیر است.

4-5- اقدام جهت اخذ انشعابات آب و برق و گاز و غیره به نمایندگی با هزینه صاحب کار از وظایف مدیر می باشد.

4-6- نظارت کامل و دقیق و انجام هماهنگی های مورد نیاز در اجرای سر وقت و درست ساختمان بر عهده مدیر پروژه است.

4-7- تهیه صورت هزینه های انجام شده حداکثر هر …………… روز یک بار و ارائه آن به صاحب کار ضروری است.

4-8- مدیر وظیفه دارد یک نسخه از قراردادهای تنظیم شده با پیمانکاران و پیمانکاران جزء را به صاحب کار تحویل دهد.

4-9- همه پرداخت ها به پیمانکاران و پیمانکاران جزء باید با توجه به درصد پیشرفت پروژه انجام شود .

4-10- مدیر از تاریخ تحویل کارگاه تا تاریخ تحویل موقت ساختمان، هزینه صاحب کار را بر عهده دارد .

4-11- مدیر تعهد دارد بیمه ماهانه، بیمه حوادث کارگران و همه حساب های بیمه و سایر پرداختی ها را به صاحب کار تحویل دهد .

4-12- مدیر تحت هیچ شرایطی حق ندارد موضوع قرارداد را به دیگری واگذار کند .

تبصره: اگر این قرارداد با توجه به ماده 1 شامل مدیریت مالی نشود، بندهای 4–4 و 4–7 و اگر شامل مدیریت اداری شود، بند 4–5 از وظایف مدیر حذف می شود .

ماده پنج– وظایف، تعهدات و اختیارات صاحب کار :

5-1- پرداخت همه هزینه های درج شده در این قرارداد بر عهده صاحب کار است، مگر مواردی که در شرایط خصوصی پیمان مشخص شده است .

5-2- صاحب کار وظیفه دارد طی 10 روز از تاریخ امضای قرارداد، مبلغ تنخواه گردان که توسط مدیر تهیه شده را بررسی و نسبت به پرداخت آن اقدام نماید .

5-3- صاحب کار وظیفه دارد طی حداکثر 10 روز، حساب هایی را که توسط مدیر تهیه شده را بررسی و نسبت به پرداخت آن ها اقدام نماید.

5-4- صاحب کار باید همکاری های لازم را از قبیل دادن وکالتنامه، معرفی نامه و غیره برای معرفی مدیر برای اخذ انشعابات آب٬ برق٬ گاز و غیره و مراجعه به مراجع رسمی و دولتی را بر اساس برنامه زمان بندی و حداکثر طی مدت یک هفته از تاریخ درخواست مدیر انجام دهد .

5-5- در صورتی که صاحب کار نسبت به تسویه حساب صورت وضعیت، طی ده روز معین شده اقدامی نکند، مدیر پروژه می تواند از ادامه عملیات خودداری کرده و خسارات وارده بر گردن کارفرما یا صاحب کار خواهد بود .

 

ماده شش – حق الزحمه و نحوه پرداخت آن :

6-1- حق الزحمه مدیر …………… از هر صورت هزینه ای اعم از اجرایی / اداری می باشد که مدیر در طی مدت زمان قرارداد برای اجرای ساختمان تهیه نموده است. آن دسته از هزینه هایی که درصدی را شامل نمی شوند، باید در شرایط خصوصی پیمان مشخص گردند. در غیر این صورت، همه هزینه های صورت گرفته مبنا برای محاسبه حق الزحمه قرار خواهند گرفت .

6-2- بعد از محاسبه هر صورت هزینه، مبلغ کارکرد در هر دوره محاسبه شده و سپس …………… آن تحت عنوان کارمزد به مدیر پرداخت می شود .

6-3- از هر کارمزد …………… به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر می شود که پس از پایان قرارداد به او پرداخت خواهد شد .

6-4- پرداخت مالیات و کسورات قانونی که به حق الزحمه مدیر تعلق می گیرد، جزو وظایف مدیر می باشد .

ماده هفت – تنخواه گردان :

7-1- صاحب کار مبلغ …………… ریال به عنوان تنخواه گردان به مدیر می دهد که بعد از ارائه صورت هزینه ها و فاکتورهای مرتبط، تنخواه گردان بعدی تا سقف مبلغ مذکور محاسبه و توسط صاحب کار به مدیر ارائه می شود .

ماده هشت – شرایط ٬ مسئولیتها ٬ اختیارات ٬ عمومات :

8-1- شرایط تعهدات، اختیارات و مسئولیت های دو طرف قرارداد و بقیه عمومات قرارداد به شرح مواد 1 الی 8 شرایط عمومی منضم به این قرارداد است .

8–2– این قرارداد در 2 نسخه تنظیم شده و هر دو حکم واحد را دارا هستند .

ماده نه– داوری و حل و فصل اختلافات

هرگونه اختلاف در عمل به اين قرارداد در وهله اول از طريق مذاكره دو طرف یا نمایندگان آنها حل و فصل می شود. در غیر این صورت، اختلاف توسط داور مرضي الطرفين برطرف خواهد شد. طرفین قرارداد موسسه …………… را بعنوان داور مرضی الطرفین در نظر گرفتند. قرارداد پیش رو بعد از امضای طرفین باید به امضای داور نیز برسد.

ماده ده- نسخ قرارداد

این قرارداد در 10 ماده و …. تبصره و در چهار نسخه تهیه و تنظیم شده که هر نسخه حکم واحد را دارد و از اعتبار برخوردار است.

امضای طرف اول                                                                       امضای طرف دوم

 

 

 

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری