14 روش مختلف برای استفاده فلز در طراحی داخلی

استفاده فلز در طراحی داخلی

14 روش مختلف برای استفاده فلز در طراحی داخلی

فلز از جمله مصالحی است که امروزه توسط بسیاری از طراحان حرفه ای در دکوراسیون داخلی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این موضوع این است که فلز به دلیل درخشش ذاتی ای که دارد می تواند فضایی زیبا و فرح بخش ایجاد کند و هم چنین به دلیل این که به راحتی می توان آن را تغییر شکل داد، می تواند فرم های مختلفی به خود گرفته و به اشیاء و لوازم متفاوتی تبدیل شود. هم چنین فلز دارای ویژگی منحصر به فردی است که می تواند با تمام سبک ها، از سبک روستیک گرفته تا سبک محبوب دهه های اخیر یعنی سبک صنعتی و از سبک مینیمالیست تا سبک مدرن هماهنگ شود و به همین دلیل در سال های اخیر به یکی از مصالح پرکاربرد در طراحی داخلی تبدیل شده است. ما نیز در این مطلب به فلز در طراحی داخلی که از عناصر محبوب سبک صنعتی، سبک مدرن و در کل طراحی داخلی به شمار می رود پرداخته و چگونگی امکان استفاده از آن در دکوراسیون را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با پویانو همراه باشید:

استفاده فلز در طراحی داخلی

راه های بسیاری برای استفاده از فلز در معماری و طراحی داخلی وجود دارد. البته خود فلز نیز دارای تنوع بسیاری بوده و انواع مختلفی دارد؛ برای مثال آهن، فولاد، فرفورژه، استیل، آلومینیوم و مس از جمله انواع فلز هستند که در طراحی داخلی کاربرد بسیاری دارند. البته اکسسوار های نقره ای و طراحی هایی که درخشش رنگ طلایی را بازتاب می کنند نیز از جمله لوازم دکوراتیو فلزی به شمار می روند. اما از نظر اقتصادی، در دسترس بودن و فراوانی، طلا و نقره فلزاتی بسیار گران و نادر به شمار رفته و به همین دلیل از سایر فلزات جدا می شوند. همین موضوع باعث شده است که این فلزات نادر تنها به عنوان اکسسوار های کوچک و به شکل ورقه ای و تنها برای زرق و برق بخشیدن به دکوراسیون مورد استفاده قرار بگیرند.

این موضوع در حالی است که سایر فلزات به عنوان عناصر تشکیل دهنده طراحی داخلی در سطوح بزرگ تری به کار برده می شوند و به همان اندازه که می توانند با طراحی های مجلل، آوانگارد و کلاسیک هماهنگ شوند، می توانند به طراحی هایی متنوع، مدرن و زیبا نیز تبدیل شوند.

استفاده فلز در طراحی داخلی

  1. میز های جلومبلی مدرن

میز های فلزی از جمله اکسسوار های مدرنی هستند که با ظاهر جدید خود تبدیل به یک ترند شده اند. معمولا زمانی که صحبت از میز جلومبلی می شود مدل های تکراری ای مانند میز های چوبی و یا پلی استر که کاربرد فراوانی دارند به ذهن خطور می کنند. اما اگر می خواهید از این تکرار ها رها شده و با میز های مدرن و منحصر به فرد دکوراسیونی پویا در اتاق نشیمن خود ایجاد کنید، حتما میز های فلزی را در نظر داشته باشید.

یکی از محبوب ترین مدل های میز های فلزی، مدلی است که گویی یک سینی بزرگ فلزی لبه دار که شبیه به سینی های قدیمی است بر روی پایه های فلزی قرار گرفته است. این مدل میز ها هم طراحی ای مدرن دارند و هم حسی نوستالژیک را در انسان بیدار می کنند. این میز ها دارای اندازه های متنوعی بوده و می توانند هم به عنوان میز جلومبلی و هم به عنوان میز عسلی مورد استفاده قرار بگیرند.

میز های جلومبلی مدرن

  1. کتابخانه فلزی

معمولا زمانی که صحبت از کتابخانه می شود نیز ابتدا کتابخانه های چوبی را تصور می کنیم. در حالی که برای افرادی که به دنبال مدل های تکراری نیستند، کتابخانه های فلزی زیبایی وجود دارند. در کتابخانه های فلزی، هم می توانید از مدل های قفس مانند استفاده کرده و هم مدل های بسته تر را به کار ببرید. اما مبلمان و اکسسوار های باز و قفس شکل امروزه طرفداران بیشتری داشته و برای طراحی های مدرن و معاصر انتخاب های مناسبی به شمار می روند.

استفاده از فلز برای کتابخانه این امکان را ایجاد می کند تا از مدل های چهارگوش نیز رها شده و مدل های جدید تری با فرم های متنوعی را ایجاد کنید.

کتابخانه فلزی

  1. قفسه های متفاوت و چشم گیر

قفسه های فلزی نه تنها به عنوان کتابخانه، بلکه در تمام اتاق های منزل برای به نمایش گذاشتن اکسسوار های زیبا و خاص و ایجاد فضایی متفاوت قابل استفاده هستند.

قفسه های متفاوت و چشم گیر

  1. پارتیشن های فلزی

فرفورژه از جمله انواع فلز است که در دنیای مدرن کاربرد بسیاری دارد. به دلیل مقاومت و ظاهر زیبایی که دارد، هم برای فضای بیرونی و هم برای طراحی داخلی مناسب بوده و ظاهری ظریف به مکان می بخشند. پارتیشن های فلزی از جنس فرفورژه به دلیل ظاهر ظریف و خاصی که دارند را می توانید به عنوان اکسسواری برای جدا کردن فضا های مختف خانه از یکدیگر به کار ببرید. برای مثال اگر برای این که فضای اتاق نشیمن را از اتاق غذاخوری جدا کنید به یک پارتیشن نیاز دارید، پارتیشن های فلزی می توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند.

پارتیشن های فلزی

  1. تاج تخت فلزی

امروزه انتخاب تاج تخت خوابی که متناسب با سبک و طراحی اتاق خواب باشد به یکی از باید های طراحی تبدیل شده است. تاج هایی که دارای فرم ها، اندازه ها و طرح های متفاوتی هستند، با مواد متفاوتی نیز تولید می شوند. یکی از این مواد نیز فلز است که به راحتی شکل گرفته و با سبک ها و طرح های متفاوت هماهنگ می شود. به خصوص تاج های فرفورژه که با ظاهر ظریف خود به اتاق زیبایی بیشتری می بخشند.

تاج تخت فلزی

  1. تخت خواب فلزی کودک

برای اتاق کودکان معمولا مواد و لوازم لطیف و نرم انتخاب می شوند. اما اگر به دنبال تخت خواب و لوازمی مستحکم و ماندگار برای کودک خود هستید از امتیازات فلز می توانید در اتاق کودکان نیز بهره مند شوید. تخت خواب های فلزی سال های طولانی بدون هیچ گونه آسیبی مورد استفاده قرار گرفته و ساختار بسیار مستحکمی دارند.

تخت خواب فلزی کودک

  1. میله های فلزی و ترفند های کارآمد

در طراحی آشپزخانه در گذشته، قرار گرفتن هر وسیله ای در کابینت های بسته یک باید به شمار می رفت. اما در دنیای مدرن امروزی مدت ها است که این باید از بین رفته است و کابینت ها و قفسه های بازی که همه چیز در آن ها دیده شده و در طراحی آشپزخانه تاثیر به سزایی دارند، هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کنند.

آویز هایی که این امکان را ایجاد می کنند تا قابلمه، ماهیتابه و یا هر وسیله دیگری را از دیوار و یا سقف آویزان کنید نیز یکی از دست آورد های همین آشپزخانه های مدرن به شمار می روند. یکی از کارآمد ترین و زیبا ترین راه های استفاده از این روش نیز نصب لوله های فلزی به دیوار آشپزخانه و استفاده از آن به عنوان آویز است.

میله های فلزی و ترفند های کارآمد

  1. قفسه های باز در آشپزخانه

در مورد ترند قفسه های باز در آشپزخانه صحبت کردیم، می توانید برای این قفسه از فلز استفاده کنید. آشپزخانه چه بزرگ و چه کوچک باشد و هر سبکی که داشته باشد می توانید به راحتی از قفسه های فلزی در آن استفاده کرده و ظاهری جوان، زیبا و خلاقانه به آن ببخشید. هم چنین می توانید از این قفسه ها به عنوان فضایی برای جاسازی اشیاء بیشتر نیز استفاده کنید.

قفسه های باز در آشپزخانه

  1. روشویی به سبک صنعتی

روشویی فلزی؛ انتخابی بسیار منحصر به فرد، اما در عین حال زیبا و چشم نواز است. روشویی فلزی که نمادی از سبک صنعتی به شمار می رود می تواند با آلمینیوم و یا فولاد ساخته شود. برای این که چنین روشویی را مورد استفاده قرار دهید نیازی نیست که حتما سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه ای به سبک صنعتی داشته باشید. همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین ویژگی های فلز این است که می تواند با هر سبکی خود را هماهنگ کند. استفاده از روشویی فلزی می تواند فضایی کاملا متفاوت و خاص به سرویس بهداشتی شما ببخشد.

روشویی به سبک صنعتی

  1. سطوح فلزی در آشپزخانه

استفاده از صفحه کابینت و یا سطوح فلزی برای ترکیب سبک صنعتی و سبک مدرن با یکدیگر انتخاب مناسبی برای آشپزخانه به شمار می رود. سطوح فلزی در مکانی مانند آشپزخانه همیشه فضایی زیبا و تاثیر گذار ایجاد می کنند، زیرا ظاهر صنعتی ای که فلز ایجاد می کند با کارکرد آشپزخانه هماهنگی زیبایی دارد. استفاده از فلز و درخشش آن به عنوان صفحه کابینت در کنار کابینت هایی با رنگ تیره ظاهری بی نظیر به آشپزخانه خواهد بخشید.

سطوح فلزی در آشپزخانه

  1. صندلی های فلزی

زمانی که صحبت از مبلمان فلزی می شود، یکی از اولین مواردی که به ذهن خطور می کند صندلی های فرفورژه هستند، زیرا فرفورژه محصولی مقاوم و مستحکم است که هم سال های سال مانند روز اول باقی مانده و هم ماده ای است که با سبک ها و طراحی های بسیاری هماهنگ شده و به راحتی شکل و فرم می گیرد. شما می توانید هم از میز و صندلی های فرفورژه به شکل یک ست کامل در کنار یکدیگر استفاده کرد و هم با به کار بردن صندلی های فلزی در کنار میزی چوبی ترکیبی مدرن و خاص ایجاد کنید.

صندلی های فلزی

  1. لوستر ها و اکسسوار های فلزی

فرفورژه در لغت به معنای آهن چکش خورده است و از جمله انواع فلز است که در مبلمان و اکسسوار ها کاربرد بسیاری دارد، اما کاربرد آن تنها به طراحی میز و صندلی محدود نمی شود. برای لوستر ها، حفاظ پنجره ها، حفاظ باغچه ها و بسیاری اکسسوار های دکوراتیو دیگر نیز از فرفورژه استفاده می شود. یکی از راه هایی که می توانید از فلز به زیبایی در طراحی داخلی محیط زندگی خود استفاده کنید، لوستر های ظریف و زیبایی هستند که با فرفورژه در شکل های کلاسیک و یا مدرن طراحی می شوند.

لوستر ها و اکسسوار های فلزی

  1. پنجره های آلمینیومی

امروزه به دلیل صرفه جویی در انرژی و گرما، پنجره های پی وی سی نسبت به سایر مدل های دیگر کاربرد بیشتری دارند و به همین دلیل بسیار کمتر با پنجره های آلمینیومی مواجه می شویم، اما این پنجره ها یکی از انتخاب های اقتصادی و یکی از راه های ایجاد فضایی نوستالژیک به شمار می روند. به خصوص برای خانه هایی که دارای پنجره های بزرگ و وسیع هستند، استفاده از بافت های فلزی تفاوتی زیبا و چشم نواز را در مکان ایجاد خواهد کرد. پنجره های آلمینیومی حتی در مکان های کوچک نیز می توانند فضایی بزرگ و فرح بخش ایجاد کنند.

پنجره های آلمینیومی

  1. گلدان های فلزی

گلدان ها و سطل های فلزی، یکی از راه های ساده، طبیعی و اقتصادی برای استفاده از فلز در طراحی داخلی و ایجاد فضایی زیبا و شیک، هم در محیط داخل خانه و هم برای فضای بیرونی به شمار می روند. گلدان های استیل، مسی و فرفورژه از جمله اکسسوار هایی به شمار می روند که می توانند ظاهری مدرن و منحصر به فرد به محیط زندگی شما ببخشند. از سطل های استیل را نیز می توان به عنوان سبد لباس های کثیف، گلدان و یا حتی به عنوان سطل آشغال مورد استفاده قرار داد.

گلدان های فلزی

اگر شما نیز از دوستداران اکسسوار ها و سطوح فلزی هستید می توانید از این ماده خاص و منحصر به فرد در هر نقطه ای از خانه و به عنوان وسیله ای کاربردی و یا تزئینی استفاده کرده و ظاهری خاص و به دور از عادت های همیشگی را به خانه خود ببخشید. فراموش نکنید که فلز ماده ای مستحکم، ماندگار و انعطاف پذیر است و هر هزینه ای که برای به کار بردن آن در دکوراسیون داخلی انجام دهید ارزش آن را خواهد داشت.