روش های تعریف و تفکیک فضای ورودی خانه در طراحی داخلی

روش های تعریف و تفکیک فضای ورودی خانه در طراحی داخلی

فضای ورودی خانه ؛ هر آن چه در ورودی خانه شما می گذرد، نمونه کوچکی است از کل فضایی که در آن زندگی می کنید. این بدان معنی است که اگر ورودی زیبایی داشته باشید، مسلما خانه تان نیز به همان اندازه زیبا خواهد بود. حتی اگر این طور هم نباشد، از آن جا که ورودی اولین مکانی است که در بدو ورود به یک فضا با آن مواجه می شویم، اولین و بیشترین تاثیر را بر برداشت کلی ما از آن فضا خواهد داشت. نتیجه آن که، هر قدر هم خانه تان زیبا و فوق العاده باشد، اگر ورودی جذابی نداشته باشد، نصف تاثیری را که باید نخواهد داشت.

اهمیت تعریف و تفکیک فضای ورودی به قدری زیاد است که معماران در طراحی های خود فضای کاملا مخصوصی به این منظور طراحی می کنند. بیشتر خانه های امروزی به گونه ای طراحی می شوند که فضای ورودی در آن ها به خوبی از بقیه قسمت ها جدا شده است. این نکته در طراحی پلان های مدرن به یکی از اصول معماری تبدیل شده است.

اگر می خواهید با روش های تعریف و تفکیک فضای ورودی خانه آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

در بیشتر خانه ها، فضای ورودی از قبل در پلان معماری منظور شده و به تفکیک از سایر فضاها قرار گرفته است. اگر خانه شما یکی از این خانه هاست، می توانید از این بابت ابراز خرسندی کنید. در چنین حالتی تنها کاری که باید انجام دهید، خرید کمد یا قفسه و یا تعبیه یک دکور داخل فضاست که در هر دو صورت عملکرد فضا را تامین می کند. بعضی از خانه ها با داشتن یک کمد یا دکور شما را به کلی از زحمت ایجاد چنین فضایی رهایی می دهند. اگر هم این طور نباشد، می توانید به سلیقه خود این فضا را ایجاد کنید.

گاهی اوقات شما با این مشکل مواجه می شوید که درب ورودی خانه در وسط فضای اصلی باز می شود. مسلما در این صورت فضای ورودی وجود ندارد، اما این مشکل به راحتی قابل حل است. شما با اضافه کردن یک دیوار جدا کننده می توانید محدوده فضای ورودی را تعریف کنید. این حرکت شاید فضای منزلتان را بشکند و یا از لحاظ بصری آن را کوچکتر کند، اما در نهایت در شرایطی که راه دیگری برایتان نمانده، بهترین کار است. با اضافه کردن یک پارتیشن شما فضای مورد نظر جهت ایجاد محل جاکفشی، چوب لباسی و فضای نشیمن کوچک را در اختیار خواهید داشت و از همه مهم تر، می توانید مطمئن باشید با باز شدن درب خانه، کسی به فضای خصوصی شما دید نخواهد داشت.

پارتیشن های ال شکل از فرم های متداول جهت ایجاد فضای ورودی به شمار می روند که به خوبی محیط را تعریف کرده و دید را به قسمت های دیگر محدود می سازند.

آینه ها از مهم ترین مواردی هستند که باید در طراحی فضای ورودی حتما مد نظر داشته باشید. یک فضای ورودی بدون آینه تقریبا مفهومی ندارد. آینه علاوه بر نقش عملکردی خود، یکی از لوازم دکوراتیو به شما می رود و از همه مهم تر، می تواند یک فضای ورودی را در هر اندازه ای که هست، بزرگتر و دلبازتر نشان دهد. این نکات به طور خلاصه به این نتیجه ختم می شوند که در فضای ورودی خانه شما، آینه یکی از اولویت ها به شمار می رود.

این شما هستید که تصمیم می گیرید آینه هایتان چه شکلی داشته باشند. این که یک آینه جدا از عملکرد خود تا چه حد می تواند از فرم عادی خود فاصله گرفته و خلاقانه طراحی شود، به سلیقه و ابتکار شما بستگی دارد. از ترکیب آینه و متریال های دیگر می توانید یک طرح زیبا ایجاد کنید که فضای ورودی شما را شاخص و منحصر به فرد جلوه دهد.

یک کمد جمع و جور با درب کشویی می تواند از بهترین گزینه های مورد استفاده در فضای ورودی خانه باشد. معمولا ورودی خانه ها آن قدر بزرگ نیستند که بتوان کمدهای معمولی را در آن ها جای داد؛ بنابراین بهتر است از یک کمد با درب کشویی استفاده کنید. درب های کشویی جدا از این که به راحتی باز و بسته می شوند، در هنگام گشوده شدن فضای زیادی را اشغال نمی کنند و در نتیجه در کوچکترین فضاها با محدودترین عرض ممکن نیز به راحتی قابل استفاده هستند. اگر درب این کمدها را از جنس آینه انتخاب کنید، یک عملکرد دیگر نیز به آن ها خواهید بخشید و دیگر نیازی نخواهید داشت به دنبال یک آینه و جای آن در فضا سردرگم شوید. در مجموع این کمدها برای فضاهای کوچک بهترین انتخاب به شمار می آیند.

این که شما در رابطه با طراحی فضای ورودی خانه تان به عملکرد بیشتر اهمیت می دهید یا به زیبایی، به سلیقه خودتان بر می گردد. به هر حال به شما پیشنهاد می شود اگر عملکرد مورد نیاز قابل ایجاد است، بیشتر روی زیبایی متمرکز شوید. آپارتمان های لوکس امروزی، از همان قسمت ورودی به زیبایی طراحی می شوند تا به محض ورود، تاثیرگذار بوده و شما را محسور خود کنند. این فضاهای ورودی به گونه ای طراحی می شوند که علاوه بر داشتن عملکرد، زیبا نیز باشند. برای مثال در طراحی یک ورودی به این شکل، آینه ها دیگر فقط کاربردی نخواهند بود و در نقش دکوراتیو وارد می شوند. نور در چنین فضایی تقریبا حرف اول را می زند. یک نورپردازی خاص که فقط مخصوص ورودی خانه شما باشد، نقطه عطف فضا خواهد بود.

یک لوستر آویزی در گوشه های از فضای ورودی می تواند بسیار ساده و زیبا باشد. اگر می خواهید یک فضای دعوت کننده در ورودی ایجاد کنید، تم نور لوستر را گرم در نظر بگیرید. جنس سقف و رنگ و نوع کاغذ دیواری ورودی را بهتر است با کمی تفاوت نسبت به بخش های دیگر انتخاب کنید.

آویزهای زینتی را طوری انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی نور فضا را نیز تامین کنند. با این کار به محیط جذابیت بیشتری خواهید داد.

قرار نیست حتما ورودی خانه تان یک فضای آنچنانی باشد. این ورودی می تواند فقط محدوده ای باشد که به وسیله یک پارتیشن، رنگ و دکور متفاوت از بقیه خانه جدا می شود. اگر به دنبال این هستید که محیط ورودی را تفکیک کنید، همین موارد کفایت خواهند کرد.

برای خانه های ویلایی، داشتن نورگیر سقفی از ایده های جالب در طراحی فضای ورودی است که انجامش به شما پیشنهاد می شود. البته برای داشتن چنین نورگیری باید از قبل برنامه ریزی کرده باشید.

گلدان ها دوست های همیشگی شما هستند، پس به فضای ورودی هم دعوتشان کنید تا هر بار که با خستگی روز خود را پشت سر گذاشته و پا به خانه می گذارید، با دیدن آن ها خستگی از تنتان در برود. می توانید یک گلدان را به تنهایی در گوشه فضا قرار داده و یا اگر به گیاهان علاقه مندید، قسمتی از دکور خود را به چند گلدان اختصاص دهید.

اگر به هر دلیل قادر به قرار دادن کمد در فضای ورودی نیستید و یا تمایلی به این کار ندارید، چوب لباسی های خود را با سلیقه انتخاب کنید و گذاشتن یک آینه در کنارشان را فراموش نکنید.

در طراحی چوب لباسی ها خلاقانه عمل کنید و به جای استفاده از طرح های معمول، یک طرح متفاوت را به اجرا دربیاورید.

یک فضای کوچک هم می تواند به عنوان ورودی خانه تعریف شود؛ به شرطی که آن را به درستی استفاده کنید. یک دکور کوچک و یک پارتیشن می توانند به فضای ورودی شما شکل بدهند، بدون آن که جای زیادی اشغال کنند. این دکور می تواند هم عملکردی و هم زیبا باشد. می توانید قسمتی از محیط کوچکی را که در اختیار دارید به فضای نشیمن تبدیل کنید تا در مواقعی که باید در ورودی خانه منتظر بمانید، مجبور به ایستادن نشوید.

در صورت تمایل می توانید دکور فضای ورودی را به دو قسمت تقسیم کنید. یکی قسمت پایینی که به صورت سکو بر روی زمین قرار می گیرد و دیگری قسمت بالایی که به صورت قفسه به دیوار اتصال می یابد. فضای خالی به وجود آمده بین این دو قسمت را می توانید به عنوان محل آویخت لباس ها استفاده کنید و یا با قرار دادن یک یا دو کوسن به محیط نشیمن موقتی تبدیل نمایید. اگر مایل باشید در نظر گرفتن چند سبد برای نگهداری وسایل نیز می تواند کاربرد داشته باشد تا مجلات و روزنامه های خود را داخل آن ها گذاشته و در اوقاتی که مجبور به انتظار هستید کاری برای انچام دادن داشته باشید.

اگر به نظم اهمیت زیادی می دهید و فضای چندان زیادی هم در اختیار ندارید، فضای کوچک خود را به چند بخش تقسیم کنید. یک بخشی را به یک جاکفشی کوچک تبدیل کنید. بخش بعدی را به طاقچه اختصاص دهید تا برخی وسایل خود را در آن ها بگذارید و بخش دیگری را به صورت محل آویختن لباس ها مورد استفاده قرار دهید. در این حالت با وجود اینکه هر بخش فضای کوچکی در اختیار دارد، اما همه چیز با نظم در قسمت مخصوص به خود قرار گرفته و از ایجاد شلوغی در فضا جلوگیری می شود.

فضای ورودی خانه

سعی کنید فضای ورودی را تا حد ممکن ساده و خلوت نگه دارید. مطمئنا شما در این فضا به یک دکوراسیون آنچنانی نیاز نخواهید داشت. کاربرد، سادگی و خلاقیت را جزو اصول طراحی خود قرار دهید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

فضای ورودی خانه
فضای ورودی خانه

 

 

تحریریه پویانو