فست فود مک دونالد + جایگاه‌های سوخت / معمار Giorgi Khmaladze

فست فود مک دونالد + جایگاه‌های سوخت / معمار Giorgi Khmaladze

فست فود مک دونالد ؛ پروژه در یکی از بخش‌هایی که به تازگی شهرنشین شده، در شهر ساحلی باتومی، کشور گرجستان واقع شده است. مجموعه شامل معماری و طراحی داخلی ایستگاه پمپ بنزین ، فست فود مک دونالد ، فضاهای تفریحی و آبنما بازتابنده است.

معماری و طراحی داخلی فست فود مک دونالد
معماری و طراحی داخلی فست فود مک دونالد

 

معماران: Giorgi Khmaladze

محل: باتومی، گرجستان

معمار مسئول: جورجیو خمالدز (معماران خمالدز)

مشتری: شرکت دولتی نفت آذربایجان

مهندسی سازه : شرکت کاپیتلی (Capiteli)

استاندارد MCD: Archange و Schloffer

مساحت: 1200 متر مربع

سال پروژه: 2013

تولید کنندگان:

Albond, Erco, FunderMax, GeoLodi, Guardian, Lamberts Glass, Philips Lighting, Schüco, Zinco

socar_mcdonalds_2

 

socar_mcdonalds_3

socar_mcdonalds_4

با توجه به موقعیت مرکزی و اهمیت سایت، در مورد زمین مقرر شد، تا جایی که امکان پذیر است زمین سایت برای تفریح و بازآفرینی شهر بکار رود، و اثر ساختمان و گردش خودرو، محدود گردد. این هدف باعث به وجود آمدن حجمی شد که کلیه کاربری‌ها در آن متمرکز شدند.

معماری و طراحی داخلی فست فود مک دونالد
معماری و طراحی داخلی فست فود مک دونالد

socar_mcdonalds_6

معماری و طراحی داخلی فست فود مک دونالد
معماری و طراحی داخلی فست فود مک دونالد

 

فضاها با هم تلفیق شدند، با این حال دو طرح و برنامه عمده – خدمات خودرو و ناهار‌خوری هم از نظر فیزیکی و هم بصری، از یکدیگر جدا طراحی شدند. در نتیجه تمام عملیات ایستگاه سوخت از دید مشتریان رستوران پنهان است.

socar_mcdonalds_8

 

از آنجا که اثر ساختمانی کوچک، از پیش تعریف شد، بیشتر فضاهای پشتیبانی و خدماتی دسته‌بندی شدند و در طبقه همکف، روی سطح زمین و نزدیک تمام نقاط دسترسی فنی واقع شدند.

socar_mcdonalds_9

socar_mcdonalds_10

 

فضاهای عمومی رستوران از لابی دسترسی دارد و ورودی جداگانه‌اش از طبقه همکف شروع می شود. در واقع طبقه همکف، به طور طبیعی به عنوان راهی برای رفتن به طبقه فوقانی است. مشتری‌ها گذری نرم بین سطوح را تجربه می‌کنند، صفحه‌هایی که حرکت پله ها را به طبقه بالا هدایت می‌کنند سطوح قابل سکونتی را روی سطوح میانی ایجاد می‌کنند و به عنوان فضاهای غذاخوری در نظر گرفته شدند.

بخشی از فضای ناها‌رخوری چشم انداز و نظرگاهی به سمت نمایش آب محوطه دارند، در حالی که بقیه فضای رستوران به صورت یکپارچه به پاسیو فضای بازی در سطح بالایی دید دارند. پاسیو ، برای اینکه رستوران از همه طرف در مقابل سر و صدای بیرون، محفاظت شود، محصور شده است. و طبقه بالا به محل نشستن آرامی در فضای باز تبدیل شده است. لایهء پوشش گیاهی، سایبان پیش آمده و غول پیکر جایگاه سوخت، را می پوشاند و تاج معلق محیط زیستی طبیعی به وجود می‌آورد و به عنوان “سپر بوم شناختی” برای تراس‌ها عمل می‌کند.

socar_mcdonalds_det_13

socar_mcdonalds_det_14

socar_mcdonalds_scheme_15 socar_mcdonalds_scheme_16

منبع: archdaily

تحریریه پویانو| غفاری