غرفه سازی نمایشگاه : طراحی و اجرای غرفه

طراحی غرفه سازی نمایشگاه

غرفه سازی نمایشگاه : طراحی و اجرای غرفه

امروزه حضور در نمایشگاه های مختلف بین المللی و داخلی یکی از روش های توسعه هر تجارت و خدماتی می باشد. شرکت در نمایشگاه با هدف معرفی ، جذب مشتری و عرضه کالا و خدمات خواهد بود و همچنین جایگاه قدرتمند و پایداری شما را در صنعت و یا کسب و کار را به نمایش می گذارد. در همین راستا غرفه های نمایشگاهی به عنوان یک ابزار تاثیرگذار بر جذب مخاطب در صنعت تبلیغات نمایشگاهی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در سال های اخیر غرفه سازی نمایشگاه به حدی از توجه رسیده است که به عنوان یک بخش مستقل در صنعت تبلیغات با مدیریت جامع در معرفی عرضه کالا و یا خدمات عمل می کند.

غرفه های نمایشگاهی اولین ویژگی ای است که در پاویون ها در نگاه مخاطب به چشم می آید و می توان گفت که به عنوان یک کارت شناسایی برای صاحب غرفه به شمار می آید. طراحی غرفه های نمایشگاهی دارای ویژگی هایی است که در ادامه با پویانو همراه باشید و در این رابطه بیشتر کسب اطلاع نمایید:

ویژگی های اصلی که یک غرفه نمایشگاهی باید داشته باشد می تواند در چند جمله کوتاه به شرح زیر باشد:

1. جذابیت بصری : ویژگی های جذاب بضری باعث جذب مخاطب و موثر شدن نمایش کالا و یا خدمات خواهد بود.
2. حفظ هویت خدمات یا کالا : طراحی غرفه با هویت و نوع کالا و خدمات هماهنگ باشد.
3. جانمایی صحیح و مناسب : عملکردهای غرفه به درستی طراحی شود و در جای درست تعریف شوند.
4. خوانا بودن پیام طراحی : طراحی برای عموم مخاطبین قابل درک و پذیرفتنی باشد.
5. طراحی مناسب جهت نمایش ویژگی های کالا و یا خدمات : ابعاد و تناسبات طراحی جهت نمایش کالا و یا خدمات به نحو مناسب صورت گیرد.

غرفه سازی نمایشگاه : طراحی و اجرای غرفه

برنامه فیزیکی غرفه نمایشگاهی

غرفه های نمایشگاهی عموما دارای فضاهای الزامی ای می باشند و که باید در طراحی غرفه به آن ها توجه دقیق داشت. البته طی مذاکره با کارفرمای طراحی غرفه طی روند طراحی احتمالا به لزوم درنظرگرفتن بخش های دیگری در طراحی ممکن است برسید.
فضاهای اصلی یک غرفه نمایشگاه شامل :
– اطلاعات و اطلاع رسانی غرفه
– فضای نمایش کالا
– فضای جلسه مشاوره و مذاکره
– فضای میزبانی و پذیرایی
– فضای نگهداری لوازم و انبار کالا
– فضای بخش اداری و یا مدیریت
– بخش آموزشی

 

اجرای بخش اطلاع رسانی غرفه سازی نمایشگاه

اجرای بخش اطلاع رسانی غرفه سازی نمایشگاه

بخش اطلاعات غرفه نمایشگاهی اولین بخشی است که در هر غرفه نمایشگاهی به چشم مخاطب می آِید. این بخش باید جانمایی درست با توجه به ابعاد غرفه را داشته باشد و طراحی غرفه باید به نحوی صورت گیرد که این بخش کاملا در دسترسی اولیه مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار داشته باشد.

بسیاری از کاتالوگ های نمایشگاهی از طریق گذر عبوری بازدیدکنندگان نمایشگاه به صورت لحظه ای و سریع به دست مخاطبین می رسد. بنابراین باید این بخش از نمایشگاه خوانا و دعوت کننده طراحی شود. مخاطب کاملا احساس کند که از پرسش و کسب اطلاع او استقبال خواهد شد. در این مرحله است که با جذب صحیح ، بازدیدکننده به سایر بخش های یک غرفه نمایشگاهی ترغیب می شود.

بخش نمایش کالا یا خدمات در غرفه سازی نمایشگاه

بخش نمایش کالا یا خدمات در غرفه سازی نمایشگاه

بعد از بخش اطلاع رسانی ، مخاطب برای بازدید و آشنایی با کالا و نحوه عرضه آن به این فضای داخل غرفه هدایت می شود. این بخش باید از یک جهت بتواند در هنگام عبور بازدیدکنندگان نمایشگاه کاملا در معرض دید باشد و از طرفی دارای فضای کافی داخل غرفه داشته باشد تا مخاطب به خوبی بتواند به بررسی و شناخت محصول بپردازد.

در این بخش کارشناسان معرفی محصول با بازدیدکنندگان به گفتگو می پردازند. در این مرحله در صورتی که معرفی به درستی انجام گیرد ، مراحل اولیه شروع بسیاری از همکاری ها و قراردادهای پایه گذاری می شود.

فضای جلسه مشاوره و مذاکره

فضای جلسه مشاوره و مذاکره

بازاریابی و فروش کالا یا خدمت رسانی به مشتری در این بخش به مرحله نتیجه و عقد قرارداد می رسد. در غرفه سازی نمایشگاه این فضا نقش مهمی در ارتقا و پیشرفت شرکت خواهد شد. اطلاعات لازم جهت سابقه و توانمندی شرکت ، ویژگی های محصول و نحوه ادامه همکاری و یا فروش با مشتری در میان گذاشته می شود. از آنجایی که در این بخش مشتری نیاز به تمرکز و صرف وقت بیشتر برای تصمیم گیری دارد.

این فضا می تواند با در نظر گرفتن ویژگی های یک اتاق جلسه و مذاکره طراحی شود و به ویژگی های راحتی آن توجه شود و همچنین می تواند دارای حریم بندی خاصی شود که از میزان آلودگی صوتی آن کاهش یابد. اما از لحاظ بصری خوب است که این فضا به چشم سایز بازدیدکنندگان حاضر در فضای غرفه بیاید. همچنین لازم است که این فضا به اندازه کافی بزرگ باشد تا پذیرایی از مهمانان خاص به همراه اهدای هدایای شرکت صورت گیرد.

فضای پشتیبانی غرفه

فضای پشتیبانی غرفه

در غرفه سازی نمایشگاه این فضا شامل بخش پذیرایی و انبار کالا و یا لوازم اضافه می تواند باشد. جانمایی این بخش به نحوی است که دسترسی به آن دور از دید بازدیدکنندگان است. بخش قابل دید آن بخشی است که افراد پذیرایی می شوند و بخش غیر قابل دید آن بخشی است که وسایل و آبدارخانه قرار دارد.

فضای آموزشی پاویون

فضای آموزشی پاویون

در صورت وسیع بودن فضای غرفه نمایشگاهی می توان فضایی را برای آموزش و ارتباط بین کارشناسان معرفی محصول و مسئولین غرفه نمایشگاهی اختصاص داد. از مزایای این بخش این است که دور از دید بازدیدکنندگان می توان به آموزش های تخصصی و یا مسائلی که حین برگزاری نمایشگاه پدید می آید با کارشناسان پرداخت. در هر حال این فضا جز فضاهای الزامی یک غرفه نمایشگاهی نمی باشد.

نکات طراحی غرفه نمایشگاهی

نکات طراحی غرفه نمایشگاهی :

1. اندازه مناسب غرفه نمایشگاهی

تعیین اندازه مناسب یک غرفه نمایشگاهی مساله ای است که بر اسای نوع کالا و یا خدمات باید به آن دست یافت. این بدین معنی است که صرفا انتخاب مساحت بزرگ برای غرفه نمی تواند تاثیر مثبت و جذب کننده در مخاطب داشته باشد. باید تناسبات ابعادی کالا ، نحوه نمایش آن ها ، مسیرهای حرکتی بین فضاها ، تعداد کارشناسان حاضر در نمایشگاه و فضای مورد نیاز جهت مذاکره را مشخص کرد و بر اساس آن فضای کلی لازم جهت غرفه را تعیین کرد.

اندازه مناسب غرفه نمایشگاهی

2. انتخاب رنگ غرفه نمایشگاهی

شناخت درست از رنگ ها و روانشناسی رنگ ها کمک زیادی در طراحی درست یک غرفه نمایشگاهی خواهد داشت. توجه به برند و رنگ آن نیز می تواند الهام بخش طراحی غرفه نمایشگاهی باشد. رنگ های سرد برای کالاهای با ماهیت سرد و رنگ های گرم برای کالاهایی با ماهیت گرم می توانند در نظر گرفته شوندتا هماهنگی بصری با هدف شرکت را حفظ کنند.

انتخاب رنگ غرفه نمایشگاهی

در غرفه سازی نمایشگاه توجه به ترکیب رنگ ها و تاثیر آن بر بازدیدکننده ، چیدمان رنگ های مختلف در کنار هم ، تاثیرات فرهنگی و برداشت ذهنی افراد از رنگ ها باید در نظر گرفته شوند. رنگ های گرم و شاد اصولا همواره در جذب توجه مخاطب تاثیر گذار است ، با این حال باید به سوابق و زمینه کاری شرکت ها توجه داشت.

در غرفه سازی نمایشگاه توجه به ترکیب رنگ ها و تاثیر آن بر بازدیدکننده

3. انتخاب طراح غرفه نمایشگاهی

 انتخاب طراح غرفه نمایشگاهی

طراح غرفه نمایشگاه باید دارای ویژگی های زیر باشد:
– دارای خلاقیت و ذوق هنری باشد.
– طراح صحنه ، دکوراتورها ، دیزاینرهای داخلی ، معماران ، طراحان صنعتی ممکن است به طراحی یک غرفه نمایشگاهی بپردازند
– درک و ارتباط موثر با کارفرما جهت طراحی هدفمند و تاثیرگذار
– دارای تجربه طراحی فضاها و غرفه های نمایشگاهی
– شناخت متریال ها و روش های جدید اجرای غرفه

4. استفاده از تجهیزات بصری و سمعی در ساخت غرفه

استفاده از تجهیزات بصری و سمعی در ساخت غرفه

در غرفه سازی نمایشگاه استفاده از این تجهیزات صوتی و بصری می توانند بخشی از امور کارشناسان را تعدیل دهد. بسیاری از ویژگی های محصول می توانند از طریق ال سی دی های نمایش سریعتر به اطلاع مخاطب برسد. فیلم ها و انیمیشن های تبلیغاتی شرکت در رابطه با تاریخچه شرکت ، موفقیت ها و تکنولوژی های به کار رفته در تولید محصول می توانند از این طریق به نمایش گذاشته شوند.

5. نورپردازی مناسب در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی

نورپردازی مناسب در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی

نورپردازی یکی از موثرترین عوامل جذب بازدید کننده از غرفه نمایشگاهی است. در نورپردازی یک غرفه نمایشگاهی باید به نوپردازی کلی سالن نمایشگاهی توجه داشت و بر اساس آن یک نورپردازی مناسب را در نظر گرفت. نورپردازی در نمایش کالاها و محصول بیشترین عامل جذب کننده مخاطب هستند.

نور باید از جهات مناسب و با شدت کافی بتابد. در انتخاب نورپردازی و رنگ تابشی آن باید به رنگ غرفه نمایشگاه ، رنگ کالاها نیز توجه داشت. استفاده از نورهای رنگی مختلف توصیه نمی شود چرا که ممکن است توجه بیش از آنکه به محصول جلب شود به نورپردازی معطوف شود و بازدیدکننده را سردرگرم کند.

6. طراحی گرافیکی مناسب غرفه نمایشگاهی

طراحی گرافیکی مناسب غرفه نمایشگاهی

علم گرافیک می تواند در طراحی غرفه های نمایشی بسیار راهنما و کمک کننده باشند. علایم و طرح های بصری می توانند خیلی سریع اهداف شرکت ها را در نگاه اول به مخاطب برسانند.

علم گرافیک می تواند در طراحی غرفه های نمایشی بسیار راهنما و کمک کننده باشند