50 عکس طراحی نما + معرفی مصالح مختلف

روف گاردن؛ همه چیز درباره بام سبز و نحوه اجرای آن

50 عکس طراحی نما + معرفی مصالح مختلف

نمای ساختمان ، یکی از با اهمیت ترین بخش های آن را تشکیل می دهد و ظاهر آن را می سازد. از گذشته تا امروز، مصالح گوناگونی برای ساخت نمای ساختمان ها کاربرد داشته اند. بعضی از این مصالح به مرور زمان کنار رفتند و جای خود را به مصالح جدیدتر دادند. برخی دیگر نیز همچنان کاربرد خود را حفظ کرده اند. یک سری از مصالح نیز صرفا در شرایط جوی خاصی قابلیت استفاده دارند. تنوع مصالح مورد استفاده برای طراحی نما سازی در مقایسه با گذشته خیلی زیاد شده و گذشته از این، طراحان در حال حاضر با به کار بردن چند متریال و ترکیب آن ها با هم قادرند نماهای جدید و فوق العاده ای خلق کنند.

به همین خاطر است که این روزها ما شاهد نماهای متنوع تری هستیم که هر یک زیبایی خاص خود را دارند و در نوع خود بسیار دیدنی هستند. مصالحی که برای ساخت نما به کار می روند، از دیگر مصالح ساختمانی جدا نیستند و خیلی اوقات از آن ها در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می شود. ما در این مطلب، انواع مصالح کاربردی برای نمای ساختمان را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه پویانو باشید.

نمای آجری

نمای آجری

آجر از قدیمی ترین مصالحی است که در طراحی نما کاربرد دارد. آجری که برای نماسازی به کار می رود، آجر نما نام دارد. این آجرها هنوز هم در نمای بسیاری از ساختمان های قدیمی دیده می شوند. خصوصیتی که آجر نما دارد، قیمت پایین آن است. درست است که آجر، یک متریال سنتی است، اما این دلیل بر از مد افتاده بودن آن نمی شود اگر راستش را بخواهید، این روزها بسیاری از طراحان، نه تنها در ایران و بلکه در سراسر جهان از آجر برای خلق نماهای متفاوت و زیبا بهره می گیرند.

طراحی نما با آجر را نیز می توان به صورت مدرن و امروزی انجام داد. آجر به خاطر داشتن ظاهری گرم و دعوت کننده می تواند معماری مدرن و سرد امروزی را تعدیل کند. چیزی که باعث می شود خیلی ها برای اجرای نمای ساختمان ها به آجر روی بیاورند، این است که آجر هیچ احتیاجی به نگهداری ندارد. این یعنی یک نمای آجری ممکن است سال ها پوسته ساختمان شما را تشکیل دهد و هیچ احتیاجی به تمیز شدن نداشته باشد.

نمای چوبی

نمای چوبی

چوب از دیگر متریال هایی است که قدمت زیادی دارد و هدیه طبیعت به ماست. این متریال دوست داشتنی و زیبا می تواند نمای هر ساختمانی را جذاب و گیرا کند. شاید چوب در گذشته با چالش های فراوانی رو به رو بود که استفاده از آن را محدود کرده و با مشکل مواجه می کردند، اما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و صنعت، چوب ها نیز ارتقا پیدا کردند و ضعف های آن ها تا حد زیادی برطرف شد.

چوبی که امروزه برای نماسازی به کار می رود، خیلی از مشکلات سابق را ندارد. با این حال، چوب هنوز هم نیازمند نگهداری های خاص خود است. نماهایی که با استفاده از چوب اجرا می شوند، باید با مواد مناسبی پوشش داده شوند تا بتوانند در برابر عوامل جوی مقاومت کنند. این مواد پوشش را باید هر پند وقت یک بار تمدید کرد تا چوب دچار تغییر ظاهر نشود. چوب در حال حاضر دارای تنوع بی نظیری در طرح و رنگ است و در سایزهای مختلف و به شکل پنل های آماده به کار می رود.

نمای سیمان سفید

نمای سیمان سفید

یکی دیگر از مصالح شناخته شده برای ساخت نما، سیمان سفید است. سیمان سفید، یک متریال پر کاربرد است که در ایران به وفور از آن برای اجرای نما استفاده می شود. چون سبک مدرن، سبکی ساده گراست، مصالحی که برای آن کاربرد دارند نیز عموما ساده هستند و سیمان می تواند از این بابت، یک انتخاب خوب باشد. سیمان سفید در مقایسه با بسیاری از مصالح دیگری که برای ساخت نما به کار می روند، قیمت کم تری دارد و این مزیتی است که نمی توان نادیده اش گرفت.

همچنین باید اشاره کرد که سرعت اجرای سیمان سفید روی سطح نما خیلی زیادتر از اجرای دیگر مصالح است. سیمان سفید دارای عمر زیادی است و می تواند مدت ها ظاهر خود را حفظ کند. البته ممکن است با گذشت زمان و در اثر آلودگی ها، سیمان دچار تغییر رنگ شود.

نمای سنگی

نمای سنگی

سنگ نیز جزو قدیمی ترین مصالح در ساخت نماست. سنگ ها از زمانی که اولین پناهگاه ها به دست انسان ساخته شدند تا امروز که پیشرفته ترین ساختمان ها اجرا می شوند، کاربرد داشته اند. سنگ دارای تنوع بی نظیری در جنس، طرح، بافت و رنگ است. این مزیت سنگ باعث می شود بتوانید طیف وسیعی از گزینه های جذاب را برای انتخاب داشته باشید.

ویژگی فوق العاده ای که سنگ را از اکثر متریال های طبیعی متمایز می کند، مقاومت و پایداری آن در برابر شرایط جوی است. سنگ ها آب، دود و گرد و خاک را خیلی کم جذب می کنند و از همین رو تا مدت زمان زیادی سالم می مانند. در ضمن، ظاهر آن ها نیز آلوده نمی شود. نماهایی که برای اجرایشان از سنگ های مرغوب استفاده شده، سال ها عمر خواهند کرد. البته نباید این را از قلم انداخت که هزینه اجرای سنگ برای نما نسبت به خیلی از متریال ها بیش تر است.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای

شیشه از زیباترین مصالحی است که می توان برای اجرا نما به کار برد. ساختمان های شیشه ای، همیشه جزو زیباترین و جلب توجه کننده ترین ساختمان ها بوده و هستند. شیشه می تواند در عین ظرافت خود متریال اصلی نما باشد و ساختمان را از همسایگانش متمایز سازد. شیشه معمولا در کشور ما کم تر برای نماسازی کاربرد دارد، زیرا مسئله اشراف اجازه این کار را نمی دهد. با این حال، اگر مشکل اشراف وجود نداشته باشد، می توان از شیشه در سطح بزرگی از نما استفاده نمود.

شیشه می تواند از صلب بودن یک ساختمان بکاهد. برای زیبایی بیش تر شیشه در نما بهتر است سازه به گونه ای اجرا شود که زیاد از پشت شیشه به چشم نیاید. شیشه هایی که امروزه برای نماسازی به کار می روند، خصوصیات ارتقا یافته ای دارند که از میان آن ها می توان به عایق بودن، نشکن بودن و مقاومت در برابر نفوذ اشعه های مضر نور خورشید اشاره کرد.

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی

سرامیک نیز هر چند برای نماسازی کم تر شناخته شده است، اما در صورت اجرای صحیح می تواند نمای زیبایی ایجاد کند. سرامیک پرسلانی، زیر مجموعه تایل های سرامیکی می باشد و تنها فرق آن این است که در مقایسه با تایل های دیگر، در دمای بیش تر و تحت فشار زیادتری پخته می شود. سرامیک پرسلانی از دوام زیادی برخوردار است.

این نکته باعث می شود نمای سرامیکی بتواند پس از سال ها همچنان سالم و زیبا باقی بماند. در واقع، سرامیک عمر زیادی دارد. این متریال در دسته مصالح زیبا و مقاوم قرار داده می شود. نمای سرامیک پرسلانی برای ساختمان هایی با کاربری تجاری، اداری و مسکونی به کار می روند. از جمله خصوصیات سرامیک می توان به عایق رطوبتی بودن، تنوع زیاد در طرح و رنگ و مقاومت خوب در برابر یخ زدگی و آتش اشاره کرد.

نمای ترمووود

نمای ترمووود

ترمووود یک نوع چوب به حساب می آید که در طراحی نما خیلی پر کاربرد است. چیزی که ترمووود را به عنوان یک متریال جهت نماسازی از سایر مصالح متمایز می سازد، تنوع بی نظیر آن در رنگ و سایز است. ترمووود در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است و اگر بخواهید از چوب برای نماسازی استفاده کنید، گزینه خوبی است. معمولا در کنار ترمووود از مصالح دیگری مثل فلز و سنگ استفاده می شود. این ترکیب و حتی ترکیب های دیگر می توانند زیبایی خاصی به نمای ساختمان بدهند.

نمای فایبر سمنت

نمای فایبر سمنت

متریال دیگری که برای اجرای نما کاربرد دارد، فایبر سمنت است. فایبر سمنت شامل پنل هایی است که جنسشان سیمانی است و فیبر نیز دارند. علت نام گذاریشان نیز همین است. این متریال که از ترکیب فیبر و سیمان حاصل می شود، مقاومتی دارد که هم از چوب و هم از سیمان بیش تز است. فایبر سمنت از زیبایی خاصی نیز برخوردار است.

این متریال در برابر حریق مقاوم می باشد و مشکل خورده شدن توسط حشرات را نیز اصلا ندارد. یکی از مزایای استفاده از فایبر سمنت برای نماسازی، پنلی شکل بودن آن است که سرعت اجرا تا حد زیادی بالا می برد و ظرافت اجرا را نیز بیش تر می کند.

نمای کامپوزیت آلومینیوم

نمای کامپوزیت آلومینیوم

دسته ای از کامپوزیت ها به نام کامپوزیت آلومینیوم وجود دارند که به شکل پنل کاربرد داشته و طی یک دهه اخیر در اجرای بسیاری از نماها به کار رفته اند. پنل هایی که از جنس کامپوزیت آلومینیوم هستند، تنوع قابل توجهی دارند و به شما اجازه می دهند هر رنگی را که می خواهید از میان آن ها انتخاب کنید. این پنل ها بسیار سبک هستند و درست مانند پنل های فایبر سمنت به سرعت اجرا می شوند.

جالب است بدانید که قیمت پنل های کامپوزیت آلومینیوم نیز کم می باشد که یک جور مزیت به حساب می آید. لازم است ذکر شود که این پنل ها دارای عیوبی نیز می باشند. یکی از عیب های پنل های کامپوزیت آلومینیوم این است که اگر ضربه محکمی به آن ها وارد شود، شکلشان تغییر می کند. همچنین در صورت آتش سوزی نیز مقاومت زیادی از خود نشان نمی دهند. کامپوزیت آلومینیوم عایق خوبی نیز نیست.

نمای استیل گالوانیزه

نمای استیل گالوانیزه

استیل گالوانیزه از متریال هایی است که مقاومت زیادی در برابر تغییرات حرارتی از خود نشان می دهد. این متریال به حالت ورق قابل استفاده است و می توان آن را در شکل و اندازه دلخواه به کار گرفت. استفاده از ورق های استیل گالوانیزه در کنار متریال هایی مثل چوب زیبا خواهد بود. به طور کلی به کارگیری این متریال در طراحی نما امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده و خصوصا در کشورهای خارجی که نماهای مدرن را ترجیح می دهند، طرفداران خودش را دارد. از آن جا این متریال در قالب ورق مورد استفاده قرار می گیرد، اجرای آن نسبتا راحت و بی دردسر خواهد بود.

نمای استرچ متال

نمای استرچ متال

استرچ متال که با نام اکسپندد متال نیز شناخته می شود، نوعی متریال در شکل صفحه های فلزی است که جنس آهنی، آلومینیومی، استیل، برنج یا مس دارد. این متریال پس از تولید با یک روش مخصوص برش داده می شود و تحت کشش قرار می گیرد. شبکه های توری کششی برعکش انواع سیمی مفتولی که در هم بافته هستند، دارای یکپارچگی می باشند و بسیار هم محکم هستند. استرچ متال نیز به صورت پنل مورد استفاده قرار می گیرد و در ضخامت های گوناگونی عرضه می شود. این پنل ها به صورت آماده به محل اجرا فرستاده می شوند. استرچ متال دارای تنوع طرح و رنگ مناسبی است و به خاطر داشتن چشمه های سه بعدی می تواند چشم اندازهای فوق العاده ای ایجاد کند. این متریال در کشور ما نیز تولید می شود و به همین خاطر، قیمت خوبی دارد.

نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس

بایرامیکس، متریالی است که برای اولین بار توسط یک گروه در کشور ترکیه تولید شد و سپس به دنیا عرضه گشت. بایرامیکس، یک متریال پوششی تزیینی است که هم برای داخل ساختمان ها و هم برای اجرای نما کاربرد دارد. این محصول در شکل ملات به کار برده می شود و از ترکیب دانه های گرانیتی و مرمر سرامیزه حاصل می گردد. بایرامیکس دارای تنوع رنگ خوبی است و دانه بندی های متعددی دارد.

در این مرتریال از رزین های طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود. پس از اجرای بایرامیکس روی نما، ظاهری که ایجاد می شود شبیه سنگ است. بایرامیکس دارای سختی زیادی است و مقاومت مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی خوبی دارد. مزیت دیگر این متریال، حفظ رنگ در طول زمان است. بایرامیکس را می توان به راحتی روی هر نمایی اجرا کرد. نگهداری و تعمیر نمای بایرامیکس ساده است. این نما را می توان با آب شستشو داد.

نمای مونولیت

نمای مونولیت

مونولیت، متریالی است که از ترکیب ذرات مرمر، گرانیت و کوارتز ایجاد می شود. این متریال در ترکیبات خود رزین، روان کننده و مواد آنتی UV نیز دارد. استفاده از مونولیت برای نمای ساختمان هایی که به صورت انبوه ساخته می شوند، مناسب است، زیرا مشکلات اجرایی و سرعت کم استفاده از نمای سنگی و آجری را ندارد و باعث کم شدن زمان ساخت و کاهش هزینه می شود. مونولیت را می توان یک متریال سبک دانست که در برابر رطوبت نیز مقاومت است.

در ادامه می توانید طرح های بی نظیری که با استفاده از متریال های مختلف در نماسازی ایجاد شده اند را مشاهده کنید.

نمای چوبی سبز

تلفیق شیشه و فلز در نمای ساختمان

نمای ساختمان مدرن

نمای فلزی ساختمان

نمای مینیمال ساختمان

نمای کامپوزیت ساختمان

نمای مدرن ساختمان

آجر در نمای ساختمان

نمای ساختمان به سبک های تک

نمای شیشه ای ساختمان

نحوه نورپردازی نمای ساختمان

طراحی نمای سبز و مینیمال

طراحی نمای مدرن ساختمان

نمای سنگی در طراحی ساختمان

 

ایتفاده از متریال شیشه در نما

نمای آجری در طراحی ساختمان

تلفیق شیشه و فلز در طراحی نما

استفاده از متریال بروتال و چوب در طراحی نما

استفاده از چوب و حرکت عمودی در طراحی نما

استفاده از چوب در نمای ساختمان

ساختمان با نمای شیشه ای

نما به سبک مینیمال

ترکیب چوب و آجر در نمای ساختمان

نمای سنگی ساختمان

نمای فلزی ساختمان

نمای تروود

نورپردازی نما

نمای مینیمال ساختان

نمای بتنی ساختمان

تلفیق چوب و فلز

نمای مدرن

نمای سبز

نما ساختمان

نما مدرن

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری