عایق بندی پنجره ها در مقابله با ورود سرما!

عایق بندی پنجره

عایق بندی پنجره ها در مقابله با ورود سرما!

با سرد شدن هوا یکی از نیاز های اساسی هر خانه، حفظ هوای گرم خانه و جلوگیری از هدر رفت انرژی است. پنجره ها از جمله نقاطی هستند که در هدر رفت گرما و نفوذ هوای سرد نقش به سزایی دارند، اما روش هایی از عایق بندی پنجره وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید با ورود هوای سرد به داخل خانه مقابله کنید. برای آشنایی بیشتر را با این روش ها با پویانو همراه باشید:

امروزه در کنار پنجره های پی وی سی که بسیار پر کاربرد هستند، استفاده از پنجره های آلمینیومی نیز رواج دارد. اگر می خواهید پنجره های آلمینیومی را مورد استفاده قرار دهید، می توانید پنجره های آلمینیومی دارای سیستم عایق بندی را انتخاب کنید. برای این که عایق بندی پنجره را انجام دهید، ممکن است که لازم باشد تا پنجره های قدیمی خود را با پنجره هایی که دارای چهارچوب و شیشه های عایق حرارتی هستند تعویض کنید.

عایق بندی پنجره

حرارتی که از طریق پنجره ها از دست می رود تقریبا 10٪ است. عایق بندی پنجره ها در طولانی مدت در کاهش مصرف انرژی تاثیر گذار بوده و به همین دلیل روش اقتصادی تری نیز خواهد بود.

برای این که از نفوذ سرما از اطراف پنجره ها جلوگیری کنید می توانید از نوار های درزگیر ابری و چسبی استفاده کرده و یا خمیر و فوم درزگیر را به کار ببرید. اگر پنجره های خانه شما مدل قدیمی هستند می توانید آن ها را با پنجره های دوجداره تعویض کنید. همان طور که هوای سرد می تواند از ترک ها و درزهای داخل قاب پنجره وارد خانه شود، این موضوع در برخی از پنجره ها باعث عرق کردن شیشه ها نیز می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا روش های جلوگیری از نفوذ سرما از طریق پنجره ها را مورد بررسی قرار دهیم.

عایق بندی پنجره

  • دلایل نفوذ سرما از پنجره ها

نفوذ هوا از چهارچوب پنجره ها و اطراف آن ها، عدم استفاده از پنجره های دوجداره، استفاده از مواد یکپارچه برای لبه پنچره ها، عدم استفاده از شیشه عایق حرارتی، استفاده از پنجره آلمینیومی بدون عایق بندی پنجره و اشتباهاتی که در مونتاژ پنجره ها صورت می گیرند از جمله عواملی هستند که باعث نفوذ هوای سرد به داخل خانه می شوند.

ساختمان های تازه ساخت تقریبا بعد از 5 سال نشست می کنند، یعنی در طول زمان ممکن است که پایه های ساختمان کمی حرکت کنند. با بروز حرکات ایجاد شده در بنا، ممکن است که قاب پنجره ها کمی از جای خود خارج شوند و ترک هایی در اطراف آن ها ایجاد شود.

با تکان خوردن پنجره ها در اطراف آن درز هایی ایجاد شده و این درز ها باعث نفوذ هوا به داخل خانه می شوند. اشتباهاتی که در مونتاژ پنجره ها صورت می گیرند نیز با گذر زمان خرابی هایی را به همراه دارند. در واقع هر موضوعی که باعث ایجاد درز هایی در اطراف پنجره ها بشود باعث نفوذ هوای به داخل خواهد شد.

دلایل نفوذ سرما از پنجره ها

  • پنجره های دو جداره یا سه جداره

امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان عایق بندی توسط پنجره ها نیز وجود دارد. برای این منظور پنجره های دو جداره پی وی سی بسیار پرکاربرد هستند. در کنار پنجره های دو جداره، پنجره های سه جداره نیز وجود دارند.

در این پنجره ها که در محیط کارخانه ای تولید می شوند، هوای خشک در میان شیشه ها باقی می ماند که باعث عایق بندی پنجره می شود. معمولا هوایی که در میان عایق های حرارتی وجود دارد، همان گونه که هوا را به خود جذب می کند، صدا را نیز از بین می برد. به همین دلیل مصالحی که دارای شکاف هوا هستند به عنوان عایق صدا نیز به کار برده می شوند. با افزایش تعداد شیشه ها در پنجره های چند جداره، حفظ هوای گرم افزایش یافته و هدر رفت آن کاهش می یابد.

عنصر اصلی در شیشه های دو جداره، هوایی است که در میان دو شیشه باقی می ماند. هوای میان این دو شیشه که عایق حرارتی است، اگر به جای آن از گاز آرگون و شبیه به آن استفاده شود در کاهش هدر رفت گرما بسیار تاثیر گذار تر خواهد بود. این روش در پنجره های دو جداره بسیار پر کاربرد است. پنجره های سه جداره دارای 2 فضای خالی بوده و نسبت به مدل دو جداره به میزان بیشتری از گرما محافظت کرده و در مقابل نفوذ هوا و سرما مقاوم تر هستند.

پنجره های دو جداره یا سه جداره

  • جزئیات مونتاژ و نفوذ هوا از طریق حفره ها پنجره

در زمان تولید پنجره ها، حفره های کوچک ایجاد شده باید به خوبی پوشانده شوند. پنجره ها باید به گونه ای تولید شوند که در داخل آن ها حفره ها و جزئیاتی باقی نماند تا باعث ورود هوا به فضای داخل نشوند. در طراحی پنجره هایی که در کارخانه توسط کامپیوتر ها آماده می شوند، همپوشانی جزئیات به شکل میلی متری اندازه گیری می شود. هر شرکت تولید کننده پنجره، دارای سیستم مخصوص به خود در تولید پنجره است.

جزئیات تولید پنجره ها در هر شرکتی اندازه ها و طراحی مخصوص به خود را دارد. جزئیات پنجره ها، طرح ها و بخش های آن باید به گونه ای باشند که فضای خالی ای برای نفوذ هوا باقی نماند.

جزئیات مونتاژ و نفوذ هوا از طریق حفره ها پنجره

  • درزگیر ها و نوار های عایق حرارتی

درزگیر ها علاوه بر پنجره ها، در درب ها نیز قابل استفاده بوده و در جلوگیری از نفوذ هوا بسیار کارآمد هستند. این نوار ها و درزگیر ها دارای چسب هستند و بدون نیاز به متخصص به راحتی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

چهارچوب پنجره ها در طول زمان ممکن است که به اندازه چند میلیمتر از جای خود خارج شوند. برای درز هایی که در اطراف چهارچوب پنجره ها ایجاد می شود معمولا از درزگیر های ابری و یا نوار های عایق حرارتی که دارای چسب هستند استفاده می شود.

با استفاده از این درزگیر ها به راحتی می توانید فضای خالی اطراف و لا به لای پنجره ها را پر کنید. روش های قدیمی تر مانند خمیر و یا فوم درزگیر نیز کارآیی مانند درزگیر های چسبی داشته و می تواند برای پوشش درز ها مورد استفاده قرار بگیرد.

درزگیر ها و نوار های عایق حرارتی

با استفاده از روکش عایق می توانید عایق بندی پنجره را انجام داد و از هدر رفت گرما جلوگیری کنید. در فصل های سرد اگر از عایق بندی مناسب استفاده نکنید به مصرف انرژی بیشتری نیاز پیدا کرده و مصرف سوخت گرمایشی شما افزایش خواهد یافت. استفاده از روکش عایق بر روی پنجره ها در فصل سرد از هدر رفت گرما جلوگیری کرده و در فصل گرم محیط داخل را خنک تر نگه می دارد. این روکش ها خاصیت باز تابندگی دارند و بر اساس کاربرد و کیفیت دارای تنوع بسیاری هستند.

روکش عایق پنجره

  • اقداماتی که در اطراف پنجره باید صورت بگیرند.

ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که روشن بودن وسیله گرمایشی در روز های سرد و خاموش کردن آن در هنگام خواب فایده ای ندارد! بهتر است تا درجه گرمای دستگاه را کاهش داده و سپس از آن استفاده کنید. زیرا خاموش و روشن کردن دستگاه های گرمایشی انرژی بیشتری مصرف کرده و باعث سرد تر شدن خانه نیز خواهد شد. استفاده از پرده های ضخیم و پوشاندن رادیاتور ها در این مورد مفید خواهند بود.

زیر پنجره ها و اطراف آن مکان هایی هستند که بیشترین نفوذ هوا از طریق آن ها صورت می گیرد. بعد از پنجره ها فضای زیر درب ها نیز باعث نفوذ هوا شده و فضای داخلی را سرد می کنند و پوشاندن آن ها در حفظ گرما موثر خواهد بود.

باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که رادیاتور ها نباید نزدیک به پنجره ها قرار داده شوند. لازم است که پشت رادیاتور ها، درز های زیر پنجره ها و اطراف آن ها که باعث بیشترین میزان هدر رفت گرما می شوند به خوبی عایق بندی شوند. این گونه با جلوگیری از هدر رفت گرما مانع از نفوذ هوای سرد نیز خواهید شد.

اقداماتی که در اطراف پنجره باید صورت بگیرند