استراتژی استفاده از طرح و نقش در طراحی داخلی

استراتژی استفاده از طرح و نقش در طراحی داخلی

طرح ها و نقش ها یکی از عناصر مهمی هستند که به طراحی داخلی، جلوه و زیبایی متفاوتی می ‌بخشند. شما با استفاده از طرح های مختلف می توانید سبک های متنوع و علایق خود را به نمایش گذاشته و مفهومی متفاوت به محیط زندگی خود ببخشید. طرح و نقش در طراحی داخلی مثل هر موضوع دیگری ، باید با استراتژی و با دقت و هماهنگی با عناصر دیگر به کار برده شوند.

یکی از عناصر مهمی که طرح ‌ها باید با آن هماهنگی داشته باشند، رنگ هایی هستند که در طراحی داخلی به کار برده می شوند. برای مثال طرح هایی که با رنگ های تیره، رنگ های متضاد و یا رنگ های هماهنگ در کنار یکدیگر به کار برده می شوند، با یکدیگر متفاوت خواهند بود. پس اگر می خواهید بدانید که چگونه می‌توانید با یک استراتژی درست، نقش ها و طرح های مختلف را در طراحی داخلی به کار ببرید با پویانو همراه باشید:

 

استراتژی استفاده از طرح و نقش در طراحی داخلی

  • استراتژی استفاده از طرح ها در ترکیب با رنگ های پاستلی

اگر طرح های مختلف را با واضح ترین طیف تمام رنگ ها در دایره رنگی، یعنی رنگ هایی که به مرکز دایره نزدیک تر هستند، ترکیب کنید در نهایت به یک نتیجه مناسب و درست دست پیدا خواهید کرد.

شما می‌ توانید یک مکان را، هم بدون هیچ گونه طرح و نقشی دکوراسیون کرده و هم طرح ها و نقش های متفاوت را در آن به کار ببرید. این موضوع کاملا بستگی به سلیقه شخصی شما دارد. اگر دکوراسیون شما بدون هیچ طرح و نقشی باشد، فضایی یکدست، یکپارچه و ملایم ایجاد خواهد شد، اما با استفاده از نقوش بر روی مبلمان و یا بر روی دیوارها و سطوح دیگر، می توانید فضای بسیار قابل توجه تر و منحصر به فردی را به محیط زندگی خود ببخشید. اکثر نقوش در ترکیب با رنگ های پاستلی نتیجه زیبایی به همراه خواهند داشت.

استراتژی استفاده از طرح ها در ترکیب با رنگ های پاستلی

استفاده از چندین طرح بر روی کاغذ دیواری

در بیشتر مواقع موضوعی که بیشترین تردد در مورد آن صورت می‌گیرد، این است که از چندین طرح متفاوت در یک مکان استفاده شود. در حالی که این روش اگر به صورت درست مورد استفاده قرار بگیرد می تواند نتیجه بسیار قابل توجهی به همراه داشته باشد. می توانید بر روی کاغذ دیواری هایی که دارای رنگ زمینه مشابه هستند، طرح های متفاوتی از خطوط عمودی و افقی گرفته تا طرح های هندسی و نقوش گلدار را در کنار یکدیگر به کار برده و نتیجه موفقیت آمیزی را به نمایش بگذارید.

در واقع اگر یک تم و یا یک موضوع را در نظر بگیرید، می توانید بیش از سه طرح متفاوت را با یکدیگر ترکیب کنید. در این مورد مهم ترین نکته این است که حتماً یک تم و موضوع را مشخص کرده باشید. برای مثال اگر به نقش ها و طرح های آبرنگی علاقه مند هستید، می توانید طرح های گلدار، خطوط متفاوت و حتی حروف و نوشتار را در کنار یکدیگر به کار ببرید.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که نیازی نیست تمام طرح ‌ها و نقوش متفاوت را تنها بر روی دیوارها به کار ببرید. بلکه می توانید از این طرح های متفاوت در سطوح مختلف استفاده کرده و آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

استفاده از چندین طرح بر روی کاغذ دیواری

رنگ آبی دارای طیف های بسیار متنوعی است که از نزدیک به رنگ سفید گرفته شده تا آبی آسمانی، آبی کبالت، آبی لاجوردی و حتی آبی نزدیک به رنگ بنفش ادامه پیدا می کند. زمانی که می خواهید طرح های مناسب برای طراحی داخلی خانه خود را انتخاب کنید، این طیف های رنگی را به عنوان یک راهنما برای خود قرار داده و کار را آغاز کنید…

طرح های گل دار و رنگ آبی

اگر می خواهید از طرح های گلدار بر روی سطوح بزرگی مانند دیوارها و یا فرش ها استفاده کنید، از آن جایی که این گل ها در ترکیب با رنگ آبی تاثیر بسیار قابل توجهی ایجاد خواهند کرد، بهتر است که در سایر سطوح باقی مانده طرح های قابل توجه و بزرگ را به کار نبرید. برای مثال اگر کاناپه را در رنگ ساده و بدون طرح به کار ببرید، انتخاب بسیار مناسب تری خواهد بود. برای سایر سطوح دیگری مانند کوسن ها نیز می توانید با الهام گرفتن از رنگ آبی ای که در داخل گل ها به کار رفته شده است، طیف های دیگر و متنوع رنگ آبی را به کار برده و آن ها را با یکدیگر هماهنگ کنید.

طرح های گل دار و رنگ آبی

در ترکیب طرح ها و رنگ آبی، درست مانند رنگ های پاستلی، می توانید طرح های متفاوت را در کنار یکدیگر به کار ببرید. می توانید طرح های خطی و سنتی را با یکدیگر ترکیب کرده و فضایی غنی و قابل توجهی را به نمایش بگذارید. اما موضوع مهم در این ترکیب این است که حتماً به مشابه بودن تنالیته ها و طیف های رنگی آن ها توجه داشته باشید. در چنین شرایطی هر چه قدر هم که طرح ها با یکدیگر متفاوت باشند، در نهایت به یک ترکیب بندی یکپارچه و زیبا دست پیدا خواهید کرد.

در ترکیب طرح ها و رنگ آبی، درست مانند رنگ های پاستلی، می توانید طرح های متفاوت را در کنار یکدیگر به کار ببرید

ترکیب رنگ زرد و سفید، فضایی آرام،  روشن و فرح بخش ایجاد می ‌کند. هم چنین رنگ های پاستلی تر و کمرنگ تر رنگ زرد مانند رنگ های خاکی نیز تاثیر قابل توجهی خواهند داشت. رنگ طلایی نیز در ترکیب با رنگ سفید فضایی بسیار غنی تر و مجلل تری ایجاد کرده و هم چنین ترکیب طرح های هندسی و طرح های کلاسیک تری مانند داماسک نیز در ترکیب با رنگ طلایی فضایی شیک و ظریف به محیط زندگی شما خواهند بخشید.

استراتژی استفاده از طرح ها در ترکیب با طیف های رنگ زرد

ترکیب طرح ها

در ترکیب با طیف های متنوع رنگ زرد می توانید در مقابل دیواری که طرحی هندسی دارد، از اکسسوار هایی با طرح های گلدار استفاده کنید. استفاده از طرح برگ نیز جلوه ای از سبک اسکاندیناوی را ایجاد خواهد کرد. البته با استفاده از طرح داماسک نیز می‌توانید رنگ طلایی را در اولویت قرار داده و جلوه ای  از سبک اسکاندیناوی را به نمایش بگذارد.

طرح های کوچک

از آن جایی که تشخیص طرح ‌های کوچک کمی دشوارتر است، به راحتی می توانید آن را با طیف های مختلفی از رنگ های متنوع به کار ببرید. حتی می توانید طرح های کوچک گلدار را با طرح های نقطه دار و شطرنجی ترکیب کرده و جلوه ای از خانه روستایی را در محیط زندگی خود ایجاد کنید.

طرح های کوچک

می توانید ترکیب رنگی پر مدعا و قابل توجهی مانند رنگ های سیاه و سفید را با یک رنگ طوسی ملایم ترکیب کنید. بیشترین طرح هایی که در این ترکیب رنگی به کار برده می شوند نیز طرح های خطی و طرح های هندسی هستند.

استراتژی استفاده از طرح ها در کنار طیف های رنگ خاکستری

طرح های خطی

اگر به یک دکوراسیون ساده علاقه مند هستید، می توانید طرح های خطی را با رنگ طوسی ترکیب کرده و به کار ببرید. با این روش می توانید سایر رنگ ها را نیز به صورت فصلی در دکوراسیون خود وارد کرده و مجددا آن ها را خارج کنید.

اگر هم اکنون یک مبل، کاغذ دیواری، فرش، پرده و لوازم طرح دار این چنینی را در اختیار دارید، با الهام گرفتن از این طرح ها کار را شروع کنید. اگر سایر اکسسوار ها و مبلمان را با این طرح های موجود هماهنگ کنید، به نتیجه مناسب‌ تری دست پیدا خواهید کرد.

در ترکیب طرح ها با رنگ طوسی نیز، مانند تمام رنگ های دیگر، می توانید طرح های مختلف را در کنار یکدیگر به کار ببرید؛ از جمله طرح های هندسی، طرح های گل دار، طرح های خطی و غیره… موضوع مهم این است که تنالیته های هماهنگ رنگ طوسی را با یکدیگر ترکیب کنید و طرح ها را بر روی آن ها به کار ببرید.

رنگ های متفاوت را تنها با یک طرح به کار ببرید

همان طور که متوجه شدید، برای رسیدن به فضایی مناسب و زیبا لازم است که در ترکیب طرح ها و رنگ ها، نکاتی را مورد توجه قرار دهید. برای مثال این که طرح های مختلف را حتما با یک رنگ ترکیب کرده و رنگ های متفاوت را تنها با یک طرح به کار ببرید. زیرا در غیر این صورت فضایی بسیار شلوغ و پر هرج و مرج ایجاد شده و از حضور در آن اذیت خواهید شد…