10 طرح بندی کاشی و سرامیک در معماری داخلی که شاید در موردش فکر نکرده‌اید

10 طرح بندی کاشی و سرامیک در معماری داخلی که شاید در موردش فکر نکرده‌اید

طرح بندی کاشی و سرامیک ؛ از طرح بندی پولک ماهی، چرخ دنده‌ای و دیگر طرح ها برای یک آرایش غیرمعمول در پروژه کاشی کاری خود استفاده کنید. ما همگی کاشی‌ های معمول با طرح آجری یا کفپوش های زیبا با طرح چپ و راست را مشاهده کرده ایم. اما شما می‌توانید کاشی و سرامیک خود را در الگوها و طرح های زیادی و فراتر از صرفا چند الگوی کلاسیک مستطیلی که بارها و بارها مشاهده کرده ایم انتخاب کنید. اگر طراحی منحصربه فرد مد نظرتان است، سعی کنید یکی از این ایده‌های طراحی غیرمعمول را انتخاب کنید تا به چیزی دست یابید که از نظر شما زیباست.

 

1-الگوی شش ضلعی برای هنگامی که می‌خواهید اشکال مربعی کمتر به چشم آیند

آشپزخانه‌ها معمولا اشکال مربعی زیادی در خود دارند. با وجود کابینت‌ها و لوازم برقی مربعی و مبلمان کمتر، یک آشپزخانه معمولی ممکن است فاقد هر گونه خطوط انحنادار یا شکسته باشد.

استفاده از سرامیک‌ های شش ضعلی برای کفپوش به شکستن این زوایای کاملا صاف کمک کرده و به آن ظرافت بصری تازه ای می‌بخشد که فضای آن را دوست داشتنی تر می‌کند. فراتر از آن برای اتصال این کاشی ها به متریال کفپوش مجاور باید آن‌ها را به صورت سفارشی برش دهید تا همانند تصویر نمای جذابی پیدا کنند.

به طور کلی اضافه کردن زوایای بیشتر به یک الگو آن را سرزنده تر و پویاتر کرده و به آن حسی از انرژی و سرگرمی می‌بخشد. این طرح پیچیده به نظر می‌رسد اما در واقع از یک شش ضلعی درست شده که حاوی یک مثلث سفید رنگ و پنج ضلعی آبی رنگ است و وقتی این شش ضلعی ها در کنار هم تکرار شده چنین الگوی چرخشی ایجاد شده است.

اگر به دنبال طرح های پرانرژی مانند این می‌گردید، از یک الگوی عجیب متشکل از اشکال سه یا پنج ضلعی استفاده کنید.

2- دایره های شش ضلعی برای زمانی که می‌خواهید هر روز حمام حباب آرامش بخش بگیرید

کاشی های شش ضلعی می‌توانند در طرح های بسیار پرانرژی و دراماتیک بیایند، اما آن ها حتی می‌توانند توهمات بصری جالب نیز ایجاد کنند همانند این کاشی ها که ظاهری شبیه حلقه‌های متصل به هم دارند.

این دایره های حبابی شکل برای اضافه کردن سرگرمی و جذابیت به حمام عالی هستند و با این کار نه تنها نور و روشنایی حمام حفظ شده بلکه فضای آن آرامش بخش تر گردیده است.

شیوه‌ای که در آن یک کاشی شش ضلعی الگوهای دوغاب را تفکیک می‌کند به محو بصری دوغاب کمک می‌کند و این را در مقایسه با کاشی های مربعی با خطوط دوغابی که همگی مرتب هستند به وضوح می‌توان دید. نتیجه آن ظاهری بدون درز و کاملا آرامش بخش است.

3_ طرح چرخ دنده برای زمانی که می خواهید قدیمی و جدید را در کنار هم بیاورید

الگوی کلاسیک چرخ دنده توهم چرخش زوایا را ایجاد می‌کند اما تنها با استفاده از صرفا دو مربع در دو سایز مختلف ایجاد می‌شود. مربع های بزرگتر اندکی از همدیگر انحراف پیدا کرده‌اند که فضایی برای نصب کاشی‌های کوچکتر را فراهم کرده است و تقریبا ظاهری شبیه پاشیدن خورده کاغذ رنگی دارد.

این طرح برای فضاهای سنتی مخصوصا در خانه‌هایی با عناصر سنتی نظیر ابزار گچی های جذاب عالی است چرا که آن ها همزمان هم ظاهری کلاسیک و هم معاصر دارند و بدون نیاز به مد روز بودن جذابیت خود را حفظ می‌کنند.

4- طرح پولک ماهی برای زمانی که می خواهید فضای تان همچون یک ویلای تفریحی باشد

طرح «پولک ماهی» تقریبا باستانی است اما همیشه تازگی دارد و حتی بسته به نوع متریالی که برای آن استفاده می‌شود کمی عجیب و دریایی هم هست.

آن ها حسی از حرکت را القا می‌کنند چرا که از نیم دایره هایی تشکیل شده اند و همانند پولک‌های واقعی ماهی ها روی هم افتاده اند که این ظاهر آن ها را پرانرژی و کمی عجیب نشان می‌دهد.

به این طرح چینش می‌توان از طریق کاشی های کوچک که روی آن ها این طرح پولکی ایجاد شده است استفاده کرد که برای ضد لغزش کردن کف حمام عالی است یا می‌توان از کاشی هایی که دقیقا شکل پولک بریده شده اند استفاده کرد و آن ها را لب به لب هم قرار داد.

5- طرح راه راه برای زمانی که می‌خواهید فضایی درازتر و جادارتر به نظر برسد

طرح های راه راه باریک همانند آن چه در مد و فشن کاربرد دارند در طراحی داخلی نیز می‌توانند برای ایجاد خطوط طولانی استفاده شوند که توهم بصری طول دراز را سبب می شود.

در مورد کفپوش های راه راه، نتیجه فضایی است که بزرگ تر دیده می‌شود مخصوصا اگر راه راه ها را در راستای بزرگترین ضلع اتاق نصب کنید. این حمام هم اکنون هم بزرگ است اما با وجود طرح کاشی کلاسیک سیاه و سفید بزرگ تر از آن چه که هست به نظر می رسد.

6- طرح روبانی برای زمانی که می خواهید فضای تان کمتر شبیه تونل و راهرو به نظر برسد

تفاوت بین طرح های «راه راه» و «روبانی» اندکی ذهنی است. راه راه ها معمولا بلند و باریک هستند درحالی که طرح های روبانی پهن و کوتاه هستند آن ها تاثیرات متفاوتی می‌گذارند. این فضای حمام عریض و باریک است اما با نصب این کاشی ها در طرح های روبانی باعث می‌شود که کمتر شبیه یک تونل به نظر برسد و متعادل تر شود. برای این که عریضی و باریکی این فضا کمتر به چشم بیاید روبان ها به صورت طولی در حمام نصب شده اند.

به علاوه آن ها به کفپوش ظاهر جذابی می‌دهند بدون این که به اندازه راه راه های باریک تر خیره کننده باشند. طرح های روبانی برای فضاهای کوچک که وجود طرح های زیاد می‌توان آن را زیادی شلوغ کند عالی هستند.

7- راه راه های ضمیمه ای برای زمانی که شکل فضای تان اشکالی ندارد

آیا فضایی دارید که نه زیادی باریک است و نه زیادی پهن؟ مبارک باشد. چرا از آن با چنین الگوی شادی بخشی که در میان طرح آجری ساده راه راه هایی اضافه شده اند استقبال نمی‌کنید؟

یکی از بهترین جنبه های این الگو این است که می تواند به شما اجازه دهد که از کاشی هایی با متریال لوکس استفاده کنید، بدین صورت که می‌توانید متریال های لوکس را برای موزاییک های راه راه خطی بینابین کاشی های ارزان تر استفاده کنید در این صورت هزینه تمام شده آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود در عین این که ظاهر شیک و مجللی دارد.

8- حاشیه دار برای زمانی که می خواهید فرشی بیندازید که توسط تردد افراد خانواده فرسوده نشود

مطمئنا، یک فرش کلاسیک پرنقش و نگار می تواند ورودی خانه را زیبا کند اما آیا می‌توانید آن را از خطر لکه شدن، پوسیدگی و کهنگی حفظ کنید؟

اگر می دانید که تردد افراد موجب خراب شدن فرش می شود می‌توانید به جای آن از کاشی هایی با همان شکل و شمایل استفاده کنید که در آن مجموعه نقش و نگارهای داراماتیکی توسط کاشی های ساده احاطه شده‌اند.

استفاده از حاشیه ساده‌ای که تقریبا منطبق با رنگ دیوار و قرنیز باشد هوشمندانه است اگر چند دیوار یا گوشه با اشکال عجیب داشته باشید.

9- گل های سکه ای برای زمانی که می‌خواهید به فضایی بدون هزینه زیاد جذابیت ببخشید

طرح بندی کاشی و سرامیک ؛ اتاق های رختشویی با دکوراسیون زیبا بسیار استثنایی هستند احتمالا به این دلیل که ما آن ها را اغلب نمی‌بینیم. این مکان جایی است که ما لباسشویی مان را قرار می دهیم و معمولا جایی نیست که بخواهیم زمان یا هزینه زیادی صرف آن کنیم. اما این بدان معنا نیست که باید کاملا خسته کننده و فاقد جذابیت باشد.

سعی کنید از شش ضلعی های کوچک یا کاشی های سکه ای دایره ای در دو رنگ استفاده کنید و از کاشی‌هایی در رنگ های متمایز برای ایجاد طرح گل استفاده کنید.

 

این کار نه از نظر هزینه متریال و نه از نظر سختی کار چیزی اضافه می‌کند و بدین معناست که می‌توانید به اتاقی بدون هزینه زیاد رنگ و لعاب بدهید و این هزینه را برای خرج کردن در جایی دیگر صرفه جویی کنید.

طرح بندی کاشی و سرامیک

10- کاشی های بزرگ تر از سایز معمول

اگر طرح کاشی شما همانند یک سطح کاملا یکدست به نظر برسد، آیا اصلا یک کاشی طرح دار است؟ ظاهر ورقه‌های کاشی بسیار بزرگ از سنگ های زیبا فوق العاده پرطرفدار هستند اما الزامی ندارد که برای داشتن چنین ظاهر بدون درزی روی آن ورقه های کاشی بسیار بزرگ و یکپارچه هزینه کنید.

با استفاده از بزرگترین کاشی‌هایی که با بودجه شما منطبق است(کاشی های 24 تا 36 اینچ برای شروع خوب هستند) و در کنار هم با فاصله بسیار کم و با دوغاب باریک و هم رنگی قرار گرفته اند می‌توانید همان ظاهر مجلل ورقه های سنگی یکپارچه را ایجاد کنید.

در بسیاری از کلکسیون های کاشی، تغییر کمی در قیمت هر فوت مربع در کاشی‌هایی با سایزهای مختلف است بنابراین این طرح فراتر از چیزی که فکر می‌کنید مقرون به صرفه است.

 

 

طرح بندی کاشی و سرامیک

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz&pooyano