آن چه که برای طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش به آن نیاز دارید!

آن چه که برای یک اتاق خواب آرامش بخش به آن نیاز دارید!

آن چه که برای طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش به آن نیاز دارید!

تجربه یک خواب راحت در شب، به میزان قابل توجهی بازدهی و به طور کلی کیفیت زندگی ما را در طول روز تحت تاثیر قرار می دهد. بدون شک متخصصان در مجلات و وب سایت هایی که در مورد سلامتی وجود دارند، نکاتی را که برای تجربه یک خواب خوب و با کیفیت باید انجام داده و یا آن چه را که نباید انجام دهید را بیان می کنند.اما ما در این مطلب در مورد باید ها و نباید هایی که در طراحی یک اتاق خواب بر روی خواب شما تاثیر گذار هستند صحبت خواهیم کرد.

به صراحت می توانیم بگوییم که به غیر از کیفیت بالشت و تخت خواب و مناسب بودن آن ها برای شما، دکوراسیون اتاق خواب نیز بر خواب شما بسیار تاثیر گذار است. با پویانو همراه باشید تا با آن چه که برای رسیدن به یک اتاق خواب آرامش بخش به آن نیاز دارید آشنا شوید:

طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش

  • اتاق خوابی با رنگ های روشن و آرامش بخش:

اتاق خواب تنها مکانی برای خوابیدن به شمار نمی رود، بلکه برای استراحت کردن بعد از یک روز خسته کننده و یا زمان هایی که به تنهایی نیاز داریم نیز می توانیم به آن پناه برده و حریم خصوصی خود را ایجاد کنیم. به همین دلیل نمی توان گفت تمام ساعت هایی که در اتاق خواب سپری می شوند را در خواب هستیم، پس طراحی آن اهمیت چندانی ندارد. باید اتاق خواب را مانند مکانی برای رسیدن به آرامش در نظر گرفته و در دکوراسیون آن از رنگ های روشن و ساده که آرامش بخش هستند استفاده کرده و آن را به شکلی طراحی کنید که باعث خستگی چشم ها و ذهن شما نشود. این قانون اولین قدم برای طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش به شمار می رود.

نگ های روشن و ساده آرامش بخش

  • دکوراسیونی ساده برای اتاق خواب مانند اتاق های هتل!

آیا می دانید که درصد بسیار بالایی از انسان ها زمانی که در اتاق های هتل هستند، خواب بهتر و با کیفیت تری را تجربه می کنند؟ دلیل این موضوع بسیار واضح است؛ زیرا اتاق هتل ها معمولا به شکلی بسیار ساده و بدون ایجاد شخصیت و هویتی خاص در آن طراحی می شوند. شاید چیزی که شما به آن نیاز دارید نیز همین باشد! سادگی و کاربردی بودن می توانند رموز اصلی یک اتاق خواب راحت و آرامش بخش به شمار روند.

ایجاد شخصیت و هویتی خاص در طراحی

  • استفاده از یک سیستم روشنایی ملایم:

بسیار مهم است که اتاق خواب در طول روز نور طبیعی خورشید را دریافت کرده و هوای آن به طور مرتب تهویه شود. در هنگام خواب لازم است که اتاق کاملا تاریک باشد، اما بیدار شدن با نور روز، شروع روز را ساده تر کرده و به بیدار شدن ذهن شما سرعت بیشتری خواهد بخشید. هم چنین برای این که بتوانید فضایی آرامش بخش در اتاق خواب ایجاد کنید، لازم است که در سیستم روشنایی مصنوعی نیز، از نور های نزدیک به نور روز، نور های زرد و ملایم استفاده کرده و لامپ های مناسب را به کار ببرید.

استفاده از یک سیستم روشنایی ملایم

  • دکوراسیون تیره!

اگر چه در ابتدای مطلب بیان شد که بهتر است برای طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش از رنگ های روشن استفاده شود، اما رنگ های تیره نیز می توانند برای این منظور انتخاب مناسبی باشند. شب ها در بدن انسان هورمون ملاتونین تولید می شود و وظیفه و کارکرد این هورمون تنظیم ساعت بیولوژیک بدن است.

هورمون ملاتونین با کمی تغییر در هر فرد، بین ساعت 11 شب تا ساعت 5 صبح و در تاریک ترین مکانی که قرار داشته باشید ترشح می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که در مکانی کاملا تاریک بخوابید. همین موضوع باعث می شود که برخی افراد در طراحی داخلی اتاق خواب خود از رنگ های تیره استفاده کنند، زیرا دکوراسیونی با رنگ های تیره باعث می شود تا خواب راحت تری را تجربه کنند. ما نیز قبلا در پویانو در مورد استفاده از رنگ تیره در اتاق خواب صحبت کرده ایم. اما در هر صورت این که در طراحی اتاق خواب خود، از رنگ روشن استفاده کنید و یا رنگ تیره موضوعی کاملا سلیقه ای و شخصی است.

دکوراسیون تیره!

  • دکوراسیون کلاسیک و یا روستیک با استفاده از چوب:

فضای سنگین و جدی ای که چوب تیره در دکوراسیون ایجاد می کند نیز، برای ایجاد فضایی آرامش بخش و راحت در اتاق خواب مناسب خواهد بود. مبلمانی که با استفاده از چوب های تیره ساخته می شوند، احساسی نوستالژیک را در انسان بیدار کرده و ظاهری قدیمی به اشیاء می بخشند و همین موضوع در تحریک احساسات تاثیر گذار بوده و تحریک احساسات مثبت می تواند بر روی کیفیت خواب موثر باشد.

بهترین سبک ها برای استفاده از چوب تیره در آن ها، سبک های کلاسیک و روستیک هستند. پس اگر به دنبال طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش بوده و به این سبک ها نیز علاقه مند هستید، استفاده از چوب تیره را فراموش نکنید.

دکوراسیون کلاسیک و یا روستیک با استفاده از چوب

  • اتاق خوابی منظم، تمیز، آرام و ساکت…

به طور خلاصه می توان گفت که اگر فردی هستید که در به خواب رفتن مشکل دارید بهتر است از رنگ های تیره و اگر فردی هستید که در بیدار شدن با مشکل مواجه می شوید بهتر است از رنگ های روشن در طراحی اتاق خواب و دکوراسیون آن استفاده کنید.

هم چنین مرتب بودن و نظم موجود در اتاق خواب نیز برای ایجاد فضایی آرامش بخش اهمیت بسیار بالایی دارد. لباس های بهم ریخته و یا اشیاء اضافه می توانند نظم اتاق را از بین ببرند.

این را نیز در نظر داشته باشید که گرد و خاک دشمن یک اتاق خواب آرامش بخش به شمار می رود، زیرا دم و بازدم را تحت تاثیر قرار داده و بر روی نفس کشیدن شما تاثیرات منفی ایجاد می کند. فراموش نکنید که برای تجربه یک خواب راحت، باید تنفسی راحت داشته باشید.

علاوه بر این موارد، اتاق خواب باید در ساکت ترین بخش خانه قرار داشته باشد، یعنی دور از درب ورودی و دیوار های مشترک با همسایه ها… اما اگر چنین چیزی امکان پذیر نیست، حتما بر روی دیوار های اتاق از عایق صدا استفاده کنید تا فضایی ساکت و آرام به دست بیاورید. زیرا راز یک خواب راحت در سکوت و آرامش پنهان است.

هم چنین لازم است که مجددا یادآوری کنیم که یک اتاق خواب سالم باید به میزان کافی نور روز دریافت کرده و هوای آن مرتبا تهویه شود. اگر به صورت طبیعی امکان ایجاد چنین شرایطی وجود ندارد، از راه های دیگر، اما بهترین شکل آن ها برای ایجاد چنین شرایطی استفاده کنید.

طراحی داخلی اتاق خواب

فراموش نکنید که اتاق خواب مهم ترین مکان برای شما به شمار می رود. زیرا می تواند تمام انرژی و روح و جسم شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس از آن جایی که فرد دیگری به غیر خودتان وارد آن نمی شود، از آن بی توجه عبور نکنید. تا جای ممکن لوازم و مبلمان با کیفیت برای آن خریداری کرده و در صورت لزوم برای طراحی مناسب آن از افراد حرفه ای و متخصص کمک بگیرید. خواب سالم، اولین اصل برای یک زندگی سالم و یک روز با کیفیت به شمار می رود.

طراحی اتاق خواب به سبک روستیک

رنگ در طراحی داخلی اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب با ارامش

دکوراسیون تیره در طراحی اتاق خواب

طراحی مینیمال اتاق خواب

طراحی اتاق خواب

 

 

 

 

طراحی یک اتاق خواب آرامش بخش

تحریریه پویانو