طراحی کوییک‌ باکس / معماری Boano Prišmontas

طراحی کوییک‌ باکس / معماری Boano Prišmontas

طراحی کوییک‌ باکس

معمار: Boano Prišmontas

موقعیت: میلان، ایتالیا

زیربنا: 20 مترمربع

سال: 2017

Quiubox / Boano Prišmontas

نام کوئیک باکس ترکیبی از واژه کلمبیایی « Quiubo» به معنای «چه خبر» «سلام، چه خبر است» می‌باشد، و باکس به معنای جعبه، اشاره به یک واحد کوچک معماری دارد که دانش و فعالیت را در خود جای می‌دهد.

 

طراحی کوییک‌ باکس

 

طراحی کوییک‌ باکس

کوییک‌باکس یک کارگاه چادرنشینی است، پروژه‌ای است که برای جوامع آفریقایی-کلمبیایی ساکن در نواحی ساحلی در اطراف کارتاجنا طراحی شده‌است. این پروژه در نظر دارد تبعیض میان اقوام را از طریق ایجاد پلی میان جوامع پیشرفته و اقوام کاربین کلمبیایی از میان بردارد.

سرزمین کاریبین بسیار زیبا و شکننده است. قسمت‌های وسیعی از ساحل دائما با سیل ناشی از افزایش ارتفاع سطح دریا مواجه اند. جوامع آفریقایی-کلمبیایی اغلب در مناطق محروم زندگی می‌کنند، و از بینش و ابزار لازم برای مواجهه با این مشکلات جدید برخوردار نیستند. جمعیت محلی معمولا خانه‌هایشان را مستقیما روی ساحل دریا می‌سازند، و این بدان معناست که در سال‌های آینده شمار زیادی از این خانه‌ ها نیازمند انتقال به مکانی امن‌تر خواهندبود.

طراحی کوییک‌ باکس
طراحی کوییک‌ باکس

پروژه کوییک‌ باکس این چالش‌ها را به شکل فرصتی برای کار نزدیک کردن با مردم محلی و درگیر کردن آن‌ها در توسعه استراتژی می‌داند. زیر یک سقف کپر مانند مشترک، یک کارگاه و یک فضای جمعی دورهم جمع‌شدن درکنارهم قرار دارند. در اینجا مردم می‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند و از طریق پروسه ساخت، به دانششان بیفزایند. کوییک‌باکس شیوه‌های جدید ساخت، تعمیر قایق و تولید مبلمان محلی را آموزش خواهد داد. هدف، توسعه و تقویت حس جمعی و به طور همزمان ارائه بینشی برای مواجه با مسائل برآمده از تغییرات اقلیمی است.

کوییک‌باکس بر روی یک سکوی متحرک ساخته شده تا امکان جابجایی آن در طول ساحل –از جزیره‌ای به جزیره دیگر و در اجتماعات کنار رود- وجود داشته‌باشد. تخمین طراحان پروژه این است که کوییک‌باکس به بیش از 40 روستا می‌تواند راه یابد و دانش زیادی را به اشتراک بگذارد.

کوییک‌باکس یک سازه مدولار ساخته شده با پنل‌های تخته چندلای برش خورده با سی‌ان‌سی است. قطعات به پربازده ترین شکل ممکن برش خورده‌اند تا از هدررفت مصالح تا حد امکان جلوگیری شود. این سازه مدولار به نحوی طراحی شده که قابل تکرار باشد و به راحتی سر هم شود. هر مدول با استفاده از اتصالات خشکی که در یکدیگر چفت می‌شوند و بدون هیچ ابزار کمکی دیگری سر هم می‌شود. کوییک‌باکس یه این طریق اتصالی قوی و دائمی میان شکلش و لوازم فیزیکی‌اش برقرار می‌سازد. زیباشناسی ظاهری آن با نحوه ساخت آن معنا می‌شود.

تیپ نما، زیبایی یک کارخانه معمولا با سقف‌های کپری را با درب گرد یک قایق و قوس‌های یک کلبه تلفیق می‌کند. این ترکیب تمام عملکردها و ایده‌های پشت کانسپت کوییک‌باکس را بازنمایی می‌کند.

کوییک‌باکس یک اثر معماری است که زیر یک سقف عمومی، شامل یک کارگاه و یک فضای جمعی می‌شود. سقف به گونه‌ای طراحی شده که مجموعه‌ای از پنل‌های فتوولتاییک را –که می‌توانند منبع تولید انرژی وسایل کارگاه و برق فضای جمعی باشند- روی خود جا دهد. فضای عمومی داخل می‌تواند تنها بعنوان فضایی برای نشستن استفاده نشود، بلکه بعنوان فضایی برای شارژ وسایل الکترونیکی و ارتباط به اینترنت از طریق شبکه وایرلس مورد استفاده قرار گیرد. حتی بیشتر از این، طراحی کوییک‌باکس می‌تواند استراتژی‌های جمع‌آوری آب و پاکسازی را به مردم محلی برای آب‌های جوامع محلی آموزش دهد. تمام این ویژگی‌ها در طراحی ادغام شده‌اند و به طور همزمان برای اهداف آموزشی کاملا هویدا هستند.

یکی از اهداف پروژه، جای دادن یک کارگاه سی‌ان‌سی در مرکز آن است. ماشین‌آلات پیشرفته تبدیل به مبدلی برای رشد و تقویت جامعه می‌شود و در را به روی طیف وسیعی از پروژه‌ها در مقیاس محلی می‌گشاید. کارگاه برای ساخت خانه‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر تولید قایق برای معرفی مجدد سنت ماهیگیری در منطقه، قطعاتی را برای تعمیر خانه‌های محلی تولید می‌کند. تخته چندلا ماده‌ای تطبیق‌پذیر، سبک و قوی است. راحت یافت می‌شود، پایدار است و از لحاظ اقتصادی به صرفه است. اجتماع محلی نه تنها توانایی‌های جدید کسب خواهد کرد، بلکه به طور فعال در ساخت آینده خودشان درگیر خواهندشد.

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

http://www.archdaily.com/869057/quiubox-boano-prismontas